Jump to content

cd speler weigert

buizenbart
 Share

Recommended Posts

Miscshien..............

Die bandkabels hebben meestal een soort vergrendeling.

Die moet je omhoogtrekken voordat de kabel er weer ingaat.

Als de bandkabel goed op zijn plek zit, dan pas de vergrendeling terugschuiven.

Succes

Simon

Goed, een paar uur later heb ik weer wat te melden...

Ik heb gelijk maar effe de laser schoongemaakt, met een nat wattenstaafje met nog wat AH-glasreiniger erop. Fijn!

Eerste cd;speelt de eerste minuut van een track, geet dan error. Gaat ook haperen (bij Sony toch wat prettiger in het gehoor liggend, maar lekker boeiend..)

Volgende cd, steeds meer haperen, pauzeren en overslaan...

Heb ik nou de laser naar de kl^&ten geholpen? Toch maar dat hele loopwerk vervangen? Ach, het is weer eens wat leuk knutselen en experimenteren, maar ik wil gewoon een goede cd-weergave!!!

Bedankt, Bart :mad2:

Het was niet erg slim om glasex op de kop aantebrengen maar ik weet niet of dat het probleen is.

De focusering kan ontregeld zijn. Die zou je kunnen bijstellen.

Dat moet zowiezo als je een nieuw mechaniek er inzet!

Dus ga na hoe je dat moet doen.

Ik weet dat niet!

Succes

moet je laser schoon gemaakt??????

waarom zou dat moeten,

laser straal gaat toch overal doorheen...

ik heb dat nog nooit overwogen om dat de doen

niet met de sony cd player uit 1991,

zelf niet met de oude blaupunkt viedejo uit jawel 1989 ,

en dat ding draait ook nog steeds..........

( wel panasonic,met blaupunkt embleem, :D )

denk als je iets schoom maakt met de huidige clean rommel, dat je dan juist rotzooi aan gaat trekken

maar zeker weten doe ik dat niet...... ben gen huisvrouw

of waren de toegepaste materialen beter in die tijd....

in die videjo zit n.l geen plastic onderdeel......

De focusering kan ontregeld zijn. Die zou je kunnen bijstellen.

precies, maar ook de intensiteit van de laser kun je bijregelen. dit doe je dmv kleine potmetertjes op de printplaat. Nu hij het toch niet meer doet, zou ik het zelf proberen af te regelen met een kleine schroevendraaier. Ik heb het zelf ook vaak gedaan en het ging altijd goed. Als het loopwerk niet goed afgesteld is, kan het loopwerk inderdaad achteruit gaan draaien. Zelfs voortdurend achteruitdraaien met hoge snelheid. Maar ook de laser-arm kan dan ineens spontaan in de hoek gaan slaan. Dit geeft een behoorlijk harde tik.

waarom zou dat moeten,

laser straal gaat toch overal doorheen...

Laser blijft licht en schijnt niet overal doorheen. Als de laser door bijv rook is aangeslagen, dan verstrooit het licht en kan de data dan niet goed meer uitgelezen worden. ook de "ontvanger" krijgt dan grote problemen om het teruggekaatste licht weer op te vangen. Dus ja, een laser moet om de zoveel tijd gereinigd worden. ;)

Ik heb gelijk maar effe de laser schoongemaakt, met een nat wattenstaafje met nog wat AH-glasreiniger erop. Fijn!

Als je gewoon rustig aan hebt gedaan en niet hard op het laseroptiek hebt gedrukt, dan is er geen schade door de glasreiniger. Mochten er nog resten achtergebleven zijn, dan kun je dit wel weer wegpoetsen met alcohol. Je moet heel voorzichtig poetsen op de laser. Het optiek hangt in een soort van spreekspoel die op en neer en heen en weer kan bewegen, om te focussen en de track te volgen. Als dit spreekspoeltje beschadigd is, werkt het focuseren niet goed, of zelfs helemaal niet meer.

Voor dat je gaat draaien aan de potmeter, zou ik eerst het andere loopwerk plaatsen en proberen. Heb je hier hetzelfde probleem, dan kun je altijd nog aan de potmeters draaien.:)

Je kunt ook testen of het optiek nog beweegt. Laat de kap van de speler en druk dan de powertoets in{dus zonder CD in de lade}. Je ziet de laser oplichten en op en neer bewegen. Dit doet hij om te kijken of er een CD in speler zit. Je kunt ook even de CD-lade open en dicht doen om te kijken.

Edwin

Alcohol kan geen kwaad voor plastic hoor. Het lost geen kunstoffen op en maakt het ook niet dof. Veel CD-spelers hebben een kunstof lens die je met alcohol kunt reinigen.

Thinner, terpetine, benzine, enz, dat zijn middelen die je absoluut niet moet gebruiken. Deze middelen tasten het kunstof wel aan.:)

Edwin

• 2 weeks later...