Hans 67 Posted 23 januari 2004 Report Share Posted 23 januari 2004 Hallo, Hallo allemaal, het belangrijkste is de bron (CD-speler en/of platenspeler), dan de voorversterker, daarna de eindversterker en als minst belangrijke de luidsprekers. Ik neem aan dat deze regel ook voor Arcam opgaat daar het voor bijna alle merken opgaat. Kortom, het is denk ik wel duidelijk welke kant ik je op stuur. Groeten, Hans Blijft een giller deze opmerking...... (druk luisterend naar een setje rogers monitoren, klinkt lekker ondanks dat het laag al na 80 hz afvalt) Skiffer, je hebt helemaal gelijk, die Rogers monitoren zijn prachtig. Ik heb ze ook, al heten ze dan Spendor (we hebben het toch over de LS3/5a?). Het leuke is echter dat als ik deze vervang door een paar oude Wharfedale Diamond III luidsprekers (destijds 200 gulden per stuk) dat ik nog steeds van muziek kan genieten. Ja de harmonische vervorming is toegenomen en de frequentiekarakteristiek is niet zo vlak. Als ik echter mijn CD-speler (Rotel RCD-991 van 1300 Euro) vervang door mijn oude CD-speler (Marantz CD 6000 KI Signature van 750 Euro) dan wordt muziek luisteren een stuk minder plezierig. De harmonische vervorming is dan nauwelijks groter en de frequentiekarakteristiek is even glad. Maar de dynamiek en ritme zijn grotendeels verdwenen. En dat is in mijn optiek heel belangrijk in muziek. Ik geef toe dat bij mindere luidsprekers het timbre van de instrumenten minder goed wordt weergeven, maar mindere CD-spelers geven de muziek (= dat wat de muzikant doet) minder weer. Ach ja, smaken verschillen. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 23 januari 2004 Report Share Posted 23 januari 2004 Alle goedbedoelde algemene adviezen ten spijt. We praten hier over de Totem Forest die Theo wil aansturen. Omdat ik zelf ook een grote liefde heb voor de Totem Forest heb ik een aantal keren advies ingewonnen op wat voor wijze ik deze speaker in mijn set zou kunnen inpassen. Ik draai zelf met een Rega Cursa voorversterker en een Rega maia eindversterker. Deze versterker combinatie heeft behoorlijk wat reserves en komt niet snel in ademnood. Je kunt er zelfs een elektrostaat op zetten. Toch raad zowel de importeur van Totem (Joenit) als een tweetal hifizaken die ik ken aan een Totem Forest te bi ampen met twee maia's. Ik wil je dit advies dan ook overbrengen. Of je dan bi amped met een geintegreerde versterker of niet vind ik minder van belang. Je oren zijn hiervoor het best medium om te beslissen wat het beste is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 Alle goedbedoelde algemene adviezen ten spijt. We praten hier over de Totem Forest die Theo wil aansturen. Omdat ik zelf ook een grote liefde heb voor de Totem Forest heb ik een aantal keren advies ingewonnen op wat voor wijze ik deze speaker in mijn set zou kunnen inpassen. Ik draai zelf met een Rega Cursa voorversterker en een Rega maia eindversterker. Deze versterker combinatie heeft behoorlijk wat reserves en komt niet snel in ademnood. Je kunt er zelfs een elektrostaat op zetten. Toch raad zowel de importeur van Totem (Joenit) als een tweetal hifizaken die ik ken aan een Totem Forest te bi ampen met twee maia's. Ik wil je dit advies dan ook overbrengen. Of je dan bi amped met een geintegreerde versterker of niet vind ik minder van belang. Je oren zijn hiervoor het best medium om te beslissen wat het beste is. Ok, Karma, dank voor dit "op maat gesneden" advies. Ademnood bij de Totem Forest, ik heb nog niet die indruk gehad. Van de andere kant weet ik dan ook niet hoeveel beter het nog zou kunnen zijn met 2 x dit vermogen. Glas audiovisie gaat binnenkort een extra eindversterker aansluiten, gebiampt, dus dan weet ik dat ook weer. Ik wil wel eens horen hoeveel verbetering dat (tzt) geeft. In ieder geval is het voorlopig wel de goedkoopste (en dus meest bereikbare) optie. En ondertussen maar dromen van een losse voorversterker en twee monoblocs...). Groet, Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts