Jump to content

Visonik Concept 7

WanFie
 Share

Recommended Posts

Zoals jullie al in een ander topic hebben kunnen lezen, heb ik m'n Kappa 9ns verkocht, en heb daarna een paar Visonik Concept 7 op proef gekregen.

Ik ken wat mensen van Amacon, dus wat was vrij simpel geregeld. :)

Nu is mijn eerste keus niet op Visonik gevallen, maar ik dacht.... laat ik eens open staan voor wat anders dan de gebaande paden.

Ik heb ongeveer een week gebruik mogen maken van de luidsprekers. Ze zijn aangesloten op een Array set met Array bekabeling. De bronnen waren de Philips DVD 963 SA en mijn Linn LP12 met Micro Benz MC gold. Ook de phonopre is van Array.

De eerste dag,

waren de speakers niet om aan te horen, de volume regeling moest 10 dB hoger om hetzelfde niveau te krijgen als de Kappa's. :( Dit is niet zo verwonderlijk omdat ze gloednieuw uit de doos kwamen. De oude demoset was n.l. kort geleden verkocht. Wel viel ook de eerste dag al op dat het hoog en midden een klasse apart zijn.

De tweede dag,

was het al een stuk beter, maar het midden sloot nog niet goed aan op het laag. Ik vermoedt dat dit komt omdat de kleine middentoners (2x 14 cm) iets stugger zijn opgehangen dan de woofer.

De derde dag,

begon eigenlijk alles beter op z'n plaats te vallen.

Na de vierde dag,

hoorde ik duidelijk dat hier een luidspreker van klasse staat. Wat is dat midden en hoog mooi, stemmen klinken alsof ze door een Magnepan of ESL worden weergegeven. Ook het laag gaat diep door, ik heb zelfs het gevoel dieper dan de Kappa's.!!!!! Wel is het laag wat losser van structuur als ik gewent was. Basloopjes zijn iets minder goed te volgen. Maar wat ik tegelijk op andere speakers heb gehoord, is dit toch beter dan van b.v. een Scan Speak Reference+ of Apogee Centaur. Nou moet ik daar wel bij aangeven dat die niet in mijn woonkamer stonden, dus dat kan ook nog invloed hebben. Ook de volumeregeling kwam in de voorgaande dagen weer op het oude luisterniveau te staan. Het rendement ligt dus na inspelen ongeveer op dat van de Kappa's.

Ik heb verschillende soorten muziek gedraaid. Bij Jazz en andere Doelen tingeltangel ( :) ) blijkt dat de percussie en drums enorm detailrijk en realisties doorkomen.

Bij klassieke muziek hoor je een heel mooi opgebouwde stage zowel in breedte als diepte. Op dit punt zijn ze werkelijk (nog) beter dan mijn Kappa's.

Het geluid komt heel mooi los van de speakers. Eigenlijk heb ik me in deze dagen verschillende keren afgevraagd of het toch niet mijn speaker zou gaan worden.

Deze speakers zijn echt alrounders. Je stopt een CD of plaat in je bron, en de speakers maken muziek zoals het hoort.

Wat ik met een luidsprekertest ook altijd doe is een gesproken stem beoordelen. Vaak hoor je dan een benepen of juist heel ronde stem.... Bij de concept 7 niet, de stemmen klinken heel natuurlijk met voldoende borstklank, maar ook weer niet overdreven.

Ook gezongen stemmen in alle toonaarden komen heel mooi uit deze speakers, de solisten staan als het ware in je kamer te zingen. Opvallen is dat de stem iets boven de speakers geplaatst wordt. Dit klinkt heel natuurlijk, vaak heb je het gevoel dat er kabouters aan het zingen zijn.

Er is echter

Mooi review Hans! Zelf vind ik de Concept 5 ook erg mooi! Al mis ik ook een beetje autoriteit in het laag. Zelfde verhaal met de Von Schweikert VR-2.. Een speaker met veel ambiance weergave en dynamiek (ook beslist een proberen Hans!). Al zal het laag niet niet de nodige punch brengen die jij wilt, het zijn schitterende speakers met een goede performance voor het geld!

groeten, PD Hogeterp B)