Jump to content

Harman kardaon Versus Onkyo

spike
 Share

Recommended Posts

Ik wil dit jaar mijn oude ( 12jaar) audioset vervangen voor een AV-receiver. Mijn keuze gaat uit na de AVR 5500 Receiver en de dvd speler DVD25, beide van Harman Kardon. Mijn 2e keus is Onkyo, nl. de TX-SR700 receiver en de DVD speler DV-SP 500. Maar ik heb zoveel tegenstrijdige verhalen gehoord, dat ik Nu niet meer weet wat te doen. Van het merk HK, hoorde of las ik dat het niet zo bedrijfszeker is enz. enz. Wie heeft ervaring mer een van deze merken, en type's eek.gif

Dag Spike,

Ik heb net een paar dagen geleden de set gekocht van Harman Kardon die jij op het oog hebt. Ik heb ook tegenstrijdige verhalen gehoord, al moet ik er bij zeggen dat de positieve berichten veruit de overhand hadden.

Wat voor mij de doorslag heeft gegeven zijn de luister- en kijksessies in verschillende hifi-zaken. Beeld is prachtig, strak en helder. En het geluid is warm en krachtig en transparant.

Maar goed, over Onkyo weet ik niets te vertellen. probeer ze allebei eens uit in een hif-zaak. Of nog liever: probeer nog een paar sets van andere merken uit in dezelfde prijsklasse. Per slot van rekening gaat het toch om je eigen smaak.

Groetjes, manus

Hallo Spike,

Ook ik wil binnen afzienbare tijd een AV receiver aanschaffen en bij staat de HK 5500 ook hoog op mijn lijstje samen met de Marantz SR 6300/7300.

Mijn huidige installatie bestaat uit (stereo) Onkyo componenten die overigens zeer goed bevallen.

Ik heb kort geleden een test gelezen (volgens mij op areadvd.de) waar de Onkyo TX SR 600 bijzonder goed getest werd. Maar voor mij vallen de Onkyo modellen toch af omdat er volgens mij voor de behoeftes die ik heb (vooral ook goed in muziek, zowel stereo als meerkanaals) betere opties zijn.

Ik heb een beetje de indruk gekregen dat Onkyo een beetje aan kwaliteit heeft ingeboet t.o.v. een tien jaar geleden toen ik mijn set kocht.

Daarnaast heeft Onkyo de keus gemaakt om het stereo gebeuren min of meer te laten vallen. Ze hebben (bijna) geen stereo componenten meer.

Zoals gezegd, de HK 5500 is een bijzonder goede keuze. Niet de meeste toeters en bellen maar gewoon een van de beste in z'n klasse. Kijk ook eens naar de Marantz modellen die ik boven noem. Is ook prijstechnisch acceptabel.

Maar het blijft afhankelijk van je behoefte en smaak. Als je toch voor Onkyo kiest zou ik toch de TX SR 600 nog een goed vergelijken met de 700. In de test werd gezegd dat de 600 niet alleen de vervanger was van de oude 595 maar ook een waardige opvolger is vam de heel hoog aangeschreven staande 696.

Succes

Conqubite

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben afgelopen zaterdag wezen luisteren, naar de Harman Kardon AVR 5500, met als frontspeaker de KEF Q5,de sub was ook van KEF en de rest van de speakers van TANOY, de DVD was van The Man In Black, ik maar

Bste Spike,

Leuk dat je zo enthousiast bent over de Harman Kardon. En wat ik al eerder zei, de Onkyo ken ik niet. Marantz heb ik wel en paar keer beluisterd (de SR7200). Is ook geweldig. Misschien net iets beter in stereo dan de Harman. Maar Harman is net weer iets verfijnder bij films (Dolby en DTS en zo).

Het is inderdaad moeilijk een keuze te maken als er nauwelijks verschillen zijn waar te nemen. Dan gaat de prijs uiteraard meespelen. Enne, 899 euro voor de AVR 5500 is spotgoedkoop. Ik kocht hem vorige week voor 1150 en dat was ook en aanbieding. Voordeel voor mij was wel dat de zaak 200 meter bij mij vandaan is,ik kon hem zo op een steekkarretje meenemen. De service daar is ook fantastisch, ik koop er al jaren. Als er iets gerepareerd moet worden is, krijg ik zo een andere mee ter tijdelijke vervanging. Wat kost de DVD-speler van Harman in jouw winkel?

Ik vind de Harman qua uiterlijk trouwens stukken mooier dan de andere die je noemt, maar ik weet niet of dat nog voor je meespeelt.

Wat de i-linkkabel betreft, dat klopt. Een goede kabel maakt het geluid nog beter. Maar 250 euro? Een Van den Hul heb je al voor net iets minder dan 100 euro. Vind je dat nog te duur dan kan je ook volstaan met Profigold. Die zijn gewoon te koop in de meeste computerzaken en komen goed uit de test. Maar zo'n kabeltje kun je natuurlijk ook later nog wel kopen. Per slot van rekening vond je het geluid nu toch al geweldig.

Sterkte met het bepalen van je keuze. Ik lees wel wat het geworden is.

He Spike,

899 Euro voor de HK 5500 is inderdaad een hele scherpe aanbieding. Kun je me zeggen welke zaak het is en waar het is. Misschien dat de verleiding dan heel groot wordt ondanks dat nog even wilde wachten. Ik wil dit erg graag weten dus laat aub even wat horen.

De Marantz 6300 kun je volgens mij voor hetzelfde geld overal wel kopen. Kan dus ook interessant zijn.

Trouwens 999 euro voor de Onkyo lijkt me ook wel een scherpe prijs.

Conqubite

Heb pas de Onkyo TX600 bij Hifi regler gekocht voor 569+25 euro verzendkosten, bevalt prima alleen het laag wat naar de sub gaat lijkt wat subtieler dan mijn oude Technics, de frontspeakers krijgen daarentegen wel een beter laag aangeboden.

Die I-link, bedoelen jullie daar de Optische ToS-link mee? Digitaal is toch digitaal (ok, bit errors daargelaten)... lijkt me niet dat je pers

Ik weet niet of het verstandig is om te zeggen waar ik de Harman Kardon receiver AVR 5500 heb zien staan, maar goed hier komt die: STAFFHORST ELECTRONICS, In Utrecht, en in Amersfoort. Alleen door de Opruiming, en uiteraard door de drukte, is het beluisteren moeilijk. Maar de eerste keer dat ik hem daar heb gehoord was het even janken, toen de verkoper overschakelde naar 2 kanaals stereo, ik kan zeggen dat mijn wekker radio beter klonk, en dat is een audio sonic. Maar ik heb op de site van Harman Kardon de handleiding gedownload, en uitgeprint. Ik kanzeggen dat was even schrikken, wat je niet allemaal moet instellen, voor dat de fabriek eindelijk kan gaan draaien. En ik weet zeker dat de instellingen niet goed stonden.

Ha die Spike,

Ongetwijfeld stond de Harman bij Staffhorst verkeerd afgesteld. Stereo als uit een wekkerradio? Nou, dat dacht ik toch echt niet. De Harman presteert stukken beter. Vermoedelijk stonden de speakers ingesteld op 'small' (zie je gedownloade handleiding) waardoor die alles beneden de 100 Hz niet oppikten. Tsja, dan krijg je wel een beetje een iel en kaal geluid.

Trouwens, wat die manual/handleiding betreft: het lijkt ingewikkelder dan het is. Even goed doorlezen, je spulletjes (speakers, snoeren en dergelijke) aansluiten, de boel met de handleiding in de hand instellen en je zult zien: je bent ruim binnen het uur klaar. En dan klinkt de Harman als een klok.

Ik heb uit nieuwsgierigheid de advertentie van Staffhorst er even bij gehaald, maar daarin wordt de AVR5500 niet genoemd. Is het echt 899 euro? Dan zou ik zeggen. Kopen die handel en meteen meenemen! Goedkoper zul je hem op dit moment niet krijgen.

O ja Spike,

Voor een uitgebreide recensie over de AVR5500 en de DVD25 kun je surfen naar www.area.dvd, kijk daar onder hardware en je zult de testrapporten vinden.

Hopelijk is je Duits goed.

Geplaatst door spike:

Ik weet niet of het verstandig is om te zeggen waar ik de Harman Kardon receiver AVR 5500 heb zien staan, maar goed hier komt die: STAFFHORST ELECTRONICS, In Utrecht, en in Amersfoort.

Potverdorie, laat ik nou tot een jaar geleden in A'foort hebben gewoond. Nu is het niet meer naast de deur. Ik kom daar niet meer echt regelmatig. Op de bonnevooi gaan en er achter komen dat ze hem niet meer hebben lijkt me ook niets. Op voorhand bestellen doe ik ook niet want ik wil eerst op mijn gemak luisteren en onderhandelen over een eventuele inruil.

Ik kijk wel wat ik doe. Maar in jou geval heb ik

Ik heb uit nieuwsgierigheid de advertentie van Staffhorst er even bij gehaald, maar daarin wordt de AVR5500 niet genoemd. Is het echt 899 euro? Dan zou ik zeggen. Kopen die handel en meteen meenemen! Goedkoper zul je hem op dit moment niet krijgen.

Bij ons in een wekblad staat ook de HK AVR 5500 niet vermeld, maar echt waar, in de winkel staat deze receiver echt voor de prijs van 899 euro, je kan ook even bellen met Staffhorst. Maar dit jaar komt er een nieuwe DVD speler op de markt, gecomineerd met een SACD, verder is daar niets over bekend. Wat ik nog wilde vragen, toen ik ben wezen luisteren naar de HK5500 daarop aangesloten was de DVD 21, precies het zelfde als de DVD 25, maar zonder progressive scan, maar volgens mij is dat voor eventuele aansluiting van b.v. een beamer. maar om op mijn vraag terug te komen, toen er een DVD in de speler werd geplaatst, hoorde ik een schrapend geluid, of als de DVD aanliep tegen de laser, de verkoper vertelde mij dat het normaal was,klop dat ?? Op de site van HK, las ik dat er een firmware update is voor alle DVD25 spelers met een scart aansluiting ( REGIO 2, ik weet alleen niet waarvoor dat goed zou zijn.

Alleen werd mij WEL aangeraden om een cd speler er bij te kopen,vertelde de verkoper mij ( hij dacht ook, ben ik daar ook van af)

De rede was A; om slijtage van de DVD speler te voorkomen ( reparatie is duuder) B;Een beter geluids kwaliteit. Maar als ik naar de specificaties kijk van een speler van HK, zijn de frequenties het zelfde, terwijl de DVD speler digitaal is aangesloten, en of dat verschil hoorbaar weet ik niet.

Ook kreeg ik het advies om de DVD speler digitaal aan te sluiten op de DVD ingang van de AVR 5500, en ook nog eens analoog aan te sluiten op de CD ingang van de AVR 5500, en in het menu aangeven bij CD alleen de 2 frontspeakers. Dit werd weer tegen gesproken door Harman Kardon.

maar het is voor mij bijna zeker dat ik voor de Harman-kardon gaat, al ben ik Nu wel heel nieuwsgierig naar Marantz. Maar bedankt voor de positieve reacties. Ik laat nog van mij horen

Ha die Spike,

Een beetje een raar praatje van de verkoper als je mij vraagt. Een cd-speler erbij kopen om slijtage van de DVD-player te voorkomen? Wat een onzin. Cd-spelers en dvd-spelers zijn toch bedoeld om te gebruiken? Niet noodzakelijk dus. De DVD25 voldoet bij bij uitstekend bij het afspelen van cd's.

Dat schrapende geluid wat je hoorde is volgens mij niet normaal. Het enige geluid wat je moet horen als je iets afspeelt is muziek. En als je de cd er in wilt doen het openen van de lade. Als het goed is, glijdt de lade soepeltjes open en hoor je nauwelijks iets (gaat bij de DVD25 prachtig).

Ik heb zelf DVD ook digitaal aangesloten en CD analoog. Dit is niet noodzakelijk. Maar ik heb het gedaan omdat ik bij het afspelen van een cd alleen stereo wil horen, uit maar twee speakers dus. Als je, om maar een voorbeeld te noemen, als DTS-instelling hebt gekozen om vijf speakers en een subwoofer te gebruiken, dan heb je deze instelling automatisch ook voor Dolby, Dolby Digital enzovoort. En ook voor CD als je deze digitaal aansluit. Om nu elke keer voor het afspelen van een CD de speakerinstelling te wijzigen heb ik geen zin in, hoewel het op zich in een handomdraai is gebeurd.

Wat in de praktijk precies het verschil is tussen de DVD21 en de DVD25 weet ik niet. Ik neem aan dat ze allebei prima voldoen. Bij mij doet de DVD25 het in elk geval uitstekend.

Staar je trouwens niet blind op progressive scan. Ik kwam het volgende stukje tekst een tijdje terug tegen op het internet:

'Simpel gezegd zorgt progressive scan voor een betere beeldkwaliteit in combinatie met een televisie of projector die zelf ook is uitgerust met progressive scan. Daar wringt nu net het schoentje: dat is alleen het geval voor dure multimediaprojectoren of projectortelevisies die je aansluit via een zogenaamde componentaansluiting. Dit zijn drie cinch aansluitingen aangeduid als Y, Pb en Pr die luminantie en chrominantie (kleur) scheiden voor een betere weergave.'

Ik ga er maar van uit dat je niet de bezitter bent van zo'n peperdure televisie.

Nou ja, ik zou maar gaan voor de AVR5500 in combinatie met de DVD25. Ik ben benieuwd naar je ervaringen als je het spul hebt gekocht. Luitser en kijk ze!

Heee die Manus,

Toen ik al een tijdje aan het zoeken was voor een Av-Receiver, bleef ik hangen bij Harman Kardon en Onkyo, beide een goede keuze. Maar het mooie van Onkyo was dat als een DVD in de DVD speler ging, de Receiver Automatisch over ging op dolbysurround of DTS, bij een gewone audio cd schakelde de Onkyo over op 2 kanaals stereo, dus zonder tussen komst van rear center en subspeaker, dat IS PRECIES wat ik zocht, dus geen echo's of gebonk. Ik vertelde dat ook aan een verkoper, en zei hem dat ik dat een voordeel vind in vergelijking tot de harman kardon, de beste man, liep glimlachend naar de Harman toe, opende de lade van de HK DVD25, DVD erin daarna een audio cd erin toen begon ik te glimlachen, want het zelfde als bij de Onkyo gebeurde. Hij vertelde mij dat ik al de fratsen niet hoefde uit te halen, gewoon de hele boel digitaal aansluiten, en OOK de HK maakt onderscheid tussen audio-cd en DVD, M.A.W. de HK herkend dus OOK Automatisch het formaat. Dus schiet mij maar lek, wordt ik nou inde zeik genomen of niet. Moet ik dan eerst na de Tech. Hoge school in Delft om de HK te begrijpen???? Snap je waarom ik loop te twijfelen. Maar ik heb het met eigen ogen gezien en gehoord, ik heb tijdens het afspelen ( op de HK) van een audio-cd geen sub, of andere speakers gehoord.Probeer zelf eens in de Instellingen van de HK te rommelen, ik ga er van uit dat je ook de HK AVR 5500 in je bezit hebt ???

groetjes van een twijfelaar confused.gif

Ha die Spike,

Ja, inderdad herkent de Harman ook wat je erin stopt en het formaat van hetgeen je erin stopt (bijvoorbeeld DVD met DTS of een DVD met Dolby 5.1, of een audio-cd). Inmiddels speel ik ook mijn cd's digitaal af. Ik had even over iets heen gelezen in de handleiding. Werkt perfect.

En een subwoofer met stereo is geen enkel probleem. Ook een kwestie van even aansluiten en instellen. Voor een passieve subwoofer werkt dat iets anders dan voor een actieve, maar het is een fluitje van een cent.

Verkijk je niet op zo'n dikke handleiding. Zonder de Harman erbij lijkt hij veel moeilijker dan hij is. Met de receiver voor je is het een stuk makkelijker, ook al zul je misschien naderhand net als ik nog wel het een of ander veranderen.

Maar goed, bij mij gaat hij nu als een speer. Geen enkele spijt van mijn aankoop.

• 2 weeks later...

He Spike,

Ik ben benieuwd of je al iets hebt aangeschaft. Is het de Harman Kardon geworden, de Onkyo, of toch een Marantz?

Het toch ee Harman Kardon geworden, de DVD speler is de DVD 21 geworden, waarom niet de DVD 25 ( die er mooier uiterlijk heeft) de DVD 25 heeft Proressive scan, die ik toch niet gebruikt, ik heb geen geld voor een Plasma TV, of een beamer, en dat is het enige verschil. Zelfs de software vab de DVD 21 is nieuwer dan die van de DVD 25, al is er een Firmware update te vinden op de site van Harman kardon. Maar het scheelt 150 euro, en dat voor een mooier uiterlijk.

Maar de AVR 5500 van Harman Kardon is bij Staffhorst in Utrecht of Nieuwgein nog voor 899 euro te koop. Dit komt door de komst van de Nieuwe AVR 5550, deze jongen heeft 7 versterkers aan boord, dus een mooi 7.1 soundje. bedankt voor je interesse.

Ik moet zeggen dat het Marantz gebeuren er gelikt uit ziet, en misschien wel beter, mar wel duur, maar echt een peuk stukje techniek.

Geplaatst door manus:

Gefeliciteerd Spike. Ben beneiwud wat je ervaringen er mee zullen zijn. Laat maar eens weten.

Helemaal mee eens. Ik hoor ook graag wat je bevindingen zijn.

Voor mij is het momenteel Harman Kardon versus Marantz en dan gaat het om de modellen HK AVR 5500/5550 versus de Marantz 7300.

Ik ben iemand die maanden lang kan wachten en alles helemaal uitkauwd voordat ik een beslissing neem. Het voordeel (of is het nou een nadeel want er is weer meer te kiezen) is dat inmiddels de 5550 straks leverbaar is.

Conqubite

Hi Conqubite,

Ik herken daar veel in van mezelf. Ik heb er ook een paar maanden over gedaan. En wat de AVR5550 betreft: als ik zo de specificaties bekijk, zie ik niet zo snel verschillen met de AVR5500, al zullen die er natuurlijk wel zijn.

Een belangrijk argument om de 5500 aan te schaffen, naast de dalende prijs, kan zijn dat ik mijn stereoversterker op de pre-outs kan aansluiten zodat ik alsnog een 7.1 receiver heb. Als het nodig mocht zijn kan ik alsnog terug vallen om mijn vertrouwde oude stereo versterker voor het stereo geluid. Zo zou ik twee vliegen in

He Conqubite,

Volgens mij moet dit met een gewone stereo-versterker kunnen. Harman Kardon oppert zelf bijvoorbeeld het gebruik van hun eigen PA2000 die kan worden gecongigureerd als 4 x 45 of 2 x 100 (stereo dus).

Overigens kan dit ook met de AVR5500. Dus ook wat dat betreft is er geen verschil met de AVR5550.

Wat het verschil in prijs zal zijn tussen de twee kan ik niet zeggen.

Mijn ervaring is, dat ik de AVR 5500, alleen heb kunnen horen in div. winkels. Morgen zaterdag 25-01-03 kan ik deze jongen ophalen. Maar ook zag ik in mijn linker oog hoek de AVR 7500 in de aanbieding staan, maar heb bewust niets gevraagd over de prijs enz. Ik had met de oude prijs van de AVR 5500 al zoiets van te duur 1299 euro. Maar het is wel een werkpaard, ik ben zelf ook reuze Benieuwd .Maar ik heb de HK ook beoordeelt op zijn stereo beeld, dus gewoon 2 speakers. Ik kan zeggen geweldig. Natuurlijk kan het beter, maar dan moet je geen receiver nemen, maar een gewone versterker. Het moeilijkste was de keuze van de speakers, het oog en het geld gaat dan mee spelen. Mijn keuze was de KEF Q5 en Q7, echt geweldige speakers, maar soms te schel, het begon te spetteren, dus zijn het de pas uitgekomen Dali Suite 2.8 geworden. Ik kon ten opzichten van de KEF, de volume knop terug draaien, deze speakers trekken het geluid uit de Receiver. Maar ik laar binnen kort verder horen hoe en wat mijn ervaringen zijn. Volgens div. bronnen zoals het Internet ben ik 3 maanden bezig om dit apparaat te begrijpen . Ik Zelf vind een week genoeg toch ???? ha ha ha ha