Jump to content

schotten en kisten.....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Nou dan toch maar eens proberen om een serieuzer topic over onze sessie van de grond te krijgen. 10 pagina's onzin is genoeg.

 

Ik wil echter nog niet beginnen, omdat de anderen een hele dag en avond hebben geluisterd, en ik slechts 1,5 sessie.

 

Mijn voorkeur gaat echt wel uit naar de Scan Speaks van CGM, maar dat was ondertussen wel duidelijk.

 

Voor mij is het een heel informatieve dag geweest, omdat vier van de vier speakers potentiele kandidaten waren om de Kappa's te vervangen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

OK ,

 

het officieele verslag .

 

vier speakers deden er mee ,

vier mooie speakers

vier hele goede speakers qua prestaties .

 

eigenlijk wilden we geen recensies schrijven , omdat we vreselijk genoten hebben met z'n allen , en dat moet je zo houden .

ook de avond was echt schitterend , de humor vierde hoogtij , en zelgs speedy heb ik zien bulderlachen :D

 

affijn , toch maar een recensie dan ,

een eerlijke persoonlijke . :cool2:

 

mijn persoonlijke nummer

Link to comment
Share on other sites

mijn nummer vier : de scanspeak ultimo

 

ook best een hele fraaie weergever .

erg open en dynamisch geluid . mooi middengebied .

minpunt : het hoog was iets te veel aanwezig

het mid/laag vertoonde nogal wat oneffenheden .

(is volgens mij door cgm makkelijk op te lossen allebei  ;) )

Ja Erik, het is een speaker die nog in ontwikkeling is (en zal blijven vrees ik), al wil ik daar de minpunten niet mee wegpoetsen hoor.

Hans wil mij daar in ieder geval mee helpen met een echte meting (heel fijn), dan kunnen we wat meer zeggen over frequentieverloop en zo. Tevens mag ik ze dan horen op een Array (ik hoop stilletjes dat ie toevallig de M-2 heeft staan).. ;)

Link to comment
Share on other sites

mijn nummer vier : de scanspeak ultimo

 

ook best een hele fraaie weergever .

erg open en dynamisch geluid . mooi middengebied .

minpunt : het hoog was iets te veel aanwezig

het mid/laag vertoonde nogal wat oneffenheden .

(is volgens mij door cgm makkelijk op te lossen allebei

Link to comment
Share on other sites

Hij is ook nog niet bij mij geweest hoor. Maar ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep ;)

Hoezo? Allergie voor transistoren? :)

Nee hoor, in tegendeel, ik heb zelf ook transistoren. Maar die van Array zijn wat duur voor een student denk ik... :)

Link to comment
Share on other sites

Hij is ook nog niet bij mij geweest hoor. Maar ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep ;)

Hoezo? Allergie voor transistoren? :)

Nee hoor, in tegendeel, ik heb zelf ook transistoren. Maar die van Array zijn wat duur voor een student denk ik... :)

precies, vincent is ook gewoon beter ;) marantz ook wel (sommige ;))

Link to comment
Share on other sites

Hij is ook nog niet bij mij geweest hoor. Maar ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep ;)

Hoezo? Allergie voor transistoren? :)

Nee hoor, in tegendeel, ik heb zelf ook transistoren. Maar die van Array zijn wat duur voor een student denk ik... :)

precies, vincent is ook gewoon beter ;) marantz ook wel (sommige ;))

Beste Jasper,

 

Nou moet je niet te ver gaan ovedrijven he :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Zal ik dan ook eens een serieus steentje bijdragen :rolleyes:

 

Om te beginnen mogen we blij zijn dat Erik deze eindtrap heeft staan, geen enkele speaker viel uit de toon door te weinig controle, een zware mismatch of een niet-neutrale weergave, je hoort echt wat de speaker doet :)

 

Wat wel veel invloed had was de zitplaats, achterin kon je beter niet zitten, want daar werd je getracteerd op een 'Duits' geluid, bijna elke speaker gaf daar wel te veel hoog en een troebel (midden)laag, terwijl je vanaf een plek aan de zijkant ook geen goed stereobeeld had.

 

Gelukkig was er ook een heel goede luisterplek en dat was op de eerste rij in het midden, waar ik de 2e sessie heb gezeten (schande, ik weet het).

 

Ik begin met de Acoustat 22 van Erik, achterin de kamer stonden ze bijna 'on axis' en dat was te merken aan het opgefokte hoog en het wollige, vrij stevige laag, dat duidelijk aan de akoustiek te wijten was.

Een beeld kon ik nauwelijks waarnemen, daarvoor moet je echt dichterbij zitten en dan nog het liefst in het midden.

Van kleuring heb je geen last, maar achterin was het geluid wel een aardige brei in mijn beleving.

 

Eenmaal voorin ging het een stuk beter, zoals Erik zelf al heeft gemeten klopt alles wat niveau's betreft en spelen reflecties van de kamer een veel kleinere rol.

Een groot beeld blijft echter een probleem, op de een of andere manier begrenst het paneel dit tot de eigen breedte en alleen met goede opnamen hoor je een mooi ruimtelijk beeld.

Te vaak zat ik naar 2 panelen te luisteren, misschien werkt de het uiterlijk daar ook aan mee.

Het (te) duidelijk aanwezige hoog geeft de indruk van een gedetailleerde weergave, maar hierdoor sneeuwen de zeer kleine details wel onder bij sommige opnamen.

 

 

Vervolgens gingen we met de B&W 801's verder, omdat dit destijds een topmodel was, had ik er hoge verwachtingen van, ondanks dat ze nu heel oud zijn.

Het hoog en midden klinken onopvallend goed, maar het middenlaag kleurt behoorlijk, ook lijkt het diepste laag flink opgepept te worden achterin de kamer.

Hoewel er (meer dan) genoeg druk in het laag is, valt de slamm, de kracht, me tegen.

De gekozen muziek is ook niet echt optimaal bij de 1e sessie, veel muziek is synthetisch of er is iets raars, iets onnatuurlijks aan de opname, ook zou er iets met de tweeters aan de hand kunnen zijn, omdat ze af en toe in het beeld komen opduiken.

Wel leuk is dat je toch een goed 3D beeld krijgt, wat met de panelen achterin niet goed lukte.

 

Voorin op de hotspot verandert het geluid totaal, behalve betere opnamen met akoustiche instrumenten is ook de presentatie een stuk beter dan achterin.

In het middenlaag klopt nog steeds e.e.a. niet, maar er tekent zich wel een mooi 3D plaatje voor mij op en de muziek komt lekker tot leven.

Het laag waait nu meer langs je heen, waardoor je niet meer zo storend hoort wat de kamer 'doet'.

Echt fijnzinnig vind ik het laag niet, hoewel je bepaalde instrumenten goed kunt volgen lijkt het toch dat het enigzins troebel klinkt, samen met de kleuring blijft dat de aandacht trekken.

Aan de andere kant vind ik het weer prettig dat ik full range kan luisteren, het diepste laag veroozaakt geen grote problemen in de kamer.

Het hoog blijft af en toe even afleiden, voor mij geen goed teken, want het vormt dan geen goed geheel met de rest van de speaker.

 

We gaan verder met conussen, dit keer de 2-weg zelfbouwers van Cock.

De eerste indruk is meteen goed, achterin de kamer zijn er geen opvallende dingen hoorbaar, met name het laag (dat wat eerder afvalt) blijft mooi overeind.

Wel heb ik wat moeite met het beeld, maar dat is met elke speaker als je niet in het midden zit.

Hoewel er niet direct iets 'fout' zit, blijkt wel dat een aantal frequenties in het lage midden achter blijven en in het hoge midden lijkt er wat teveel 'presence' te zijn, dit is echter geen vervelende ervaring, je went er vrij snel aan.

 

Bij de 2e sessie zijn de tonale oneffenheden nog duidelijker hoorbaar, maar tevens is de beeldopbouw ook heel mooi breed en diep.

Deze speakers zijn helaas een beetje 'tam', althans, ik denk dat ze best wat losser kunnen weergeven, al lopen ze nergens dicht, ook niet bij groot orkestwerk.

Bij deze speaker was bij enkele opnamen het stemgeluid heel tastbaar, waarschijnlijk kwam dat door een benadrukking van enkele frequentiebanden en bij andere opnamen is het midden weer een beetje teruggetrokken, ergens mis je een goede balans.

Ik heb het idee dat deze speakers zich nog het best in smalle kamers kunnen waar maken, bij de andere speakers had de kamer breder gemogen voor een optimale prestatie.

 

Dan de ESL 63's, in de eerste sessie speelden ze als laatste, gelukkig zou ik bijna zeggen, want nu kun je de andere speakers niet direct aan ze afmeten.

Wederom heb ik geen mooi beeld achterin aan de zijkant, maar de diepteplaatsing komt wel goed tot uiting.

Tonaal is alles heel correct, het laag blijft redelijk binnen proporties maar als geheel klinkt het wat mat, een beetje futloos (met al die lichamen tussen mij en de speakers).

Opvallend is dat met name het stemgeluid niet natuurlijk overkomt achterin, ik weet niet of dit nu echt aan de opnamen ligt, of aan de weergever die zo 'eerlijk' is.

 

Op de hotspot blijkt dat het beeld ruim in de breedte en diepte wordt opgebouwd, weer dat correcte geluid, maar de tastbaarheid die ik bij andere speakers soms opmerkte blijft vrijwel uit.

Het laag valt wat vroeg af, waardoor je hier en daar iets gaat missen, ik noem dat meestal 'body' en de vliesofielen noemen het 'kastgeluid'.

Bij orkestwerk is alles wel compleet, maar ik ben er geen fan van, ik kan me niet goed concentreren op die muziek, zelf gebruik ik het als achtergrondmuziek.

Details hoor je genoeg en de weergave is heel transparant, als je daar van houdt tenminste.

Het is mij te clean, te afgestoft, van mij mag er best eens ergens een toontje wat minder correct klinken, als je daarmee meer betrokkenheid ervaart.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij ging het heel ergens anders over: Welk slaginstrument hoorden we: een grote pauk of een grote trom. En dan is het wijze van uitsterven een indicatie.

Waren het niet gewoon 2 discussies tegelijk?

Dat was voor mij ook zo'n moment dat je iets hebt van; wat een geneuzel soms over details die anderen nog geeneens horen, maar die wij uitvergroten.. :)

Link to comment
Share on other sites

appels met peren verge........????????????????????????????/

:blink:

Nee, hieruit blijkt dat de werkelijkheid door geen enkele speaker werd weergegeven :)

En daarmee kun je het werkelijkheids-streven ook meteen relativeren, wie zegt dat de opname bijv. alles realistisch 'vangt' wat er gebeurt bij een concert?

Zolang de discussie nog gaat over wat je precies hoort, heb je het over een benadering van de werkelijkheid ;)

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Ik heb niet dezelfde mening van alle schrijvers hierboven. Ik ben echter alleen bij de eerste sessie, en slechts voor een deel bij de tweede sessie geweest. Ook het vrij muziek draaien heb ik gemist.

 

Gelukkig was het wel mijn soort muziek wat er werd gedraaid in de eerste sessie. Kermit kan dan wel stellen dat deze muziek niet geschikt is om kwaliteiten van een luidsprekers te beoordelen, maar voor mij is het net andersom. Ik vind klassieke muziek meestal erg weinig dynamiek en openheid hebben.

 

Ik ben het wel met Andr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...