Paul Jenner Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Misschien is pritex noppenschuim in een middentooncompartiment zo gek nog niet. Deels vullen met langharige wol heb ik ook goede resultaten mee bereikt om een holle klank tegen te gaan. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Idd Paul, Heb zelf goede ervaring met dat ondertapijt. Reststukken kun je soms gratis bij een stoffeerder krijgen. Heb trouwens recentelijk een goedje gevonden dat supergoed wandreflexies dempt. Het is een soort 25 mm dikke isolatie deken die in de industrieele ovenbouw gebruikt wordt. Het bestaat o.a. uit geperste magnesiumsilicaat vezels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Wat je er ook op verzint: LaMa zegt het juist: Zorg er voor dat de paneelresonanties buiten het gebied vallen van die speaker die in dat kassie zit. Dan kunnen ze ook niet aangslagen worden. Dat betekent dat voor een behuizing van een soepwoef andere eisen gelden dan voor de behuizing van een mid-speaker. Voor een soepwoef heb je dan idd meer aan een matrixconstructie met stijve buitenwanden dan aan een zandtompoes. Voor middenspeakerbehuizingen kun je beter zorgen dat het geluid de kastwanden niet bereikt door de wanden te bekleden met dempingsmateriaal met relatief grote dichtheid zoals ondertapijt. Dat helpt dan ook om eventuele staande golven en reflecties in de behuizing te dempen. En dan zijn we aangekomen bij het volgende hoofdstuk Misschien wel het meest ondergeschoven kindje van de speakerbouw. De demping in de behuizing en op de kastwand om de golfsnelheid te verminderen. Ik gebruik ook altijd ondertapijt op mijn kastwanden. Goedkoper dan pritex en effectiever. Echter er zijn veel meer materialen op de markt. Vooral Deflex lijkt me een interessante optie, alleen niet zo gemakkelijk verkrijgbaar als ondertapijt (en zeker niet zo goedkoop). Iemand misschien ervaring met Deflex, ik overweeg het om direct achter mijn midbas te bevestigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Lama, het doel van Pritex is natuurlijk niet het verminderen van de golfsnelheid. Met Pritex noppenschuim hoop ik diffusie te bereiken. Het verminderen van de golfsnelheid doe je met langharig tuig. Ik bedoel, langharige wol. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Heb je een fotootje van Deflex ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Dacht dat die Deflex panelen alleen bedoeld waren om de paneelresonanties te dempen, maar niet de functie hadden om reflexties te dempen zoals Pritex e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Dacht dat die Deflex panelen alleen bedoeld waren om de paneelresonanties te dempen, maar niet de functie hadden om reflexties te dempen zoals Pritex e.d. Sorry mijn fout, ik veronderstelde dat het een "ordinair" dempingsmateriaal was, echter het heeft een andere functie. Zie bijv: http://www.tnt-audio.com/accessories/deflex_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 (...) Twee lagen spaanplaat van 22 mm met daartussen in 15 mm zand. De woofers waren de oude Isophon's met alnico magneet. Hier kwam extreem strak laag uit.(...) Hallo Hans, Waren dat van die grote, grijze, ovale Isophons? Dat waren h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Wanneer je twee verschillende materialen, of materialen met een verschillende dikt op elkaar lijmt met een elastische lijm, krijg je heel mooie speakerkastwanden. Als elastische lijm kun je b.v. montagekit, of siliconenkit gebruiken. De laag niet te dik maken, anders krijg je weer andere resonaties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Het lijkt mij inderdaad een soort materiaal om paneelresonanties te onderdrukken. Het relief zou iets van diffusie kunnen geven, maar niet echt veel. In de begeleidende tekst schrijft men juist dat er bundeling nagestreefd wordt ??? Het lijkt mij, dat het alleen iets zou kunnen doen om flutterecho's tegen te gaan. In het hoog dan. Voor het midden vraag ik me af of het wel effectief is ... Introduction and theories...Deflex panels have been around for quite a while now and have received good reviews in the press so I thought it was time I gave them a try. They are damping pads designed to go inside your speakers to replace lining foam or similar and to damp the resonant modes of a typical box speaker. The panels are made of a black sticky substance rather like sorbothane - obviously some kind of high loss polymer. They're only about 1 cm thick and have sculpted into the surface a series of concentric rings which form a "Fresnel" lens. Now if your wondering what that is, the last time you saw one was probably at the dentist. Before the torture begins a large light is brought down to look into your mouth. This focusses the light into a small area by using a fresnel lens (you can feel the heat of it.... gulp - enough of that...). Other applications are in lighthouses, car headlights and those credit card magnifiers, though the principle is very widely used elsewhere. So the Deflex panel is designed to work as an acoustic lens, making the main driver see a curved rear surface of the speaker rather than a flat reflective one. All other damping materials I'm aware of merely try to absorb or scatter this back radiation. In use I tried out the panels, you need at least one per speaker and they come in several sizes, on my two IPL M3 speaker cabinets - 7ltr Morel based sealed boxes. The result was wholly benificial, there was a marginal improvement right across the board, better imaging, clearer treble, faster bass and noticeable improvement in the "bloom" in the upper bass/lower mid that previously had been irritating. In all, these improvements added up to a significant upgrade, and I could detect no downside, certainly colouration fell noticeably the speakers sounding less 'boxy'. Conclusion In a world of very expensive "tweeks" these damping materials all offer great value for money and enable the hard up to experiment with their hi-fi for the price of a pub lunch. In particular the Deflex panels are a "must try" for any box loudspeaker - highly recommended. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Hmm... ja wat te denken van dat Deflex? Zo te lezen is het een elastische en dempende kunststof. Als zodanig kan het wel helpen om geluid naar de kastwand tegen te houden zodat de wand zelf minder "aangeslagen" wordt. Maar dan kun je net zo goed iets van een plaat neoprene rubber oid gebruiken. Is igg veel goedkoper. Zo te zien is dat relief veel te fijn t.o.v. de golflengte van het geluid om als diffusor ook maar enige betekenis te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 1 februari 2004 Report Share Posted 1 februari 2004 Dat bedoel ik. En aangezien tweeters normaliter gesloten zijn aan de achterkant ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 (...) Als zodanig kan het wel helpen om geluid naar de kastwand tegen te houden zodat de wand zelf minder "aangeslagen" wordt. (...) Over welke frequenties heb je het dan? Midden en hoog? De kast wordt het meest op de proef gesteld door basfrequenties, met golflengtes die veel groter zijn dan de afmetingen van de kast. Wat het laag betreft, is er eigenlijk geen geluid in de kast, maar zijn er alleen (soms heel grote) drukverschillen. Ik denk dat het spul nuttig kan zijn om paneeltrillingen te dempen. (Paneeltrillingen die er eigenlijk niet zouden moeten zijn, in the first place.) O ja, iemand beweerde dat kast- en paneelresonanties buiten het weergavebereik van de luidspreker zouden moeten vallen. Een vrome wens, die alleen in de metafysica kan worden gerealiseerd! Bij hifi-luidsprekers is het bereik zo groot, dat er geen kast kan worden gebouwd waarvan de eigenresonantie buiten het weergavegebied ligt. "Oneindig stijf" is een vrome wens. Waardig om na te streven, maar helaas niet te realiseren. Stijf, star, onbeweeglijk, onvervormbaar: dat moet een luidprekerkast in de allereerste plaats zijn. Een stevig pomphuis, dat zelf geen energie consumeert. Pogingen tot het dempen van lage frequenties, die een luidheid bereiken van zo rond de 100 dB (en bij sommige geluidsgekken nog wel meer!) met behulp van wat wol, watten, schuimstof of rubberachtige plaatjes, zijn tot mislukken gedoemd. Zulke geluiden gaan zelfs dwars door dikke stenen muren heen. Het enige wat je met zulke materialen kunt dempen zijn hogere frequenties, die het geluid honky of chesty kunnen maken (ruimtedemping: watten e.d.), en paneeltrillingen (rubberachtige plakplaten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Ik heb laatst luidsprekers gehoord die gemaakt waren van 18mm MDF met daarop aan de binnenkant zo'n 2cm beton, dat klonk zo onwijs strak tot aan het hele lage, niet normaal. Het heeft een nadeel, het is erg zwaar, maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen de voordelen. Het grootste voordeel van beton in mijn ogen is dat het in tegenstelling tot zand en lood niet alleen een hoge dichtheid heeft, maar het zorgt tevens voor een zeer stevig verband. En als je het er niet al te strak op aan brengt heb je ook aan de binnenkant van de kast geen "vlakken" die loodrecht tegen over elkaar staan, dus elimineer je ook nog wat van de staande golven. Of ik ga mijn 801's dusdanig modificeren, of ik ga een volledige zelfbouwuidspreker m.b.v. beton maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Hm,nog ergens te koop in Nederland?? Of alleen via inet? http://www.deflex.co.uk/cgi-bin/deflexshop/deflexshop.cgi (volgens mij is die online bestelsite niet eens secure) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin HSI Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Ik heb laatst luidsprekers gehoord die gemaakt waren van 18mm MDF met daarop aan de binnenkant zo'n 2cm beton, dat klonk zo onwijs strak tot aan het hele lage, niet normaal. Helemaal mee eens!! Martin HSI Voor meer info over kastmaterialen: Link Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Meerdere mensen hebben ze al gehoord, maar mijn versie van de HATT III is van multiplex, gevuld met beton, en ik ben erg tevreden over wat er uitkomt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Meerdere mensen hebben ze al gehoord, maar mijn versie van de HATT III is van multiplex, gevuld met beton, en ik ben erg tevreden over wat er uitkomt.. nu nog een keer een centerspeaker versie van de hattIII:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Meerdere mensen hebben ze al gehoord, maar mijn versie van de HATT III is van multiplex, gevuld met beton, en ik ben erg tevreden over wat er uitkomt.. nu nog een keer een centerspeaker versie van de hattIII:) Waarom? Het geluid staat al in het midden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Hm,nog ergens te koop in Nederland?? Of alleen via inet? http://www.deflex.co.uk/cgi-bin/deflexshop/deflexshop.cgi (volgens mij is die online bestelsite niet eens secure) Ja bij good old S&Co Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Aha, had alleen bij speakerland en remo gekeken (vind de s&co site niet zo handig meer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 O ja, iemand beweerde dat kast- en paneelresonanties buiten het weergavebereik van de luidspreker zouden moeten vallen.Een vrome wens, die alleen in de metafysica kan worden gerealiseerd! Bij hifi-luidsprekers is het bereik zo groot, dat er geen kast kan worden gebouwd waarvan de eigenresonantie buiten het weergavegebied ligt. "Oneindig stijf" is een vrome wens. Waardig om na te streven, maar helaas niet te realiseren. Stijf, star, onbeweeglijk, onvervormbaar: dat moet een luidprekerkast in de allereerste plaats zijn. Een stevig pomphuis, dat zelf geen energie consumeert. Pogingen tot het dempen van lage frequenties, die een luidheid bereiken van zo rond de 100 dB (en bij sommige geluidsgekken nog wel meer!) met behulp van wat wol, watten, schuimstof of rubberachtige plaatjes, zijn tot mislukken gedoemd. Het enige wat je met zulke materialen kunt dempen zijn hogere frequenties, die het geluid honky of chesty kunnen maken (ruimtedemping: watten e.d.), en paneeltrillingen (rubberachtige plakplaten). Wel als je de functies van een speaker opdeelt, zoals Pjotr al aangaf. Je meent het............... Niet te realiseren zeg je zelf Voor alle overige geluidsniveaus kan het een toevoeging betekenen. Mooi toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Meerdere mensen hebben ze al gehoord, maar mijn versie van de HATT III is van multiplex, gevuld met beton, en ik ben erg tevreden over wat er uitkomt.. nu nog een keer een centerspeaker versie van de hattIII:) Waarom? Het geluid staat al in het midden.. Multichannel setupje Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 nu nog een keer een centerspeaker versie van de hattIII:) Waarom? Het geluid staat al in het midden.. Multichannel setupje Begreep ik wel hoor.. Maar ik zit inderdaad te denken dat als ik iets met surround wil gaan doen, dat ik dan met zo'n HATT een fantastische set zou hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 (...) Wel als je de functies van een speaker opdeelt, zoals Pjotr al aangaf. (...) Zou je dan, theoretisch, niet de wooferkast, het middentonencompartiment en de tweeter in verschillende afspeelruimtes moeten neerzetten? Geluid gaat net zo gemakkelijk de kast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts