Jump to content

I-link als interlink

Henk&audio
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Sinds kort heb ik twee componenten (een dvd alles speler en een av-versterker)die via een zogenaamde I-link verbinding met elkaar gekoppeld zijn. Deze verbinding vervangt alle verbindingen die normaal moet maken tussen dit soort componenten. Daarbij kan ook het normale cd-audio signaal via I-link naar de versterker gezonden worden. Opvallend is hoe de kwaliteit van het cd-signaal toeneemt als van deze verbinding gebruik wordt gemaakt. Zoals bekend is een alles-speler niet optimaal ingericht voor met name het cd-signaal. Het bungelt er als het ware een beetje bij. Des te opmerkelijker dat het zo goed wordt door gebruik te maken van I-link. Wellicht is het toe te schrijven aan het passeren van da-omzetting in de speler en het pas in de versterker omzetten vlak voor de eigenlijke versterkingstrap.

Heeft iemand van jullie al ervaring met deze voor mij nieuwe techniek?

en vraag 2:

Zou het iets uitmaken welk type/merk I-link kabeltje je gebruikt?

Ik ken twee makers van dit type: sony en pioneer. Zijn er nog meer bekend?

Groet,

Henk

Henk,

Bedoel je de digitale verbinding tussen de DVD speler en de receiver ? Meestal is dat een COAX kabeltje of een glasvezel.

Is niet zo nieuw hoor. Het bestaat al even. En inderdaad wordt dan gebruik gemaakt van de DA converters in de receiver.

vriendelijke groet,

Michael

I-Link is een andere naam voor FireWire. Toepassing in audio is vrij

nieuw en gepionierd door Pioneer en Sony.

Is nu al achterhaald omdat in de nabije toekomst HDMI gaat ingezet

worden voor video en audio.

Geen slechte zaak: FireWire is dermate complex dat er voor een kleine

audiofirma bijna geen doorkomen aan is. HDMI lijkt tenminste wat

eenvoudiger van opzet.

http://www.hdmi.org/support/support.asp

Volgens mij is firewire (IEEE 1394) ook vrij toepasbaar.

Het mooie van het formaat vind ik dat het een computer standaard is. Omdat audio/video toch steeds meer met de computerwereld vermengd raakt is dit denk ik een heel goede zet. Eindelijk een echt goede digitale interface standaard die flexibel is voor de verschillende audioformaten die er vandaag de dag bestaan en de velen die er de komende jaren vanuit de computerwereld nog bij gaan komen.

Voor Stereo danwel Surround home audio toepassingen lijkt het mij zwaar overkill. In de pro audio is het volgens mij wel een goede greep.

Wat heet overkill? Interlinks van vele honderden Euro's zijn (zeker in de kringen van dit forum) eerder regel dan uitzondering. Je doelt -denk ik- op de transportcapaciteit van firewire/I-link. Als ik ecehter de winst hoor tussen een kwalitatief goede (conventionele) interlink en aangesloten via I-link, interesseert die overkill mij niets.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd of iemand daadwerkelijk ervaring heeft met I-link. Ik lees in de reacties wel theoretische opvattingen, maar nog geen enkele praktijkervaring. Een praktijkvergelijk tussen I-link kabels van verschillende leveranciers zou helemaal mooi zijn.

Groet,

Henk

PS

De speler waar het om gaat is de Pioneer 868, aangesloten op een AV-versterker Pioneer VSA X10-is