Jump to content

Audio4

Manus
 Share

Recommended Posts

Ja, Ik ben een tweetal jaar geleden op bezoek geweest bij Rob Delugt in den haag.

De , overigens heel aangename, man is eigenlijk een beetje een DIY er, die heel wat ervaring heeft met repareren en opwaarderen van ESL's, (audiostatic.. Quad...)

Hij wikkelt verder ook ESLtrafo's (ambachtelijke manier met een klein wikkelmachientje) en bouwt met veel liefde en experimenteren zijn eigen grote ESL panelen.

Ik heb ze bij hem thuis gehoord en ze klonken best goed, alhoewel ik persoonlijk liever voor hoge lijnbronnen ga.

Het rendement is niet heel hoog en de impedantie heel laag. VersterkerBAKKEN zijn hier een must.

Zijn idee om zijn luidsprekers als "schilderij" te vermommen en via een scharniersysteem naar voor te halen bij luistersessies, of op een schildersezel te plaatsen is best wel leuk gevonden.

Maar, als je een afspraak maakt, zal de man je met veel plezier zijn systeem laten beluisteren.

Stel je hierbij geen "zaak" of "winkel" vol apparatuur voor, maar wel een huiskamer met een mooi DIY systeem.

Tenzij alles verandert is sinds 2 jaar geleden uiteraard.

Groeten

Geert

Dank je, maar wat bedoel je precies met 'hoge lijnbronnen'?

Groeten,

Manus

Oeps,

Ik bedoel daarmee ESL panelen van minimum 1m80 hoog en smal (vb 25 tot 30 cm)

Ik ben ook zelbouwer, net als Rob,zie je...

Maar laat me hierbij vooral niet gezegd hebben dat die beter zijn dan die van Rob.

Het is een persoonlijke voorkeur... ;)

Geert

Dank je,

Mijn nieuwsgierigheid is in elk geval gewekt.

Met vriendelijke groeten,

Manus

Dank je, maar wat bedoel je precies met 'hoge lijnbronnen'?

Groeten,

Manus

Oeps,

Ik bedoel daarmee ESL panelen van minimum 1m80 hoog en smal (vb 25 tot 30 cm)

Ik ben ook zelbouwer, net als Rob,zie je...

Maar laat me hierbij vooral niet gezegd hebben dat die beter zijn dan die van Rob.

Het is een persoonlijke voorkeur... ;)

Geert

ik heb begrepen dat juist de breedte een laagweergeve bewerkstelt... :confused:

Game

Game,

Mijn idee over ESL en laag en hoe ik het aanpak, heb ik in vorige gesprekken reeds uit de doeken gedaan. Ik streef niet naar een esl paneel dat hoge SPL's in de laagste regionen neerzet. Ik werk daar dynamisch.

Nu, niet de breedte, maar het totale membraanoppervlak x de vrije slag, bepalen de laagweegave. ( breedte en hoogte spelen hier dus + afstand membraan-stator)

Uiteraard speelt de breedte ook in de resonantiefrequentie. Hoe breder , hoe lager.

MAAR anderzijds speelt hier dan ook weer de membraanspanning en membraandikte of gewicht.

Nu de keuze voor een lijnbron bij mij is op een aantal zaken gebaseerd.

Een lijnbron (die voldoende lang is tov de hoogte van de kamer) zal geen vloer en plafondresonanties aanstoten. Enkel de wanden blijven over, en vermits een esl ook nog eens vrij gericht straalt, valt dit ook mee.

Een lijnbron heeft de eigenschap dat als men zich ervan weg beweegt of ernaar toe gaat het geluidsniveau slechts lineair afneemt tov bij puntbronnen kwadratisch.

In mensentaal: Als je je van een lijnbon wegbeweegt, hoor je nauwelijks vermindering van geluidssterkte.

groeten

Geert

Game,

Mijn idee over ESL en laag en hoe ik het aanpak, heb ik in vorige gesprekken reeds uit de doeken gedaan. Ik streef niet naar een esl paneel dat hoge SPL's in de laagste regionen neerzet. Ik werk daar dynamisch.

Nu, niet de breedte, maar het totale membraanoppervlak x de vrije slag, bepalen de laagweegave. ( breedte en hoogte spelen hier dus + afstand membraan-stator)

Uiteraard speelt de breedte ook in de resonantiefrequentie. Hoe breder , hoe lager.

MAAR anderzijds speelt hier dan ook weer de membraanspanning en membraandikte of gewicht.

Nu de keuze voor een lijnbron bij mij is op een aantal zaken gebaseerd.

Een lijnbron (die voldoende lang is tov de hoogte van de kamer) zal geen vloer en plafondresonanties aanstoten. Enkel de wanden blijven over, en vermits een esl ook nog eens vrij gericht straalt, valt dit ook mee.

Een lijnbron heeft de eigenschap dat als men zich ervan weg beweegt of ernaar toe gaat het geluidsniveau slechts lineair afneemt tov bij puntbronnen kwadratisch.

In mensentaal: Als je je van een lijnbon wegbeweegt, hoor je nauwelijks vermindering van geluidssterkte.

groeten

Geert

tja, als je een woofer gebruikt voor laag, kan je het geheel smal houden.. Das waar... :D

Game