Jump to content

DIY platenwasmachine

record marc
 Share

Recommended Posts

Na langere tijd LP's verzameld en gedraaid te hebben werd het tijd voor een stapje hoger.

- versterking OK :D

- platenspeler OK :D

- element OK :D

- luidsprekers OK :D

- Platen OK ? :unsure: De muziek die erop staat wel, de kwaliteit niet altijd. Daar ik veelal rommelmarkten en platenbeurzen afstruin op zoek naar goede platen loop ik tegen een groot probleem aan. STOF, VUIL, VLEKKEN en andere zooi die de zwarte parels bedekken en niet het optimale uit de LP halen.

Schoon moeten ze SCHOON....!! :mad2:

Ik ben begonnen met het bekende Knosti apparaat. Prijstechnisch een prima ding, maar nogal arbeidsintensief en je kunt de plaat pas na een lange droogtijd spelen. Komt bij dat je tenminste 15 LP's per keer moet cleanen (1 plaat per keer geeft teveel gedoe en bovendien vloeistof verlies).

Alternatief ? Mooie (maar dure) half-automatische of automatische machines die

werken met vloeistofopzuiging. De goedkopere modellen van deze fabrikanten bevielen me niet, ik viel voor de beste (en dus duurste); VPI HW17 of die van Clearaudio.

Deze hebben wat ik zoek: alles volledig automatisch en bi-directioneel.

De prijs was even schrikken...schrik.... :o

Alternatief ? Zelf bouwen ? Is dit te doen ? Ik ben niet zo technisch...

Na langere tijd over het net gesurft te hebben op zoek naar DIY projecten, bouwtekeningen et cetera ben ik er toch aan begonnen, niet precies wetende waar het schip zou stranden.

Het resultaat is er. Een zelfgebouwde RCM. Mede met hulp van henk onder de Linden (bedankt voor het schakelschema) in de late avonduurtjes in elkaar gezet.

Op de link hieronder staat mijn bouwbeschrijving, gericht aan iedereen die erover denkt (of al begonnen is) om zo'n apparaat te maken.

en voor een ieder die begint met bouwen, success... :rolleyes:

LINK:

platenwassen

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...