synergy Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Wens: dieper laag; niet meer maar dieper! Een jaar of 2,3 geleden heeft er wel eens een topic met dit onderwerp op HEAR.nl gestaan. Wat ik me nog kan heugen is het probleem van de naadloze overgang van de monitor naar de sub. Heeft er iemand ervaring met een een goede aanvulling van een sub op een stereo monitor systeem. En zo ja, met welk type sub, monitor. BVD Link to comment Share on other sites More sharing options...
synergy Posted 30 januari 2004 Author Report Share Posted 30 januari 2004 Noumoe, niemand? Laat ik dan maar de aanleiding verklappen: Heb sinds een week de XcanV3 hoofdtelefoonversterker in huis. Wat een feest is dat zeg, ongeloofelijk! Zo'n aangrijpende vloeiende rust... echt heerlijk om mee te luisteren. Wel even wennen als je gewend bent te luisteren met holfi en dynaudio 52. Dat is zo dynamisch. Maar ook gewoon beperkt in het laag. Daar werd ik me wel ineens bewust van. Het laag is heerlijk snel en gecontroleerd, maar het loopt niet door. Vandaar m'n vraag... Wellicht kent iemand de Janis W1? staat tweedehands te koop voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Ik snap er geen hout van? Wat heeft een HT versterker met monitors te maken?? Maar goede intergratie is lastig, maar niet onmogelijk. Ergens wisselen rond 60 Hz (of waar de Dynaudios ook beginnen af te vallen) en veel experimenteren met plaatsing, nivo, fase. 2 subs is wellicht iets makkelijker. Voor 500 euro zou ik zelf wat gaan maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 januari 2004 Report Share Posted 30 januari 2004 Noumoe, niemand? Ja hoor eens, het onmogelijke doen we direct maar op wonderen moet je even wachten Als het om tweekanaals stereo gaat blijft integratie van monitors met een enkele sub altijd problematisch (rommelig) is mijn ervaring. Er gaat gewoon niets boven een paar diep laag doorgaande laagweergevers direct onder je monitors wat mij betreft. Een sub kan wel een goede aanvulling zijn op speakers die zelf al ver laag doorgaan maar dat zijn dan geen monitors meer. HT is weer een ander verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 januari 2004 Report Share Posted 31 januari 2004 Peter, bedoel je hier het soort van opstelling die Rene van Es gebruikt (hifi.nl). Hij combineert JMLab Elektra 926 zuilen met een JMLab W900 sub. IK neem aan dat die 926 makkelijk 50 Hz halen,dus kan je het overname gebied onder de 50, wellicht zelfs 40 hz leggen. Hier vind je zijn verhaal http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1334 Op zich is rchtingsgevoeligheid al onder de 100 hz nauwelijks aanwezig. Vraag me wel af welke aspecten nog meer roet in het eten kunnen gooien dat je zo laag moet gaan? Fase gedrag? De Dynaudios halen wellicht ook wel 50 Hz? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 31 januari 2004 Report Share Posted 31 januari 2004 Wens: dieper laag; niet meer maar dieper! Een jaar of 2,3 geleden heeft er wel eens een topic met dit onderwerp op HEAR.nl gestaan. Wat ik me nog kan heugen is het probleem van de naadloze overgang van de monitor naar de sub. Heeft er iemand ervaring met een een goede aanvulling van een sub op een stereo monitor systeem. En zo ja, met welk type sub, monitor. BVD Beste Synergy Een goed jaar geleden heb ik m'n zelfbouw vloerstaanders (Speaker&Co Quint:60 ltr BR-d'Appolito) omgebouwd naar een 10 liter monitor met een gesloten kast. De reden: ik was niet tevreden over het laag. Teveel en te rommelig laag. De monitor heb ik uitgerust met 1 17cm Vifa woofertje en 1 Audax tweeter. Het orginele filter heb ik gehandhaafd. Dat kon omdat in de oorspronkelijke 30 liter kast de tweede woofer slechts 'ter ondersteuning' van het laag diende. Hij werd bij 180Hz afgefilterd. De monitors produceerden in mijn kleine luisterruimte een opmerkelijk strak en diep doorlopend laag. Echter de wens naar 'fundament' in het laag bleef. Hier schoten de 17 cm woofertjes toch echt tekort. Eenmaal bij Hobo binnen was er een redelijke keus. Het budget was rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
synergy Posted 31 januari 2004 Author Report Share Posted 31 januari 2004 Geerdie bedankt! Naar zo'n verhaal was ik op zoek. Geen ervaring met de Janis W1 dus? Ik ga maar eens wat proberen... Luisteren blijft de beste basis. Wellicht weet iemand een tweedehands te koop? En voor Duck-Twacy en Pjotr: inderdaad, HT is iets totaal anders. Maar je weet hoe dat gaat; je koopt een nieuw component en ineens zit je weer zeer gespitst te luisteren. Best goed om af en toe te doen, maar de muziekbeleving blijft dan achter. En daar is het me allemaal wel om te doen; om de beleving. En wie weet is mijn beleving met sub nog iets intenser?! DTDV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 31 januari 2004 Report Share Posted 31 januari 2004 Ik heb regelmatig 2e hands strata's en storms gezien. En ook een sunfire. Gewoon hear bij de afdeling 2ehands. Of bij haaifaaipuntenel ook bij 2ehands. Staan veelal dezelfde advertenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts