Hans van Liempd Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Nou dan toch maar eens proberen om een serieuzer topic over onze sessie van de grond te krijgen. 10 pagina's onzin is genoeg. Ik wil echter nog niet beginnen, omdat de anderen een hele dag en avond hebben geluisterd, en ik slechts 1,5 sessie. Mijn voorkeur gaat echt wel uit naar de Scan Speaks van CGM, maar dat was ondertussen wel duidelijk. Voor mij is het een heel informatieve dag geweest, omdat vier van de vier speakers potentiele kandidaten waren om de Kappa's te vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Ook ik wilde even afwachten, omdat ik ten eerste het foto-verslag had verzorgd en eerst een ander aan het woord wilde laten, en omdat Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 OK , het officieele verslag . vier speakers deden er mee , vier mooie speakers vier hele goede speakers qua prestaties . eigenlijk wilden we geen recensies schrijven , omdat we vreselijk genoten hebben met z'n allen , en dat moet je zo houden . ook de avond was echt schitterend , de humor vierde hoogtij , en zelgs speedy heb ik zien bulderlachen affijn , toch maar een recensie dan , een eerlijke persoonlijke . mijn persoonlijke nummer Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 mijn nummer vier : de scanspeak ultimo ook best een hele fraaie weergever . erg open en dynamisch geluid . mooi middengebied . minpunt : het hoog was iets te veel aanwezig het mid/laag vertoonde nogal wat oneffenheden . (is volgens mij door cgm makkelijk op te lossen allebei ) Ja Erik, het is een speaker die nog in ontwikkeling is (en zal blijven vrees ik), al wil ik daar de minpunten niet mee wegpoetsen hoor. Hans wil mij daar in ieder geval mee helpen met een echte meting (heel fijn), dan kunnen we wat meer zeggen over frequentieverloop en zo. Tevens mag ik ze dan horen op een Array (ik hoop stilletjes dat ie toevallig de M-2 heeft staan).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 mijn nummer vier : de scanspeak ultimo ook best een hele fraaie weergever . erg open en dynamisch geluid . mooi middengebied . minpunt : het hoog was iets te veel aanwezig het mid/laag vertoonde nogal wat oneffenheden . (is volgens mij door cgm makkelijk op te lossen allebei Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 jij bent nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 mijn nummer vier : de scanspeak ultimo ook best een hele fraaie weergever . erg open en dynamisch geluid . mooi middengebied . minpunt : het hoog was iets te veel aanwezig het mid/laag vertoonde nogal wat oneffenheden . (is volgens mij door cgm makkelijk op te lossen allebei Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Hij is ook nog niet bij mij geweest hoor. Maar ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep Hoezo? Allergie voor transistoren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Hij is ook nog niet bij mij geweest hoor. Maar ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep Hoezo? Allergie voor transistoren? Nee hoor, in tegendeel, ik heb zelf ook transistoren. Maar die van Array zijn wat duur voor een student denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Dan ook mijn verhaal maar. De eerste ronde was voor mij niet bijzonder. Ik zat op niet zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Hij is ook nog niet bij mij geweest hoor. Maar ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep Hoezo? Allergie voor transistoren? Nee hoor, in tegendeel, ik heb zelf ook transistoren. Maar die van Array zijn wat duur voor een student denk ik... precies, vincent is ook gewoon beter marantz ook wel (sommige ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Hij is ook nog niet bij mij geweest hoor. Maar ik ben denk ik ook niet helemaal de doelgroep Hoezo? Allergie voor transistoren? Nee hoor, in tegendeel, ik heb zelf ook transistoren. Maar die van Array zijn wat duur voor een student denk ik... precies, vincent is ook gewoon beter marantz ook wel (sommige ) Beste Jasper, Nou moet je niet te ver gaan ovedrijven he Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 Zal ik dan ook eens een serieus steentje bijdragen Om te beginnen mogen we blij zijn dat Erik deze eindtrap heeft staan, geen enkele speaker viel uit de toon door te weinig controle, een zware mismatch of een niet-neutrale weergave, je hoort echt wat de speaker doet Wat wel veel invloed had was de zitplaats, achterin kon je beter niet zitten, want daar werd je getracteerd op een 'Duits' geluid, bijna elke speaker gaf daar wel te veel hoog en een troebel (midden)laag, terwijl je vanaf een plek aan de zijkant ook geen goed stereobeeld had. Gelukkig was er ook een heel goede luisterplek en dat was op de eerste rij in het midden, waar ik de 2e sessie heb gezeten (schande, ik weet het). Ik begin met de Acoustat 22 van Erik, achterin de kamer stonden ze bijna 'on axis' en dat was te merken aan het opgefokte hoog en het wollige, vrij stevige laag, dat duidelijk aan de akoustiek te wijten was. Een beeld kon ik nauwelijks waarnemen, daarvoor moet je echt dichterbij zitten en dan nog het liefst in het midden. Van kleuring heb je geen last, maar achterin was het geluid wel een aardige brei in mijn beleving. Eenmaal voorin ging het een stuk beter, zoals Erik zelf al heeft gemeten klopt alles wat niveau's betreft en spelen reflecties van de kamer een veel kleinere rol. Een groot beeld blijft echter een probleem, op de een of andere manier begrenst het paneel dit tot de eigen breedte en alleen met goede opnamen hoor je een mooi ruimtelijk beeld. Te vaak zat ik naar 2 panelen te luisteren, misschien werkt de het uiterlijk daar ook aan mee. Het (te) duidelijk aanwezige hoog geeft de indruk van een gedetailleerde weergave, maar hierdoor sneeuwen de zeer kleine details wel onder bij sommige opnamen. Vervolgens gingen we met de B&W 801's verder, omdat dit destijds een topmodel was, had ik er hoge verwachtingen van, ondanks dat ze nu heel oud zijn. Het hoog en midden klinken onopvallend goed, maar het middenlaag kleurt behoorlijk, ook lijkt het diepste laag flink opgepept te worden achterin de kamer. Hoewel er (meer dan) genoeg druk in het laag is, valt de slamm, de kracht, me tegen. De gekozen muziek is ook niet echt optimaal bij de 1e sessie, veel muziek is synthetisch of er is iets raars, iets onnatuurlijks aan de opname, ook zou er iets met de tweeters aan de hand kunnen zijn, omdat ze af en toe in het beeld komen opduiken. Wel leuk is dat je toch een goed 3D beeld krijgt, wat met de panelen achterin niet goed lukte. Voorin op de hotspot verandert het geluid totaal, behalve betere opnamen met akoustiche instrumenten is ook de presentatie een stuk beter dan achterin. In het middenlaag klopt nog steeds e.e.a. niet, maar er tekent zich wel een mooi 3D plaatje voor mij op en de muziek komt lekker tot leven. Het laag waait nu meer langs je heen, waardoor je niet meer zo storend hoort wat de kamer 'doet'. Echt fijnzinnig vind ik het laag niet, hoewel je bepaalde instrumenten goed kunt volgen lijkt het toch dat het enigzins troebel klinkt, samen met de kleuring blijft dat de aandacht trekken. Aan de andere kant vind ik het weer prettig dat ik full range kan luisteren, het diepste laag veroozaakt geen grote problemen in de kamer. Het hoog blijft af en toe even afleiden, voor mij geen goed teken, want het vormt dan geen goed geheel met de rest van de speaker. We gaan verder met conussen, dit keer de 2-weg zelfbouwers van Cock. De eerste indruk is meteen goed, achterin de kamer zijn er geen opvallende dingen hoorbaar, met name het laag (dat wat eerder afvalt) blijft mooi overeind. Wel heb ik wat moeite met het beeld, maar dat is met elke speaker als je niet in het midden zit. Hoewel er niet direct iets 'fout' zit, blijkt wel dat een aantal frequenties in het lage midden achter blijven en in het hoge midden lijkt er wat teveel 'presence' te zijn, dit is echter geen vervelende ervaring, je went er vrij snel aan. Bij de 2e sessie zijn de tonale oneffenheden nog duidelijker hoorbaar, maar tevens is de beeldopbouw ook heel mooi breed en diep. Deze speakers zijn helaas een beetje 'tam', althans, ik denk dat ze best wat losser kunnen weergeven, al lopen ze nergens dicht, ook niet bij groot orkestwerk. Bij deze speaker was bij enkele opnamen het stemgeluid heel tastbaar, waarschijnlijk kwam dat door een benadrukking van enkele frequentiebanden en bij andere opnamen is het midden weer een beetje teruggetrokken, ergens mis je een goede balans. Ik heb het idee dat deze speakers zich nog het best in smalle kamers kunnen waar maken, bij de andere speakers had de kamer breder gemogen voor een optimale prestatie. Dan de ESL 63's, in de eerste sessie speelden ze als laatste, gelukkig zou ik bijna zeggen, want nu kun je de andere speakers niet direct aan ze afmeten. Wederom heb ik geen mooi beeld achterin aan de zijkant, maar de diepteplaatsing komt wel goed tot uiting. Tonaal is alles heel correct, het laag blijft redelijk binnen proporties maar als geheel klinkt het wat mat, een beetje futloos (met al die lichamen tussen mij en de speakers). Opvallend is dat met name het stemgeluid niet natuurlijk overkomt achterin, ik weet niet of dit nu echt aan de opnamen ligt, of aan de weergever die zo 'eerlijk' is. Op de hotspot blijkt dat het beeld ruim in de breedte en diepte wordt opgebouwd, weer dat correcte geluid, maar de tastbaarheid die ik bij andere speakers soms opmerkte blijft vrijwel uit. Het laag valt wat vroeg af, waardoor je hier en daar iets gaat missen, ik noem dat meestal 'body' en de vliesofielen noemen het 'kastgeluid'. Bij orkestwerk is alles wel compleet, maar ik ben er geen fan van, ik kan me niet goed concentreren op die muziek, zelf gebruik ik het als achtergrondmuziek. Details hoor je genoeg en de weergave is heel transparant, als je daar van houdt tenminste. Het is mij te clean, te afgestoft, van mij mag er best eens ergens een toontje wat minder correct klinken, als je daarmee meer betrokkenheid ervaart. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 ja, ok, laat die marantz maar zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 januari 2004 Report Share Posted 19 januari 2004 ja, ok, laat die marantz maar zitten hhahahah Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 ja, ok, laat die marantz maar zitten Mijn Marantz zal zeker niet beter zijn dan de Arrays. Kan ook niet, voor dat verschil in prijs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Volgens mij ging het heel ergens anders over: Welk slaginstrument hoorden we: een grote pauk of een grote trom. En dan is het wijze van uitsterven een indicatie. Waren het niet gewoon 2 discussies tegelijk? Dat was voor mij ook zo'n moment dat je iets hebt van; wat een geneuzel soms over details die anderen nog geeneens horen, maar die wij uitvergroten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Die tweede discussie is mij volledig ontgaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 appels met peren verge........????????????????????????????/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 appels met peren verge........????????????????????????????/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 appels met peren verge........????????????????????????????/ Nee, hieruit blijkt dat de werkelijkheid door geen enkele speaker werd weergegeven En daarmee kun je het werkelijkheids-streven ook meteen relativeren, wie zegt dat de opname bijv. alles realistisch 'vangt' wat er gebeurt bij een concert? Zolang de discussie nog gaat over wat je precies hoort, heb je het over een benadering van de werkelijkheid Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Ik heb niet dezelfde mening van alle schrijvers hierboven. Ik ben echter alleen bij de eerste sessie, en slechts voor een deel bij de tweede sessie geweest. Ook het vrij muziek draaien heb ik gemist. Gelukkig was het wel mijn soort muziek wat er werd gedraaid in de eerste sessie. Kermit kan dan wel stellen dat deze muziek niet geschikt is om kwaliteiten van een luidsprekers te beoordelen, maar voor mij is het net andersom. Ik vind klassieke muziek meestal erg weinig dynamiek en openheid hebben. Ik ben het wel met Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Rest je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts