MJ_OK Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Kimber 4PR (7,50 pm) vs. Taralabs Prism Omni (10 pm) Een aantal maanden geleden heb ik model rechttoe rechtaan luidsprekerskabels kunnen upgraden met twee stukken Kimber 4PR. In eerste instantie was ik heel blij met de veranderingen die deze kabel teweegbrachten, maar al snel waren er verschillende dingen die begonnen te irriteren. Na aanschaf van de Kimber 4PR was de dynamiek van de set ongelooflijk veel verbeterd. Het laag was zogezegd retestrak en het midden sloot daar goed op aan. Het hoog klonk alleen niet lekker. Als het erop aankwam was het geluid al snel schel en scherp. Ook zou het geluidsbeeld wel wat voller mogen, aangezien de Kimber het wat dun en iel hield. Om te kijken of het misschien wat verbeteringen op zou kunnen leveren heb ik tijdelijk de Taralabs Prism Omni uit kunnen proberen. Vanaf het moment dat deze kabel er tussen zat waren de verschillen goed hoorbaar. Het hoog was opeens veel zachter, niet meer scherp dus. Precies wat ik zocht. Ook klonk het allemaal voller en ruimtelijker. Er is meer laag, maar het klinkt allemaal nog strak genoeg. Naast al deze positieve punten over de Taralabs valt natuurlijk ook het een en ander aan negatieve punten op te merken. Zo is de dynamiek van de Kimber verdwenen. Dit wil niet zeggen dat het helemaal verdwenen is, maar de Taralabs is nu eenmaal een kabel die een stuk minder dynamisch klinkt dan de Kimber. Ook is door de ruimtelijkheid van de Taralabs de precieze plaatsing van de instrumenten verdwenen. Na de voor- en nadelen afgewogen te hebben kan ik toch zeggen dat de Taralabs kabel een blijver in mijn set is. Ze hebben alle eigenschappen die nodig waren in mijn set. De Kimber is zeker geen slechte kabel, maar hij combineert nu eenmaal minder, en daarom gaat hij eruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Mooi verhaal, maar ik vind de verschillen best wel groot, aangezien je het over speakerkabels hebt .... Heb je ook nog een idee hoe deze 2 zich verhouden tot de oude speakerkabel? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 januari 2004 Author Report Share Posted 25 januari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Ik weet dat er hoorbaar verschil is tussen de kabels, maar het is altijd wel leuk om te lezen dat het ook echt zo is. De kabels van Kimber wil ik ook eens uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Is het niet zo dat door de Kimber kabels de fouten van je installatie hoorbaar worden.??? Mijn ervaring is dat n.l. wel. Als je gevlochten bekabeling kiest, krijg je meer dynamiek, en een precieser geluid. Dat dit preciese de fouten van de CD-speler en versterker niet verdoezeld kan een nare bijkomstigheid zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Wat is het nou met die Kimber? Eerst te schel en nu weer te weinig hoog? Wat je prima hooort is dat die Kimber kennelijk het hoog wat benadrukt en wat terughoudend is in het laag. Dan hoor je wat meer detail in het hoog en de plaatsing lijkt beter. Dat doen die kabels van Hans ook en die vindt dat prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Is het niet zo dat door de Kimber kabels de fouten van je installatie hoorbaar worden.??? Mijn ervaring is dat n.l. wel. Als je gevlochten bekabeling kiest, krijg je meer dynamiek, en een precieser geluid. Dat dit preciese de fouten van de CD-speler en versterker niet verdoezeld kan een nare bijkomstigheid zijn. Is het altijd zo zwart/wit Hans Waar ik de kabels heb vervangen (mijn gevlochten kabels dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Bij mij klinken de Kimber 4PR's wel mooi. Het verschil hoor ik vooral in de dynamiek, vooral op blaasniveau . Dat dynamische had ik eigenlijk niet verwacht omdat de kabel effectief maar 2,08 mm2 is. Scherpte ervaar ik niet. En ik vind het laag juist tamelijk vol (maar wel strak) klinken. Dat allemaal in vergelijking met 2,5 mm2tweelingsnoer. Overigens zijn de verschillen wel betrekkelijk hoor, maar wel goed hoorbaar. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 MK_OK:...als we Erik mogen geloven moeten deze verschillen onmogelijk zijn... Neem jij Erik nog serieus dan ? Ik ken de Kimber 4PR (alleen nog niet in m'n eigen set) als een mooi helder, doch niet scherp klinkende kabel, met een gedetailleerd hoog, een open middengebied, en een zeer strak laag. (sommigen geven de voorkeur aan iets dieper en/of minder strak laag.) Ik vind tussen ls-kabels onderling de verschillen veel groter dan bij interlinks! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 januari 2004 Author Report Share Posted 25 januari 2004 Is het niet zo dat door de Kimber kabels de fouten van je installatie hoorbaar worden.??? Mijn ervaring is dat n.l. wel. Als je gevlochten bekabeling kiest, krijg je meer dynamiek, en een precieser geluid. Dat dit preciese de fouten van de CD-speler en versterker niet verdoezeld kan een nare bijkomstigheid zijn. Ik heb het zelf nog niet zo ervaren, maar daar zou je best wel gelijk in kunnen hebben. Of ik ben er aan gewend, of die apparaten maken geen fouten bij mij Wat is het nou met die Kimber? Eerst te schel en nu weer te weinig hoog? Wat je prima hooort is dat die Kimber kennelijk het hoog wat benadrukt en wat terughoudend is in het laag. Dan hoor je wat meer detail in het hoog en de plaatsing lijkt beter. Dat doen die kabels van Hans ook en die vindt dat prachtig. Misschien dat het niet duidelijk in het verhaal staat, maar de Taralabs leggen minder nadruk op het hoog. Daardoor combineren ze beter, maar te weinig hoog is het niet. Bij mij klinken de Kimber 4PR's wel mooi. Het verschil hoor ik vooral in de dynamiek, vooral op blaasniveau . Dat dynamische had ik eigenlijk niet verwacht omdat de kabel effectief maar 2,08 mm2 is. Scherpte ervaar ik niet. En ik vind het laag juist tamelijk vol (maar wel strak) klinken.Dat allemaal in vergelijking met 2,5 mm2tweelingsnoer. Overigens zijn de verschillen wel betrekkelijk hoor, maar wel goed hoorbaar. Het is de combinatie... Neem jij Erik nog serieus dan ? Ik ken de Kimper 4PR (alleen nog niet in m'n eigen set) als een mooi helder, doch niet scherp klinkende kabel, met een gedetailleerd hoog, een open middengebied, en een zeer strak laag. (sommigen geven de voorkeur aan iets dieper en/of minder strak laag.) Nee, dat al lang niet meer. Klinkt herkenbaar, die beschrijving. Maar mooi helder, was in mijn geval iets te veel aanwezig. Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Het hoog klonk alleen niet lekker. Als het erop aankwam was het geluid al snel schel en scherp. Ook zou het geluidsbeeld wel wat voller mogen, aangezien de Kimber het wat dun en iel hield. En volgens mij was het zo dat de Kimber tov de oude kabels iets minder hoog, meer laag, dynamiek en een betere plaatsing had Ik begrijp het niet meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Hai Kermit, Heb ik iets gemist want jij geloofde toch niet in klankverschillen tussen kabels. In de beschrijving van de 4PR herken ik wel iets van de 4 TC. Zeer tevreden mee. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Dat heb je zeker. De afgelopen jaren heb ik heel wat berichten gepost over kabels en dan kom jij met zo'n onzinnige opmerking... Als je niet de moeite neemt om mijn postings te lezen, dan hoef je er ook niet op te reageren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 Het hoog klonk alleen niet lekker. Als het erop aankwam was het geluid al snel schel en scherp. Ook zou het geluidsbeeld wel wat voller mogen, aangezien de Kimber het wat dun en iel hield. En volgens mij was het zo dat de Kimber tov de oude kabels iets minder hoog, meer laag, dynamiek en een betere plaatsing had Ik begrijp het niet meer... Dat is het "Standbeeld effect": Als je maar lang genoeg naar een standbeeld blijft staren gaat het vanzelf bewegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 http://www.patrick.fm/zooi/ATT00714.gif ~303K Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 Ha MJ, Mooi review en netjes omschreven! groeten, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 http://www.patrick.fm/zooi/ATT00714.gif ~303K He, die is gaaf. Die lijkt idd echt te bewegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 http://www.patrick.fm/zooi/ATT00714.gif ~303K G Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 Hier dan een klassieker Henk: http://www.qualitytrading.com/illusions/images/mystic.gif Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 Hai Kermit, Ik lees je berichten graag, maar het topic kabels vind ik soms wat afgezaagd. Vandaar dat ik die de laatste tijd heb overgeslagen. Als je van mening bent dat het hoog bij de Kimber kennelijk wat benadrukt wordt, erken je verschillen en dat roept dan de vraag op wat neutraal is. Overigens, Vriendelijke groet Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 http://www.patrick.fm/zooi/ATT00714.gif ~303K Mooi als bureaublad achtergrond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 Hai Kermit, Ik lees je berichten graag, maar het topic kabels vind ik soms wat afgezaagd. Vandaar dat ik die de laatste tijd heb overgeslagen. Als je van mening bent dat het hoog bij de Kimber kennelijk wat benadrukt wordt, erken je verschillen en dat roept dan de vraag op wat neutraal is. Overigens, Vriendelijke groet Carl Dat bedoel ik dus Carl Nu probeer je mij dus in de schoenen te schuiven dat ik beweerd zou hebben dat er geen verschillen tussen kabels zou zijn. En dat is niet waar. Ik heb alleen steeds beweerd dat die betere kabels het op zijn best (bijna) net zo goed deden als mijn gewone kabels. En ik heb steeds beweerd dat eventuele verbeteringen (of althans veranderingen die in eerste instantie als zodanig gequalificeerd werden) direct hoorbaar waren en eventuele verslechteringen pas na een paar dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 januari 2004 Report Share Posted 27 januari 2004 Hier dan een klassieker Henk: http://www.qualitytrading.com/illusions/images/mystic.gif H Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 januari 2004 Report Share Posted 27 januari 2004 Hai Kermit, Ik lees je berichten graag, maar het topic kabels vind ik soms wat afgezaagd. Vandaar dat ik die de laatste tijd heb overgeslagen. Als je van mening bent dat het hoog bij de Kimber kennelijk wat benadrukt wordt, erken je verschillen en dat roept dan de vraag op wat neutraal is. Overigens, Vriendelijke groet Carl Dat bedoel ik dus Carl Nu probeer je mij dus in de schoenen te schuiven dat ik beweerd zou hebben dat er geen verschillen tussen kabels zou zijn. En dat is niet waar. Ik heb alleen steeds beweerd dat die betere kabels het op zijn best (bijna) net zo goed deden als mijn gewone kabels. En ik heb steeds beweerd dat eventuele verbeteringen (of althans veranderingen die in eerste instantie als zodanig gequalificeerd werden) direct hoorbaar waren en eventuele verslechteringen pas na een paar dagen. Heb jij dan al eens langer dan 1 uur naar andere kabels geluisterd....???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 januari 2004 Report Share Posted 27 januari 2004 Beste Hans Nog meer domme opmerkingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts