mordante Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 In audio handleiding staan achterin vaak een aantal "specifications" wat betekenen die? Een aantal begrijp ik wel (denk ik) maar een hoop niet mijn eind verstereker: Continous power output (20-20KHz < 0.03%) 130watts ch into 8 ohms Briged Mono power output (20-20KHz < 0.1%) 330watts into 4 ohms Total Harmonic distortain (20Hz-20KHz, o ohms) <0.03% Intermodulation Distortion (60 Hz : 7 KHz, 4:1) <0.03% Frequency respons (+0.5dB, -3dB) 4Hz-100KHz Dampening Factor (20-20,000Hz, 8 ohm) 500 Speaker Impendance 4 ohm minimum Signal to noice Ratio (IHF A network) 120 dB Input Impendance/Sensitivity 33 k ohms/1.0 volt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 In audio handleiding staan achterin vaak een aantal "specifications" wat betekenen die? Een aantal begrijp ik wel (denk ik) maar een hoop niet mijn eind verstereker: Continous power output (20-20KHz < 0.03%) 130watts ch into 8 ohms Je versterker kan continu (een sinus zeg maar) een vermogen van 130W in een 8 Ohm belasting leveren. Dit is dus niet het zogenaamde muziekvermogen, want dat is vaak (veel) hoger. Muziekvermogen is een populaire benaming voor piekvermogen, vermogen dat je versterker voor een (heel) korte tijd kan leveren, maar daarna is ie z'n reserves kwijt Briged Mono power output (20-20KHz < 0.1%)330watts into 4 ohms Je kunt je versterker (in jouw geval) 'bruggen'. Hoe dat precies werkt weet ik zo niet (heb wel een idee, maar laat ik je maar niet op foute ideeen brengen), maar het komt erop neer dat je van je stereo versterker een monoversterker maakt. Die levert dan weer 330W continu (staat er niet bij, maar ga ik maar ff vanuit) in een belasting van 4 Ohm. Nadeel hiervan is volgens mij dat de reserves van je versterker eerder op zijn, dus dat je versterker minder 'stabiel' is. D.w.z. dat ie z'n vermogen niet (meer) kan verdubbelen als de belasting halveert (van 8 naar 4 Ohm bijvoorbeeld). Total Harmonic distortain (20Hz-20KHz, o ohms)<0.03% De totale harmonische vervorming in de gegeven frequentieband bij een kortsluiting zo te zien (maar dat lijkt mij heel sterk!). Ik zou eigenlijk moeten weten wat dit precies is, maar ik ben het ff kwijt (kan het wel voor je opzoeken, maar nu ff niet) De vervorming bedraagt 0,03%. Das erg laag, aangezien de meeste speakers al hele procenten (zo niet, tientallen) vervormen. Intermodulation Distortion (60 Hz : 7 KHz, 4:1)<0.03% De intermodulatie vervorming. Dit ken ik niet echt (wordt ook vaak niet opgegeven in de specs)... Maar 0,03% is wederom erg laag. Frequency respons (+0.5dB, -3dB)4Hz-100KHz Je versterker versterkt de frequenties binnen 4Hz en 100kHz allemaal evenveel. Althans, binnen een afwijking van +0,5 en -3dB. De referentielijn is 0dB en daar zit de versterking dus hooguit 0.5 dB boven of 3 dB onder. Elke 3 dB erbij is een verdubbeling in geluidsdruk. Dampening Factor (20-20,000Hz, 8 ohm)500 De dempingsfactor. Deze geeft aan in welke mate je versterker een conus dempt. De versterker brengt de conus namelijk wel in beweging (met muziek), maar de conus zelf heeft een bepaalde massa. Deze staat dus niet meteen stil als de muziek, of een deel daarvan, bijvoorbeeld een bass-drum, ophoudt. Om te zorgen dat dat wel (zo goed mogelijk) gebeurt, heeft de versterker een dempend karakter nodig. Een dempingsfactor van 500 is erg hoog en dus prima! Volgens sommigen maakt het zelfs al niet meer uit als je boven de 50 uitkomt, dus die 500 zit wel goed. De dempingsfactor is overigens waarschijnlijk theoretisch. In de praktijk zal deze wat lager liggen, afhankelijk van de dikte van de speakerkabel (hoe dunner, hoe meer de dempingsfactor afneemt) en de lengte van de speakerkabel (ook weer: hoe langer, hoe meer de dempingsfactor afneemt). Speaker Impendance4 ohm minimum Dit is de 'weerstand' van de speaker, de belasting voor je versterker. Dit is echter niet constant en die 4 Ohm zegt dan ook niet zoveel. Ideaal zou ie wel constant zijn, maar een impedantie is feitelijk een frequentie-afhankelijke weerstand. Kan best zijn dat ie bij een bepaalde frequentie veel hoger dan 4 Ohm is. Das niet zo erg, maar lager kan wel problemen geven. Hoe lager, hoe meer stroom er van de versterker wordt gevraagd, dus hoe stabieler je versterker moet zijn. Signal to noice Ratio (IHF A network)120 dB Dit is de 'signaal/ruis-afstand'. D.w.z. het signaal is 120dB harder dan de ruis die je versterker 'erbij' produceert. Dus, het signaal is 40x zo hard als de ruis. Dit is een prima waarde. Waarschijnlijk hoor je alleen ruis van de versteker als je de volumeknop helemaal opendraait (zonder muziek uiteraard!)... Input Impendance/Sensitivity33 k ohms/1.0 volt De ingangs impedantie van je versterker is 33 kOhm. Ik zou zo niet weten of dit goed of slecht is. Ik weet wel dat er (helaas) geen standaarden zijn voor dit soort waarden. Maar volgens mij is het hoe hoger hoe beter. Hoe hoger de impedantie, des te meer spanning valt erover. Maar als iemand meent/weet dat dit niet klopt, dan moet ie het maar zeggen. De ingangsgevoeligheid is 1 V. Dat wil zeggen dat dat de laagste spanning is waarbij je een fatsoenlijke respons krijg van je versterker. Let maar eens op deze waarden: bij een phonoversterker is deze heel laag (enkele honderden microvolts; zeker bij MC-phonoversterkers), bij voorversterkers is dit vaak een paar honderd milivolt en bij een eindversterker vaak iets meer dan 1 volt geloof ik... Hoop dat ik een en ander wat duidelijker heb kunnen maken, en als anderen nog fouten zien, graag ff aanpassen Ps. nu heb ik lamme vingers van het typen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Elke 3 dB erbij is een verdubbeling in geluidsdruk. Ik dacht dat elke 10 dB een verdubbeling is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Beste, 3 dB. extra gain is een verdubbeling. De ingangsimpedantie dient in iedergeval hoger te zijn dan de uitgangsimpedantie van de verzender. Echter te hoog maakt een ingang erg gevoelig. Er gaat namelijk weinig stroom lopen. Te laag kan funest zijn voor de verzender want er gaat teveel stroom lopen. Een waarde rond de 20 a 40 Kohm is vaak standaard. In de studio is dat een lage 600 Ohm. Met het bruggen van een versterker worden beide kanalen seriel gezet, de weergever gaat hiertussen hangen. Het spannings potentiaal wordt dus 2x zo groot. Tegelijkertijd ziet elke versterkerhelft nog maar de halve impedanitie van de weergever. Er gaat dus ook 2x zoveel stroom lopen. Het moge dus duidelijk zijn dat de versterker (de voeding) heel vel moet gaan leveren, en bruggen vaak niet is aan te raden. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Beste, 3 dB. extra gain is een verdubbeling. De ingangsimpedantie dient in iedergeval hoger te zijn dan de uitgangsimpedantie van de verzender. Echter te hoog maakt een ingang erg gevoelig. Er gaat namelijk weinig stroom lopen. Te laag kan funest zijn voor de verzender want er gaat teveel stroom lopen. Een waarde rond de 20 a 40 Kohm is vaak standaard. In de studio is dat een lage 600 Ohm. Met het bruggen van een versterker worden beide kanalen seriel gezet, de weergever gaat hiertussen hangen. Het spannings potentiaal wordt dus 2x zo groot. Tegelijkertijd ziet elke versterkerhelft nog maar de halve impedanitie van de weergever. Er gaat dus ook 2x zoveel stroom lopen. Het moge dus duidelijk zijn dat de versterker (de voeding) heel vel moet gaan leveren, en bruggen vaak niet is aan te raden. Groeten, Bas 1 opmerking: als de spanning 2x zo hoog wordt en de impedantie blijft gelijk (voor beide versterkerhelften halveert ie, maar totaal verandert er niks aan de speaker en dus ook niet aan de impedantie die ze 'samen zien'), dan wordt het (gevraagde) vermogen niet 2x maar 4x zo hoog... Immers, P=V*I=V^2/R dus als V 2x zo groot wordt, dan wordt V^2 4x zo groot. En dan wordt P dus ook 4x zo groot... Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Beste, 3 dB. extra gain is een verdubbeling. De ingangsimpedantie dient in iedergeval hoger te zijn dan de uitgangsimpedantie van de verzender. Echter te hoog maakt een ingang erg gevoelig. Er gaat namelijk weinig stroom lopen. Te laag kan funest zijn voor de verzender want er gaat teveel stroom lopen. Een waarde rond de 20 a 40 Kohm is vaak standaard. In de studio is dat een lage 600 Ohm. Met het bruggen van een versterker worden beide kanalen seriel gezet, de weergever gaat hiertussen hangen. Het spannings potentiaal wordt dus 2x zo groot. Tegelijkertijd ziet elke versterkerhelft nog maar de halve impedanitie van de weergever. Er gaat dus ook 2x zoveel stroom lopen. Het moge dus duidelijk zijn dat de versterker (de voeding) heel vel moet gaan leveren, en bruggen vaak niet is aan te raden. Groeten, Bas 1 opmerking: als de spanning 2x zo hoog wordt en de impedantie blijft gelijk (voor beide versterkerhelften halveert ie, maar totaal verandert er niks aan de speaker en dus ook niet aan de impedantie die ze 'samen zien'), dan wordt het (gevraagde) vermogen niet 2x maar 4x zo hoog... Immers, P=V*I=V^2/R dus als V 2x zo groot wordt, dan wordt V^2 4x zo groot. En dan wordt P dus ook 4x zo groot... Toch? Beste Henrie, Dat klopt. Als er twee maal zoveel spanning, en twee maal zoveel stroom geleverd kan worden. Wordt het vermogen 4x zo groot. Kijk maar. Stel de genoemde amp leverd maximaal 50 volt onder clipping aan 8 ohm. Dat is dus 125 watt. (U/R=I) = 2,5 Ampere (UxI=P) = 125 Echter nu bruggen we de amp. Nu wordt: U = 100 I = 5 (UxI=P)= krijgen we dus 500. Vervierdubbeld dus. De praktijk zal echter anders uitwijzen . De meeste amps zullen voor dit vermogen bereikt wordt al in elkaar zakken qua voeding. De spanning zakt in. De bedoelde stroom wordt nooit gehaald. Om nog maar te zwijgen over het feit als de impedantie van een weergeer zakt naar 3 Ohm en elke versterkerhelft ziet nog maar 1,5 Ohm! Een ander nadeel van bruggen is dat de dempingsfactor halveerd, want de uitgangsimpedantie wordt 2x zo groot. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Beste, 3 dB. extra gain is een verdubbeling. Oja, verkeerde vuistregeltje, voor 10 db meer geluidsduk was 10 * zoveel vermogen nodig. Dubbel vermogen = 10log2 = 0.301 Bel = 0.3 dB http://members.home.nl/snannenberg/Decibel.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Beste, 3 dB. extra gain is een verdubbeling. Oja, verkeerde vuistregeltje, voor 10 db meer geluidsduk was 10 * zoveel vermogen nodig. Dubbel vermogen = 10log2 = 0.301 Bel = 0.3 dB http://members.home.nl/snannenberg/Decibel.htm Eh nee Voor een verdubbeling van geluidsdruk (3 dB) is 10 x zoveel vermogen nodig. Stel we hebben een versterker van 10 watt. We willen twee keer zo luid (Dat is dus een gain van 3 dB.) dan hebben een vermogen van 100 watt nodig. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Volgens mij is 10log (100/10) nog altijd 1 (Bel), oftewel 10 decibel. Wat ik uit de pagina van de Heer Spannenberg opmaak (Quote) "Een Bel is een maat voor een verschil tussen twee vermogens". De logaritmische maat is gekozen omdat het bereik van het menselijk oor zo groot is (verhouding tussen ruisen bladeren en een boorhamer is 1 : 10.000.000 als je het in Pascal uitdruk). Om de link naar absolute geluisdruk te kunnen leggen moet er dus wel een referentie niveau zijn. Daarom 0 dB = 10 uPa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Beste, 3 dB. extra gain is een verdubbeling. Oja, verkeerde vuistregeltje, voor 10 db meer geluidsduk was 10 * zoveel vermogen nodig. Dubbel vermogen = 10log2 = 0.301 Bel = 0.3 dB http://members.home.nl/snannenberg/Decibel.htm Eh nee Voor een verdubbeling van geluidsdruk (3 dB) is 10 x zoveel vermogen nodig. Stel we hebben een versterker van 10 watt. We willen twee keer zo luid (Dat is dus een gain van 3 dB.) dan hebben een vermogen van 100 watt nodig. Groeten, Bas Niet waar. Om een verdubbeling in geluidsdruk te krijgen is een 2x zo hoge spanning nodig (in een gelijkblijvende belasting). Dan is het vermogen dus ook 2x zo hoog. Zo reken je toch ook bij rendement? Stel je speakers leveren een druk van 91dB bij 1W input. Dan verdubbeld de geluidsdruk (+3dB) bij een verdubbeling van vermogen. Dus bij 2W. Dit gaat echter wel heel hard, dus om flink over de honderd dB te komen met een dergelijke luidspreker, moet je wel heel veel vermogen hebben (relatief). Bij bijvoorbeeld 9dB extra (100dB in totaal dus) wordt 1*2^3=8 keer zoveel vermogen gevraagd. 8W dus. Bij 103dB al 16W en bij 106 dB 32W enz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Beste, Correctie van mijn eerdere post. Voor een verdubbeling van je volume (ca. 10dB hoger) heb je 10 keer het versterkervermogen nodig. In de akoestiek wordt dit ervaren als 2 keer zo luid. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 9 februari 2004 Author Report Share Posted 9 februari 2004 Ik heb de discussie niet helemaal kunnen volgen, maar zeker aan het eerste bercht heb ik veel dank jullie wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 9 februari 2004 Author Report Share Posted 9 februari 2004 De poweramp is trouwens een Rotel RB1070 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 De poweramp is trouwens een Rotel RB1070 Is volgens mij een mooi amp. Verklaart ook die hoge dempingsfactor, want daar is Rotel nogal bedreven in, gezien ook de andere power-amps die ze hebben (de RB1090 heeft zelfs een dempingsfactor van 1000(!) geloof ik). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Ach specs zeggen ook niet alles. Waar ik me wel ongerust zou maken is: Speaker Impendance 4 ohm minimum Lust ie geen moeilijke speakers? (nou ja dat wil mijn Aleph ook niet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 februari 2004 Report Share Posted 9 februari 2004 Ach specs zeggen ook niet alles. Waar ik me wel ongerust zou maken is: Speaker Impendance 4 ohm minimum Lust ie geen moeilijke speakers? (nou ja dat wil mijn Aleph ook niet) Ik denk dat die Rotel niet zo heel veel moeite heeft met wat moeilijkere speakers. Misschien dat ie elektrostaten niet lust, maar anders... En dan nog, zoveel speakers zijn er niet die ver onder de 4 Ohm komen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts