Jump to content

luidsprekerkeuze

lex
 Share

Recommended Posts

Na een aantal jaren een tweeweg luidspreker systeem te hebben gehad met subwoofer ben ik momenteel een drieweg systeem aan het overwegen. Kan iemand mij duidelijk maken wat de voor en nadelen van een driewegsysteem zijn ten opzichte van een tweeweg systeem.

Groet,

lex :D

Daarnaast is een voordeel van een tweeweg dat die over alles heen "straalt" en ook minder last heeft van interactie met de vloer. Voor een niet te grote ruimte met bijvoorbeeld een houten vloer, wel prettig. Overigens moet je het toch allemaal uitproberen.

We hebben het eigenlijk een beetje gehad met 3-weg. Bij Radio Modern of bij Eexpert zal je misschien van die lala- merken als Sonab met 3 - weg- modellen vinden.

Met moderne technologie kan je tot 10 duizend euro per luidspreker veel beter wegkomen met een 2-weg of een 2.5-weg ding dan met de echte ouwerwetse 3- weg- modellen.

Let op: Veel van die dingen lijken 3-weg , maar hebben gewoon een subwoofer erbij staan tot zo'n 260Hz, of zijn echte 2- weg- modellen in de vorm van een d'appolito- opstelling.

De echte 3- weg- modellen zijn tot de echt hoge budgetten steeds meer in de minderheid geraakt. Tel je meer voor een luidspreker neer, dan is de technologie nog heel lang toereikend om de units zo te verbeteren, dat de combinatie beter blijft dan je aan complicaties met een 3- weg binnenhaalt.

Die complicaties zijn te vinden in een moeilijkere verwerking van een 3-weg-filter in het geheel, electronisch gezien. En ook de akoestische integratie van de 3 units is nogal complex. Een 2- weg wint erg sterk aan coherentie vergeleken met een 3-weg.

Nee, mensen die erg gesteld zijn op een indrukwekkend uiterlijk kicken op zoveel mogelijk units. Maar schijn bedriegt. Audio klinkt vaak anders dan het eruit ziet. De naamloze Wehkamp- of Conrad- troep is 3-weg mischien. Let ik nooit zo op.

Veel wat we zien is een d'Appolito- opstelling of een 2.5- weg. Naar mijn mening kan je de complicaties al afhoren aan het geluid van de grote Xanadu- modellen. Ze worden al wat beter, maar m.i. hoor je ze gewoon fouten maken bij bepaalde passages.

Goed, wat ik hier schrijf is slechts mijn mening, maar vroeger zag je relatief veel meer 3-weg-modellen, ook in de goedkopere sector. Nu zijn die dure Revel- en Avalon- modellen bijvoorbeeld tot erg hoge prijzen 2-weg-modellen. Blijven ook goed klinken.

Jan

Beste lex

Ik zou voor mijzelf eerst een budget vaststellen.

Dan zou ik mijzelf afvragen: wil ik mijn versterker handhaven? Want de combinatie van speaker/versterker bepaald in hoge mate het eindresultaat.

Wil je je versterker houden? Ok, maar dan beperk je automatisch de keuze in speakers (een aantal valt af omdat ze dan niet klinken).

Vervolgens zou ik diverse speaker/amp combi's gaan beluisteren. Pas dan komt de keuze voor 2 of meer-weg in beeld.

Kijk, een 2-weg systeem in een grote behuizing(Avalon) geeft een totaal ander klankbeeld dan een monitorluidspreker met sub.

Uiteindelijk komen we op het persoonlijke punt: wat vind jij het beste klinken met jouw muziek en in jouw woonkamer?

Ik hoop dat ik je met dit schrijven wat handvaten geef. :)

als ik geld genoeg had

kocht ik dat SSS system ( sound system systeem)

van de jongens van reclame buro Multilul ( jiskefet)

want dat waren me toch een gave systemen

elke week een ander system................

die'Fritsie' was heel vindingrijk