CoenR Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Enkele maanden geleden heb ik een demo bezocht met het laatste type P.P.ers, gegeven door de directeur himself. Hiervan is de volgende inruk blijven hangen. - geen diep laag - bovenkant van het laag is erg boomig - mid / hoog te hard (niet zijdig genoeg) Kortom een hifi speaker die de nodige correctie van de elecronica nodig heeft, dus leuk voor aan een Yamaha-setje (met equalizer) ..... maar zeker geen high-end speaker. Overigens is het in mijn ogen (net als met een Technics of Yamaha setje) allemaal een kwestie van budget en smaak. Plezier hebben aan het luisteren van muziek daar gaat het om ... dus iedereen lekker luisteren naar wat hij/zij mooi vind Maar dan niet proberen mee te lullen over realistische weergave natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Beste Hans, De versie die ik testte bevatte de door GvV zelfbepilde SoundLab woefertjes, de rubberen middentoner uit de Sintec catalogus en de ronde isofase tweeters die oorspronkelijk door Philips werden gemaakt. Uptodate, lijkt me. De gedenkwaardige gebeurtenis voltrok zich vlak voor de eeuwwisseling. Dat jij een gigantische bult van +8 dB (k*lere!) vaststelde waar mijn meting een dip van -3 dB opleverde, doet mij vermoeden dat er in de tussentijd een filterwijziging heeft plaatsgevonden. Er zijn kennelijk weer nieuwe fouten gemaakt. Ik meet systeemresponse m.b.v. een Audio Dynamics Corporation AS-1 digitale spectrumanalyzer met ingebouwde ruisgenerator en een bijbehorende, gecalibreerde meetmicrofoon, op 1 m afstand, op de hartlijn van de tweeter, in een zeer grote ruimte. Beste Pjotr, Jij verwart Pied Pipers met Perfect Performers. Het maken van onderscheid tussen deze twee is een begin van wijsheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Beste Pjotr, Jij verwart Pied Pipers met Perfect Performers. Het maken van onderscheid tussen deze twee is een begin van wijsheid. Was maar een grapje hoor Spido Giezien alle discussie over de goede eigenschappen van speksteen en het daadwerkelijk bouwen van spekstenen speakers zie ik Klaas ook nog wel roestvrij stalen bouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
blinkie Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Hans mag zijn PP best mooi vinden klinken, natuurlijk. Ieder zijn smaak. Heel eerlijk is zijn manier van meten. Gewoon op luisterafstand in de kamer, zodat alle invloeden van de ruimte meetellen. Dat dit een niet zo fraai plaatje oplevert, is dan ook niet verwonderlijk. Zet maar eens een luidspreker neer in zijn kamer die gewoonlijk in een dode ruimte een rechte frequentiekarakteristiek zou neerzetten. Ben benieuwd wat daar van overblijft. Het uiteindelijke luistergenot is mede afhankelijk van de luisterruimte. Dit beseffen veel mensen niet. Bedenk voor jezelf maar eens de extreme verschillen tussen een acoustisch dode kamer en een grote kerk. Iedere luisterruimte is zo'n beetje een variabele tussen die twee, waarbij je ook nog verschillen kan ervaren tussen links en rechts, doordat bijv. de rechterspeaker bij het raam staat, en de linker speaker niets naast zich heeft staan. Dat de PP op zich een niet zo fraai ontwerp is, moge duidelijk zijn. Of je hem nu mooi of niet vindt klinken, meettechnisch, electronisch en bouwkundig schort er nogal wat aan. De speakerunits ken ik echt niet, maar om een elco in het filter te plaatsen...!!!???? De stijfheid en demping van de kast laat kennelijk ook nogal wat te wensen over, getuige de vele modificaties die Hans erop heeft losgelaten. Logisch dat hij ze nu lekker vindt klinken, vergeleken met hoe het was. Dit geeft meteen ook aan dat het standaard ontwerp van de PP's tekort schiet. Zeg Hans, is Gidi toevallig familie van je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
synergy Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Over speksteen gesproken; daar maak ik beelden van. Groot nadeel van speksteen is de zachtheid. Wanneer ik tot waterproof 2000 polijst, wordt de steen super glad, maar owee als er een geinteresseerde dame met haar beringde handen over het oppervlak vrijft... Is marmer, graniet of iets zachters: serpentijn geen goede optie voor speakerbouw? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Speksteen heeft minstens Link to comment Share on other sites More sharing options...
janlemmens Posted 30 januari 2004 Author Report Share Posted 30 januari 2004 (...) Ik blijf erbij... de laatste piepers doen het echt wel goed..... (...) De laatste versie die ik testte, bood het volgende beeld: 31 Hz: -8 dB 62 Hz: 0 dB 125 Hz: +4 dB 250 Hz: 0 dB 500 Hz: -5 dB 1 kHz: -5 dB 2 kHz: -3 dB 4 kHz: +5 dB 8 kHz: +4 dB 16 kHz: 0 dB Concluderend: Geen substanti Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Hoera voor Jan. Jan uit de Betuwe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
janlemmens Posted 31 januari 2004 Author Report Share Posted 31 januari 2004 Hoera voor Jan. Jan uit de Betuwe? nee uit limburg!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 januari 2004 Report Share Posted 31 januari 2004 (Dit alles uitgeprobeerd door gelijke stukken van diverse steensoorten aan de waslijn te hangen en met een hamer aan te tikken.) Alleen maar met een hamer Ja, jij was niet in de buurt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 (...) Heel eerlijk is zijn manier van meten. Gewoon op luisterafstand in de kamer, zodat alle invloeden van de ruimte meetellen. (...) Beste Blinkie, Als we resultaten van metingen willen kunnen vergelijken, zullen we ons zoveel mogelijk moeten houden aan gestandaardiseerde testmethodes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 ******************************** Quote Jan: Terwijl velen van jullie op je metertjes zaten te kijken of nog een tweede hypotheek afsloten voor een meter kabel heb ik van muziek zitten genieten en daar was het mij om begonnen! Het is natuurlijk moeilijk te verkroppen als een vele malen goedkoper product het dure, net gekochtte evenaart. ******************************** ... * grijns * ... destemeer reden om vanaf heden alleen nog maar naar duurdere speakers te gaan luisteren Jan Groet met een Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 P.S. Dit topic ging oorspronkelijk overde Pied Pipers. Wisten jullie dat hier ook een discussie over die luidsprekers loopt? http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=4380&st=45& Is dit een poging tot kruisbestuiving van pied pipers ? in het andere topic verwijs je hierheen. Zo kom je er natuurlijk nooit uit. Betreffende het gebruik van marmer of speksteen of zelfs de gemodificeerde stalen platen van HvL : Het effect is van ondergeschikt belang vergeleken met de toegepaste filtering en speakerbezetting van de verschillende systemen. Het is volgens mij ook bij HvL de modificatie die hij als laatste heeft uitgevoerd. Groeten Yoyo PS de naam JanLemmens komt me vaag bekend voor. Volgens mij is dat al van voor dat hij lid werd van dit forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 P.S. Dit topic ging oorspronkelijk overde Pied Pipers. Wisten jullie dat hier ook een discussie over die luidsprekers loopt? http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=4380&st=45& Is dit een poging tot kruisbestuiving van pied pipers ? in het andere topic verwijs je hierheen. Zo kom je er natuurlijk nooit uit. Betreffende het gebruik van marmer of speksteen of zelfs de gemodificeerde stalen platen van HvL : Het effect is van ondergeschikt belang vergeleken met de toegepaste filtering en speakerbezetting van de verschillende systemen. Het is volgens mij ook bij HvL de modificatie die hij als laatste heeft uitgevoerd. Groeten Yoyo PS de naam JanLemmens komt me vaag bekend voor. Volgens mij is dat al van voor dat hij lid werd van dit forum Beste Yoyo, Dit is een truc die ik van een belgische uitgever heb geleerd: maak een boek met slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 Dit is een truc die ik van een belgische uitgever heb geleerd: maak een boek met slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 Gebelgd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 Wat ben je toch weer zielig bezig Je lijkt bijna zelf wel een belg, en dat terwijl iedereen weet dat je uit Appelscha komt Zeg paul probeer je nu Spido weer van het rechte pad af te duwen ? Het uilokken van (verbaal) geweld is ook strafbaar hoor ... Groeten Yoyo Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 Wat ben je toch weer zielig bezig Je lijkt bijna zelf wel een belg, en dat terwijl iedereen weet dat je uit Appelscha komt Zeg paul probeer je nu Spido weer van het rechte pad af te duwen ? Het uilokken van (verbaal) geweld is ook strafbaar hoor ... Groeten Yoyo Inderdaad, een erg felle reactie hoor op het eerste echt leuke stukje van Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 (...) Zeg paul probeer je nu Spido weer van het rechte pad af te duwen ? Het uilokken van (verbaal) geweld is ook strafbaar hoor ... (...) Aan verbaal geweld heb ik me nooit schuldig gemaakt! Nooit gevloekt, nooit gescholden, nooit smerige taal gebruikt. Toch? 'k Was wel vaak in de buurt... dat moet ik toegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 6 februari 2004 Report Share Posted 6 februari 2004 (...) Zeg paul probeer je nu Spido weer van het rechte pad af te duwen ? Het uilokken van (verbaal) geweld is ook strafbaar hoor ... (...) Aan verbaal geweld heb ik me nooit schuldig gemaakt! Nooit gevloekt, nooit gescholden, nooit smerige taal gebruikt. Toch? 'k Was wel vaak in de buurt... dat moet ik toegeven. Gelukkig, dan loopt Paul ook geen risico. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 februari 2004 Report Share Posted 6 februari 2004 (...) Zeg paul probeer je nu Spido weer van het rechte pad af te duwen ? Het uilokken van (verbaal) geweld is ook strafbaar hoor ... (...) Aan verbaal geweld heb ik me nooit schuldig gemaakt! Nooit gevloekt, nooit gescholden, nooit smerige taal gebruikt. Toch? 'k Was wel vaak in de buurt... dat moet ik toegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
janlemmens Posted 26 februari 2004 Author Report Share Posted 26 februari 2004 (...) Zeg paul probeer je nu Spido weer van het rechte pad af te duwen ? Het uilokken van (verbaal) geweld is ook strafbaar hoor ... (...) Aan verbaal geweld heb ik me nooit schuldig gemaakt! Nooit gevloekt, nooit gescholden, nooit smerige taal gebruikt. Toch? 'k Was wel vaak in de buurt... dat moet ik toegeven. heeeft toch helemaal niets meer met het onderwerp te maken. die simpele verhaaltjes die hier nu op staan moeten jullie onderlign maar mailen en niet de rest van het forum mee lastig vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 heeeft toch helemaal niets meer met het onderwerp te maken. die simpele verhaaltjes die hier nu op staan moeten jullie onderlign maar mailen en niet de rest van het forum mee lastig vallen. Rakel het dan ook niet op.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Ik vind Scan Speaks Ultimo's ook wel neutrale luidsprekers. Maar dan ook nog verfijnd... meer als de Avalons zeg maar. Geen basgeweld, maar laag wanneer het er moet zijn. En als ze afgewerkt zijn klinken ze altijd nog weer beter (of zit dat tussen de oren??). Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Ik vind Scan Speaks Ultimo's ook wel neutrale luidsprekers. Maar dan ook nog verfijnd... meer als de Avalons zeg maar. Geen basgeweld, maar laag wanneer het er moet zijn. En als ze afgewerkt zijn klinken ze altijd nog weer beter (of zit dat tussen de oren??). Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. En wat die afwerking betreft ook. Audiofielen luisteren toch met hun ogen? Daarom moet ik met mijn ogen dicht luisteren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts