Jump to content

Low budget DIY luidsperker met hoog rendement

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

Het wordt weer een beetje saai op het forum .

Tijd voor een nieuwe impuls.

Wat is jullie geheimtip voor een hoog rendements luidspreker.

Zijn er in nederland nog goede low budget breedband luidsprekers te koop.

Ik bedoel nieuw !!!

Het moet toch mogelijk zijn om met de huidige stand der techniek om mooie low budget breedbanders te maken?

Of moet ik allen maar naar oude Philips Ad9710 uitkijken.

Dat moet toch beter kunnen.

Welke breedbandgek geeft advies.

Ook tips uit de PA hoek zijn welkom.

Groeten,

Hans

Ik heb nog niets kunnen bedenken....

Heb ook een AG 9016 die ik wel eens ergens voor wil gebruiken....

Al wel ietsje aan gemeten een gemod, maar echt luisteren gaat niet op speakers die ik heb staan....

Ben ook al aant zoeken geweest naar 9710 speakers... maar die zoektocht loopt nog steeds...

Ben dus benieuwd wat hier voor reacties komen....

Tony heeft wel iets leuks op zijn site staan:

http://home.hetnet.nl/~geenius/Solo206.html

Of het mooier is dan die Philips weet ik niet.

Ook vraag ik me af of een low budget versie van de Von Schweikert DB100 haalbaar is:

http://www.vonschweikert.com/db100.html

Nou ja het concept dan, een hoog rendement systeem (breedbander??) aangevuld met een actieve sub. Kan natuurlijk nooit echt low budget zijn.

Beste Duck. T,

Inderdaad dat is niet wat ik bedoel.

Is er geen enkele luidsprekerfabrikant meer die nog eerlijke ouderwetse breedbanders maakt met een papieren konus met eenhoog rendement en voor een redelijke prijs.

Tesla maakt van die leuke luidsprekers.

Ik kom er maar niet achter wie de importeur is en wat het assortiment is.

Ik weet zeker dat ze het kunnen.

Eerst maar eens 2 Philips breedbanders proberen..

Hans

Voor het echte mooie breedband spul moet je flink betalen!!! Low budget is er dan niet meer bij.

Nog enigzins te betalen: de ACR fe 103 s. Wel breedbandig, maar voor mij niet fullrange. Veel te weinig laag voor mijn doen. Maar sommige mensen kunnen er mee leven. Reken op zo'n 130 euro voor twee drivers (ik geloof dat ik dat kwijt was).

De sleutel tot een echt hoog rendement is een hoorn systeem. Maar dat word al helemaal niet meer low budget, vooral niet als je echt breedbandig bezig wilt zijn. Een hoorn kan nu eenmaal niet breedbandig ingezet worden.

De truuk van de breedbanders met hoog rendement zit um in de driver zelf. En helaas is de vraag naar het oude concept laag. Het is net of iedereen van die mechanisch overgedempte drivers wilt hebben voor zijn passief zwaar gecorrigeerde meerweg systeem.... Wat overgins heel erg goed kan klinken.

Visaton heeft nu de B200, deze heeft een aardig rendement met 97 dB maar is niet echt goedkoop.

Je zou ook eens bij de merken voor PA kunnen kijken; meestal een hoog rendement en niet al te gek in prijs.

Voorbeelden zijn Beyma 8AG/N, Beyma 12AG100, Ciare PH250, Ciare CH 252 en Ciare CH 250.

Misschien heb je nog wat aan de pagina van SpectrumAudio.

Hoog rendement EN low budget En laagweegave EN kwaliteit kun je wel vergeten tenzij je hoornluidsprekers van afvalhout gaat knutselen. Moet je voor het laag wel flink de ruimte hebben.

Een fraaie betaalbare mid met hoog rendement is de Audax PR170z0. Deze gebruikt VS ook. Echter beneden de 300Hz houdt die op. Moet je wel opschieten want Harman Kardon sluit de Audax fabrieken gaat het gerucht.

Voor hoog rendement laagweergevers zit je idd aan PA speakers vast, ook niet goedkoop.

Ben ook al aant zoeken geweest naar 9710 speakers... maar die zoektocht loopt nog steeds...

Ja die goeie ouwe AD9710M, heb daar heel wat mee gebouwd. Klonk beslist niet slecht maar om nou te zeggen hedendaags High-End :confused: Dat is weer teveel eer.

Je zou Radio Twente op de Stille Veerkade in Den Haag kunnen proberen. Als die ze niet meer heeft is er weinig hoop denk ik. Anders zou je contact op kunnen nemen met Fred Buist van Audiofriends. Hij weet erg veel van antieke/oudere speakers en verzamelt ze ook.

http://www.audiofriends.nl/

;)

Beste Duck. T,

Inderdaad dat is niet wat ik bedoel.

Is er geen enkele luidsprekerfabrikant meer die nog eerlijkew ouderwetse breedbanders maakt met een papieren konus met eenhoog rendement en vooe een redelijke prijs.

Tesla maakt van die leuke luidsprekers.

Ik kom er maar niet achter wie de importeur is en wat het assortiment is.

Ik weet zeker dat ze het kunnen.

Eerst maar eens 2 Philips breedbanders proberen..

Hans

Hans

Je kunt inderdaad eens bij Visaton zoeken, of bij de goedkopere speakermerken uit Azie

Je valt je geen buil, maar kunt er wel aan ruiken

Philips AD1250 is ook aardig, en de AD3800/4000/42000 ook maar tevens aan de prijs

Vaak in oude radio's gebruikt

Guido

Bedankt voor de mooie links.

The BK-16 Kit $635.00 vind ik ook niet echt low budget.

Inmiddels heb ik 2 paar Philips breedbanders in bestelling.

2 Philips AD70800/M8 of philips AD70845/M8 en ????

Ik weet niet of ik de boxen voor Valentijnsdag klaar krijg.

Het moet wel een verassing blijven.

Als ik jou was zou ik eens bij Monacor gaan kijken, die heeft veel keus op dit gebied.

en trouwens...Tesla bestaat niet meer maar wordt nu onder de naam Gradient nog gemaakt, leuk spul voor weinig moet ik zeggen heb er zelf een setje speakers mee gemaakt. klinkt voortreffelijk..

Gr.

Bedankt voor de tip,

Monacor ken ik uiteraard. Maar of ze ook units meet hoog rendement hebben?

En low budged? Dit is m.i. ca 20 Euro per 2.

Monacor wordt gebruikt en in de perfect performer.

Inmiddels is mijn Philips AD3806 RN binnen.

Ziet er niet uit. Lijkt op de AD8080

Staat is ook niet perfect.

Ik weet niet of het het hout waard is.

Low budget is het in ieder geval.

Weet iemand waar ik low budget hout of MDF kan krijgen.

Voor Valentijnsdag wordt het in ieder geval niets meer.

Mij hoop is nu gevestigd op geheime bestelling.

Hans

Je zou ook eens tussen de car-audio speakers kunnen gaan zoeken.

Voor low-budget hout zou je eens in een afvalcontainer kunnen gaan grazen :D Er zijn overigens 2e hands houthandels die het sloophout van renovatiewijken verzamelen, schoonmaken en weer doorverkopen.

;)

Voor low-budget hout zou je eens in een afvalcontainer kunnen gaan grazen :D Er zijn overigens 2e hands houthandels die het sloophout van renovatiewijken verzamelen, schoonmaken en weer doorverkopen.

Dan kan het misschien een soort design luidspreker worden.

Sommige designmeubelen worden ook van afvalhout gemaakt.

En daar moet nog flink voor betaald worden.

Hallo Hans

Als je mij de maten geeft die je nodig bent kan ik wel even in de wp 'grazen'

Soms ligt daar incourant materiaal waar nog precies wat uitgehaalt kan worden voor wat speakers. Ik denk dat het formaat toch niet uit mag komen boven dat van je pp's in verband met de waf. ;)

Groeten Yoyo