Leon S. Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 Hallo allemaal, Ik wil waarschijnlijk in de nabije toekomst een andere clock en evt. wat andere modificaties doorvoeren in mijn cd-speler.. (HD 740 overigens) zie ook mijn profiel. Zou iemand mij globaal de werking van een clock kunnen uitleggen? Is hierbij de vergelijking te trekken tussen bijv. een processor van een PC? Waarvoor dient de clock en waarom veroorzaken de standaard modellen jitter? Wat is Jitter by the way? En zijn er mensen die ervaringen op dit gebied hebben, die al een betere clock in hun cd-speler hebben zitten... Een heleboel vragen waar ik graag de antwoorden op wil weten... Groeten, Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 GUIDO!.....GUIDO!!!!!! Ze roepen je! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html http://www.lcaudio.dk/com/intlcl.htm etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 Hallo allemaal, Ik wil waarschijnlijk in de nabije toekomst een andere clock en evt. wat andere modificaties doorvoeren in mijn cd-speler.. (HD 740 overigens) zie ook mijn profiel. Zou iemand mij globaal de werking van een clock kunnen uitleggen? Is hierbij de vergelijking te trekken tussen bijv. een processor van een PC? Waarvoor dient de clock en waarom veroorzaken de standaard modellen jitter? Wat is Jitter by the way? En zijn er mensen die ervaringen op dit gebied hebben, die al een betere clock in hun cd-speler hebben zitten... Een heleboel vragen waar ik graag de antwoorden op wil weten... Groeten, Leon Hoi Ja, ik werd geroepen, ik had net besloten om te stoppen vanavond (het is 23.35).......... De klok in een is functioneel vergelijkbaar met die in een PC, of zelfs die aan de wand, de eisen zijn echter verschillend. In een PC moet die vooral hard lopen (jitter is ook daar van belang trouwens). De klok aan de muur mag op langere termijn niet teveel afwijken, maar gedurende de dag is een paar minuten vooruit lopen meestal niet zo erg, als hij de volgende dag hetzelfd aantal minuten te langzaam loopt. Over 2 dagen loot hij dan prima. Nu naar de CD. Daar heb je een klok nodig waarvan iedere cyclus evenlang duurt, zeg maar idere seconde een seconde, maar dan ook exact ! De frequentie van een doorsnee klok ligt op bv 10 MHz. Daarbij hoort een cyclustijd van 100 ns. Als je audio converteert is het moment van conversie erg belangrijk. Op (als voorbeeld) iedere cylus wordt een woord geconverteerd. Dat woord vertaald zich dan in een waarde van een analoge spanning. Als het tijdstip verschuift, verplaatst de waarde in de tijd, en wijkt die af van de wijze waarop die is opgebouwd bij AD conversie, met een wel correcte timing. Een tijdfout vertaald zich naar een amplitudefout. De afwijking in tijd is jitter. Bij een doorsnee klok is dat bv 100 ps, terwijl (mijn stelling) een jitter onder de ps nodig is. Dus ieder cyclus 100ns +/- 1ps. Industrie spelers hebben aardige klokken, maar verbeteren levert betere klank en resolutie op, en neemt stress weg. Ik heb zelf nogal wat ervaring met digitaal, de afgelopen 10 jaar, bv http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/dactop.htm en ben als afgeleide ook klokken gaan maken en verkopen. Mijn site wordt binnenkort geopend, tot die tijd kun je direct bij me terecht voor meer info groetjes Guido Info@TENTlabs.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 februari 2004 Report Share Posted 3 februari 2004 www.TENTlabs.com Niet gek naast Linkwitzlab en Passlabs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 4 februari 2004 Author Report Share Posted 4 februari 2004 Dank je wel Guido voor je duidelijke uitleg.. Het belang van een goede clock is me nu duidelijk geworden.. Ik denk dat ik in de toekomst zeker voor een andere clock ga, te meer daar mijn HD 740 vooral in het hoog zeer agressief is...lees: schel Dat dit niet alleen door een matige clock maar ook door andere ondermaatse componenten komt is mij ook duidelijk ondertussen (matige opamps bijv) Toch wel interessante materie... Groeten, Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 ...te meer daar mijn HD 740 vooral in het hoog zeer agressief is...lees: schelDat dit niet alleen door een matige clock maar ook door andere ondermaatse componenten komt is mij ook duidelijk ondertussen (matige opamps bijv)... Uuuuhhh Leon....met alle respect voor je modificatiebehoefte: maar als jij je dermate ontevreden toont over je Harman, wordt het dan niet eens tijd om naar een andere speler uit te kijken? Ik kan me voorstellen dat een nieuwe clock in de marge een klankverbetering met zich mee brengt, maar ik denk niet in de mate die jij wenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 ...te meer daar mijn HD 740 vooral in het hoog zeer agressief is...lees: schelDat dit niet alleen door een matige clock maar ook door andere ondermaatse componenten komt is mij ook duidelijk ondertussen (matige opamps bijv)... Uuuuhhh Leon....met alle respect voor je modificatiebehoefte: maar als jij je dermate ontevreden toont over je Harman, wordt het dan niet eens tijd om naar een andere speler uit te kijken? Ik kan me voorstellen dat een nieuwe clock in de marge een klankverbetering met zich mee brengt, maar ik denk niet in de mate die jij wenst. Beste Geerdie, Wanneer iemand totaal ontevreden is over zijn/haar cd speler en geen enkele eigenschap van het apparaat waardeert, kan men inderdad beter naar een andere uitkijken. Vind men bepaalde eigenschappen van de speler wel erg goed, maar zijn er een aantal dingen die men anders (lees: beter) wenst, dan is modificatie erg zinvol. Het mooie van (goede) modificatie's is dat er resultaten bereikt kunnen worden die normaal alleen mogelijk zijn met veel duurdere apparaten in aanschaf. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 Beste Geerdie, Wanneer iemand totaal ontevreden is over zijn/haar cd speler en geen enkele eigenschap van het apparaat waardeert, kan men inderdad beter naar een andere uitkijken. Vind men bepaalde eigenschappen van de speler wel erg goed, maar zijn er een aantal dingen die men anders (lees: beter) wenst, dan is modificatie erg zinvol. Het mooie van (goede) modificatie's is dat er resultaten bereikt kunnen worden die normaal alleen mogelijk zijn met veel duurdere apparaten in aanschaf. Groeten, Bas Beste Bas Nou we het toch over modden van cd-spelers hebben: ik speel met een Marantz CD94-II van 1990. Er zijn ooit al WBT's en Analog Device uitgangstrappen in gezet. Maar beter kan natuurlijk altijd. Maar goed, nou heb ik laatst een Philips DAC960 erop gezet en nu heb ik een probleem: die vind ik beter klinken dan de Marantz! Maar eigenlijk kan dat niet! Want de Philips is ouder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 Beste Geerdie, Wanneer iemand totaal ontevreden is over zijn/haar cd speler en geen enkele eigenschap van het apparaat waardeert, kan men inderdad beter naar een andere uitkijken. Vind men bepaalde eigenschappen van de speler wel erg goed, maar zijn er een aantal dingen die men anders (lees: beter) wenst, dan is modificatie erg zinvol. Het mooie van (goede) modificatie's is dat er resultaten bereikt kunnen worden die normaal alleen mogelijk zijn met veel duurdere apparaten in aanschaf. Groeten, Bas Beste Bas Nou we het toch over modden van cd-spelers hebben: ik speel met een Marantz CD94-II van 1990. Er zijn ooit al WBT's en Analog Device uitgangstrappen in gezet. Maar beter kan natuurlijk altijd. Maar goed, nou heb ik laatst een Philips DAC960 erop gezet en nu heb ik een probleem: die vind ik beter klinken dan de Marantz! Maar eigenlijk kan dat niet! Want de Philips is ouder Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 een HK moet je nooit wegdoen . is de enige eerlijke cdspeler voor zijn geld . ook ik zit wel eens over een andere clock te denken , maar ik wacht eerst tot de batterijen van deze op zijn . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 4 februari 2004 Report Share Posted 4 februari 2004 Marantz en Philips konden er wat van vroeger. Zeker weten ja, klinkt heel veel mooier dan alleen Marantz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 ook ik zit wel eens over een andere clock te denken ,maar ik wacht eerst tot de batterijen van deze op zijn . Ik zal de batterijen eens uit jou halen! En meteen een nieuwe clock monteren! Komt er misschien nog iets zinnigs uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 5 februari 2004 Report Share Posted 5 februari 2004 Zoals het klokje in de Harman Kardon tikt, dempt men de put ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 6 februari 2004 Report Share Posted 6 februari 2004 Komt er misschien nog iets zinnigs uit... Klijnsmit en zinnig Reken daar maar niet op, hij schrijft gewoon WWW breem over en ik heb daar nog niet veel zinnigs kunnen vinden Maar waarom doe je de CD94 mkII niet in non oversampeling zetten kost je niks en het levert een mooie winst op in je geluid vier draadjes legen en wat printbaantjes onderbreken en klaar ben je en als het je niet bevalt is het zo weer terug gebouwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 februari 2004 Report Share Posted 6 februari 2004 in non oversampeling zetten Wat is dat? kost je niks en het levert een mooie winst op in je geluidvier draadjes legen en wat printbaantjes onderbreken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 6 februari 2004 Report Share Posted 6 februari 2004 ...te meer daar mijn HD 740 vooral in het hoog zeer agressief is...lees: schelDat dit niet alleen door een matige clock maar ook door andere ondermaatse componenten komt is mij ook duidelijk ondertussen (matige opamps bijv)... Uuuuhhh Leon....met alle respect voor je modificatiebehoefte: maar als jij je dermate ontevreden toont over je Harman, wordt het dan niet eens tijd om naar een andere speler uit te kijken? Ik kan me voorstellen dat een nieuwe clock in de marge een klankverbetering met zich mee brengt, maar ik denk niet in de mate die jij wenst. Geerdie Probeer het en je weet het In de kamer van een van mijn collega's hangt aan de muur " assumption is the mother of all potjandriedubbeltjesups " groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 6 februari 2004 Report Share Posted 6 februari 2004 Beste Geerdie, Wanneer iemand totaal ontevreden is over zijn/haar cd speler en geen enkele eigenschap van het apparaat waardeert, kan men inderdad beter naar een andere uitkijken. Vind men bepaalde eigenschappen van de speler wel erg goed, maar zijn er een aantal dingen die men anders (lees: beter) wenst, dan is modificatie erg zinvol. Het mooie van (goede) modificatie's is dat er resultaten bereikt kunnen worden die normaal alleen mogelijk zijn met veel duurdere apparaten in aanschaf. Groeten, Bas Beste Bas Nou we het toch over modden van cd-spelers hebben: ik speel met een Marantz CD94-II van 1990. Er zijn ooit al WBT's en Analog Device uitgangstrappen in gezet. Maar beter kan natuurlijk altijd. Maar goed, nou heb ik laatst een Philips DAC960 erop gezet en nu heb ik een probleem: die vind ik beter klinken dan de Marantz! Maar eigenlijk kan dat niet! Want de Philips is ouder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 6 februari 2004 Report Share Posted 6 februari 2004 in non oversampeling zetten Wat is dat? kost je niks en het levert een mooie winst op in je geluidvier draadjes legen en wat printbaantjes onderbreken Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 7 februari 2004 Report Share Posted 7 februari 2004 in non oversampeling zetten Wat is dat? Zo als het er staat geen oversampel meer (Filterloze DAC) zal een meer analoger geluid weer geven QUOTE kost je niks en het levert een mooie winst op in je geluid vier draadjes legen en wat printbaantjes onderbreken en klaar ben je Sorry hoor, maar ik ga niet aan m'n eigen machine lopen sleutelen als ik niet zeker weet waar ik mee bezig ben! Dan moet je het laten doen ,of zelf eens op onderzoek uitgaan. en wat heb je te verliezen bevalt het niet zet je het gewoon weer terug. Niet geschoten is altijd mis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 februari 2004 Report Share Posted 7 februari 2004 Non-oversampling klinkt idd prima, maar bekijk het sgnaal aub niet op de scoop. Doe je dat wel, vertrouw je je oren niet meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 7 februari 2004 Report Share Posted 7 februari 2004 Non-oversampling klinkt idd prima, maar bekijk het sgnaal aub niet op de scoop. Doe je dat wel, vertrouw je je oren niet meer Dat houd dan weer in dat een scoop niet altijd laat zien wat we te horen krijgen Meten is weten, maar die vlieger gaat niet altijd op (als het om klank gaat) Zo komt dat ook vaker voor in de kabel wereld Daar komen de meetgegevens niet altijd overheen met wat we gaan horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 februari 2004 Report Share Posted 7 februari 2004 Volgens mij geeft dit alleen maar aan dat je voor geen cent op je gehoor kunt vertrouwen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 februari 2004 Report Share Posted 7 februari 2004 Volgens mij geeft dit alleen maar aan dat je voor geen cent op je gehoor kunt vertrouwen... absoluut. sommige mensen vinden vervorming mooi . dit noemen ze dan een 'warme klank'. maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 februari 2004 Report Share Posted 7 februari 2004 Moet het echt zijn op 1 meter voor de speaker in een dode ruimte, of in je fauteuil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts