Jump to content

Dat waren tijden

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

Af en toe denk ik nog wel eens terug aan vroeger toen je met je set gewoon gelukkig was. Je had nog geen internet, geen forums. Alleen de hifi zaak waar je af en toe binnen liep. Je beluisterde het een en ander en je kocht de apparaten waarmee je genoot van elke plaat die je draaide. CD was nog niet aan de orde. En ik deed dat op de volgende set: Marantz PM310, DUAL CS 508 en BOSE 301 mk1. En ik genoot van elke plaat die ik draaide. Ik luisterde naar muziek, terwijl ik een tijd gehad heb dat ik meer naar apparaten luisterde. Gelukkig ben ik daar een beetje van af.

Hubertinus

Wat ik nog wel eens wil romantiseren is de disco parties in de garage op woensdag middag. Een paar schoolgenoten (lagere school) en een willekeurig muziek bron.

En wij maar dansen en oefenen voor later :)

De spanning was te snijden. O jee een schuivel plaatje, wie durft? Oh ik wel en irma ook, maar doen? Nee joh!!! :D

Mijn vader had het nodige op tape staan, de top40. Oh wat een muziek! Geweldig.

Shoot your shot (van Devine?), I feel love, funking for jamaica, Hot shot enz enz.

Als ik die nummers nu hoor dan word ik wild.

Jammer dat je dat nu niet meer doet.

En wat ik ook mis zijn de radio uitzendingen van "in het kader van de, door de regering beschikbaar gestelde zendtijd voor de bond van door starters, volgt nu een uitzending van de bond van doorstarters, do,do, do, do doorstarters."

Die zin klinkt nu nog even echt door mijn oren.

En oh wat haalden die lui een leuke fratsen uit met de hits van die tijd.

Gewoon plak en knip werk op een zolder kamertje. (zonder PCs)

Geweldig!

Groeten Simon

Mijn vader had het nodige op tape staan, de top40. Oh wat een muziek! Geweldig.

Shoot your shot (van Devine?), I feel love, funking for jamaica, Hot shot enz enz.

Groeten Simon

Heel, heel af en toe komen er nog wel eens van die ouwe nummers langs op de televisie. <_<

Absoluut niet te vergelijken met de hedendaagse, flitsende, videoclips.

De act werd meestal playback opgevoerd en de artiesten stonden doorgaans vastgevroren op het podium. Een enkeling waagde zich aan een frivool danspasje. Het uiterlijk was ( toen ook al) alles :rolleyes: . En dan de haardracht... 450.gif en die kleren... 450.gif:lol: .

Maar leuk dat het was!

Bij het zien van die beelden en het horen van die songs ruik ik weer de geur van m'n slaapkamertje als mijn moeder die net gestofzuigd had. En ik hoor weer het bonkerige geluid van m'n BNS spiekers. En ik zie weer dat meisje voor me waar ik mee op dansles zat. :) Ik was stilletjes verliefd op haar maar ik dufde het niet te zeggen... :( (ze was 10 jaar ouder dan ik).

Zucht....

Af en toe denk ik nog wel eens terug aan vroeger toen je met je set gewoon gelukkig was. Je had nog geen internet, geen forums. Alleen de hifi zaak waar je af en toe binnen liep. Je beluisterde het een en ander en je kocht de apparaten waarmee je genoot van elke plaat die je draaide. CD was nog niet aan de orde. En ik deed dat op de volgende set: Marantz PM310, DUAL CS 508 en BOSE 301 mk1. En ik genoot van elke plaat die ik draaide. Ik luisterde naar muziek, terwijl ik een tijd gehad heb dat ik meer naar apparaten luisterde. Gelukkig ben ik daar een beetje van af.

Hubertinus

Beste Hubertinus,

Door leeftijd bepaald denk ik heel vaak aan vroeger, en moet dan (meestal) constateren dat ik nu veel gelukkiger ben :D

Je had helaas geen internet en fora, sterker nog, in mijn "vroeger" had je geeneens televisie :(

Maar nu heb ik internet, fora, televisie, cd's...enzovoort. En waar luister ik naar? Inderdaad, naar muziek. Ik heb nooit geluisterd naar apparaten, de wekker en de eierkoker buiten beschouwing gelaten.

Je moet altijd de muziek laten prevaleren boven de techniek.

Met opgewekte groet

Bij het zien van die beelden en het horen van die songs ruik ik weer de geur van m'n slaapkamertje als mijn moeder die net gestofzuigd had.

Beste Geerdie,

Niet om het een of ander, maar dit vergt enige toelichting :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Met groet,

Bij het zien van die beelden en het horen van die songs ruik ik weer de geur van m'n slaapkamertje als mijn moeder die net gestofzuigd had.

Beste Geerdie,

Niet om het een of ander, maar dit vergt enige toelichting :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Met groet,

:confused:

Wat wil je toegelicht hebben, Dick?

De songs, de slaapkamer of m'n moeder? ;):lol:

Mijn slaapkamer geurde meer als ze nog niet gestofzuigd had. :D

Maar denk ik aan mijn eerste audio, dat was een transistor radio met zo'n vies oordopje vol met oorsmeer, waarmee ik in bed naar radio Luxemburg luisterde.

Later kwam er een draagbare radio-cassetterecorder waarmee ik de top-40 opnam, en toen baalde ik nog zo omdat die dj's altijd door de intro's heen moesten lullen om mensen zoals mij te pesten.

Die frustratie had ik ook CGM. Met het vingertje bij de 'rec'-knop en maar wachten tot die vent uitgeluld was..........ja, nu!

Shit, komt er nog zo'n klote jingle achteraan! :mad2:

De schuldigen:

Tom Mulder (euro top 100)

Ferry Maat (top 40)

Jan van Putten (cd-show)

Felix (sode)Meurders (weet ik niet meer)

en natuurlijk Frits Spits met 'de Avondspits'.

Wat wil je toegelicht hebben, Dick?

De songs, de slaapkamer of m'n moeder? ;)  :lol:

Beste Geerdie,

Het is met name de combinatie die mij intrigeert :D:D:D

Met opgewekte groet,

Beste Dik

Ik zal het geheim voor jou onthullen! Niet verder vertellen hoor.

Mijn moeder maakte mijn bureautje en tafeltje schoon met boenwas...

D

Regelmatig denk ik terug aan mijn lagere school tijd. Samen met mijn vriendje Cor hebben we een 'echte' installatie van wat rommel gemaakt. In de Philips folder stond een opengewerkte luidspreker. Deze hebben we zelf na gemaakt. Magneetje, spoel wikkelen van wat koperdraad uit de schuur van pa. Vervolgens uit het tekenboek een bladzijde gescheurd en hier een conus van geknipt. En voila, we hadden een luidspreker. En goed dat ie klonk joh. Al onze vriendjes waren onder de indruk.

Later ook nog een draaitafel gemaakt van lego. Aandrijving maakte wat lawaai, maar dat hebben we verholpen door de motor in de andere kamer te zetten, en met een lang touw de draaitafel aan te drijven......

Nu hadden we in die tijd nog geen oplaadbare battarijen. Toen hebben we de dynamo van de fiets gesloopt, en een windmolen gemaakt. Jonge, wat koste dat een tijd om zo'n wiek te schaven. Maar, hij deed het wel!

Leuke tijd. En wat een voldoening.

Fulco

Regelmatig denk ik terug aan mijn lagere school tijd. Samen met mijn vriendje Cor hebben we een 'echte' installatie van wat rommel gemaakt. In de Philips folder stond een opengewerkte luidspreker. Deze hebben we zelf na gemaakt. Magneetje, spoel wikkelen van wat koperdraad uit de schuur van pa. Vervolgens uit het tekenboek een bladzijde gescheurd en hier een conus van geknipt. En voila, we hadden een luidspreker. En goed dat ie klonk joh. Al onze vriendjes waren onder de indruk.

Later ook nog een draaitafel gemaakt van lego. Aandrijving maakte wat lawaai, maar dat hebben we verholpen door de motor in de andere kamer te zetten, en met een lang touw de draaitafel aan te drijven......

Nu hadden we in die tijd nog geen oplaadbare battarijen. Toen hebben we de dynamo van de fiets gesloopt, en een windmolen gemaakt. Jonge, wat koste dat een tijd om zo'n wiek te schaven. Maar, hij deed het wel!

Leuke tijd. En wat een voldoening.

Fulco

Geweldig!!

Ik heb ook een platen speler gemaakt! Met een hele grote papieren trechter met een naald er aan (je weet wel zo een met een gaatje er in :) )

Slecht voor mijn pa's platen joh !!

Wat moet ik die man tot wanhoop gedreven hebben. :unsure::rolleyes::D

Groeten Simon

:lol:

Da's nog eens wat anders dan acryl..

Slecht voor mijn pa's platen joh !!

In ons geval waren het de singles van de oudere zus van Cor. Met een naaimachine naald de vernieling in gebracht. O.a. Mr. Blue sky van ELO en Roll over lay down van Status Quo. In een andere topic wordt gesproken over het vormen van je muziekale smaak na je pubertijd. Ook voor je pubertijd wordt je smaak gevormd.

Regelmatig doe ik aan spinning in de sportschool. Vaak komt dat nummer van Status Quo voorbij. Heerlijk stampen, en helemaal in trance. Je hoofd leeg, en al die herinneringen komen dan weer voorbij.

Fan van Quo? Nee, zeker niet. Maar door de herinnering is ook Quo muziek voor mij gevuld met emotie. En daar gaat het uiteindelijk bij onze gezamelijke hobby om...

Fulco

of die zondag avonden van de VPRO met jan donkers

en de radio life concerten ..............

heb er nog enkele op tapes,zijn sommige alleen door al de jaren

een andere klank gaan krijge...

...of de "Wilde Wereld" met Bram van Splunteren (Op VPRO). Ik heb nog heel wat van die shows op cassette-bandjes staan.

In diezelfde tijd (jaren '80) luisterde ik ook altijd naar The John Peel-show en als toenmalig reggae-liefhebber ook iedere week naar "Roddegans Rockers" op BFBS, de Amerikaanse zender, gestationeerd in Duitsland.

Ik weet niet of Adje op Caroline zat; je had Veronica, Noorzee en Caroline. Als ik me goed herinner zaten Caroline en Noordzee op hetzelfde schip. Caroline was engelstalig (en daarom kon ik een 9,5 halen voor mijn Engels luistertest op het tentamen).

Wie heeft er nog gedemonstreerd voor het voortbestaan van Veronica? En hoe heette die staatssecretaris ook al weer?

Groeten Simon

Ik wel, ik heb Devine - Shoot your shot