Theo Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Al geruime tijd heb ik last van een aardlekschakelaar die soms wel 3 keer in de week omklapt. Hierachter bevinden zich bijna al mijn groepen (niet de wasmachine). Het probleem is zeer irritant omdat ik in het donker zit, al mijn audio-apparatuur en de computer uitslaat etc. Het probleem is eenvoudig te verhelpen door de aardlekschakelaar weer om te zetten. Tot op heden ben ik er nog niet achter waar dit aan ligt. Heeft een van jullie enig idee hoe ik bijvoorbeeld er achter zou komen waar het probleem zit? Is wellicht na te meten welk apparaat of welke verbinding stroom lekt naar de aarde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Beste Theo Het kan zijn dat jij nog een "oude" aardlekschakelaar hebt. Ik had last van hetzelfde probleem en ik wist ook de oorzaak: een 'lekkende' voeding van een pc. Na het plaatsen van een nieuwe keuken en het vervangen van de groepenkast was het probleem over. I.p.v. smeltzekeringen heb ik nu allemaal 'automaten' op een rail. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Al geruime tijd heb ik last van een aardlekschakelaar die soms wel 3 keer in de week omklapt. Hierachter bevinden zich bijna al mijn groepen (niet de wasmachine). Het probleem is zeer irritant omdat ik in het donker zit, al mijn audio-apparatuur en de computer uitslaat etc.Het probleem is eenvoudig te verhelpen door de aardlekschakelaar weer om te zetten. Tot op heden ben ik er nog niet achter waar dit aan ligt. Heeft een van jullie enig idee hoe ik bijvoorbeeld er achter zou komen waar het probleem zit? Is wellicht na te meten welk apparaat of welke verbinding stroom lekt naar de aarde? Beste Theo, Dit is een irritant probleem, wat wij thuis ook hebben gehad. Een netadapter was na lang zoeken de oorzaak. Het zal bij jou dus een dingetje zijn die af en teo een te grote lekspaning produceerd. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 2 februari 2004 Author Report Share Posted 2 februari 2004 Maar hoe kom je er nu achter welk apparaat de boosdoener is? Is dat te meten op de een of andere manier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Ik heb een hele tijd last gehad van doorslaande stoppen in de keukengroep. Uiteindelijk bleek een koffiezetapparaat met timer waar water in was gelopen de oorzaak te zijn. Het kon weken goed gaan tot de sluiting plots weer ontstond. Ik heb toen steeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Ja het kan wel maar ik zie niet zo goed hoe. Inprincipe moet je een stroomtang hebben met een meetbereik van 30mA (ac/dc)of zo Dan kun je per apparaat meten hoeveel stroom er lekt, door de de tang over het snoer te klemmen. Nu meet je precies hoeveel er weglekt van het apparaat. Een geaard toesten kan ook rechtstreeks lekken naar de aarddraad dat kun je dan niet meten helaas. Maar meestal klapt ook de inwendige zekering van een randaarde apparaat als er stroom lekt naar zijn aarddraad. Maar ik vraag me af of die stroom tangen wel bestaan. Is het een pure aardlek schakelaar of een combinatieschakelaar? Het kan zijn dat de schakelaar defect is. dwz dat hij te gevoelig is geworden. Een 30mA aardlek mag niet inschakelen bij stromen tot 15mA De konstruktie van een aardlek automaat is zo gammel dat een mechanische of electromanetische klap de schakelaar gevoeliger maakt. Verder moet je na gaan wanneer het gebeurd en wat er dan allemaal aanstaat. De afwasmachine is een leuke die zit meestal niet op een 'natte' groep terwijl hij daar wel hoort te zitten. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 2 februari 2004 Author Report Share Posted 2 februari 2004 Tja, het is moelijk na te gaan wanneer het gebeurt of gebeurd is. Vaak ben ik niet eens thuis en zie ik dat mijn wekker en de magnetron weer staan te knipperen. Maar regelmatig gebeurt het als ik thuis, vaak zo tussen 19:00 en 20:00 uur. Ik heb dan veel stroomverbruikers aanstaan, waaronder een zware installatie (o.a. Mark Levinson), TV op teletekst met Wallstreet, PC aan, soms mijn infraroodsauna, mijn waterbed etc etc. Ik heb wel eens gehoord dat er vaak water in het spel is. Het zou zo maar een koffiezet-apparaat kunnen zijn. Nuttig vond ik de tip hoerboven dat ik alleen maar geaarde apparaten moet verdenken en onderzoeken. Dan valt er al veel af (waaronder de PC en de IR-sauna). De vaatwasser zou ook verdacht kunnen zijn, evenals de combi-magnetron. Dank voor jullie tips, ik ga zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Weet je zeker dat het de aardlek is die afschakelt? Zo te lezen heb je nogal wat stroomverbruikers in huis, dus zou het me niet verbazen dat het een 'gewone' overbelasting is. Je moet anders eens voelen aan de schakelaars als je thuis bent en de stroom wegvalt. Als er een (of meerdere) warm is, dan is het een overbelasting (langdurig meer dan 16A). Wat ik overigens vreemd vind, is dat je magnetron of wekker staat te knipperen. Dan is de spanning dus weg geweest, maar aangezien ze staan te knipperen hebben ze op dat moment wel weer spanning, toch? Dan is er dus niet een schakelaar afgeschakeld, want die schakelt niet meer vanzelf in. Dan ligt het probleem elders... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Nou als het de aardlek is die alleen terug slaat en verder geen stoppen, dan is het meestal wel de aardlek ja denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Nou als het de aardlek is die alleen terug slaat en verder geen stoppen, dan is het meestal wel de aardlek ja denk ik Er zijn toch ook automaten die alles in 1 hebben, pipo. Mag jij raden waarom ie dan afschakelt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 2 februari 2004 Author Report Share Posted 2 februari 2004 Het is echt de aardlekschakelaar. Alle andere automatische zekeringen slaan niet door. Ik vergiste me met de magnetron. Alleen mijn wekker staat te knipperen, omdat er ook nog een batterij inzet. Inderdaad heb ik veel stroomverbuikers. Ik zal eens wat verdachte apparaten voor enige tijd uitschakelen cq uit het stopcontact halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Het is echt de aardlekschakelaar. Alle andere automatische zekeringen slaan niet door. Ik vergiste me met de magnetron. Alleen mijn wekker staat te knipperen, omdat er ook nog een batterij inzet.Inderdaad heb ik veel stroomverbuikers. Ik zal eens wat verdachte apparaten voor enige tijd uitschakelen cq uit het stopcontact halen. Als het de aardlekschakelaars is, dan is het dus idd een aardlek. Dan kun je overbelasting ook meteen uitsluiten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Let op ook niet geaarde groepen zitten op de aardlek zo als je al schreef je wekker in de slaapkamer die is in de ouder bouw niet van randaarding voorzien je kunt het met een megger het besten uit zoeken dan weet je al snel waar de fout zit. ( Let wel!!!!dat je weet hoe je een megger moet gebruiken ) En kijk ook eens wat er nog meer op de slaapkamergroep zit omdat op die groep je probleem zit ( Radio wekker die knippert dus deze groep moet je controleren Dan is het al een stuk makkelijker om de storing te vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Nuttig vond ik de tip hoerboven dat ik alleen maar geaarde apparaten moet verdenken en onderzoeken. Dat is dus niet waar! De aardlekschakelaar is er om juist de niet geaarde apparaten OOK te beveiligen. Randaarde apparaten slaan er gewoon uit op overstroom (als je geen aardlek hebt). De aarde apparten beschermen jou tegen een aardfout door de aanraakbare delen op de aarde aan te sluiten. Als er spanning op deze delen terecht komt slaat meteen de 16A zekering er uit. Gelukkig is de aardlek sneller. Zodat die kortsluitstroom niet onstaat. (geeft nogal wat vuurwerk!) Een aardlekstroom van 30mA is al genoeg om een aardlek te laten trippen. Dit kan een interlink zijn die de verwarming raakt. De aardlek kijkt alleen maar of er stroom verdwijnt uit de fase die niet terug komt op de Nul. Dit hoeft niet via de aardlijn te lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Als er spanning op deze delen terecht komt slaat meteen de 16A zekering er uit. Gelukkig is de aardlek sneller. Zodat die kortsluitstroom niet onstaat. (geeft nogal wat vuurwerk!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 2 februari 2004 Author Report Share Posted 2 februari 2004 Triode, Zou je eens kunnen uitleggen wat een "megger" is en hoe die werkt? Op voorhand dank, Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Nuttig vond ik de tip hoerboven dat ik alleen maar geaarde apparaten moet verdenken en onderzoeken. Dat is dus niet waar! De aardlekschakelaar is er om juist de niet geaarde apparaten OOK te beveiligen. Randaarde apparaten slaan er gewoon uit op overstroom (als je geen aardlek hebt). De aarde apparten beschermen jou tegen een aardfout door de aanraakbare delen op de aarde aan te sluiten. Als er spanning op deze delen terecht komt slaat meteen de 16A zekering er uit. Gelukkig is de aardlek sneller. Zodat die kortsluitstroom niet onstaat. (geeft nogal wat vuurwerk!) Juist! Wie kwam er met die onzin? oh, het zal speedy ook eens niet wezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Een megger is een ohm meter voor hoge weerstands waarden. Waarden boven de Mega ohm. Verder is een megger instaat de isolatie op een kritische waarde te testen. 250V - 500V - 1000V. De hoge spanningen zorgen ervoor dat de isolatie op zijn nominale waarde getest kan worden. Een net snoer moet goed isoleren bij 230V een ohm test bij 3v slaat dan natuurlijk nergens op. De isolatie kan doorslaan bij (te) hoge spanningen en dat is precies wat een megger probeerd te meten. Een megger is ook ideaal om elkos/condensatoren te testen op hoge spanningen. voor de buizen bouwers erg ideaal. Maar stel nooit een hogere spanning dan de te testen onderdelen kunnen/mogen hebben. Als er een te hoge spanning op een isolatie terecht komt dan kan die isolatie degraderen. En dus een apparaat onveilig maken. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 2 februari 2004 Report Share Posted 2 februari 2004 Zou je eens kunnen uitleggen wat een "megger" is en hoe die werkt? Telaat Seoman heeft het al uitgelegd ,,, ik gebruik de megger om bijvoorbeeld allen elektra gereedschappen te keuren en daarnaast om fouten in de wikkeling van een pomp of elektramotor te kunnen testen. Het komt wel eens voor dat een motor op een bepaalden them.. een sluiting veroorzaakt en dat haal je er met een gewonen meter niet uit om dat het vaak een isolatie probleem is. Stel nu dat de pomp in je CVketel dit probleem heeft en dat die dus bij een bepaalden Themp een sluiting in zijn wikkeling maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 Juist! Wie kwam er met die onzin? oh, het zal speedy ook eens niet wezen (en nog eentje van Jasper:) Nou als het de aardlek is die alleen terug slaat en verder geen stoppen, dan is het meestal wel de aardlek ja denk ik Hahahaha, jij weet er echt 0,0000 nix vanaf! Wie kwam er met een megger? Jasper niet, die riep zomaar weer wat Niet-geaarde apparaten zijn (dubbel) ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 Hahahaha, jij weet er echt 0,0000 nix vanaf!Wie kwam er met een megger? Jasper niet, die riep zomaar weer wat Niet-geaarde apparaten zijn (dubbel) ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 Heb je al wat gevonden Theo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 4 februari 2004 Author Report Share Posted 4 februari 2004 Geerdie, Ik ben nauwelijks thuis geweest deze week (drukke baan, ook 's avonds regelamtig diner-afspraken). Wel heb ik een oud koffiezetapparaat van de stroom gehaald. Sindsdien (ik spreek echter maar over een paar dagen) heb ik nog geen problemen gehad. Wellicht in het weekend wat proberen. Groet, Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts