MJ_OK Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Nottingham Analogue Studio Horizon Met Grado Prestige Green, gemonteerd in een Rega RB250 Als vaste klant van Audio Selectief in Sneek moest het er toch een keer van komen, analoog. Na een aantal keren luisteren en veel rondkijken toch maar aan Henk gevraagd wat voor draaitafel bij de set zou passen die ik thuis heb staan. Al snel ging het in de richting van het instapmodel van Nottingham Analogue, de Horizon. Deze draaitafel, die een love it, or hate it uiterlijk heeft, zou door zijn rustige karakter goed combineren met de Klipsch luidsprekers die op mijn kamer staan. Klipsch heeft als de meesten wel zullen weten een helder, dynamisch klankkarakter wat goed zou kunnen combineren met de Nottingham Analogue. De opbouw van de draaitafel is als volgt: Het loopwerk staat op een zwarte plaat (waarschijnlijk mdf of hdf) met daaronder vier rubberen dopjes die voor ontkoppeling zorgen. Daarop staat een balk van hdf, met daaronder 3 pootjes met rubberen dopjes, die het geheel weer ontkoppelen. Op deze balk zijn de belangrijkste onderdelen bevestigd. Aan de linkerkant is de motor bevestigd, in het midden is het plateau met de bijbehorende lager bevestigd en aan de rechterkant is de Rega arm bevestigd. Het geheel wordt draaiende gehouden door een snaar. Rond het plateau is ook een rubberen band bevestigd, dit is er om ringing te voorkomen. De Horizon is een voorbeeld van een massa gekoppeld loopwerk. Het plateau is goed voor de helft van het totale gewicht en draait, wanneer de stroom van de motor gehaald wordt nog een aantal keren rond. De motor is namelijk net sterk genoeg om het geheel draaiende te houden. Hierdoor was het mogelijk een zwakkere, en ook minder vibrerende motor in te zetten, waardoor trillingen beperkt worden. Bewust staat hier dat de stroom van de motor afgehaald moet worden, een aan- en uitknop is namelijk niet aanwezig. Om de draaitafel uit te schakelen moet het plateau gewoon afgeremd worden, of de stroom eraf gehaald worden worden. Het geluid van de Horizon valt te omschrijven als rustig, maar in mijn set zeker niet te rustig. Hij combineert in dit opzicht goed met de Klipsch luidsprekers. In de set geeft hij een heel transparant geluidsbeeld. Verder is er sprake van een breed geluidsbeeld waarin alle instrumenten goed te plaatsen zijn. Ook is er voldoende diepte aanwezig. Tijdens het draaien van Dave Brubeck Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 januari 2004 Author Report Share Posted 25 januari 2004 ...ff een plaatje erbij... Leuk verhaal trouwens (met de + en - punten ) Dank je Ik voeg binnenkort wel ff meer foto's toe Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 januari 2004 Author Report Share Posted 25 januari 2004 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Ik heb de NA Horizon 3 weken geleden ook mogen beluisteren, zij 't bij een andere dealer. De Horizon stond toevallig nog luisterklaar opgesteld, aangesloten op een Sonneteer Campion & PENaudio speakers. (3x raden waar dat was ) Eerst vroeg ik de verkoper wat ie zelf van de Horizon vond. Hij vond 't niet echt een bijzondere draaitafel. In 't begin toen ik de Horizon voor 't eerst zag dacht ik:"Jemig, wat een foeilelijk ding ", maar na een tijdje keek ik er toch anders tegen aan, en vind 'm nu wel wat hebben. (hoewel een zwarte HDF balk me wel mooier lijkt dan zo'n grijze, maar ok) Ik moet zeggen dan ik niet echt onder de indruk was van de Horizon. Rustig inderdaad, maar mij net iets te terughoudend, beetje saai. Wellicht had ik 'm nog wat langer moeten beluisteren, aangezien na 2 a 3 nummers opeens werd overgeschakeld naar een dure Acoustic-Signature draaitafel, die meer dan 't dubbele koste. Dat was pas echt genieten. (hoewel op die dure Acoustic-Signature dezelfde RB250 arm zat, en 't zelfde Grado Green element, als in de NA Horizon) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Hai Alco, Ik heb diezelfde Acoustic Signature gehoord en daana een AVID. Niet met dezelfde arm overigens. Dat vond ik dus ook weer geen vergelijk. Ik zou kiezen voor de Avid Volvere. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Carl:Ik heb diezelfde Acoustic Signature gehoord en daana een AVID. Niet met dezelfde arm overigens. Dat vond ik dus ook weer geen vergelijk. Ik zou kiezen voor de Avid Volvere Tjaaa,...als geld geen rol zou spelen Ik vond de NA Horizon beslist niet slecht, maar de klank en 't geluidsbeeld 'pakte' me niet, zeg maar. Het kabbelde een beetje rustig op de achtergrond. De Acoustic Signature die ik er heb gehoord, was deze maar dan in een z.n. 'doppio' uitvoering: (kon geen foto vinden van de exacte draaitafel, met dubbele basis) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 januari 2004 Author Report Share Posted 25 januari 2004 Ik heb de NA Horizon 3 weken geleden ook mogen beluisteren, zij 't bij een andere dealer. De Horizon stond toevallig nog luisterklaar opgesteld, aangesloten op een Sonneteer Campion & PENaudio speakers. (3x raden waar dat was ) Eerst vroeg ik de verkoper wat ie zelf van de Horizon vond. Hij vond 't niet echt een bijzondere draaitafel. In 't begin toen ik de Horizon voor 't eerst zag dacht ik:"Jemig, wat een foeilelijk ding ", maar na een tijdje keek ik er toch anders tegen aan, en vind 'm nu wel wat hebben. (hoewel een zwarte HDF balk me wel mooier lijkt dan zo'n grijze, maar ok) Ik moet zeggen dan ik niet echt onder de indruk was van de Horizon. Rustig inderdaad, maar mij net iets te terughoudend, beetje saai. Wellicht had ik 'm nog wat langer moeten beluisteren, aangezien na 2 a 3 nummers opeens werd overgeschakeld naar een dure Acoustic-Signature draaitafel, die meer dan 't dubbele koste. Dat was pas echt genieten. (hoewel op die dure Acoustic-Signature dezelfde RB250 arm zat, en 't zelfde Grado Green element, als in de NA Horizon) Groeten, Alco Was dat toevallig bij Rinsma? Die balk is trouwens in 4 kleuren te krijgen > zilver, goud, zwart en blauw. Dat hij rustig klinkt heb ik hierboven al aangegeven. In veel sets zal dit voor een saai, kabbelend geluid zorgen, maar bij mij combineert hij toevallig Misschien ook een beetje eerste indruk verhaal, wanneer dat goed is overheersen vaak bepaalde dingen. En daar ga je je later aan storen. Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Ik heb het altijd een leuke aparte D.T gevonden. Er was toch bestaat toch ook een NA arm voor, naast die Rega? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 januari 2004 Author Report Share Posted 25 januari 2004 Ik heb het altijd een leuke aparte D.T gevonden. Er was toch bestaat toch ook een NA arm voor, naast die Rega? Klopt, NA heeft verschillende armen. Maar de instaparm is net zo duur als een kale Horizon. Zo ruim was mijn budget niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Was dat toevallig bij Rinsma ? In 1x goed Dat hij rustig klinkt heb ik hierboven al aangegeven. In veel sets zal dit voor een saai, kabbelend geluid zorgen, maar bij mij combineert hij toevallig En daar draait 't inderdaad om, DE combinatie. Wellicht dat ik daarom wel had verwacht dat de NA Horizon goed zou matchen met de Sonneteer en PENaudio Rebels(+subs), omdat die van zichzelf ook redelijk helder klinken. Misschien heb ik te kort geluisterd en/of te snel overgeschakeld op die veeel duurdere Acoustic-Signature. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 De Horizon is een voorbeeld van een massa gekoppeld loopwerk. Het plateau is goed voor de helft van het totale gewicht en draait, wanneer de spanning van de motor gehaald wordt nog een aantal keren rond. Sorry, ik kon het niet laten Ik kan iedereen een platenspeler aanbevelen, het luistert zoveel lekkerder dan een cd. Zorg er wel voor dat de draaitafel goed afgesteld wordt, zo kunnen tikjes en kraakjes tot een minimum beperkt worden en blijven platen langer leven. Hier kan ik het dan weer niet helemaal mee eens zijn... Maar goed, laten we het niet weer over het 'cd/vinyl-duel' hebben... Verder mooie review trouwens. Simpel en geen wazige bewoordingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 januari 2004 Author Report Share Posted 25 januari 2004 De Horizon is een voorbeeld van een massa gekoppeld loopwerk. Het plateau is goed voor de helft van het totale gewicht en draait, wanneer de spanning van de motor gehaald wordt nog een aantal keren rond. Sorry, ik kon het niet laten Ik kan iedereen een platenspeler aanbevelen, het luistert zoveel lekkerder dan een cd. Zorg er wel voor dat de draaitafel goed afgesteld wordt, zo kunnen tikjes en kraakjes tot een minimum beperkt worden en blijven platen langer leven. Hier kan ik het dan weer niet helemaal mee eens zijn... Maar goed, laten we het niet weer over het 'cd/vinyl-duel' hebben... Verder mooie review trouwens. Simpel en geen wazige bewoordingen... Ha Henrie, Hou ik het lekker simpel, gooi jij er weer een verwarrende term doorheen! En inderdaad, ik heb ook geen zin in zo'n discussie... daarom... discussie gesloten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 De Horizon is een voorbeeld van een massa gekoppeld loopwerk. Het plateau is goed voor de helft van het totale gewicht en draait, wanneer de spanning van de motor gehaald wordt nog een aantal keren rond. Sorry, ik kon het niet laten Ik kan iedereen een platenspeler aanbevelen, het luistert zoveel lekkerder dan een cd. Zorg er wel voor dat de draaitafel goed afgesteld wordt, zo kunnen tikjes en kraakjes tot een minimum beperkt worden en blijven platen langer leven. Hier kan ik het dan weer niet helemaal mee eens zijn... Maar goed, laten we het niet weer over het 'cd/vinyl-duel' hebben... Verder mooie review trouwens. Simpel en geen wazige bewoordingen... Ha Henrie, Hou ik het lekker simpel, gooi jij er weer een verwarrende term doorheen! En inderdaad, ik heb ook geen zin in zo'n discussie... daarom... discussie gesloten! Zo verwarrend is dat toch niet? Stroom over iets zetten, das pas verwarrend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts