Jump to content

Infinity classics.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dus, met ander woorden: je kraakt een,luidspreker af zonder deze ooit beluisterd te hebben? Alleen omdat jij vind dat je het beter weet dan die "knuppels" bij infinity......? je zult wel gelijk hebben, wat weet infinity nu van luidsprekers na 50 jaar ervaring? Een hobbyist, DAT is pas een expert......

Het klinkt natuurlijk erg wetenschappelijk om na een studie van een plaatje/schema van het filter te zeggen dat het niet klinkt, de meeste mensen LUISTEREN echter naar een luidspreker om de klank te beoordelen.

Ik moet zeggen dat ik het tevens zeer verwonderlijk vind dat een PP-fanboy (bouwer?) aggeert tegen type-verwarring, hoeveel types King waren er ook weer?

groeten, vibuthi

Beste Vibuthi,

Ik heb inderdaad niet al de hier genoemde types beluisterd, en ik zeg dan ook niets over de klankkwaliteit.

Ik reageer alleen op wat ik kan waarnemen: de beschrijvingen door de nieuwsgierige Infinity-bezitters van hun middentonerbehuizinkjes, en de schema's op de door Hans aangegeven site.

Slechts in twee gevallen trof ik een seriecondensator voor een woofer aan: bij de Renaissance 90 (alleen in de 2 ohms tak) en bij de Renaissance 80.

Beste LaMa,

Als je het hebt over een seriecondensator die voor de woofer is geschakeld, dan is dat voor de woofer net zoiets als een te kleine behuizing. Een capacitatieve belasting. Een hi-pass filter, dus. Een basverzwakker, zeg maar. Met als extraatje: faserotatie. Die blijft je nog bespaard wanneer je alleen maar een te kleine behuizing hebt.

Wat bedoel je met "extensie"? Bedoel je daarmee alleen maar dat-ie niet zulke grote uitslagen kan maken? Ja, dat h

In de kappa 9 zit ook een seriecondensator, en niet zo'n kleine ook.

Die kartonnen koker is ongeveer 1 cm dik en van keihard karton. De achterwand hierin weet ik niet hij klinkt mij iets te dun.

De Infinity's van Arnie Nudell (ontwerpen tot ca '93) hebben bijna allemaal een te kleine kast voor het laag. Dit is niet alleen bij Infinity zo, maar bijna bij alle fabrieksluidsprekers.

Door een hele truukendoos wordt het niveau weer op peil gebracht. Zoals actief filteren, dikke condensatoren, TLS, passieve radiatoren, bassreflex enz. Meestal gaat het ten koste van de kwaliteit van het laag. Alle systemen hebben zo hun nadelen.

Als speakerfabrikant is het zoeken naar een verkoopbare kwaliteit.

:)

Beste Hans,

Denk je dat betere kwaliteit altijd veel meer geld moet kosten? En dat daardoor een beter artikel minder verkoopbaar wordt?

Als je dat denkt, vergis jij je.

Sommige goedkopere produkten zijn beter dan duurdere. Misschien zijn ze niet in

(...) Zo'n cap beinvloedt de extensie van je woofer, door de elektrische q te beinvloeden. Het is een oude truc om een gesloten behuizing wat kleiner te doen uitvallen. Hoe het precies werkt zou ik moeten opzoeken (...)

Beste LaMa,

En... heb je de uitleg al ergens gevonden?

Ik ben reuze benieuwd!

't Lijkt me echt te gek, hoor: een condensator die je als een soort turbo op een woofer kunt zetten!

Een condensator die je als versterker kunt gebruiken!

Wat ik me nog kan voorstellen, is een soort Zobel netwerkje met een heel grote C, die alle frequenties boven pakweg 150 Hz voor een deel via een R van ca. 8 0hm laat wegvloeien.

Op die manier kun je output van de woofer meer lineair maken. Je brengt dan de output boven 150 Hz in overeenstemming met de output onder 150 Hz, die immers verzwakt was door de te grote capacitatieve belasting t.g.v. de te krappe behuizing.

En als je dan een aantal woofers bij elkaar zet, krik je het totale basrendement nog op tot een redelijke waarde.

Ik kan 't me voorstellen, doordat ik nog wel vreemder dingen heb meegemaakt.

Maar het zou zeker niet (mijn) ideaal zijn.

Beste LaMa,

En... heb je de uitleg al ergens gevonden?

Ik ben reuze benieuwd!

't Lijkt me echt te gek, hoor: een condensator die je als een soort turbo op een woofer kunt zetten!

Een condensator die je als versterker kunt gebruiken!

Wat ik me nog kan voorstellen, is een soort Zobel netwerkje met een heel grote C, die alle frequenties boven pakweg 150 Hz voor een deel via een R van ca. 8 0hm laat wegvloeien.

Op die manier kun je output van de woofer meer lineair maken. Je brengt dan de output boven 150 Hz in overeenstemming met de output onder 150 Hz, die immers verzwakt was door de te grote capacitatieve belasting t.g.v. de te krappe behuizing.

En als je dan een aantal woofers bij elkaar zet, krik je het totale basrendement nog op tot een redelijke waarde.

Ik kan 't me voorstellen, doordat ik nog wel vreemder dingen heb meegemaakt.

Maar het zou zeker niet (mijn) ideaal zijn.

Ha die spido,

Ik zal het niet uitleggen, maar weer eens een paar plaatjes laten zien. In deze volgorde:

- 13 cm woofertje in gesloten behuizing, dichtbij gemeten, -3 dB punt bij 115 Hz;

- nu een condensator van 250uF ervoor, je ziet dat er in het laag een opslingering plaatsvindt. Die gaat overigens wel ten koste van de amplitude rond 200 Hz;

- nu een extra weerstand van 5.7 ohm ervoor, het is weer vlak getrokken en je hebt meer laag. Het -3 dB punt ligt nu op 70 Hz en het is een 3de orde Butterworth hoogdoorlaat karakteristiek.

Slechts om het principe te laten zien, het is maar een voorbeeld. In sommige situaties zal het misschien nog beter werken dan hier. Ik vind er echter te veel nadelen aanzitten: slechte demping van de luidspreker en forse verlaging van het rendement. Leuk idee wel, zet er een C voor en ook nog een weerstand als je van een vlakke karakteristiek houdt. Je zou verwachten minder laag, maar het tegendeel is waar. Ik zou het echter vanwege de nadelen nooit toepassen.

woofer.jpg

C.jpg

C%20R.jpg

Groetjes, Jeroen

Edited by jeroen_d

Guest muziekfreak

die koker die in de r90 zit heeft de functie het middengebied via achterzijdde van de kast weertegeven....de kappa series hebben dat ook [plus een emitter aan de achterzijdde] geld voornamelijk voor de k8 en k9. Deze speakers worden omschreven als dipolespeakers [omdat zo`n beetje hun halve frequentiegebied wordt weergegeven via de achterzijdde] ;)

Beste Jeroen,

Bedankt voor je plaatjes! Zien er weer overtuigend uit. 'k Ben benieuwd hoe dat hoorbaar uitpakt, allemaal.

Zijn de faselijnen akoestisch gemeten, of zijn ze het resultaat van een elektrische meting (over de speakerpolen)?

De wijziging van de fase o.i.v. de voorschakelcondensator in plaatjes 2 en 3 lijkt me erg gering.

Ik vrees nu te begrijpen dat er een oscillatorkring wordt gemaakt in het basgebied.

En ik meen ook te begrijpen waarom ik deze truc nooit ben tegengekomen in serieuze handboeken, en ook nooit ben tegengekomen in echte high-fidelity speakersystemen.

Optimale controle over de basweergave is de eerste en belangrijkste eis die bij een kastluidspreker moet worden gesteld: en die controle wordt hier kennelijk prijsgegeven om enkele vervuilde decibellen bij de eigenresonantiefrequentie te winnen.

Onvoorstelbaar!

Het is mij niet mogelijk om hier algebra

Nou uhh Spido, ik dacht Klaas je wel genoeg had geleerd over filter-ontwerpen :unsure:

Ga voor de gein eens niet voorbij aan het feit dat de Infinity-Watkins woofer 2 spoelen heeft en dat het filter dus 2x dient te filteren.

Andr

Beste Jeroen,

Bedankt voor je plaatjes! Zien er weer overtuigend uit. 'k Ben benieuwd hoe dat hoorbaar uitpakt, allemaal.

Zijn de faselijnen akoestisch gemeten, of zijn ze het resultaat van een elektrische meting (over de speakerpolen)?

De wijziging van de fase o.i.v. de voorschakelcondensator in plaatjes 2 en 3 lijkt me erg gering.

Ik vrees nu te begrijpen dat er een oscillatorkring wordt gemaakt in het basgebied.

En ik meen ook te begrijpen waarom ik deze truc nooit ben tegengekomen in

Beste Jeroen,

Ja, basreflex heeft nadelen. Het is inderdaad een systeem dat op akoestische resonantie is gebaseerd. Maar wanneer de constructie heel stevig is, en de afstemming zodanig is dat er geen piek bij de poortresonantie ontstaat, is het m.i. toch het optimale systeem voor huiskamergebruik. De andere systemen leveren grotere nadelen op...

Beste Andr

Je kunt het mooi vertellen Spido, ik vermoed dat je geen idee hebt hoe zo'n Infinity speaker met Watkins woofer klinkt en dat je alleen naar de theorie en de tekeningen hebt gekeken, wat ik opzich best waardeer :D

Alhoewel, misschien kun je Klaas vragen wat hij er van vond toen hij bij Bas naar zo'n IRS set geluisterde, al zit deze wel anders in elkaar dan de Renaissance ....

Nu ben ik geen luidsprekerontwerper, dus kan kan inhoudelijk niet precies zeggen of het systeem bedoeld is zoals bijv. Jeroen het uitlegt.

Laat ik het zo zeggen, er zijn h

Ik ben zaterdag de 3e ook van de partij en Leon S. rijdt met mij mee.

Hans,

Kunnen we carpoolen ?

Dan ben ik tegen 11:30 uur bij jou.

Uhh, met hoeveel man zijn we dan als ik er ook bij ben :unsure:

Hopelijk past dat allemaal in die Ford Focus :D

Andr

Dag allemaal,

Na het lezen van het voorgaande moet me iets van het hart.

Ook weer zijn mensen voor of tegen. Sommigen kletsen ook vreselijk uit hun nek.

Het feit dat Infinity een te kleine wooferbehuizing heeft klinkt mij vreemd in de oren.

Helaas heb ik wel heel wat sets met grote jongens van Infinity beluisterd en echt, sommigen klonken als een krant!

Grote Infinity's aanschaffen en aansluiten op een lullig versterkertje was meestal het geval bij zulke audioliefhebbers.

Op de juiste wijze aangestuurd zijn ze echt mooi!

En voordat straks iemand zegt: Dat kan zeker alleen maar met Bryston!

Ja, daar kan het inderdaad mee, maar er zijn het meer die het kunnen.

Pioneer, Yamaha, Accuphase, Rotel, Denon, NAD e.d kunnen het in ieder geval niet of nauwelijks.

Set_26_februari_2004.jpg

Groeten,

Hififreak

Dag allemaal,

Pioneer, Yamaha, Accuphase, Rotel, Denon, NAD e.d kunnen het in ieder geval niet of nauwelijks.

Groeten,

Hififreak

Oei, Laat Bas(s) het niet horen :lol:

Andr