Hans Gaulhofer Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 Denkend aan HIFI zie ik grote transformatoren staan in oneindig lange gangen van de Gamma staan. ( Mijn oom van Mars 2004 ). Genoeg literatuur. Viel mijn oog opeens op een knaap van een lastrafo voor 75 Euro. Kreatieve ideen ontstaan vaak als mensen uit verschillende vakgebieden die beiden geen verstand hebben van electronica gaan brainstormen. ( Bouwvakkers en ikzelf ) De volgende vraag kwam bij mij op. Is een lastrafo geschikt om in de voeding van een versterker te funktioneren. Er kan zekersnel veel stroom geleverd worden. Het moet alleen nog gelijkgericht worden. Nadeel: je hebt er per kanaal 1 nodig. En het is niet erg waffig. Gelukkiig zijn er ook nog vrijgezellen die ongehinderd kunnen experimenteren. Is dit een fantastisch idee of niet? Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 Ga je een audio-uitdragerijtje beginnen Hans? Oude speakers, draadomroep, enz. en dat aan elkaar lassen met een versterker? Lastrafo's kunnen wel veel stroom leveren maar geen stroom EN spanning tegelijk. Of het 1 of het ander. Zo'n lastrafo is eigenlijk een enorme smoorspoel. Lijkt mij niet handig voor een versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 Met een zware Krell zou je volgens zeggen ook kunnen lassen, dus waarom andersom niet? Zeker bij een klasse A-ontwerp lijkt het me geen probleem als hij een constante stroom moet leveren. Je hebt er bovendien twee per kanaal nodig, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 februari 2004 Report Share Posted 10 februari 2004 Met een zware Krell zou je volgens zeggen ook kunnen lassen, dus waarom andersom niet?Zeker bij een klasse A-ontwerp lijkt het me geen probleem als hij een constante stroom moet leveren. Je hebt er bovendien twee per kanaal nodig, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 M.b.t. die lastrafo.... Als hij de juiste spanning heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Hou op! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Zit er in zo'n lastrafo niet een enorme luchtspleet om hem kortsluit vast te maken? Dat lijkt me niet bevorderlijk voor 't geluid. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 11 februari 2004 Author Report Share Posted 11 februari 2004 Vrienden, Nee ik ben niet gek geworden. Natuurlijk is het een waanzinnig idee. Ik wil eigenlijk aleeen maar weten hoe een lastrafo werkt. Het is me helaas nog niet duidelijk. Ik begrijp het volgende: Er zit geen gelijkrichter in er zitten geen bufferelco's in. Tijdens het lassen maak je eigenlijk een soort kortsluiting. Hoe het komt dat de stoppen niet doorslaan is mij nog een raadsel. Er zal wel een soort ontkoppeling plaatsvinden. Misschien is het meer een topic voor las.nl als dat bestaat. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Is een lastrafo niet 'gewoon' een stepdown trafo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Ja het is een stepdowntrafo, maar niet gewoon. Door een bepaalde constructie van de kern heeft deze trafo een erg grote zelfinductie (bij UD in het plaatje) in serie met de secundaire wikkeling. Die zelfinductie beperkt de stroom en maakt hem idd korsluitvast. Door een stuk ijzer in de kern heen en weer te bewegen kun je die zelfinductie veranderen en daarmee de uitgangsstroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Ja het is een stepdowntrafo, maar niet gewoon. Door een bepaalde constructie van de kern heeft deze trafo een erg grote zelfinductie (bij UD in het plaatje) in serie met de secundaire wikkeling. Die zelfinductie beperkt de stroom en maakt hem idd korsluitvast. Door een stuk ijzer in de kern heen en weer te bewegen kun je die zelfinductie veranderen en daarmee de uitgangsstroom. Is dat niet een weerstand in serie (daar bij UD)? Een inductie zou toch alleen maar de demping verminderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Demping Van wat en waar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Demping Van wat en waar? Sinusgolf? Zat toch geen gelijkrichter in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Tijdens het lassen maak je eigenlijk een soort kortsluiting.Hoe het komt dat de stoppen niet doorslaan is mij nog een raadsel. Dat doen ze dus vaak wel, zeker als je een snelle automaat hebt. Een trage stop wil dan nog wel eens een oplossing bieden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Tijdens het lassen maak je eigenlijk een soort kortsluiting.Hoe het komt dat de stoppen niet doorslaan is mij nog een raadsel. Dat doen ze dus vaak wel, zeker als je een snelle automaat hebt. Een trage stop wil dan nog wel eens een oplossing bieden. Dat heeft dan alles met de (heel hoge) inschakelpiek te maken. Daar moet nog wat op gevonden worden trouwens (voor automaten)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 februari 2004 Report Share Posted 11 februari 2004 Door een bepaalde constructie van de kern heeft deze trafo een erg grote zelfdestructie... Is dat niet een weerstand in serie (daar bij UD)? Wie weet ... Maar als daar 68V over staat bij 150A wordt daar wel even ruim 10 KW vestookt. Geen wonder dat die dingen zo heet worden en de stoppen er uit vliegen Dus ja Henk je kunt wel eens gelijk hebben: Gammale constructie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Door een bepaalde constructie van de kern heeft deze trafo een erg grote zelfdestructie... Is dat niet een weerstand in serie (daar bij UD)? Wie weet ... Maar als daar 68V over staat bij 150A wordt daar wel even ruim 10 KW vestookt. Geen wonder dat die dingen zo heet worden en de stoppen er uit vliegen Dus ja Henk je kunt wel eens gelijk hebben: Gammale constructie. Pjotr Je had het prima uitgelegd middels het plaatje. Over de serie inductie valt spanning als er stroom loopt. Bij het starten van het lasproces valt er geen spanning en hou je een relatief hoge spanning over, die is nodig om de boog te ontsteken. Het is een spoel, en die dissipeert niet. Wel geven de koperverliezen bij dit soort stromen aardig wat warmte. Hans: Zo'n trafo zou het aarig doen als de belasting constant is, een soort integrated choke input filter :-))) groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Waarom dissipeert een spoel niet? Er valt toch 68V over tijdens het lassen? Dan dissipeert ie dus, anders zou er wel nul volt over vallen. Dat een spoel geen/bijna geen DC-weestand heeft, doet daar niets aan af... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Waarom dissipeert een spoel niet? Er valt toch 68V over tijdens het lassen? Dan dissipeert ie dus, anders zou er wel nul volt over vallen. Dat een spoel geen/bijna geen DC-weestand heeft, doet daar niets aan af... Euh nee. De spanning die de spoel opwekt (letterlijk) werkt tegen de de trafo spanning in. Je moet het zien als een extra trafo wikkeling die je verkeerd om in serie set. Deze extra wikkeling werkt echter alleen als er stroom loopt. kijk bv naar een elektro motor. Die heeft een wikkeling van een paar ohm en toch klappen de stoppen er niet uit. De magnetische energie wekt zelf spanning op zodat het verschil tussen het net en de belasting maar een paar tientallen volt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Ja Guido, maakte ook maar een grapje met die 10 kW Maar het kwartje viel kennelijk niet bij Henrie. Henrie, het is wel degelijk een spoel. Er staat UD, wat staat voor U_Drossel. En een Duitse Drossel is in Nederland een smoorspoel. Bij een spoel zijn stroom en spanning 90 graden uit fase oftewel Cos_Phi is dan nul. Het vermogen dat dan in die spoel verstookt wordt is dan U x I x Cos_Phi, aangezien Cos_Phi nul is is dat vermogen ook nul. Het vermogen dat er in gaat zitten is het verlies in de koperweerstand. Kortom die spoel maakt dat de trafo een vrij hoge impedantie heeft. Iets wat je voor de voeding van een versterker nou juist niet wil hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Ok, duidelijk. Hier had ik niet aan gedacht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Ok, duidelijk. Hier had ik niet aan gedacht... Hoi henrie, Met jouw naam zou je het toch eigenlijk "moeten" weten :-) groet - Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Ok, duidelijk. Hier had ik niet aan gedacht... Hoi henrie, Met jouw naam zou je het toch eigenlijk "moeten" weten :-) groet - Guido Nee, want dan zou ik wel Henry heten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 18 februari 2004 Report Share Posted 18 februari 2004 Het lassen met een lastrafo werkt als volgt: Met de las electrode strijk je als een lucifer langs het materiaal. Zo trek je een vonk die in stand gehouden moet worden door de electrode op bepaalde afstand van het materiaal te houden. Zo blijft dus de 'kring' bestaan. Als je de open spanning (zoals dat heet) meet zal je in het voorbeeld eerder gegeven plaatje een spanning meten van 68Volt. Daarom kan je wel eens een optater krijgen als jij de verbinding maakt tussen plus en min. Tijdens het lasproces daalt deze spanning tot enkele volts, maar de stroom (waar het om te doen is bij lassen) is de ingestelde waarde op de trafo. Dat lastrafo's zo warm worden komt dat er bij die exemplaren honderden amperes doorgejakkert wordt aan de secundaire zijde. En dan uiteraard bij (bijna) continue bedrijf. Een lastrafo heeft als bijzondere constructie dat de kern in- en uit gedraaid kan worden zodat de lasstroom geregeld kan worden. Lees ook als eenvoudig in constructie en dus eenvoudig en goedkoop te maken is. Helaas kan ik je geen antwoord geven of zo'n lastrafo geschikt zou zijn voor audio doeleinden. Ben geneigt te zeggen van niet omdat het een hele andere tak van sport is. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Heb deze week gemerkt dat lassen ook prima zonder trafo kan... 'Slechts' met 9 condensatoren (1080uF in totaal) en 2 spoelen (iets van 9,3mH) kan het ook. Ik had de aansluitkabels voor een kortstluitproef vergeten aan te sluiten toen ik toch het circuit inschakelde... De kabels lagen op een metalen werkbank die geaard is, op hetzelfde punt als de stroomshunt, waar een van de kabels aanzit. De andere kabel zit aan de 'pluskant' van de condensatoren, die op dat moment tot ruim 2kV waren opgeladen. Bij het inschakelen ontstond er dus een kortsluiting. Nou is het spul daar wel op gemaakt, maar je moet dan wel de plus en de min netjes met elkaar verbinden. Met een kabel, netjes strak vast gedraaid aan de aansluitpunten. Maar dat was dus nu niet zo en de vonken vlogen over de werkbank. Opzich ook niet zo'n probleem, want dat gebeurt ook wel eens bij een kortsluitproef voor een schakelaar, maar na de 'proef' zat dus mooi de kabel vast aan de werkbank! Ik schrok toch wel ff hoor, al is er verder niks gebeurt... Maar ik was wel blij dat het 'slechts' een 500A kortsluiting was. Moet namelijk ook 4kA proeven doen. Dat geeft nog wel wat meer vuurwerk ben ik bang... Nou ja, het is wel goed gegaan verder. Zit nu alleen een stukje koper van de kabelschoen in de werkbank... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts