Jump to content

Welke soldeerbout?

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Welke specificaties moet een soldeerbout hebben om serieus te kunnen solderen met buizenversterkers enz?Ik heb begrepen dat temperatuurregeling op de bout een vereiste is. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? En is Weller echt zo goed?

Hoi John,

Weller is echt prima. Die heb ik thuis ook (WS-80). Ik heb ook zo'n Conrad ding met digitale uitlezing. Voor het grove werk voldoet die ook, maar de Weller is echt wel wat anders.

Op het werk heb ik een Pace MBT-250. Dat is nog mooier, maar voor thuis wat overkill. Hoewel, ik mis het desoldeergedeelte toch wel eens.

Ersa maakt ook mooie stations, maar dat is minder wijd verbreidt, dus aan onderdelen (punten etc.) is wat lastiger aan te komen.

Hoi,

ik vind het zelf de moeite waard om er in ieder geval een ErsaDur punt in te zetten. De weller punten houden het bij mij na een half jaartje voor gezien, terwijl de ErsaDur punt het al zeker 2 jaar volhoudt zonder zwart te worden, of dat er een inkepinkje in de punt komt.

Groet, Joris

Vinden jullie het allemaal niet een beetje overkill om voor 1 project meteen een wellerstation aan te bevelen. Voor hobby gebruik kan ik me voorstellen dat je ook kan wegkomen met een conrad geval of een std soldeerbout van ersa of antex.

Welke specificaties moet een soldeerbout hebben om serieus te kunnen solderen met buizenversterkers enz?Ik heb begrepen dat temperatuurregeling op de bout een vereiste is. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? En is Weller echt zo goed?

Temperatuurregeling een vereiste??? :huh:

Voor gevoelige elektronica(smd componenten, fet's e.d.)zou ik zeggen ja...

Voor buizenversterkers zou ik zeggen, elke soldeerbout tussen 25 en 100 watt.

Een 100 watt(soldeer-revolver) is makkelijk voor massa aansluitingen.

De componenten in buizenversterkers kunnen wel wat warmte hebben.(tenzij je met het type "loodgieter"bout en S39 :P gaat solderen)

Doorgaans kun je met een 25 watt soldeerbout de meeste klusjes wel af.

Voor gevoelige onderdelen(opamps e.d) kun je het best een kleine soldeerbout van 12 watt met spitse punt gebruiken.

kortom voor het alledaagse werk een bout van 25 watt, en voor het wat zwaardere werk een soldeer-revolver.

Temperatuurregeling een vereiste??? :huh:

Voor gevoelige elektronica(smd componenten, fet's e.d.)zou ik zeggen ja...

Voor buizenversterkers zou ik zeggen, elke soldeerbout tussen 25 en 100 watt.

Een 100 watt(soldeer-revolver) is makkelijk voor massa aansluitingen.

De componenten in buizenversterkers kunnen wel wat warmte hebben.(tenzij je met het type "loodgieter"bout en S39 :P gaat solderen)

Doorgaans kun je met een 25 watt soldeerbout de meeste klusjes wel af.

Voor gevoelige onderdelen(opamps e.d) kun je het best een kleine soldeerbout van 12 watt met spitse punt gebruiken.

kortom voor het alledaagse werk een bout van 25 watt, en voor het wat zwaardere werk een soldeer-revolver.

Amen ;)

Vinden jullie het allemaal niet een beetje overkill om voor 1 project meteen een wellerstation aan te bevelen. Voor hobby gebruik kan ik me voorstellen dat je ook kan wegkomen met een conrad geval of een std soldeerbout van ersa of antex.

Ik ben van plan om er meer dingen mee te doen dan 1x wat in elkaar solderen. Mijn probleem is dat zo'n standaardbout een lompe soldeerpunt heeft waarmee je niet echt precies kunt werken. Ik heb bovendien begrepen dat je voor goede soldeerverbindingen een constante soldeertemperatuur nodig hebt. ;)

Beste,

Weller is GEEN overkill. Mensen vergeten nog al eens het belang van goede verbindingen en contacten. Je kunt nog zo'n mooi highend apparaat bouwen, met koude en/of niet goed doorgevloeide lassen gaat het nooit optimaal klinken.

Een Weller WSD-81 (die ik zelf ook gebruik) of een WS-81 is een inverstering voor het leven. Als techneut en audioliefhebber ga je een soldeerbout echt wel vaker dan 1 keer gebruiken.

Groeten,

Bas

Ik ben van plan om er meer dingen mee te doen dan 1x wat in elkaar solderen. Mijn probleem is dat zo'n standaardbout een lompe soldeerpunt heeft waarmee je niet echt precies kunt werken. Ik heb bovendien begrepen dat je voor goede soldeerverbindingen een constante soldeertemperatuur nodig hebt. ;)

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt...

Gebruik zelf een "gewone"weller van 25 watt en een gewone weller soldeer-revolver.

Dit materiaal gebruik ik al een kleine 15 jaar naar volle tevredenheid.

Een goede soldeerverbinding ligt meer aan diegene die aan het solderen is...

Goed laten doorvloeien en niet langer dan nodig verhitten is mijn advies.

Als je verbinding "mat" wordt heb je te lang op de soldeerlas staan bakken. ;)

Ik heb een Velleman VT-ss20 soldeerstation, niet te duur (?80,-), werkt uitstekend. Ik heb er buizenversterker mee in elkaar gesoldeerd en scheidingsfilters. Alle andere bouten weggegooid, wat een ellende vergeleken met dit station. Een Weller lijkt mij niet nodig.

Luidspreker

Ik heb een Weller, maar geen soldeerstation. Gewoon zo'n ding dat je rechtstreeks in het stopcontact steekt. Voldoet prima als je af en toe wilt solderen. Een station is wel leuk en zal best beter zijn, maar als je niet wekelijks zit te solderen is dat echt overkill. Hij is 20W, en ik heb er 2 punten bij gekregen. Een normale (zit er al vanaf het begin in) en een hele fijne. Die is vooral voor SMD wel fijn, maar dat heb ik nog nooit met de hand gesoldeerd...

Je kan het idd net zo duur maken als je wilt. Maar soldeer je regelmatig dan is zo'n soldeerstation wel een genot om mee te werken. Je hoeft dan beslist niet de meest luxe (en duurste) van Weller te kopen zoals Bas die heeft. Zelf heb ik een 50 watt weller met regelbare temperatuur, die met dat draaikopje op de trafo. Voordeel is dat je normaal (print) werk op ca 320 gr doet en heb je wat meer warmte nodig voor wat zaarder werk dan staat ie zo op 400 gr. Heb er een 2,6 mm platte punt bij voor het meeste werk en een 6 mm punt voor zwaar werk, tot aan blikken bakjes aan toe. Voordeel van Weller is het zeer grote assortiment punten dat je kunt krijgen.

Soldeer je met teflon ge-isoleerd draad dan is regelbaar eigenlijk een must. Dat mag je niet heter stoken dan 300 gr. Daarboven kunnen er uiterst giftige fluordampen vrij komen.

;)

Hoi Peter en iedereen,

Wat is eigenlijk de temperatuur van zo'n standaard Wellerbout voor in het stopcontact (heb zelf de 25 Watt, rood)?

Frank

Heet genoeg om die netsnoer door te fikken (is me een keer bijna gebeurt :o:ph34r::blink: ). Hoe heet ie precies wordt, weet ik niet. Maar heet genoeg om gewoon printplaten mee te solderen. Waarschijnlijk niet heet genoeg om grotere dingen mee te solderen. Grote pluggen wil die van mij (20W) nog wel eens moeite mee hebben...

Ja dat klopt ja. Daarvoor heb ik een 100 Watt soldeerpistool, ook van Weller :). Na een Gamma-prul te hebben gehad is zelfs Frank aan de Weller :rolleyes: .

Zal dus wel een graadje of 300 zijn, die 25 Watter? Puur nieuwsgierigheid hoor. Ik kan er in ieder geval PVC en Poly-ethyleen mee smelten :).

Frank

maar een niet luxe beetje weller kost ook al 400 euro hier in NL peter :(

Weet niet waar jij je spullen haalt Jasper maar een WS51 (regelbaar) kost 165 EU ex. BTW bij farnell. Daar kun je voor de hobby zowat alles mee en zou ik voor thuis toch wel als luxe omschrijven.

Die echt "luxe" WSD81 van Bas is 310 EU. Nog steeds geen 400 EU. Overigens vind ik zelf die met dat draaiknopje handiger in gebruik dan die digitale.

Een soldeerpistool ook al is het een Weller, is leuk voor af en toe een lasje of om mee te nemen maar voor lekker doorwerken vind ik het gewoon klotedingen. Zwaar en liggen slecht in de hand.

;)

Ik heb zelf (al eerder opgemerkt) een WS80. Dat is de "analoge" versie van de WSD81 en daarom ook een stuk goedkoper. Die is voor thuis wel superhandig, maar eigenlijk een beetje overkill. Als je ff rondkijkt, vind je best wel een WECP-20 (voorganger van de WS-50) voor een redelijk bedrag. Hij heeft wat minder vermogen, maar doet 't echt prima.

BTW: EEN WTCP51 kost bij DIL €149,-

Beste,

Ja de WSD-81 is nu i.d.d. voor rond de 300 eur te krijgen. Alleen kunnen consumenten denk ik niet bij farnell bestellen.

Ik gebruik de WSD-81 al meer dan een jaar. Met nog steeds dezelfde punt zijn meer dan duizende pluggen gesoldeerd, hij is stad en land afgereist. Nog nooit een probleem mee gehad, en het soldeert fantastisch.

Verder heb ik ook een WMD-1 staan. Termeer omdat steeds meer en meer apparaten met SMD's zijn uitgevoerd. Verschillende modificatie projecten waren ook al SMD (oa. de Behringer ultracurve).

wmd1.jpg

Groeten,

Bas

Kvind alleen de bout/pensil van de WSD81 gewoon een stuk fijner (dunner). Is dat de WSP81? of WSP80? weet iemand of die pensil ook bij de WS80 geleverd wordt?

Dat is de WS81 met analoog instelknopje. Kost 246 ex btw. Zelf zou ik de meerprijs er niet voor over hebben. Meer dan een 50W versie heb ik nog nooit nodig gehad, ook niet voor zwaarder werk en zelfs beroepsmatig niet.

Het ligt meer aan de tipkeuze wat je ermee kan dan aan het vermogen.

Wordt het echt loodgieteren dan heb je meer aan een aparte 175W bout, maar dan hebben we het niet meer over versterkers en audiosnoeren.

Misschien lijkt de prijs van Weller wel een hoop geld maar op den duur betaalt het zich dubbel en dwars terug.

;)