Jump to content

optisch verbinding of coax?

Boessie
 Share

Recommended Posts

:confused: wie kan mij vertellen wat de voor- en nadelen van een coaxiale en een optische verbinding tussen DVD speler en receiver zijn?

coaxiale verbinding blijft digitaal.

optisch wordt omgezet in licht, en daarna weer in digitaal signaal, dus meer verlies.

Coaxiaal heeft dus de voorkeur...

:confused: wie kan mij vertellen wat de voor- en nadelen van een coaxiale en een optische verbinding tussen DVD speler en receiver zijn?

coaxiale verbinding blijft digitaal.

optisch wordt omgezet in licht, en daarna weer in digitaal signaal, dus meer verlies.

Coaxiaal heeft dus de voorkeur...

Die licht-pulsjes zijn ook digitaal hoor. Maakt volgens mij geen bal uit... Er kan altijd wel ergens iets verloren gaan...

Beste,

De reden dat optisch als niet ideaal wordt beschouwd zit hem niet in de overbrenging van licht, maar in de omzetting van licht naar spanning. d.m.v. storende cmos ic's geschiedt dit. Storende poorten die meer en mee rjitter op de lijn gooien. Een goed opgebouwde coaxiale of AES/EBU in/uitgang zorgt doorgaans voor betere resultaten.

In het geval van coaxiaal (s/pdif) is het het fraaist wanneer de aansluitingen geschieden middels BNC connectoren. Alleen deze connectoren zijn gemaakt voor de karakterestieke 75 Ohm impedantie. Een RCA faalt daarin. RCA's vervangen voor BNC's is niet moeilijk!

Groeten,

Bas

Mijn DVD-speler is via een S-Video kabel verbonden aan de TV, en via licht aan de DAC, DAC naar versterker is een "gewone" interlink. De videorecorder zit via scart aan de TV en via interlink aan de versterker.

Eerder had ik de DVD via coax aan de DAC. Met als gevolg dat er brom, ruis en andere vervelende rotzooi met de film mee kwam.

Volgens mij gebeurt het volgende: als DVD via coax (elektrisch) dan ontstaat er een lus (antenne), en de TV hangt ook al aan de CAI.

Als DVD via licht (niet elektrisch) dan is de lus onderbroken (geen antenne).

Over de kwaliteit, bij DVD gaat het om beeld en geluid. Je concentreert je op twee verschillende dingen, de geluidskwaliteit mag dan voor mij iets minder zijn. Ik zal geen film gaan kijken zonder beeld om me zodoende voor 100% op het geluid te kunnen concentreren (een film kijken zonder beeld :lol::unsure: )

Het CD loopwerk hangt wel met coax aan de DAC. Klinkt wel beter.

Lang verhaal kort; coax is beter maar kan storing veroorzaken.

Optisch heeft wel enig voordeel bij grotere lengte (5 meer of zo) en je voorkomt een aardlus.

Natuurlijk bestaat er ook hoogwaardige coax waarmee je best grotere lengte kan overbruggen.

Maar die cmos ic -tjes, tja dat klink niet geruststellend

Mijn DVD-speler is via een S-Video kabel verbonden aan de TV, en via licht aan de DAC, DAC naar versterker is een "gewone" interlink. De videorecorder zit via scart aan de TV en via interlink aan de versterker.

Eerder had ik de DVD via coax aan de DAC. Met als gevolg dat er brom, ruis en andere vervelende rotzooi met de film mee kwam.

Volgens mij gebeurt het volgende: als DVD via coax (elektrisch) dan ontstaat er een lus (antenne), en de TV hangt ook al aan de CAI.

Als DVD via licht (niet elektrisch) dan is de lus onderbroken (geen antenne).

Over de kwaliteit, bij DVD gaat het om beeld en geluid. Je concentreert je op twee verschillende dingen, de geluidskwaliteit mag dan voor mij iets minder zijn. Ik zal geen film gaan kijken zonder beeld om me zodoende voor 100% op het geluid te kunnen concentreren (een film kijken zonder beeld