Jump to content

Van Medevoort techniek (dynamische klasse A)

swami
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij misschien uitleggen wat de techniek in mijn van Medevoort eindtrap (pa222) doet. Het gaat hier om het zogenoemde dynamische klasse 'A' systeem. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het overschakelen naar klasse 'B' denk ik confused.gif

Bij puur klasse A dient er voor een versterker met een behoorlijk vermogen een flinke russtroom door de eindtransistoren te lopen. Hierdoor worden ze flink warm en verouderen eerder. Daarnaast kun je een aardig gepeperde energierekening tegemoet zien. Naar ik begrepen heb past de vM de instelstromen door de eindtorren naar behoefte aan. Dus bij een hoog geluidsniveau meer stroom dan bij een laag niveau. Op deze manier zou je een klasse A gevoel moeten kunnen hebben over een groter vermogensbereik zonder de beschreven nadelen.

Allereerst bedankt voor je reactie JP. Is het niet zo dat je op die manier het hele klasse 'A' idee om zeep helpt. Klasse 'A' is toch in princiepe altijd het maximale aan stroom zodat de pieken stabiel worden verwerkt? Of zou van Medevoort er meer stroom door heen sturen dan nodig is maar niet overdreven veel??

Geplaatst door swami:

Kan iemand mij misschien uitleggen wat de techniek in mijn van Medevoort eindtrap (pa222) doet. Het gaat hier om het zogenoemde dynamische klasse 'A' systeem. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het overschakelen naar klasse 'B' denk ik   confused.gif

Hallo Swami,

Van Medevoort gebruikt een zgn. floating bias systeem. Hierbij gebruikt men een servo-schakeling om de bias (de klasse A om het maar even simpel te zeggen) te laten vari

Geplaatst door Mattijs:

Ehm, is dat niet technics met als die class A varianten (class AA, optical class A, etc.)? Niet dat het iets uitmaakt voor het verhaal: dat is duidelijk!

gr.

Klop!

Ook Technics heeft een floating bias systeem. Het is heel simpel: de kwaliteit staat of valt met de snelheid van het systeem. Maar juist daarin schuilt ook de moeilijkheid.

Groet,

Marcel

Kijk eens aan. Dat is een duidelijk verhaal. Nu begin ik het een beetje te snappen. Wil uiteraard weten wat ik in huis heb staan. De muziekaliteit is dus afhankelijk de kwaliteit van het systeem. Is bij VM wel in orde geloof ik. Ierdeen bedank voor zijn/haar reactie's :)