swami Posted 22 oktober 2001 Report Share Posted 22 oktober 2001 Kan iemand mij misschien uitleggen wat de techniek in mijn van Medevoort eindtrap (pa222) doet. Het gaat hier om het zogenoemde dynamische klasse 'A' systeem. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het overschakelen naar klasse 'B' denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
JP Posted 22 oktober 2001 Report Share Posted 22 oktober 2001 Bij puur klasse A dient er voor een versterker met een behoorlijk vermogen een flinke russtroom door de eindtransistoren te lopen. Hierdoor worden ze flink warm en verouderen eerder. Daarnaast kun je een aardig gepeperde energierekening tegemoet zien. Naar ik begrepen heb past de vM de instelstromen door de eindtorren naar behoefte aan. Dus bij een hoog geluidsniveau meer stroom dan bij een laag niveau. Op deze manier zou je een klasse A gevoel moeten kunnen hebben over een groter vermogensbereik zonder de beschreven nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swami Posted 22 oktober 2001 Author Report Share Posted 22 oktober 2001 Allereerst bedankt voor je reactie JP. Is het niet zo dat je op die manier het hele klasse 'A' idee om zeep helpt. Klasse 'A' is toch in princiepe altijd het maximale aan stroom zodat de pieken stabiel worden verwerkt? Of zou van Medevoort er meer stroom door heen sturen dan nodig is maar niet overdreven veel?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JP Posted 24 oktober 2001 Report Share Posted 24 oktober 2001 De details ken ik niet, maar dat laatste moet het geval zijn, anders zou bij zo'n ontwerp volgens mij de boel gaan clippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 25 oktober 2001 Report Share Posted 25 oktober 2001 Geplaatst door swami:Kan iemand mij misschien uitleggen wat de techniek in mijn van Medevoort eindtrap (pa222) doet. Het gaat hier om het zogenoemde dynamische klasse 'A' systeem. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het overschakelen naar klasse 'B' denk ik Hallo Swami, Van Medevoort gebruikt een zgn. floating bias systeem. Hierbij gebruikt men een servo-schakeling om de bias (de klasse A om het maar even simpel te zeggen) te laten vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 25 oktober 2001 Report Share Posted 25 oktober 2001 Ehm, is dat niet technics met als die class A varianten (class AA, optical class A, etc.)? Niet dat het iets uitmaakt voor het verhaal: dat is duidelijk! gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 26 oktober 2001 Report Share Posted 26 oktober 2001 Geplaatst door Mattijs:Ehm, is dat niet technics met als die class A varianten (class AA, optical class A, etc.)? Niet dat het iets uitmaakt voor het verhaal: dat is duidelijk! gr. Klop! Ook Technics heeft een floating bias systeem. Het is heel simpel: de kwaliteit staat of valt met de snelheid van het systeem. Maar juist daarin schuilt ook de moeilijkheid. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
swami Posted 27 oktober 2001 Author Report Share Posted 27 oktober 2001 Kijk eens aan. Dat is een duidelijk verhaal. Nu begin ik het een beetje te snappen. Wil uiteraard weten wat ik in huis heb staan. De muziekaliteit is dus afhankelijk de kwaliteit van het systeem. Is bij VM wel in orde geloof ik. Ierdeen bedank voor zijn/haar reactie's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts