Henrie Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 vergeten aan te sluiten zeg dat wel Tja, foutje... Gebeurt me niet weer zo snel... (denk ik )... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 vergeten aan te sluiten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 vergeten aan te sluiten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Overigens kun je lastscheiders 'gewoon' (wel met enige kracht) opendraaien. Daar zijn ze wel op gemaakt... Toen ik nog studeerde heeft een medestudent dat tijdens zijn stage ook geprobeerd. Hij is toen ter plekke gecremeerd ... Meer zeg ik er niet over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Overigens kun je lastscheiders 'gewoon' (wel met enige kracht) opendraaien. Daar zijn ze wel op gemaakt... Toen ik nog studeerde heeft een medestudent dat tijdens zijn stage ook geprobeerd. Hij is toen ter plekke gecremeerd ... Meer zeg ik er niet over. Oh, das minder... Maar een lastscheider zit (normaal gesproken) in een behuizing en moet geopend kunnen worden volgens mij. Of was het misschien een middenspanningslastscheider (wat een woord...)? Met middenspanning heb ik namelijk nog niets te maken gehad (en zal ik tijdens m'n stage ook niet krijgen). Want middenspanning is nog wel wat gevaarlijker dan laagspanning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Had het ook over een scheider. Een lastscheider ken ik niet, wel een lastschakelaar. Die is idd gesloten en meestal pneumatisch bediend. Iig was die scheider destijds een open handbediende constructie. Ben er destijds niet bij geweest, het gebeurde in een transformatorhuis. Dus of het laagspanning of middenspanning was weet ik eigenlijk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 februari 2004 Report Share Posted 20 februari 2004 Had het ook over een scheider. Een lastscheider ken ik niet, wel een lastschakelaar. Die is idd gesloten en meestal pneumatisch bediend. Iig was die scheider destijds een open handbediende constructie. Ben er destijds niet bij geweest, het gebeurde in een transformatorhuis. Dus of het laagspanning of middenspanning was weet ik eigenlijk niet. Een lastscheider zal wel hetzelfde zijn als een lastschakelaar. Die worden idd vaak pneumatisch bediend, maar kun je ook (met een hefboom) handmatig uitzetten. Ik zat net te denken dat het wellicht een mescontact geweest is. Een mespatroon of zo. Dat zijn patronen die aan de boven en onderkant in tussen 2 contacten klemmen en die moet je er idd met de hand uittrekken. Als er dan stroom doorgaat ontstaat er een plasmaboog als je 'm losmaakt. En daar zit idd geen behuizing om, dus dan ben je wel de klos. Een boog in een openruimte is zeer instabiel en kan dus alle kanten opvliegen en dus ook in de richting van je hand (die er vlakbij zit op dat moment). En aangezien het relatief lang duurt voordat je voldoende contactafstand hebt gecreeerd, schakelt die boog dan ook niet zo snel af. In een transformatorhuis worden wel mespatronen gebruikt (van 100 tot 200A voor het laagspanningsgedeelte geloof ik). Ik weet niet of er ook middenspanningspatronen in een trafohuisje zitten. Zou best kunnen, maar het is beide natuurlijk erg gevaarlijk, dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit... Aan de laagspanningskant is de (totale) stroom hoger, aan de middenspanningskant de spanning. Maar de middenspanningskant heeft maar 1 of hooguit een paar aansluitingen. De laagspanningskant wordt onderverdeeld in verschillende stukken van de woonwijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 So much to learn... Wie jij of ik? Ik wel ja, maar ik weet niet of dit soort dingen echt nuttig zijn voor jou (of ieder ander willekeurig mens die waarschijnlijk nooit in een trafohuisje zal komen). In de meterkast heb je geen mespatronen, dus maak je geen zorgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 februari 2004 Report Share Posted 21 februari 2004 vergeten aan te sluiten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Ja, ja, meester... Normaal check ik ook alles wel. Maar 1 keertje dus niet... Maar ach, veel meer dan een kabel vastlassen kan er niet gebeuren... Was trouwens m'n eerste foutje, dus ik vind het nog wel meevallen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Ja, ja, meester... Normaal check ik ook alles wel. Maar 1 keertje dus niet... Maar ach, veel meer dan een kabel vastlassen kan er niet gebeuren... Was trouwens m'n eerste foutje, dus ik vind het nog wel meevallen... 'T is maar goed dat ze eerst laten oefenen op relatief onschuldige dingen. Er zijn nou eenmaal beroepen/vakgebieden waarbij je jezelf geen fouten kunt veroorloven omdat die gelijk fataal zijn. Sterkstroom is een van die vakgebieden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Ja, ja, meester... Normaal check ik ook alles wel. Maar 1 keertje dus niet... Maar ach, veel meer dan een kabel vastlassen kan er niet gebeuren... Was trouwens m'n eerste foutje, dus ik vind het nog wel meevallen... 'T is maar goed dat ze eerst laten oefenen op relatief onschuldige dingen. Er zijn nou eenmaal beroepen/vakgebieden waarbij je jezelf geen fouten kunt veroorloven omdat die gelijk fataal zijn. Sterkstroom is een van die vakgebieden. Ja, als je in de proefruimte bent terwijl er spanning op de rails staat, is het wel gevaarlijk natuurlijk, maar dat gaat in je eentje nogal moeilijk. Je kunt de condensatoren alleen opladen in de controleruimte en alleen als de deur naar de proefruimte gesloten is. Op het moment dat je die deur tijdens of na het laden weer opent, ontlaad het circuit zich vanzelf (gaat heel snel en je hoort het ook) en kan er dus niks meer gebeuren... In een praktijksituatie als het eerder genoemde trafohuisje, moet je natuurlijk nog meer oppassen. Maar daar zou ik ook nog wel meer op m'n hoede zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Ja, ja, meester... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Dat wordt een praktijksituatie nooit... Daar zul je later (hoop ik) van opkijken Nou als ik zie hoeveel verschillende middenspanningssystemen er zijn (worden allemaal op klantenspecificatie gebouwd, dus er zijn er geen twee hetzelfde), dan zal die routine wel wat meevallen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Dat wordt een praktijksituatie nooit... Daar zul je later (hoop ik) van opkijken Idd, routinematig schieten er dagelijks nogal wat vrachtwagencombinaties door de vangrail of gaan de bocht uit ... Belerend Henrie? Misschien ... Eigenlijk horen ze je dat op school goed en gefundeerd uit te leggen. Toen ik studeerde hingen er in het veiligheidslokaal wat uiteengereten overalls van mensen die ze uit een draaibank hebben moeten peuteren en een opengeklapte zuurstoffles. Nee idd dat is niet de manier om mensen bewust van gevaren te maken, werkt eerder averechts en kweekt faalangst. Dat is ook niet de bedoeling. Je vak goed verstaan en geen risco's nemen die je niet kunt nemen is een betere weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts