Jump to content

Boekenkast

Manus
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Nog even terugkomend op de audio-inrichting van een kleine kamer (3 x 4 meter). Gezien de ruimte kan er bijna niet anders dan in de lengterichting worden geluisterd. Nu heeft de ene muur van 3 meter een paar ramen met gordijnen ervoor, verder niets. De andere muur wordt geheel en al in beslag genomen door een rijkeliijk gevulde boekenkast. Schijnt goed te zijn in verband met het verstrooien van reflecties.

Welnu: aan welke kant kunnen speakers het best worden geplaatst? Tegenover de boekenkast? Of juist voor de boekenkast?

Groeten,

Manus

Als je de gordijnen altijd dicht hebt, maakt het niet zoveel uit denk ik. Zowel gordijnen als een boekenkast verstrooien reflectief prima. Maar je zult de gordijnen ook wel eens open hebben denk ik. In dat geval krijg je reflecties vanaf het glas, als je de speakers voor de boekenkast zet (en ze dus laat afstralen richting de ruiten). Ik zou ze dus voor de ruiten zetten. Liefst in de hoeken (niet helemaal weggestopt in de hoeken uiteraard) en dan de gordijnen wellicht een stukje dicht, net achter de speakers, maar dat moet je maar zien. De speakers stralen dan vooral af naar de boekenkast en die verstrooid de reflecties goed, zoals je zelf ook al aangeeft. Als het een open boekenkast is tenminste. Een met (gladde) deuren erin reflecteert natuurlijk ook als de ziekte ;):D