Jump to content

Spoken in huis???

Fulco
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Bij mijn Primare apparatuur kan het zomaar het gebeuren dat de versterker overspringt van DVD op SACD, maar ook mijn CD speler kan bijvoorbeeld plotseling stoppen met spelen, of uitschakelen :angry: .

Heel vreemd allemaal :confused: .

De appartuur staat tegen een lange wand aan, in de buurt van een schuinlopende erker.

Persoonlijk denk ik aan 2 oorzaken:

1. Afstandsbedieningen van auto's, TV's in de omgeving e.d. zorgen voor deze storingen.

2. Mijn lichtnet is vervuild. Heb thuis een draadloze ISDN centrale, en een draadloze router voor mijn PC. Daarnaast hebben we de nodige halogeen en spaarlampen in huis.

Omdat ik mijn set nog aan het opbouwen ben, heb ik (nog) niets gedaan aan andere netkabels en/of speciale groepen, verdeeldozen etc.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen, of is er nog een andere mogelijkheid (bijvoorbeeld beide apparaten kapot...., al kan ik me dan niet echt voorstellen). En nog v

Andere apparaten (die jij noemde) zijn allemaal (als het goed is tenminste) gebouwd met EMC-voorschriften. Dat wil zeggen dat elektromagnetische straling van die apparaten niet boven een bepaald niveau mogen komen. Dit is gedaan om straling van een bepaald apparaat (bijvoorbeeld die ISDN-centrale) niet, of iig niet veel invloed te laten hebben op een ander apparaat in de buurt. Het zou best wat ruis in je kabels kunnen veroorzaken, maar het zomaar uitspringen van je apparatuur mag niet door andere apparaten veroorzaakt worden. Doet een apparaat dat wel, dan is ie of stuk, of gewoon slecht en niet gekeurd. Ik zou het dus niet zo snel in straling van een ander apparaat zoeken, maar eerder in de apparaten waarmee je problemen hebt. Of hooguit in de netspanning, die nog wel eens wil fluktueren... Zou ook nog kunnen dat je je appatuur net in een 'knoop' van een lage geluidsgolf hebt staan, die ervoor zorgt dat je cd's/dvd's gaan trillen tijdens het afspelen. Kan zijn dat je speler er dan mee ophoudt...

Beste allemaal,

Bij mijn Primare apparatuur kan het zomaar het gebeuren dat de versterker overspringt van DVD op SACD, maar ook mijn CD speler kan bijvoorbeeld plotseling stoppen met spelen, of uitschakelen :angry: .

Heel vreemd allemaal :confused: .

De appartuur staat tegen een lange wand aan, in de buurt van een schuinlopende erker.

Persoonlijk denk ik aan 2 oorzaken:

1. Afstandsbedieningen van auto's, TV's in de omgeving e.d. zorgen voor deze storingen.

2. Mijn lichtnet is vervuild. Heb thuis een draadloze ISDN centrale, en een draadloze router voor mijn PC. Daarnaast hebben we de nodige halogeen en spaarlampen in huis.

Omdat ik mijn set nog aan het opbouwen ben, heb ik (nog) niets gedaan aan andere netkabels en/of speciale groepen, verdeeldozen etc.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen, of is er nog een andere mogelijkheid (bijvoorbeeld beide apparaten kapot...., al kan ik me dan niet echt voorstellen). En nog v

Toch kan het echt Guido. Die inputs verspringen gewoon. Ik ga eerst maar eens eventjes de sensoren afplakken. Daarna begin ik wel met slepen.

Toch blijf ik een beetje het gevoel houden dat het aan het lichtnet ligt ;) . Als ik een spaarlampje aan doe (zit in dezelfde muurdoos), kan het gebeuren dat een van de apparaten overspringt. Is mij al een keer gebeurd, en mijn dochtertje van 2 ook (die krijg ik het nog niet echt afgeleerd dat ze niet met haar vingertjes aan te schakelaar van de lamp mag zitten)

(Nee Henk, het is ook mijn dochterje niet die aan de afstandsbediening zit, :lol: )

Toch kan het echt Guido. Die inputs verspringen gewoon. Ik ga eerst maar eens eventjes de sensoren afplakken. Daarna begin ik wel met slepen.

Oh, je inputs...., ja dat kan natuurlijk

EMC richtlijn: Geeft geen garantie, en er wordt ook niet altijd aan voldaan............

Een klein C'tje ergens op een digitaal lijntje bij het selector IC zou wellicht wonderen doen, althans, als dat het enige is wat zich voordoet

Guido

• 2 weeks later...

Bedankt voor de felicitatie(s)

Heeft te maken met storingen van buitenaf. Afstandbedieningen van auto's en nog meer vreemde dingen. Oorzaak is nu bekend. Nu nog een oplossing. Verplaatsen is tamelijk onhandig, en stuit op nogal wat bezwaren van mijn vrouw....

Fulco