Jump to content

Karton als demper

Edwin Snoek
 Share

Recommended Posts

Hoi

Ik heb geexperimenteerd met stukjes karton onder mijn "audiofiele" voetjes die onder mijn CD-speler en versterker staat. En ik stond perplex wat een paar stukjes karton onder de voetjes aan het geluidsbeeld kunnen veranderen. Ik kwam eigenlijk op het idee toen ik een paar stukjes "Masterbase" plaatjes op dit forum zag afgebeeld. Toen ik de Masterbase plaatjes zag vond ik het qua honiggraatstructuur erg veel op een stukje karton lijken. Als je een beetje dikke kartonnen doos bekijkt, dan zie je dat er tussen de 2 platen karton ook een honinggraat structuur is verwerkt. Dit honinggraat structuur is van dunner karton gemaakt dan de 2 buitenzijden van het karton.

Ik heb vervolgens 4 rondjes geknipt ter grote van mijn audiovoetjes. Deze hebben ongeveer een doorsnede van 4 centimeter. Ik heb de ronde kartonnen plaatjes bevestigd onder de voeten met een druppel Bisonkit.

En toen ging ik luisteren.

Nu wil ik niet gelijk in allerlei audiotermermen vervallen, maar het eerste wat me direct opviel was dat het hoog dynamischer en vooral sneller werd weergegeven. Ook het laag werd hierdoor gecontroleerder. Het was net alsof ik voor m'n gevoel een betere voeding in m'n versterker en CD-speler had zitten.:)

Opvallend is, dat het geluidsbeeld niet schoner wordt bij mij, maar door de toegenomen snelheid in het geluid vallen details eerder op, ze worden sneller opgelicht. Alles klinkt daardoor "levendiger", zonder toename van vervorming. En dat vind ik op zich al een hele kunst.

Ik ben me natuurlijk bewust dat ik het hier over een paar stukjes karton heb, en dat het niet veel gekker moet worden.:)

Maar ik zou het zeker eens proberen, want kan de moeite echt waard zijn. Belangrijk is wel, dat je een kunstof of rubberen plaatje bovenop het karton plakt. Anders zakt je versterker waarschijnlijk door het karton heen. Als de voeten onder de versterker breed genoeg zijn, dan kun je denk ik wel rechtstreeks een strukje karton onder de CD-speler plaatsen, of onder de versterker.

Het leuke is, dat ik audiovoeten heb, die uit allerlei hybride constructie's bestaat.{rubber, kunstof en metaal} maar de stukje karton werken beduidend beter dan mijn dure audiovoeten. En deze vond ik al een behoorlijke vooruitgang op mijn CD-speler.

Kortom, deze tweak wilde ik jullie niet onthouden. En kost helemaal niks. Alleen moet je wel even op zoek naar een plaatje karton van ongeveer. 1 a 2 milimeter dikte. :)

Edwin

Hoi Edwin,

Ben wel eens bij iemand geweest die stroken golfkarton had opgerold tot schijven als dempers. Dat werkte ook erg goed. Het probleem was dat als het vochtig werd die schijfjes niet meer zo stevig waren maar met een spuitbus blanke lak moet dat op te lossen zijn.

;)

Op aanraden van mijn brood- en banketbakkende schoonzoon heb ik geruime tijd geleden katonnen rondjes geplakt onder de voetjes van mijn broodrooster. En verdomd, het brood is knapperiger, het lijkt of er meer voeding in zit en door de honingraatstructuur van het karton lijkt ook de bloemenhoning die wij bij het weekendontbijt gebruiken sneller en rijker te vloeien :o

Aangemoedigd door dit succes fluks de magnetron onder handen genomen. En waarachtig. Je proeft de beter behouden voeding, bij een pizza komen de details beter tot hun recht, en ook de vervorming die bij sommige baksels optreedt is aanzienlijk minder. Golfkarton voldoet hiet het best bleek achteraf.

Daarna alles wat poten heeft op een rijtje gezet en op het lumineuze idee gekomen om ook de poten van het bed van kartonnetjes te voorzien. Na veel experimenten de ideale combinatie gevonden. Een mengsel van zelfklevend en vochtbestendig karton. De juiste verhouding wil ik nog even geheim houden (patentaanvraag en zo..).

Maar de uitwerking...mensenkinderen. Alles dynamischer en sneller, het laag beter gecontroleerd, sommige zaken sneller opgelicht, kortom of we een betere voeding hadden ;)

Wat een simpel iets als een kartonnetje voor een ware revolutie in het leven van een mens kan teweegbrengen is onvoorstelbaar.

Ik wilde deze revolutionaire ontwikkeling nog even voor mij houden maar nu blijkt dat, zoals vaker in de geschiedenis, op meerdere plaatsen identieke ontwikkelingen plaatsvinden.

Vandaar deze openbaringen :rolleyes:

Met opgewekte groet,

Nou zo ver als jij gaat ga ik niet hoor Dick. Kartonnetjes gaan bij mij alleen onder dingen die wiebelen. Bierviltjes voldoen dan uitstekend.

Overigens staat de oplader van mijn elektrische tandenborstel wel op spikes. Geeft toch een iets schooner resultaat (lijkt het).

;)

He, edwin. Ken je deze ook al? Diy difusser in een paar tellen ;)

picserver.jpeg

Ha Jasper

Ja die ken ik al wel. Dat soort knuffelbeesten gebruikt Frank Derks ook in z'n huiskamer als difuser. Hij heeft daar geloof ik een levensgrote zeeschildpad en een tijger en dolfijn voor gebruikt.:)

Edwin

Hoi Edwin,

Ben wel eens bij iemand geweest die stroken golfkarton had opgerold tot schijven als dempers. Dat werkte ook erg goed. Het probleem was dat als het vochtig werd die schijfjes niet meer zo stevig waren maar met een spuitbus blanke lak moet dat op te lossen zijn.

;)

Hoi Peter

Ik heb dit topic ook op hifi.nl staan en iemand anders had bij een kartonfabriek zwaarder karton gekocht. Dit karton kan maarliefst 80 kilo dragen. Hij is zeer positief over het resultaat en heeft het ook onder zijn luidsprekers geplaatst. Ook met positief resultaat. Alleen onder de versterker werd het geluidsbeeld iets te direct en "upfront". Maar zolang het maar iets doet met het geluidsbeeld, dan is het goed. Als het bij mij bijv negatief uitpakt, dan kan het bij een ander weleens positief uitpakken. eigenlijk hetzelfde als met interlinks en luidsprekerkabels.

Vocht zou best invloed kunnen hebben, dat het inzakt naar verloop van tijd. Maar gebruik je een karton die veel gewicht kan dragen, dan is dit probleem ook opgelost. Kennelijk heeft een honinggraatstructuur een positieve invloed op resonatie's.:)

Edwin

Ja maar let ook eens op de kleine details; de boeken in het rack. Om de 3 - 7 cm een uitsteeksel van tussen de 2-4cm :)

Ja, ik zie het nu pas, na iets langer kijken. Hij probeert zo de eerste reflectie's te verminderen door het geluid op te breken via de uitstekende boeken. Slim bedacht van hem.:)

Edwin

Ik heb dit topic ook op hifi.nl staan en iemand anders had bij een kartonfabriek zwaarder karton gekocht. Dit karton kan maarliefst 80 kilo dragen.

Shit, da's te weinig <_<;)

Voor jouw kolosale luidsprekers is het inderdaad iets te weinig. Maar voor de iets minder bedeelden onder ons kan het toch een uitkomst zijn. :D

Maarja, kartonnen voetjes onder de CD-speler of versterkers kun je altijd nog proberen.:)

Ach, nu zie ik pas dat het de luidsprekers van jou zijn op de foto, Jasper. :D

in ieder geval heb je dat mooi opgelost zo. :)

tnx

maar even over dat karton. Wat ik nog niet snap, moet je het nu zo doen:

(bovenaanzicht, rondje is de voet van een apparaat)

picserver.jpeg

Of zo? (zijaanzicht)

picserver.jpeg

He, edwin. Ken je deze ook al? Diy difusser in een paar tellen ;)

picserver.jpeg

Sinds mijn 60 centimeter hoge Knorretje op mijn subwoofer zit klinkt het laag vele malen nadrukkelijker.

(en dat terwijl de subwoofer niet eens aangestuurd wordt - als dat geen

picserver.jpeg Dit is de juiste manier.:)

Als het voetje van bijv je CD-speler te zwaar is, dan kun je met een plastic plaatje die je over het karton plakt het gewicht verdelen. Dan zakt het voetje niet in het karton weg. Je hoeft alleen maar van een goede stevige kartonnen doos een paar rondjes te knippen. Of voor mijn part een paar vierkantjes om het snel even uit te proberen.. Maar je hebt zoveel verschillende soorten karton, met verschillende soorten van hardheid/stijfheid, dat je hier even naar moet zoeken. Eventueel kun je ook 2 plaatjes dunner karton op elkaar plaatsen{plakken} Het is puur een kwestie van even experimenteren. Het voordeel is wel, dat bijna alle kartonnen dozen gebruik maken van hetzelfde honinggraat structuur. Eigenlijk is een golfplaatsstructuur een beter woord voor het structuur wat in karton wordt toegepast. Maar het werkt en daar gaat het uiteindelijk om. Zelfs beter dan mijn eigen losse "audiovoeten" :)

Edwin

Als mijn motorpak afgeschreven is heb ik ook nog wel wat moois. Daar zitten valbeschermers in van dempend materiaal. Dat geeft misschien ook wat meer snelheid. :D

Maar het kost in ieder geval niets.