Jump to content

Enqu

e5project
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik ons even kort voorstellen, wij zijn een groep van 8 enthousiaste Fontys Elektrotechniek studenten en zijn bezig met een audio technisch project.

Onze opdracht is om de geluidskwaliteit voor een 3-weg luidspreker systeem met een digitale methode te verbeteren. Onze doelgroep zal vooral liggen bij personen die ge

Probeer ergens een tweedehands Behringer (ik dacht de Ultracurve) op te scharrelen en je bent klaar. T+A heeft ook al zoiets (of gehad) maar dan met digitale speakers.

Er zit hier volgens mij niemand die zich stoort aan z'n eigen audio installatie (vraag 9)

Misschien kun je iets maken voor degene die zich stoort aan de audio installatie van de buren :lol:

Ik zal jullie wel even helpen. :rolleyes::)

1. Wat is uw leeftijd?

a jonger dan 20 jaar

b tussen de 20 en 35 jaar

c tussen de 35 en 50 jaar

d 50 jaar en ouder

2.Wat is uw geslacht?

a man

b vrouw

3.Interesseert u zich in hoog waardige geluidskwaliteit?

a nee

b ja

4.Met wat voor apparatuur luistert u muziek?

a portable audioapparaat

b midi/mini set

c losse componenten

d anders nl.:

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik ons even kort voorstellen, wij zijn een groep van 8 enthousiaste Fontys Elektrotechniek studenten en zijn bezig met een audio technisch project.

Onze opdracht is om de geluidskwaliteit voor een 3-weg luidspreker systeem met een digitale methode te verbeteren. Onze doelgroep zal vooral liggen bij personen die ge

Ik ben bang dat ze zoveel kunnen doen met zo'n filter, dat ze net als bij goedkope JVC- setjes door allerlei effecten het normale directe en natuurlijke onmogelijk gaan maken. Overengineering dus.

Ze dus gaan juist het tijddomein, de basis van de natuurlijke muziekperceptie teveel vervalsen. Alle kennis van de menselijke geluidsperceptie, onder invloed van de betere goeroes in de jaren 80 en 90 eindelijk doorgevoerd in de betere producten, is ineens niet meer maatgevend, maar wel de smaak van het grote publiek. Wat heet dan nog beter?

Waar blijft de engineering die steunde op het devies: "simple is better?" Moeten we misschien niet bang zijn dat ze gaan vergeten zich ook nog eens verdiepen in de na de jaren 70 pas echt doorgedrongen kennis van de menselijke geluidsperceptie?

Daar hebben de experts decennia over gedaan. En die achtergronden zijn omschreven in dure AES- rapporten, waar je in ons land echt naar moet speuren... De bestaande fabrikanten geven die zomaar af. Denk je dat?

Nou dan weet je wel wie de producten gaan kopen. Niet in ieder geval die paar duizend fijnproevers waar ze via de forums een mening aan vragen. Die houden het bij de producten waar niks kunstmatigs mee gebeurd is.

Jan

Ik ben bang dat ze zoveel kunnen doen met zo'n filter, dat ze net als bij goedkope JVC- setjes door allerlei effecten het normale directe en natuurlijke onmogelijk gaan maken. Overengineering dus.

Ze dus gaan juist het tijddomein, de basis van de natuurlijke muziekperceptie teveel vervalsen. Alle kennis van de menselijke geluidsperceptie, onder invloed van de betere goeroes in de jaren 80 en 90 eindelijk doorgevoerd in de betere producten, is ineens niet meer maatgevend, maar wel de smaak van het grote publiek. Wat heet dan nog beter?

Waar blijft de engineering die steunde op het devies: "simple is better?" Moeten we misschien niet bang zijn dat ze gaan vergeten zich ook nog eens verdiepen in de na de jaren 70 pas echt doorgedrongen kennis van de menselijke geluidsperceptie?

Daar hebben de experts decennia over gedaan. En die achtergronden zijn omschreven in dure AES- rapporten, waar je in ons land echt naar moet speuren... De bestaande fabrikanten geven die zomaar af. Denk je dat?

Nou dan weet je wel wie de producten gaan kopen. Niet in ieder geval die paar duizend fijnproevers waar ze via de forums een mening aan vragen. Die houden het bij de producten waar niks kunstmatigs mee gebeurd is.

Jan

Dus jij luistert alleen maar naar live muziek? Want elk apparaat doet toch wel iets met het signaal? Ook in het tijddomein wel, denk maar aan faseverschuiving met een passief filter...

Volgens mij kan een actief filter best goed gaan, maar je moet natuurlijk wel het signaal zoveel mogelijk ongemoeid laten. Of iig zorgen dat het apparaat het signaal zo goed mogelijk nabootst...

Tuuuullluk. Daar heb ik het toch over? Schandelijk inderdaad, dat ik zelden luister naar live- muziek. Ik denk alleen dat deze onderzoekers niet in een paar maanden kunnen opboksen tegen verfijnde analoge techniek, die geleerd heeft niet te zondigen tegen de regels van de menselijke gehoorperceptie.

In de jaren tachtig ging Hilversum over op digitale techniek bij de radiouitzendingen. Brussel niet. Wat klonk beter denk je? En nog steeds?

Echt-goeie analoog is beter dan flut- digitaal. Dat wist je toch wel?

Jan

Tuuuullluk. Daar heb ik het toch over? Schandelijk inderdaad, dat ik zelden luister naar live- muziek. Ik denk alleen dat deze onderzoekers niet in een paar maanden kunnen opboksen tegen verfijnde analoge techniek, die geleerd heeft niet te zondigen tegen de regels van de menselijke gehoorperceptie.

In de jaren tachtig ging Hilversum over op digitale techniek bij de radiouitzendingen. Brussel niet. Wat klonk beter denk je? En nog steeds?

Echt-goeie analoog is beter dan flut- digitaal. Dat wist je toch wel?

Jan

Ja en goed digitaal is beter dan flut analoog... Zo ken ik er nog een paar...

Ik denk niet dat het ze erom gaat om een geweldige high-end digitaal filter te maken, maar om te laten zien dat het ook digitaal kan en wat de voordelen (en nadelen) ervan zijn. Het is een project van school, dus high-end zal het zeker niet worden (scholen kennende, aangezien ik zelf student ben)...

Ik vind een gewone huiskamertuner, die mijn mening al recht doet, geen hi- end. Maar mensen als ik willen al op het niveau van een gewone tuner geen gelazer, zoals ik al heb laten doorschemeren.

Als de opzet zo is als jij het weergeeft, dan heeft het voor dit forum weinig zin. Die werelden overlappen elkaar dus nergens. Ik zie het belang van dit topic eigenlijk niet achteraf. Door mij verkeerd begrepen, maar ook door de onderzoekers.

Misschien willen ze hier zelf iets over zeggen. Anders kunnen ze beter ook niet aan leden van zo'n forum een mening vragen, zie je.

Jan

Als de opzet zo is als jij het weergeeft, dan heeft het voor dit forum weinig zin. Dan kunnen ze beter ook niet aan leden van zo'n forum een mening vragen.

Misschien doen ze dat ook wel :rolleyes:

Ik snap trouwens niet waarom iedereen het zo vreemd vind dat ze hier om onze mening vragen... Je moet toch ergens beginnen? En dan vind ik een hifi-forum nog niet zo'n slechte plek... En gezien de overweldigende belangstelling voor hun enquete (NOT!) zullen ze ook nog wel ergens anders mensen naar hun mening vragen. Vind wel dat 'we' nogal chagrijnig (om het nog zacht uit te drukken) overkomen op deze studenten...

Ik vind het prima als met men met digitale technieken probeert een ideaal xover filter te bouwen.

Natuurlijk bestaat dit al (Behringer), maar er zijn ook ontwikkelingen om met een DSP alle conventionele fouten te repareren (bv fase fouten).

BV de SOCS software op de PT-1A upsampler DSP (geen xover) is eindelijk leverbaar (voor 1 luidspreker model). Hebben ze wel jaren over gedaan om de software te schrijven (vraag me niet hoe die in elkaar steekt). De weinige (nogal subjectieve) info vind je o.a. in deze draad: http://forum.av123.com/showthread.php?s=&threadid=2377

Daarnaast heb je natuurlijk de B&O Beoloab monster, een digitaal gestuurde monitor van JM-lab en de DEQX digital xover/room corrrectie DSP. Die laatste is de te kloppen partij ($3000)

Of dit "de weg" is, geen idee. Waarschijnlijk kan er ook heel veel verkeerd gaan...

De vragen:

1. Wat is uw leeftijd?

a jonger dan 20 jaar

b tussen de 20 en 35 jaar

c tussen de 35 en 50 jaar

d 50 jaar en ouder

2.Wat is uw geslacht?

a man

b vrouw

3.Interesseert u zich in hoog waardige geluidskwaliteit?

a nee

b ja

4.Met wat voor apparatuur luistert u muziek?

a portable audioapparaat

b midi/mini set

c losse componenten

d anders nl.: