Jump to content

Luidspreker ontwerpen

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ik start deze draad om input te krijgen over mijn diy luidspreker (in aanbouw). Natuurlijk kunnen ook andere ontwerpers aanhaken met hun ontwerp (of een eigen draad starten). Ik vind alles prima, zolang het maar constructief is.

Ik ben bezig met een 3 weg systeem bestaande uit de volgende units

- Voor het laag een 12" woofer van Lambda Acoustics: de SB12, deze is geoptimaliseerd voor een gesloten behuizing

- Het midden is nog te bepalen; shortlist (maar niet uitputtend)

Accuton C95-T6

Flex Unit 5 H 52 15 06 SD (of een 6") Let wel flexunit geeft netto konus afmetingen

Scan Speak 8545 (of een van de andere 18 cm units zoals de 8546 of de 8545K)

Seas???

PHL???

- Voor het hoog heb ik de Accuton C23 al voor een redelijke prijs kunnen kopen. Deze lopen iets minder ver door dan de C12, maar kunnen wel lager worden gewisseld.

Het laag/midden wordt actief gefilterd met een Marchand xm44 die ik als kit gekocht heb. Deze kun je via modules uitbreiden met diverse opties, frequentie keuze, filterstijlheid (12,24,48 db LWR en andere typen), notch filters, baffle step correctie en geloof zelfs delay. Dan moet je die kaartjes wel kopen natuurlijk.

De basunits zitten in een 130 liter gesloten behuizing (dus 2 behuizingen) waarboven op de mid/hoog monitors zullen staan (met enige vorm van ontkoppeling natuurlijk).

Hier een eenvoudige simulatie. Zoals je ziet geeft 130 liter een Qtc van 0.85. Door vulling hoop ik dat nog op 0.8 te krijgen. Lekker makkelijk zo'n gesloten systeem. F3 is ongeveer 27 Hz

De baskasten zijn echt lomp (en lelijk). Afmetingen 82*48*62 cm (l*b*d). Ze zijn opgebouwd uit 38 mm MDF (dacht, dan ben ik snel klaar) met interne versteviging. Baffle en achterkant zijn gedeeltelijk 60 mm. De top monitors zullen wel iets van 38*22*38 worden (heb al wat MDF liggen).

Hier een picje van 1 baskast in aanbouw. Je wilt niet weten hoeveel de kast weegt nu de zijkanten er aanzitten. Absoluut onvervoerbaar. Daarom komen er wieltjes onder (5 cm hoog, 50 kilo per wiel)

Een van de vragen waar ik mee zit is welke middentoner past nu het beste bij de woofer en tweeter. Ik denk aan wissel frequenties van 150 en 2500 hz. Mid/hoog wordt passief gefilterd (weet nog niet welke soort en hoe steil). Met name het gegeven dat de kwaliteit van de laagweergave, sterk afhankelijk is van de integratie van de laag en middentoners baart mij zorgen.

De middentoner moet kwa rendement wel onder de 89.5 db van d C23 blijven en mag niet te moeilijke impedantie geven (niet te laag, gegeven de versterking: een Aleph5)

Ik wil wel een mooie bas na al die moeite ;)

Even los van de kamer akoustiek, dat komt ook wel een keer aan bod. Kamer is crica 40 M2

PS dit is de 2e keer dat ik dit in tik,drukte op "back" :mad2:

Ik zal proberen wat input te geven.

Ten eerste 38mm MDF gebruiken voor de topkast zou ik niet doen, uit publicaties van de MDF-fabrikanten blijkt dat naarmate de platen dikker worden de elasiticiteitsmodulus (of youngs modulus in het Engels) afneemt, m.a.w. het materiaal is minder stijf dan mdf platen van 8-12mm. Ik zou dus voor de topkast 2*12mm MDF nemen en 1*12mm spaanplaat (om de karakteristieke resonantie van MDF te verschuiven) Daarnaast zou ik ook voor de topkast bracing toepassen, deze bracing moet dusdanig aangebracht worden dat je de plaat ongelijk opdeelt.

Voor de middenunit, zou ik kiezen voor een midbas, een rasechte middentoner haalt de 150 Hz in geen geval (laat staan dat deze dan nog een octaafje lucht heeft) Polyprop of papier geniet de voorkeur als je 1e orde wilt filteren, te denken valt aan de SS 15 cm revelator woofer of de nu weer leverbare dynaudio's en natuurlijk de Flexunit drivers. Aangezien het een dhz amateur aanpak wordt, zou ik zeker niet drivers gaan gebruiken met kevlar, magnesium of keramiek als membraam, niet voor een middentoner iig, er wordt dan een extra beroep gedaan op het scheidingsfilter om een en ander goed te laten klinken.

De baskasten zou ik als een sub beschouwen (1per kant) met de functionaliteit van je actieve cross-over kan je die altijd wel goed laten blenden met de rest van het systeem, te meer omdat ook fase geregeld kan worden. Dan hoef je niet (!) te schuiven. Maak je geen zorgen over de integratie van de basspeaker met de mogelijkheden die je hebt kan je bijna iedere variabelecontroleren.

Ik vind persoonlijk dat je de qtc veel te hoog hebt, een lage qtc geeft een meer geleidelijk afvallen van het laag, met als gevolg dat de transientenweergave ook verbeterd (zie o.a. high performance loudspeakers van Martin Colloms [1]) Tevens heb je een roomgain in een typische huiskamer van ongeveer 8 dB bij ~20Hz.(zie [1]) -6dB 27 Hz zou ik dan preferen.

Een veel groter probleem is het optreden van diffractie t.g.v. de eindige afmetingen van het klankbord. Hoe dat op te lossen is, is niet 1,2,3 te zeggen, ik zou beginnen met de afstanden tot de grenzen van het klankbord (baffle) ongelijk maken, de tweeter dus off-axis zetten. Tevens de hoeken afronden, of beter nog facetten construeren (a la avalon, of de opl. van JK acoustics reference speaker).

Er zijn nog andere zaken om op te letten, echter dit zou je een eindje op weg moeten helpen.

N.B. Het ontwerp van het scheidingsfilter voor mid-hoog is een ander onderwerp waar heel veel aandacht aan geschonken moet worden, echter dat is nu niet aan de orde.

Hallo Duck.

Mijn commentaar op de middentoner van Accuton heb ik al geschreven in de andere thread. Ik knip en plak het even hier:

-----------------------------------------------------

Wat de units betreft die JIJ op het oog hebt:

Zo'n ding van accuton kan best goed wezen. Maar erg laag komt ie niet. Al bij 130 Hz begint het ding scherp af te vallen. De resonantiefrequentie ligt wel opmerkelijk laag zo te zien.

Houd er rekening mee dat units met zo'n exotisch hard conusmateriaal voor behoorlijke problemen kunnen zorgen. Vaak is er sprake van ernstige breakups juist buiten hun weergavebereik, maar veelal ook daarbinen. Kijk maar eens naar de plots van de Accuton: Van een enorme dip rond 4 kHz zie je een opslingering van maar liefst 20 dB naar 7 kHz. Het watervalplot bevestigt dit beeld nogeens. Maar ik wil niet suggereren dat je de weergavekwaliteit van units kunt beoordelen vanaf tekeningetjes. Verre van dat.

--------------------------------------------------------

Zo'n Flexunit van Audio Technology lijkt mij een fantastisch ding. Ik geloof dat ik wel voor de 6" zou gaan trouwens. Mede gezien het feit dat jij -net als ik- van plan bent om zeer laag te gaan filteren op 150 Hz. Laag filteren is sowieso aan te bevelen als je een 12 " woofer gaat toepassen.

Je ziet aan de curves dat de 6" van AT dieper doorloppt en ook over het geveel genomen een vlakkere karakteristiek heeft:

5"

5H52.gif

6"

6H52.gif

De Accuton doet het volgende:

C95TSPL.gif

Je ziet dat ze onder de 200 Hz de curve maar gewoon even afkappen :)

Dit doet de unit waar ik voorlopig mee aan de slag ga, de Monacor SPH165KE:

MonacorSPH165KECurve.jpg

En zo ziet ie er uit:

G102360A.jpg

het is een unit uit de eenvoudiger prijsklasse en ik ga gewoon eens zien hoever ik ermee kom ...

Paul.

De volgende thread is interessant met betrekking tot de afstemming, ik ben het roerend met de topicstarter eens.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=25762

En idd Paul, FlexUnits zijn letterlijk droomspeakers ;(

Uit de drie genoemde zou ook ik voor de Flexunit gaan, ware het niet dat het misschien loont om verder te kijken, Seas heeft een nieuwe papierconus geintroduceerd, aangezien de oude in de eerste WATT puppy zat, is het misschien aan te bevelen om deze er ook eens bij te pakken.

http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1217.pdf

let op deze metingen zijn onder andere omstandigheden doorgevoerd. (niet op een infinite baffle)

Oh ja en dan nog even dit:

PHL is in jouw geval niet nodig je hebt 60W voor de mids ;)

Ik zou eigenlijk nu ik er over nadenk voor de C-Quenze serie van AT gaan, een smoother verloop in het mid (halve octaaf meer), een die-cast basket, als je kiest voor een bestaand driverontwerp hoeft er niks aangepast te worden. En C-Quenze is goedkoper. 194 euro/stuk voor de 18cm dat zijn afbraakprijzen ;) En als we er meer dan 2 bestellen dropt de prijs met 15%

Okay, bebankt coor de tips so far.

Wat betreft de Qtc, 0.707 is idiaal wat mij betreft, echter dan had de kast 260 liter moeten zijn, Bij 0.85 is de lift slechts 0.5 db, dus dat valt in het niet bij de onvermijdelijke kamer problemen. Hoeplijk kan ik met plaatsing dat minimaliseren, ze staan niet voor niets op wielen(ik hep nog wel een ultracurve staan, just incase). Overigens komen er later wel iets van spikes (m12 bouten of zo) onder.

Voor de topkasten had ik 25 mm MDF in gedachten (eigenlijk al gekocht). Sandwich is mooier, maar vergt veel meer bouwtijd. Er komt iig bracing in. Over de diffracties van de baskast maak ik me niet zo'n zorgen. De monitors worden wel afgerond en wellicht met vilt bekleed.

Uit de simulaties van de Accuton in een 14 liter kast maakte ik op dat hij wel lager kon ( http://www.accuton.com/img/products/c_driv...5/C95-T6VB.pdf), maar wellicht zijn dat deels poort output (niet iets wat je voor de middentonen wilt).

Overigens heb ik diverse keren gelezen dat het met de conusbreakup problemen onder de 3000 Hz wel mee valt. Volgens Siegfried Linkwizt slaat een Accuton wel veel energie op (wat dat ook mag beteken). Seas Excel zijn op dat punt beruchter.

Eton maakt ook nog aardige units.

Aan de mid/hoog filtering ben ik idd nog lang niet aantoe.

Ik ga eens de nieuwe prijs opvragen van de 6" Flexunit (let wel deze is bijna even groot als een 20 cm speaker). Deze wil ik echter zeker niet hoger dan 2500 hz gebruiken ivm bundelen.

Ik zou eigenlijk nu ik er over nadenk voor de C-Quenze serie van AT gaan, een smoother verloop in het mid (halve octaaf meer), een die-cast basket, als je kiest voor een bestaand driverontwerp hoeft er niks aangepast te worden. En C-Quenze is goedkoper. 194 euro/stuk voor de 18cm dat zijn afbraakprijzen ;) En als we er meer dan 2 bestellen dropt de prijs met 15%

Ha je hebt ook de prijzen eens opgevraagd. Zijn dat de 2004 prijzen of de 2003 prijzen.

Als de CQuenze het in het hoge middengebied iets beter doen, is dat zeker een argument (prijsverschil zelf is vrij klein)

Ha je hebt ook de prijzen eens opgevraagd. Zijn dat de 2004 prijzen of de 2003 prijzen.

Als de CQuenze het in het hoge middengebied iets beter doen, is dat zeker een argument (prijsverschil zelf is vrij klein)

http://www.audiotechnology.dk/files/EUR_CQ__prices2004.pdf

en nu ga ik slapen

Welterusten LaMa ! We spreken je morgen wel weer ...

Eveneens welkom in dit gezellige topic, Jas, Ralf en Speedy !

Duck:

Als AT NETTO sd's opgeeft, dan moet die 5" ruim voldoende zijn. 6"zal dan misschien minder goed in staat zijn om verfijnd in het hogere midden te presteren ... Hoewel dat absoluut niet uit de curves blijkt. Maar zoals gezegd, die tekeningetje zijn slechts een grove leidraad.

Waarom gebruik je jouw Von Schweikertjes voorlopig niet voor het midden/hoog ? Dat zijn toch hele fraaie dingetjes, heb ik me laten vertellen.

Paul.

Waarom gebruik je jouw Von Schweikertjes voorlopig niet voor het midden/hoog ? Dat zijn toch hele fraaie dingetjes, heb ik me laten vertellen.

Paul.

Die VR1 worden iid eerst gebruikt en zullen tzt verdwijnen richting mijn PC (niet voor aan de PC hoor, maar als 2e luisterplek).

Meteen een leuke uitdaging, kan een amateur de VR1s overtreffen :)

Stom dat ik die link voor de prijslijst niet gezien heb :blink:

De 5"is 10 euro duurder geworden Dat valt mee gelukkig.

Je moet ze ieder geval NIET hier kopen

http://www.openair-speaker.de/

Want die vraagt er 50% meer voor (hij heeft zijn prijslist nu verstopt, maar de 5" kostte er 325 euro toe ie af fabriek nog 199 was...)

Yep, die bedoel ik !

foto_15m_4531k00.jpg

freq_15m_4531k00.gif

Waarom zou 100 Hz overdreven optimistisch zijn ? De curve gaat juist daar door de -3 dB. Die rukkers lopen trouwens wel erg op boven de 1 kHz. Dat is minder fraai.

Welterusten,

Paul

Wat betreft de Qtc, 0.707 is idiaal wat mij betreft, echter dan had de kast 260 liter moeten zijn, Bij 0.85 is de lift slechts 0.5 db, dus dat valt in het niet bij de onvermijdelijke kamer problemen. Hoeplijk kan ik met plaatsing dat minimaliseren, ze staan niet voor niets op wielen(ik hep nog wel een ultracurve staan, just incase). Overigens komen er later wel iets van spikes (m12 bouten of zo) onder.

Voor de topkasten had ik 25 mm MDF in gedachten (eigenlijk al gekocht). Sandwich is mooier, maar vergt veel meer bouwtijd. Er komt iig bracing in. Over de diffracties van de baskast maak ik me niet zo'n zorgen. De monitors worden wel afgerond en wellicht met vilt bekleed.

Uit de simulaties van de Accuton in een 14 liter kast maakte ik op dat hij wel lager kon ( http://www.accuton.com/img/products/c_driv...5/C95-T6VB.pdf), maar wellicht zijn dat deels poort output (niet iets wat je voor de middentonen wilt).

Overigens heb ik diverse keren gelezen dat het met de conusbreakup problemen onder de 3000 Hz wel mee valt. Volgens Siegfried Linkwizt slaat een Accuton wel veel energie op (wat dat ook mag beteken). Seas Excel zijn op dat punt beruchter.

Eton maakt ook nog aardige units.

Aan de mid/hoog filtering ben ik idd nog lang niet aantoe.

Deze wil ik echter zeker niet hoger dan 2500 hz gebruiken ivm bundelen.

Ik bedoelde met 'verplaatsen' dat de topkast niet verplaatst hoeft te worden t.o.v. de woofer, omdat je de fase van de woofer kan aanpassen.

Eton gebruikt harde conusmaterialen, dus valt mi af, zie vorige posts.

komt vanzelf

ik zou eerst meten, misschien wil 3kHz ook nog wel, of juist nog niet eens 2kHz.

Die 15 cm unit van ScanSpeak lijkt mij zeer interessant. Ik bedoel die met de "slitted paper" conus. Een enorme lineaire X-max !

Paul.

De SS 15cm middentoner gedraagt zich als de woofer van 15cm, echter de xmax is van 6mm naar 3mm gegaan, wat de gevoeligheid ten goede komt. Volgens mijn simulaties die ik in het verleden heb gedaan, kan deze woofer tot <100Hz ingezet worden. Dit wordt ook bevestigd door HobbyHifi die als grensfrequentie 40Hz hanteert (zie HH 2/2003).

De normale variant van deze woofer klinkt in mijn oren super transparant en 'natuurlijk', echter ik vind de impedantie icm met het rendement niet om over naar huis te schrijven. Te ongevoelig voor mijn toepassing.

Deze site bevat heel wat info mbt fase coherentie, belangrijk voor unit integratie.

Wel stevige kost.

btw http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm

:wacko:

John Kreskov is een goed theoreticus, echter het nut van fase-coherentie is in mijn opinie overschat. Eerst de basis goed en dan een goed compromis zoeken in fasegedrag, fase-coherent is niet het doel ansich. Zie bijvoorbeeld ook:

http://www.stereophile.com//features/99/index.html

http://www.stereophile.com//features/100/index.html

http://www.stereophile.com//features/103/index.html

Van het FRD consortium gebruik ik Unibox (aanrader) en ben voor mijn volgende project van plan om BDS te gebruiken. Om baffle diffracties in toom te houden.

Een aardig artikel is de reeks van Jon Hancock in audio express (nog bedankt Duck, Taco had ze voor mij geregeld ;))

En als je serieus overweegt de 6" c-quenze aan te schaffen, dan wil ik wel meedoen voor 2 stuks, mits de prijs ~200 driver is (incl verzenden).

Een aardig artikel is de reeks van Jon Hancock in audio express (nog bedankt Duck, Taco had ze voor mij geregeld ;))

En als je serieus overweegt de 6" c-quenze aan te schaffen, dan wil ik wel meedoen voor 2 stuks, mits de prijs ~200 driver is (incl verzenden).

Ik had gisteren een mailtje gestuurd over de prijzen en dergelijk (had de online lijst nog niet gezien :D )

dit schrijven ze terug (lekker snel dus, was verleden jaar ook zo)

The prices are on our site: http://www.flexunits.com/iz.asp?id=4|a|141|||

and http://www.flexunits.com/iz.asp?id=4|a|137||| Please choose the EUR

prices.

Please note that we give discount, when you buy more than 2 drivers of the

same type.

Please note that we will have to charge Danish VAT (25%) when selling to

private persons.

In case you know a company that can help you to buy the

Guys,

ik kan me vaag herinneren dat er van die 15 cm SS unit een middentoon en een laag/midden versie is. Gevoelsmatig gaat mijn belangstelling uit naar de laag/midden versie. Gezien de door mij beoogde wisselfrequentie moet ik die unit toch beschouwen als een klein model woofer. Bij sommige muziek kom ik met een lineaire X-max van 3 mm ook niet helemaal weg :)

LaMa,

waarom denk jij dat de importantie van fasecoherentie door Kreskovsky wordt overschat ? Mijn gevoel zegt dat een reine fase belangrijker is dan dat laatste dB om de freq. curve glad te maken ...

DT:

In zijn artikel breekt Kreskovsky een lans voor filteren met een hogere orde van vandaag de dag en vogue is. JUIST met oog op een fasecoherente weergave ! Vind je dat niet grappig ? Die eerste orde filtering wordt vooral geroemd om zijn fasereine gedrag. Dat is volgens K. dus helemaal niet het geval ...

Zo, en nu eerst die Stereophiles eens lezen !

Paul.

GuysIn zijn artikel breekt Kreskovsky een lans voor filteren met een hogere orde van vandaag de dag en vogue is. JUIST met oog op een fasecoherente weergave ! Vind je dat niet grappig ? Die eerste orde filtering wordt vooral geroemd om zijn fasereine gedrag. Dat is volgens K. dus helemaal niet het geval ...

Paul.

Ik moet het allemaal nog lezen (ben begonnen met zijn intro artikel "Its just a Phase I am going through" ).

Naief gesteld (of is dat intuitief?) kan ik me voorstellen dat hoe kleiner het overlappende gebied is, hoe minder problemen zijn in phase verschillen tussen 2 units.

48 db filters dan maar :P

Een heel ander verhaal is trouwens digitale filters/crossovers, om het nog imgewikkelder te maken....

Duck,

jouw aaname dat bij hogere orde filters -door hun kleinere overlap- de fasefouten beter binnen te perken zijn te houden wordt door K. onderschreven.

Digitale X-overs kom ik later nog op terug.

Paul.

Guys,

ik kan me vaag herinneren dat er van die 15 cm SS unit een middentoon en een laag/midden versie is. Gevoelsmatig gaat mijn belangstelling uit naar de laag/midden versie. Gezien de door mij beoogde wisselfrequentie moet ik die unit toch beschouwen als een klein model woofer. Bij sommige muziek kom ik met een lineaire X-max van 3 mm ook niet helemaal weg :)

LaMa,

waarom denk jij dat de importantie van fasecoherentie door Kreskovsky wordt overschat ? Mijn gevoel zegt dat een reine fase belangrijker is dan dat laatste dB om de freq. curve glad te maken ...

DT:

In zijn artikel breekt Kreskovsky een lans voor filteren met een hogere orde van vandaag de dag en vogue is. JUIST met oog op een fasecoherente weergave ! Vind je dat niet grappig ? Die eerste orde filtering wordt vooral geroemd om zijn fasereine gedrag. Dat is volgens K. dus helemaal niet het geval ...

Paul.

Als je de stereophiles leest, dan merk je dat er GEEN directe relatie is tussen subjectieve geluidskwaliteit en fase coherent gedrag. Daar hecht ik als wetenschapper in spe veel waarde aan. Datzelfde zegt onze Jon Hancock in:

http://www.htguide.com/CFBoards/index.cfm?...tartRow=1&CFB=1

gebruikt jonmarsh als username.

Tevens is een fase lineair filter NIET hetzelfde als een fase lineair systeem. Kreskov moet een heleboel stunts uithalen om dat voor elkaar te krijgen, het is zeker niet triviaal! De terminologie is niet eenduidig, oftewel wat de een fasecoherent vind, vind de ander weer niet.

Hogere orde filters hebben wel een grotere energiedissipatie als gevolg in het filter, endus meer verlies. De powerrespons van hogere orde filters is daarentegen wel een stuk beter, er treedt veel minder lobing op (verticale afstraling is beter) dan bij lagere orde filters. En de drivers zijn beter beschermd tegen overbelasten.

Echter mijn subjectieve (!) ervaring met hogere orde filters is dat er dynamiek verloren gaat het lijkt allemaal wat minder muzikaal (voor wat het waard is natuurlijk).