Jump to content

Welke speakers?

dumber
 Share

Recommended Posts

Iemand ervaring met LAMBDA speakers?

Yep, van de 17(!) paar speakers die ik sinds 1987 heb gehad was de Lambda 'Granaat' de minste. (helaas, want 't was zo'n mooi zuiltje in grenen)

Daarentegen klonkt de duurdere Lambda 'Opaal' wel heel erg mooi. Open,ruimtelijk, natuurlijk klinkende stemmen, rustig hoog. erg mooi.

Translator speakers hebben ook een mooi, niet zo (over)prominent laag.

(schijnt te maken te hebben met een lage Q-factor confused.gif )

Xanadu's zijn ook vrij makkelijke aanstuurbaar en hebben een mooi strak laag.

(verrek, valt me nu pas op, het zijn alle 3 Nederlandse merken...)

Groeten,

Alco :)

Wat budget betreft, toch richting 1000 euro per paar(goedkoper mag ook natuurlijk).

Lambda speakers zien er op folder inderdaad gelikt uit, vandaar ook belangstelling richting dit merk.

Een luidspreker moet in eerste plaats goed klinken, maar ook het oog wil wat...

Hey Dumber! Ik kan je alleen aanraden eens een paar hifi-zaken te gaan bezoeken. Een goede hifi-zaak kan jou precies vertellen wat makkelijke speakers zijn. Lambda speakers zijn niet altijd even makkelijk aan te sturen. Klipsch laat zich gemakkelijker controleren maar ook het geluid zou persoonlijk bij je moeten passen. ASW, Monitor Audio, Dali & Visonik (bijvoorbeeld) zijn niet moeilijk aan te sturen. Ik begrijp dat het uiterlijk ook belangrijk is. Dus even luisteren in de hifi-zaak, je goed laten informeren en een uiterlijk kiezen (kleur) die jij mooi vindt is wat je ik je aanraad. :D

Allemaal bedankt voor de reactie's.

Het beste is inderdaad bij een zaak te beluisteren, en ook nog het liefst met eigen versterker.

Aangezien mijn zelfbouw versterker een dikke 25 kilo weegt(je gaat echt niet het winkelcentrum doorlopen!)wil ik dus eerst ongeveer weten wat geschikte speakers zijn, voordat ik naar een winkel toe ga waar deze worden verkocht.

Die b&w,s lijken me ook wel wat.

Deze zijn toch met kevlar conus?

Voorwaarde is dat ze een redelijk vlak impedantie-verloop hebben, daar anders de versterker te heet wordt. :D