Jump to content

Luidspreker ontwerpen

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Dat is toevallig. Ik zit gisterenavond net na te denken over een halfbolvormige, gelamindeerde achterzijde voor mijn nieuwe ontwerpen.

Eens zien: middenkassies zo'n 30 cm hoog. 22 mm MDF gebruiken. dat worden 13 planken MDF opelkaar lijmen. En al die plankies in dezelfde vorm decouperen. aan de binnenkant juist wat laten verspringen om diffusie te krijgen.

Hmmm. Veel werk. Veel lijm. Maar toch.

Het is een mogelijkheid.

Ducky-boy: Ik kwam er ook achter dat er zoiets als buigMDF bestaat. Kun je zo de bocht omvouwen. Is helaas maar 9 mm dik in totaal. Moet je dus drie lagen ofzo gaan plakken:

buig%20MDF%20gif.gifbuig%20MDF%202.gif

Paul.

Waarom zitten er allemaal schroeven in de zijkant ?

Paul.

Kasten worden bij elkaar gehouden d.m.v. draadeinden met aan de uiteinden een imbusmoer ;)

Inbusbouten ken ik wel, maar wat zijn inbusmoeren?

Paul,

Er bestaat ook buig-triplex (1 en 2 mm dik massief). Daarop een aantal lagen van dat buig-mdf en weer een laag buigtriplex. Sla dan ook gelijk een 10L emmer lijm in :lol: Maar volgens mij ben je sneller klaar met een stukkie betonnen rioolbuis.

Dat in lagen werken zie je steeds meer. Is natuurlijk heel mooi maar wel erg tijd rovend. Of kostbaar als je het CNC laat frezen.

;)

(had het beter in het lijm topic kunnen plaatsen bedacht ik me later, omdat het over constructie gaat. Maar goed).

Als het niet om een hoorn gaat kun je ook gewoon met een decoupeerzaag aan de slag, lijkt me. Beetje onregelmatige vorm is dan juist een voordeel.

Ook kun je makkelijk een kast maken die van onder breeder is (voor 12" woofer) en van boven smal. Gewoon een paar kortere platen aan weerszijden, in het onderste gedeelste.

Volgens mij zijn de mogelijkheden onbeperkt. Alleen het volume bepalen wordt wat lastg zo. Dus voor een BR wel een probleem

Ja, uiteraard is er ook buigtriplex. Waarschijnlijk speciaal om Kermit en Spido een plezier te doen :)

Dat van die draadeinden vat ik niet. Hebben ze in Azie geen lijm ?

De lijm dient op die ribben aangebracht te worden met een lijmroller, zodat alleen de "punten" van die ribben ingesmeerd worden. Je hoeft die holtes toch niet dicht te smeren ...

Ik zat er aan te denken om plaatjes MDF met een decoupeerzaag in een halve circelvorm te zagen en ze daarna te stapelen. Voor de achterkant. Veel werk ja, maar met buig MDF zie ik ook problemen.

De binnenzijde zou ik juist opzettelijk een centimetertje ofzo laten verspringen. Heb je meteen een mooie diffusor. Voor de buitenzijde zat ik te denken aan een bandschuurmachine om het egaal te krijgen ...

En beton is natuurlijk ook leuk, maar niet erg lekker in praktijk te brengen. Het duurt geloof ik een paar maanden voordat beton is uitgehard. Tot die tijd moet het vocht ergens naartoe verdampen. Zie ik niet zo zitten, zeker niet met een gesloten kast.

Paul.

Volgens mij zijn de mogelijkheden onbeperkt. Alleen het volume bepalen wordt wat lastg zo. Dus voor een BR wel een probleem

Idd Duck,

Dat plaatje van Paul komt uit een CAD ontwerpprogramma. Dat is ook de manier om zoiets te ontwerpen. De files kunnen dan zo naar een een bedrijf dat het CNC voor je freest. Met zo'n CAD programma is het een fluitje van een cent om ook het volume te berekenen.

Ga je zelf met de decoupeerzaag aan de slag voor een BR dan hoef je de inhoud niet tot op ...tig decimalen te weten. Als je maar redelijk goed zit. Je moet later toch gaan fine-tunen.

;)

En beton is natuurlijk ook leuk, maar niet erg lekker in praktijk te brengen. Het duurt geloof ik een paar maanden voordat beton is uitgehard. Tot die tijd moet het vocht ergens naartoe verdampen. Zie ik niet zo zitten, zeker niet met een gesloten kast.

Zo werkt het niet met beton Paul. Bij beton vormt het cement en het water een chemische verbinding vergelijkbaar met 2 componentenlijm. Het water verdampt dus niet. Meestal neem je iets overmaat aan water en alleen die overmaat moet verdampen maar dat gaat redelijk snel hoor. Met gips werkt het net zo.

Bedoelde overigens een kant en klaar rioolbuisje, die je eventueel om maat bikt :P

;)

Die rioolbuis heb ik net ergens anders voor gebruikt :(

Er moet behoorlijk wat water verdampen in geval van gegoten beton. Toen de wanden van nieuwbouwwoningen nog ter plaatse van beton gegoten werden sprak met over vele duizenden liters per woning. Ok

Ik zat er aan te denken om plaatjes MDF met een decoupeerzaag in een halve circelvorm te zagen en ze daarna te stapelen. Voor de achterkant. Veel werk ja, maar met buig MDF zie ik ook problemen.

De binnenzijde zou ik juist opzettelijk een centimetertje ofzo laten verspringen. Heb je meteen een mooie diffusor. Voor de buitenzijde zat ik te denken aan een bandschuurmachine om het egaal te krijgen ...

Je kan ook na het stapelen een plaat buigmdf ertegen lijmen. Zo heb je een mooi egaal oppervlakte zonder te moeten schuren :)

Da's ook een plan. Alleen de aansluiting van het buig MDF met de zijkanten is wat moeilijker. Overigens denk ik dat je het al redelijk nauwkeurig kunt decouperen. Meer dan 1 a 1,5 mm zal er niet vanaf gebandschuurd hoeven worden.

Meteen een nieuw werkwoord erbij .... ;)

Paul.

Denk dat het toch makkelijker is om het helemaal met buig-mdf te doen en laag voor laag op te bouwen. Eerst een paar binnenmallen maken van mdf plaat en daaromheen het buig-mdf te vormen. Klemmen met spanbanden.

Met een bandschuurmachine iets weer mooi recht/vlak krijgen valt echt niet niet mee.

;)

Niemand heeft gezegd dat het met stapelen van plankies lekker snel klaar is. De degelijk zal echter wel ENORM zijn en dat is wat waard.

Buig MDF zou ik dan wel drie lagen van willen toepassen. Is ook niet echt lekker snel klaar ....

Paul.

Had het niet over snel klaar Paul, dan kun je beter een paar melkpakkies kopen.

Wel eens met een bandschuurmachien grote ronde vlakken te lijf gegaan? Dat blijft "hobbelen". 'Tis leuk voor een parketvloer maar voor speakerboxen?

Kom je zelf met een goed idee met dat buig-mdf, ga je het weer af zitten kraken :blink:

;)

Nee hoor, buig MDF zie ik nog steeds als een goede optie. Ik zie er alleen ook wat praktische / constructieve bezwaren aan kleven.

Als ik een kast wil maken met een half-cilinder achterkant, dan zal ik de halve cilinder toch op de 1 of andere manier aan de zijkanten moeten aansluiten. Bij toepassing van meerdere lagen "buig" wordt de zaak toch iets gecompliceerder.

Zou het niet lukken om de achterkant netjes vlak en rond te krijen, dan pech. Ik kijk niet zo vaak aan de achterkant van mijn boxen namelijk.

Heb jij "buig" weleens gebruikt ? Het lijkt me ook aardig toe te passen voor dat ontwerp van ide TL dat je me ooit eens gezonden hebt ...

Paul.

Nee heb het niet gebruikt maar ik vind het wel intigrerend spul. De truuk is dat je er eerst een skelet voor maakt, dat fungeert dan gelijk als een soort binnen versteviging. Op die manier kun je er ook een taps toelopende box mee maken, breed van onderen en smal van boven. Boven en onderkant is dan onderdeel van het skelet, het buigspul laat je dan oversteken. Wat er teveel oversteekt zaag je er later weer af.

;)

Hoe bedoel u, breed van onder smal van boven ? De achterkant ?

Ik ga er overigens vanuit dat "buig" niet goedkoop zal zijn en dat de plaatselijke Hubo het niet heeft .....

Niet dat de kosten mij zullen tegenhouden, maar je gaat dan automatisch andere opties overwegen.

PAul.

Dit topic zo eens terug lezend vraag ik mij af: Wordt het niet eens tijd voor een speaker DIY clubhuis? Knutselruimte, goed gereedschap, meetspullen enz. En niet te vergeten een barretje  :D

Wat vinden jullie daar van?

;)

Weinig animo zo te zien..... Vindt het een erg goed voorstel en ben bereid hieraan mee te werken.

Meer liefhebbers??