Headshell Posted 22 januari 2004 Report Share Posted 22 januari 2004 Hi- fifi, Helemaal met je eens m.i., ongeveer. Nouja, vrijwel helemaal.... Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 januari 2004 Report Share Posted 22 januari 2004 Als mijn vriendin zulk een opmerking maakte, zou ik haar voor de verjaardag subiet een geschiedenisboek cadeau doen om even na te lezen hoe het ook weer zit met de opeenvolging van de tijdperken Nee joh, je moet ze niet wijzer maken. Sommige hobbies moet je voor jezelf houden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 januari 2004 Report Share Posted 22 januari 2004 Cqm, zoals jij het schetst hoort het inderdaad te zijn....denk ik. Ik heb het ook nooit anders gehoord over de meeste vrouwen. Anders is het echt goed fout met ze denk ik...... Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 januari 2004 Author Report Share Posted 22 januari 2004 Er is nog een belangrijk aspect, dat ik bij nader inzien niet onvermeld mag laten.Wanneer je een schilderij, een beeldhouwwerk, een plastiek of een foto bekijkt, kun je er rustig over nadenken: het ding "loopt niet weg". Draai je gerust om, kijk ergens anders naar, draai je weer om, en je kunt verdergaan met je oordeel te vormen. Bij muziek (en film, theater) is dat heel anders. Je oordeel komt altijd nadat de actie heeft plaatsgevonden. Je velt een samenvattend oordeel over de karakteristieke samenhang van een groot aantal klanken. Een doorgaande stroom van klanken, eigenlijk - hard en zacht, hoog en laag. En dat oordeel vel je altijd enige tijd nadat je ze hebt gehoord. Daarbij spelen subjectieve aspecten een belangrijke rol: je pre-occupatie, je fysieke conditie, je persoonlijke affiniteit met artiesten, orkesten, de tijd waarin het kunstwerk werd gemaakt, de problematiek of het motief dat in de muziek wordt verklankt, enz. Zelfs tijdens het luisteren komt je oordeel dus altijd achteraf, en via een persoonlijke filter. Een microfoon luistert naar klanken. Wij luisteren naar muziek. En dat is een heel ander verhaal. Inderdaad, vreselijk complex, onze muziekbeleving, los van alle voorkeuren van genre, blijkt het inderdaad nogal gevoelig voor onze geestelijke - en lichamelijke gesteldheid. We kunnen dus niet spreken van een constante in deze. Als we ons meer richten op de hardware, middels welke wij onze muziek ten gehore brengen, komt net als bij het genre muziek, de factor gewenning om de hoek kijken. Gewenning zou wel eens onze grootste vijand kunnen zijn, deze ontstaat, vwb de hardware, voor een belangrijk deel door het beluisteren van hetgeen de industrie ons aanlevert en wordt dan nogeens uitgebreid bevestigd door recensies, testen en ervaringen van andere gebruikers. Je moet toch behoorlijk eigenwijs zijn om je hieraan te ontrekken. Kijkend naar de luidsprekers welke in het algemeen bijzonder hoog gewaardeerd worden, valt het mij bijzonder op dat hieronder nogal wat typen te vinden zijn, die slechts met grote moeite of vermogen, in staat zijn een redelijk stukje muziek weer te geven. Naast het gegeven dat we voor dit soort weergevers bijzonder diep in de buidel moeten tasten, is het ook noodzakelijk hier een bijzonder zware en stabiele versterker voor te hangen, hetwelk alweer een enorme aanslag op onze middelen betekent. In plaats van ons hiertegen te wapenen / verdedigen volgen we - bijna - allemaal het spoor dat voor ons wordt uitgezet, zeer tot tevredenheid van industrie en handel................. Zelfs in het wereldje van DIY fanaten, welke zich voor een belangrijk deel onttrekken aan de invloeden van hetgeen ons achter winkelruiten wordt aangeboden, zie je een gelijkaardig verschijnsel optreden. SE DHT met hoogrendementsspeakers is hier het parool. Dit wordt ons bij voortduring voorgehouden in de diverse magazines, terwijl ook de industrie zich hierover heeft ontfermd en voor de niet zelfbouwers ook een grote verscheidenheid van producten aanbiedt. Raar, toch, dat de verscheidenheid in muziekkeuze en - beleving, niet leidt tot een grotere verscheidenheid in weergaveketens. Dit leidt tot de vraag hoe het gesteld is met onze perceptie van de audiowereld - industrie, handel en pers -. Kan het niet laten weer een artikel te quoten : MARK LEVINSON'S TRANSFORMATION IS NOT YET COMPLETE www.redrosemusic.com Last year when I discovered Mark Levinson's conversion to tube audio I speculated on this within the broad meta-context of world history. * Was this the equivalent of Stalin defecting to America? * Was this equivalent of Arafat converting to Judaism? * Was this the equivalent to Sonny Barger, the CEO of the Hell's Angles buying a Honda? This is was the biggest news story of the next millennium of the audio arts. Did this mean that soon Nelson Pass and Danny D'Agostino would soon follow? I wanted the story directly from Mark so I did the right thing I sent him a copy of my book The Search For Musical Ecstasy, and then sent him an email requesting an interview. Nada. Silence. No response. I sent him another email. More of the same disrespectful treatment. Months later I got the "poop" from an "insider": Mark was terrified to talk to me. According to my (anonymous) source, he was embarrassed that he knew so little about tube circuits and was afraid I was going to make him look bad. Talk about mis-reading my intentions. Only recently, when I attended the Stereophile show in May, and heard the new Red Rose equipment did I understand his reluctance. YOU COULD SAY IT IS A MIRACLE OF SORTS How is it possible to design an "integrated" tube system, consisting of a tube amplifier and speakers that sounds just like the type of solid state system we abhor? Why would a designer use tubes to create a system that sounds just like solid state? Is it possible that Mark used his solid state gear as a "tuning" reference? Or, is it possible that Mark has a "solid state" brain and everything he designs is tuned to sound like solid state? Only Mark knows that answer Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 januari 2004 Report Share Posted 22 januari 2004 Als mijn vriendin zulk een opmerking maakte, zou ik haar voor de verjaardag subiet een geschiedenisboek cadeau doen om even na te lezen hoe het ook weer zit met de opeenvolging van de tijdperken Nee joh, je moet ze niet wijzer maken. Sommige hobbies moet je voor jezelf houden.. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 22 januari 2004 Report Share Posted 22 januari 2004 Cqm, zoals jij het schets hoort het inderdaad te zijn....denk ik. Ik heb het ook nooit anders gehoord over de meeste vrouwen. Anders is het echt goed fout met ze denk ik...... Jan. Beste Jan, Jij komt er wel...... Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 22 januari 2004 Report Share Posted 22 januari 2004 Beste Jelte, Mag ik vragen hoe oud je kinderen zijn? Kennelijk toch nog niet in hun "vormende jaren" , na hun puberteit. Ik moet de eerste post-puber nog ontmoeten die verplicht iedere dag twee uur naar de muzikale voorkeur van vader of moeder zit te luisteren, zonder dat dit leidt tot moord en doodslag. Verder ben ik het met Skiffer eens: wat is er mis met barok? De ontdekkingsreis door de wereld van de muziek lijkt mij te beginnen in de Middeleeuwen, via de Renaissance naar de Barok, enzovoort. Een niet onbelangrijke periode met namen als H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 januari 2004 Author Report Share Posted 22 januari 2004 Gezonde postpubers draaien natuurlijk juist NIET wat hun ouders draaien. Maar theoretisch kun je een voorliefde voor bepaalde muziek dus trainen. Wat aangeeft dat de perceptie van (de kwaliteit van) muziek niet zozeer te maken heeft met de daadwerkelijke kwaliteit, als met het feit dat je er als postpuber mee bent opgegroeid. Dat vind ik bepaald ontluisterend. Kwaliteitsbewustzijn is een luxe artikel hetwelk groeit met de opgedane ervaring, als ( post ) puber en nog vele jaren na de puberleeftijd, heb ik me niet zo heel erg druk gemaakt over de kwaliteit van muziekweergave, heb in deze periode, op een bepaalde manier, beslist en zeker genoten van muziek. Ben me eigenlijk pas gaan verdiepen in de kwaliteit van de weergave op een moment dat ik geconfronteerd werd met de enorme verschillen welke je met apparatuur kunt bewerkstelligen. Nieuwsgierig geworden, ben ik grenzen gaan verkennen, de eerste waartegen je aanloopt is van financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 januari 2004 Report Share Posted 22 januari 2004 Ik ben opgegroeid tussen accordeons. Als puber had ik een bloedhekel aan jazz en klassiek. Raad eens wat ik nu voornamelijk draai? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 23 januari 2004 Report Share Posted 23 januari 2004 Spido, zijn je PP's alleen bij deze gedachten genietbaar? Als het helpt, wil ik best af en toe eens voor het raam verschijnen hoor. Arme drommel... Daar gaan we weer... Je probeert het randje van de sinbin weer op te zoeken Spido? Best enerverend, zo'n leven Best zielig zulk een reactie, heb je inhoudelijk niets te melden, laat dan dit soort gezever ook achterwege................................... Jitze Beste Jitze, Als we afspreken dat we beiden alleen op verstandige posts reageren, dan hoeven we elkaar op dit forum niet eens tegen te komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 23 januari 2004 Report Share Posted 23 januari 2004 Jitze, Je begrijpt me verkeerd. Ik had het niet over de kwaliteit van de weergave, maar over de kwaliteit van de muziek zelf. Compositie, uitvoering, relevantie, dat soort aspecten. Kun je nog een aardige boom opzetten over welke perceptie van kwaliteit (weergave of inhoud, "vorm of vent") het meest subjectief is. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 Dick, Hoebeh- doelje? Ik meen het echt! Ik ken bijna geen vrouwen, die met een glaasje wijn in de hand achterover leunend even via een dure installatie de air-suite-van-bach tot zich gaan zitten nemen... Ja, een vrouw van een vriend van een collega van me. En hij?(haar man) Moet niks van hifi hebben! Moet haast ook wel weer... Zij die dat wel doen,wat ik hier beschreef zijn niet direct het lolita- type denk ik.. Last van overvloedige haargroei echter overal wel...minstens. Niks tegen vrouwen hoor, integendeel. Juist niet. Denk ik tenminste, m.i..... Trouwens, over vrouwen en hifi heb ik op de 2e pagina van het Vinyl Forum van www.audioasylum.com een leuke topic gevonden. Zie daar ook mijn reactie. Ik heet ook daar Headshell (En op Vinyl Engine: jvo. En op hear:hybris, mijn ouwe naam van Vin.Asylum.Tot ze daar gingen schelden op de betekenis van die Moniker Name). Dat vind ik wel leuk, dat soort nutteloze kennis. Over dit soort dingen zeuren, beetje een stokpaardje van me misschien. Een van de vele....Maar van die sullige onderwerpen maken zo'n forum grappig. De zelfspot in de hobby! Leuk toch? Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts