J Scholtz Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ik denk er over deze speakers 2e hands voor weinig aan te schaffen. Ze gaan dan dienen als vervanging voor m'n oude trouwe KEF Chorale speakers. Zijn er behalve dat de randen wel eens slecht kunnen zijn belangrijke punten om op te letten? En wie heeft ze gehad? en hoe klonk het? (ik weet wel dat ik zelf moet luisteren en dat zal ik ook zeker doen, maar toch) Jurjen Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Aha is het rubber.... kijk dat wist ik niet zeker, maar voor een paar tientjes kan je toch al niet prullen en een verbetering is het al snel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ik heb deze speaker van 1992-1996 gehad. Toendertijd heb ik ze tweedehands nog voor 550 gulden verkocht. Ik vond het toen wel erg prettige speakers, het geluid typeren waag ik me na zoveel jaar niet meer aan. De randen waren volgens inderdaad van rubber. Op mijn website staan nog wel wat gegevens qua maten en vermogen en zo: http://www.xs4all.nl/~jdijk/stereo/dm220i.htm Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Je hebt 2 versies de DM220 en de DM220i, die met de i heeft wat meer verstevigingen in de kast en wat betere elektrolieten in het filter. De randen van de woofers zijn idd van rubber. Wat het geluid betreft: Mijn ervaring is dat de speaker zijn tijd heeft gehad, de kast kleurt behoorlijk, de speaker geeft weinig details weer in vergelijk met een moderne unit, en het laag loopt niet zo ver door als je zou verwachten. Teven is B&W gestopt met het leveren van reserve-onderdelen voor dit product. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Let er wel op dat als je de DM220i koopt, dat de tweeters nog goed zijn, want B&W heeft deze tweeters niet meer op vooraad en kan ze dus niet meer leveren. De randen zijn van rubber. Het grote minpunt van de DM220i is, dat ik vind dat het laag te ongecontroleerd klinkt en dat de kast nogal kleurt bij vooral frequentie's in het laagmid. Het "joelt" dan zeg maar mee met de onderkant van stemmen en intrumenten. In dat geval kun je beter gaan voor de DM330i, als je die nog vind., want deze klinkt een stuk gecontroleerder en ook nog eens minder gekeurd in het laagmid. Om heel eerlijk te zijn vond ik de DM220i de slechtste uit de serie. De kleine DM110 deed het ondanks zijn kleine afmetingen beter en kleurde daardoor ook minder, zodat het midden een stuk schoner en ongekleurder klonk. Ook het laag wat hij gaf was redelijk strak te noemen. Ik heb de DM220 zelf gehad in 1988, en heb ze na 2 maanden alweer verkocht, omdat ik me mateloos irriteerde aan het gekleurde midden. En vooral dat "Meejoelen" en het "kartonnen doos" effect vond ik zeer irritant. Ik kocht na de DM220i een stel Missions 763i, en dat was een verademing tov de DM220i. Weet waar je aan begint, je bent gewaarschuwd. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 een gewaarschuwd mens telt voor 2..... Ik ga morgen eens luisteren.... Ten opzichte van m'n oude gesloten KEF Chorale speakers kan het haast niet slechter..... Die hebben echt hun tijd gehad.... Ik speel nu met een paar PA speakers dus grote woofer en hoorntweeter..... dus denk dat ik met de B&W wel beter af ben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 maar voor een paar tientjes kan je toch al niet prullen en een verbetering is het al snel Dit zag ik even over het hoofd Voor een paar tientjes kun inderdaad je geen buil vallen. Controleer in ieder geval de tweeters, anders heb je straks nog niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Hahahhahaha wel op blijven letten natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Hi, Ik heb in het een poosje terug veel gehoord van de b&W dm 330 220 en 110 serie. Ik vond de dm220 best ok. De dm110 waren ook niet verkeerd, kun je best in je achterhoofd houden. Ze zijn beter dan de kef chorale's. Dat durf ik wel te stellen. Mijn buurman had de dm220's en mijn vader de kef chorale's. Ik weet niet wat je ervoor wilt betalen, maar meer dan 125 a 150 zou ik er niet voor geven. Ze kleuren echt behoorlijk en het laag is vrij rommelig, bovendien kreeg ik er een beetje hoofdpijn van, naar te lang luisteren. De i versies zijn nieuwer en dus minder versleten over het algemeen. Kwaliteits verschil is er nauwelijks. Ik heb 4 paar dm110's gehad thuis. 2 i-versies en 2 gewone. de i-versies onderscheiden zich niet. Maar al met al een aardige speaker als je er niet teveel voor betaald. Kef cresta2, is in elk geval mooier als je die kan vinden voor het zelfde geld. Ik weet niet of je een vloerstaander als de 220 wilt? (kef cresta 2 en dm110zijn bookshelfs) maar anders kun je ook nog kijken naar de kef c-serie. Met uni-q. Ik sla die in elk geval hoger aan. Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 ],20 Jan 2004, 21:56:21] Hi, Ik heb in het een poosje terug veel gehoord van de b&W dm 330 220 en 110 serie. Ik vond de dm220 best ok. De dm110 waren ook niet verkeerd, kun je best in je achterhoofd houden. Ze zijn beter dan de kef chorale's. Dat durf ik wel te stellen. Mijn buurman had de dm220's en mijn vader de kef chorale's. Ik weet niet wat je ervoor wilt betalen, maar meer dan 125 a 150 zou ik er niet voor geven. Ze kleuren echt behoorlijk en het laag is vrij rommelig, bovendien kreeg ik er een beetje hoofdpijn van, naar te lang luisteren. De i versies zijn nieuwer en dus minder versleten over het algemeen. Kwaliteits verschil is er nauwelijks. Ik heb 4 paar dm110's gehad thuis. 2 i-versies en 2 gewone. de i-versies onderscheiden zich niet. Maar al met al een aardige speaker als je er niet teveel voor betaald. Kef cresta2, is in elk geval mooier als je die kan vinden voor het zelfde geld. Ik weet niet of je een vloerstaander als de 220 wilt? (kef cresta 2 en dm110zijn bookshelfs) maar anders kun je ook nog kijken naar de kef c-serie. Met uni-q. Ik sla die in elk geval hoger aan. Game meer dan 90 euro de paar zijn ze IMO niet waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 20 januari 2004 Author Report Share Posted 20 januari 2004 Het komt neer op ongeveer 60 euro de twee!! Of ik daar veel meer voor vind weet ik niet. een paar grote infinity's (kappa9, renaisance) zou het eigenlijk moeten zijn, maar helaas die liggen ver buiten budget. Als ik het hier weer een jaartje of 2 mee vol kan houden is het prima en als ze niet bevallen zijn ze zo weer verkocht. Er is nog best vraag naar. Wel typisch dat je beide modellen kent en dus meteen een soort van vergelijk kan maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 20 januari 2004 Report Share Posted 20 januari 2004 Ach, deze kleurt ook, maar hij kleurt plezierig B&W DM14 de dm 14 is absoluut beter... evenals de dm16 de dm7 en de dm2a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 21 januari 2004 Author Report Share Posted 21 januari 2004 niet te langer over nagedacht..... Ben gaan luisteren en heb ze meegenomen. Denk dat ik het wel even uithoudt..... Ze hangen nu aan m'n sansui uit 1975 en aan een eigen ontwerp eindversterker. En ik mag niet klagen.... zelf de stands kreeg ik erbij...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 januari 2004 Report Share Posted 21 januari 2004 Ach, deze kleurt ook, maar hij kleurt plezierig Ja klopt! Vooral bij het stereomeubel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 21 januari 2004 Author Report Share Posted 21 januari 2004 Hahahahahahhaa hier kleuren ze niet bij het meubel..... Maar ach het klinkt voor het geld niet slecht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts