Rogier Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Beste forummers, Ik heb een Spinx voorversterker waarvan de potmeter voor het volume steeds meer af gaat wijken. Er is een verschil tussen rechts en links wat betreft volume. Nu wil ik een stappenschakelaar van dact inbouwen (helaas dan geen a.b. volume regeling meer, maar wel een precieze). Ik heb er nog een liggen van 10kOhm, maar in de Spinx zit er nu een van 20kOhm in. Wat zou er gebeuren als ik die vervang door een 10 kOhm? kan dat? of is het toch echt beter om een 20 kOhm dact stappenschakelaar te bestellen? Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 25 januari 2004 Report Share Posted 25 januari 2004 Beste forummers, Ik heb een Spinx voorversterker waarvan de potmeter voor het volume steeds meer af gaat wijken. Er is een verschil tussen rechts en links wat betreft volume. Nu wil ik een stappenschakelaar van dact inbouwen (helaas dan geen a.b. volume regeling meer, maar wel een precieze). Ik heb er nog een liggen van 10kOhm, maar in de Spinx zit er nu een van 20kOhm in. Wat zou er gebeuren als ik die vervang door een 10 kOhm? kan dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 januari 2004 Author Report Share Posted 26 januari 2004 Dus het zou echt geen kwaad kunnen? Ik zou het jammer vinden als er iets kapot zou gaan.. Dan liever een 20kOhm schakelaar bestellen. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 januari 2004 Report Share Posted 26 januari 2004 Nee hoor dat kan geen kwaad, als je de schakelaar op minimum zet schakel je de loper immers ook op de massa. De uitgang van de bron wordt wat zwaarder belast maar de meeste bronnen kunnen daar wel tegen, er zijn genoeg versterkers die het met een 10 kOhm potmeter doen. Een bron met een buizen uitgang doet het meestal wat beter met een hogere ingangsimpedantie, maar dan moet je denken aan 50 of 100 kOhm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 januari 2004 Author Report Share Posted 26 januari 2004 Bedankt voor de antwoorden, Ik denk dat ik vanavond nog ga beginnen aan de ombouw! En dan zien we wel hoe het werkt! Ik ga er wel vanuit eigenlijk dat ie beter zal klinken. In ieder geval zal het stereo beeld weer volledig kloppen. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 januari 2004 Author Report Share Posted 26 januari 2004 Nou, hij zit erin, rechtstreeks op de print. Klank is anders dan de alps volume-pot. Op het eerste gehoor meer laag, warmere klank, en meer detaillering, maar met een rust eroverheen. Nadeel is dus geen afstandsbediening meer, maar wel een beeld als een huis! Morgen even alles goed vastzetten, de as van de draaiknop inkorten, maar nu maar laten inspelen. Nogmaals bedankt voor de tips! Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 27 januari 2004 Report Share Posted 27 januari 2004 Mooi dat het een succes is. Ondanks dat er nauwelijks iets fout kan gaan is het altijd spannend of hij het nog wel doet na de modificatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 27 januari 2004 Author Report Share Posted 27 januari 2004 Mooi dat het een succes is. Ondanks dat er nauwelijks iets fout kan gaan is het altijd spannend of hij het nog wel doet na de modificatie. En dat zeg je nu pas... Maar het is zeker een succes, wel echt wennen, het geluid is gewoon echt veranderd. Meer diepte, diepere bas, ik blijf me daarover verbazen. en ook een voller geluid. Meer mid-laag. Wel erg mooi! Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 27 januari 2004 Report Share Posted 27 januari 2004 Mooi dat het een succes is. Ondanks dat er nauwelijks iets fout kan gaan is het altijd spannend of hij het nog wel doet na de modificatie. En dat zeg je nu pas... Natuurlijk, alles op zijn tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 27 januari 2004 Report Share Posted 27 januari 2004 Voor richard is het ook weer eens tijd voor een nieuwe guido tent klok die timing van hem kan beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 28 januari 2004 Report Share Posted 28 januari 2004 Nou, hij zit erin, rechtstreeks op de print. Klank is anders dan de alps volume-pot. Op het eerste gehoor meer laag, warmere klank, en meer detaillering, maar met een rust eroverheen. Nadeel is dus geen afstandsbediening meer, maar wel een beeld als een huis! Morgen even alles goed vastzetten, de as van de draaiknop inkorten, maar nu maar laten inspelen. Nogmaals bedankt voor de tips! Gr. Rogier graag gedaan en gefeliciteerd met je nieuwe geluid. rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts