Jump to content

Lange interlinks

Zee
 Share

Recommended Posts

Geprikkeld door de vorige luistersessie waarin bleek dat andere bekabeling mijn set nog een stap voorwaarts kon brengen, hebben we vandaag een uitgebreider vergelijk gehouden tussen verschillende (lange) interlinks. Bij deze sessie waren Picoso, Alexandrov en ondergetekende aanwezig.

De set waarmee werd geluisterd bestond uit:

- Sony xa50es cd speler met Tent clock, diverse andere modificaties en een XTC netsnoer.

- Krell FPB250m mono eindversterkers met getwiste zelfbouw netsnoeren.

- Audio Physic Virgo II speakers waarvan de wisselfilters zijn geupgrade met Solen MKP en Audyn MKP Plus condensatoren.

Later in de middag hebben we ook nog een Array actieve preamp gebruikt, waarover later meer.

Als speakerkabel gebruikten we de vd Hul

Ha Zee,

Je bent me voor geweest :lol:

Ik was om 0:30 uur terug in Groningen. In de trein had ik dus ruim de gelegenheid mijn indrukken te beschrijven. Ik neem ze hier ongekuisd over.

Op een koude en regenachtige dag is het prettig vertoeven in een warm huis met goede muziek. Mijn oorspronkelijke visit heb ik uitgebreid met een tweede sessie waarin we een aantal kabel hebben vergeleken en ook een voorsterker zijn opwachting maakte, de Array 2.

De luidsprekers van Zee, de Audio Physik hebben overigens in de tussentijd een belangrijker upgrade ondergaan: het hele filter is nu opgebouwd met kwaliteits componenten. Ook heeft de VDH Revelation zijn intrede gedaan.

Met beide veranderingen is de set een duidelijk graad beter geworden. De blikkerigheid en neuzigheid is er in belangrijke mate vanaf.

In deze sessie hebben we meerdere kabels ingevoerd om te beoordelen of daarmee de weergave in klank en ruimte verder is te verbeteren.

We hebben drie kabels naast de kabel die Zee momenteel gebruikt ('standaard'):

- de VDH Second in een hele lange uitvoering als XLR (met verlooppluggen voor een cinch connectie op de Sony uitgangen)

- de Wireworld Gold 3

- de JK acoustics Type II

Dan is er ook nog de Array A2, een demo-model van de nieuwste voorversterker van Array.

We beginnen met de Sony CD-speler en verbinden daarvan de variabele uitgangen met de Krell eindtrappen via

Eerst even voorstellen, Alexandrov, al heel wat jaartjes met audio bezig. Van HiFi naar Hi End, naar "audiofiel". Dit is mijn eerste berichtje op het Forum (en ook op enig ander forum). Lees wel al langer mee, maar het verhaal van Zee en de verzuchting hoe vind ik goede lange interlinks, deed me reageren met het al beschreven aanbod om wat andere lange IC's te vergelijken.

Een steeds weerkerend onderwerp in de opbouw van een set. Lange IC's maken het nog moeilijker en lange dure IC's al bijna onmogelijk (of onbetaalbaar).

De set van Zee bied hier goede uitgangspunten om zo'n vergelijk te maken.

Mooie vrij opstelling van de Virgo's in een prettige acoustiek. Neutrale Krells en een goede getweakte Sony als bron. Spelen zonder VV zag ik wel als een mogelijk minder punt. Zeker in combinatie met lange IC's. Bovendien had ik de proto van de Array A(2) VV in huis dus nam ik die ook mee.

Met de conclusies van Zee en Picoso kan ik het helemaal eens zijn. Wat betreft de Second's wil ik aanvullen dat we door het abominabele resultaat bij aansluiten direct tussen CD en EV, verzuimd hebben te proberen wat de Array ertussen zou doen. Vast staat wel dat de Second in die lengte en opzet niet werkt.

De muziek: bewust koos ik een heel simpele track, van een heel schone opname.

De Bosendorfer en contrabas staan op een CD van een van mijn favoriete labels, namelijk M.A Recordings gerund door Todd Garfinkle. Uitgave M001A uit '87, opgenomen met twee omni microfoons direct naar DAT. Niet de laatste stand van de techniek, maar wel met een natuurlijke acoustiek en bekende instrumenten. Ook van Veen en de Mahler opname waren erg onthullend. Het resultaat bij de laatste sessie met Array en WWorld was top, gedrieen genieten en daar doe je het voor. Sorry dat er te vroeg een eind aan kwam, ik had andere plannen voor de avond.

Het was erg prettig op deze manier te kunnen luisteren en ik bedank Zee voor je gastvrijheid en de lekkere MonChou-taart en Picoso voor zijn oren en de heldere analyses. Volgende keer bij mij.

In de configuratie met het verloopstukje kun je de Second vergelijken als ware hij afgemonteerd met cinch-cinch. Omdat de Krells zowel XLR als cinch hebben hoefde ik maar aan 1 kant (die van de cd speler) een verloopje te maken naar cinch.

Alexandrov,

We hadden inderdaad nog wat meer configuraties kunnen proberen. jij noemde al een combinatie van The Second met de Array en zo hadden we ook nog mijn eigen 'standaard' kabel met de Array kunnen proberen.

Ook had ik nog een korte Monster M1000 mk3 die we ipv de Audio Note tussen de cd speler en de Array konden zetten.

Enfin, voor je het weet is de dag weer om en je kunt dus niet alles proberen.

Blijft de conclusie dat de Mahler opname in de laatste configuratie wel heel erg goed klonk!

Beste Zee.

ik vrees dat hier in de test een probleem is opgetreden.

In de pro audio wereld is het gebruikelijk dat een XLR-uitgang een veel hogere spanning voert dan de cinch-aansluiting in consumer producten. Een XLR-ingang "verwacht" dan ook een hogere spanning. Ik meen dat ook de karakteristieke afsluitimpedantie van een XLR-lijn anders ligt dan bij cinch.

Mag ik er van uitgaan dat Krell niet tegen deze gestandaardiseerde regels zondigt ?

Indien je dit bevestigend kunt beantwoorden is er dus sprake van een aanzienlijke mismatch. Wanneer de cinch uitgang van de Sony wordt verbonden met de XLR-ingang van de Krell krijgt deze laatste eenvoudigweg een veel te lage spanning aangeboden. Dat kan zich natuurlijk vertalen in een mindere kwaliteit. Met name mindere detaillering in low-level signalen (ruimtelijkheid ?) kan verwacht worden. Een verminderde signaal/ruisverhouding natuurlijk ook.

Laat even weten of hier rekening mee gehouden is. Misschien heeft de Krell een keuzeschakelaar achterop om de benodigde gevoeligheidsaanpassingen te doen ?

Laat ook even weten hoe je de aansluitingen van de XLR verloop hebt gesoldeerd. Even uit mijn hoofd gezegd dient er

Helaas Paul, dat was het niet.

Ik has al eens met andere kabels getest, ook via de XLR ingang van de Krell en dat ging zonder enig probleem. Het lag hier dus echt aan de combinatie met The Second.

Het verloopje aan de kant van de cd speler had ik gesoldeerd:

pin 1 en 3 van de XLR waren met elkaar doorverbonden en lagen aan de massa van de RCA.

pin 2 van de XLR ging naar de hot van de RCA.

Als ik met kabels speel die ook aan de kant van de Krell een RCA hebben, dan doe ik in de XLR ingang van de Krell een plug die pin 1 en 3 van de XLR ingang kortsluit (conform de Krell manual).

Bij de andere experimenten had ik ook nog een gewone RCA kabel bij de hand met aan de kant van de Krell een XLR en aan de kant van de cd speler een RCA.

Ook toen waren er verschillen te horen, maar niet zo groot dat er sprake was van een duidelijk verschil RCA en XLR. Het waren gewoon de klankverschillen van de kabel.

Feitelijk stuur je met de RCA ingang van de Krell gewoon pootje 2 van de XLR aan. De massa van de RCA koppelt naar pootje 1 en pootje 3 sluit je dus kort met pootje 1 (ja, ik heb de Krell al eens op geschroeft om te kijken hoe het zit!)

Jammer dat de Array type 2 zo plotseling[voor mij in ieder geval]uitkwam,had namelijk nog geen 1 1/2 maand hiervoor niets vermoedend de laat ik het maar de 1 noemen gekocht,lullig he!

Het is mogelijk de Array Obsedian en Quartz M te laten upgraden naar de Mark II versie.

Maar ja, als je in januari (van welk jaar weet ik al niet meer :rolleyes: ) een Sierra koopt, en in September komt er een Mondeo.... wordt je ook niet blij. In dit geval is er tenminste nog een upgrade mogelijk.

:mellow:

Jammer dat de Array type 2 zo plotseling[voor mij in ieder geval]uitkwam,had namelijk nog geen 1 1/2 maand hiervoor niets vermoedend de laat ik het maar de 1 noemen gekocht,lullig he!

Het is mogelijk de Array Obsedian en Quartz M te laten upgraden naar de Mark II versie.

Maar ja, als je in januari (van welk jaar weet ik al niet meer :rolleyes: ) een Sierra koopt, en in September komt er een Mondeo.... wordt je ook niet blij. In dit geval is er tenminste nog een upgrade mogelijk.

:mellow:

Dat is al maanden van tevoren bekend. Meestal wordt er eerst een prototype geshowd op de verschillende autoshows. Lijkt me dat dat met audio ook best kan... :unsure:

Ligt me overigens iets van bij dat de eerste Mondeo ook 'slechts' een geupgrade Sierra was (zelfde basis, wat gemoderniseerd, ander uiterlijk)... :):rolleyes: