Jump to content

Infinity classics.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zo, nu nog ff wachten op Bas(s), want het gaat over de B&W Matrix 800 :D

Ik gaf geen oordeel over het laag van de Matrix 800 Spido, ik reageerde slechts op het feit dat er een (akoestische) 'truc' nodig was om dit laag te produceren.

Uiteraard heb ik de Matrix 800 al meer dan eens gehoord, hij is inderdaad bewonderenswaardig mooi, maar de kamer is wel meteen donker wanneer ik ze bij mij thuis zou neer zetten.

Straks in Gouda is dat geen bezwaar meer, het lijkt me leuk om ze eens te horen met mijn Sphinx PJ8 en de monoblokken :)

Andr

Beste

Bassreflex of gesloten...het maakt me niet uit if it sounds good, it is good.

Eerlijkhied gebied me te zeggen dat ik toendertijd met de R90's en de Krell KMA-200 mk2's een snoeistrak laag had. Wel niet helemaal vrij van kleuring, maar zeer zeker van hoogstaande kwaliteit. De IRS Beta was een waanzinngie sensatie, maar echt strak en onderscheiden genoeg is dat laag nooit geweest. Dat deden de IRS 1B's die ik daarvoor had veel beter. Die waren echt strak en snel.

En ja, toen kwamen de B&W's. Waar jij ze hebt gehoord Andre is het verreweg van goed in die ruimte etc. Maar zoals het in mijn ruimte klinkt. gewoon fenomenaal!. Ik kan me geen strakker en beter laag wensen. Maar ook bij de B&W's hebben ze een truukje uitgehaald.

De poort is heel laag afgestempt (24 Hz.) precies op dit punt geeft het actieve kastje een kleine boost van 6 dB. om vervolgens helemaal recht uit te komen op 19 Hz. -3 dB.

Groeten,

Bas

Bedankt Bas :D

Dus Spido vindt hoog en midden goed en Bas het laag, opgeteld is het dus gewoon een goede speaker :lol:

Ik vind dat de R90 gezien z'n kleine formaat en relatief lage prijs gewoon heel veel moois biedt :cool2:

Je moet veel groter en duurder gaan om er nog sterk op vooruit te kunnen gaan, dus ik 'behelp' me voorlopig even met de R90 :)

En nee, de King is geen alternatief, dat blerrende middengebied zorgt dat je koppijn krijgt, dat is gewoon niet goed, het lijkt wel overstuurd :blink:

Andr

Beste,

De R90 is ook een goede weergever. Zeker voor de nieuwprijs was hij voor highend begrippen veel te goed voor de aanschafprijs. De EMIT en EMIM's zijn zwaar verbeterd t.o.v. de eerste generatie zoals in mijn ex IRS 1B en IRS Beta. De hinderlijke resonantie's die de eerste generatie had is bij de nieuwe serie verdwenen.

Feit blijft wel dat ze een gruwlijk impedantie verloop heben. Mijn zeer mooie Onkyo Grand Integra eindtrap kon ze niet aansturen. Het werd schreewerig en de R90's krijste gewoon. Met de Krell KMA-200's werd het subliem. Andre heeft er ook de juiste amps voor.

De IRS Epsilon (de laatste en misschien wel moosite Infinity IRS) blijft nog steeds een juweel van een weergever. Hoewel ook bijna niet aan te sturen, en je verplicht moet bi-ampen is het een waanzinnig systeem om te horen. Helaas worden zulk soort systemen niet meer gemaakt vandaag de dag :(

Groeten,

Bas

hoi,

Zijn de renaissance 90 echt ZO moeilijk aan te sturen? Met mijn sony ta-FA70ES lijkt het prima te gaan. Of zou het toch de moeite waard zij om eens naar een extra eindversterker op zoek te gaan?

Verder vind ik het een beetje flauw om steeds maar weer over de "ontwerpfouten" van infinity's te blijven zeuren. Ik krijg een beetje het idee dat voor jou (spido) de techniek belangrijker is dan het eindresultaat. Er zijn ontelbare theorien in audioland, maar hoe vaak je de boel ook doormeet, hoeveel cijfertjes en moeilijke woorden je er ook tegenaangooit, aan het eind van de dag is het nog steeds een theorie. En wonderwel schijnen ze vaak (bijna) allemaal goed te werken: basreflex of gesloten, een geveerd subbchassis of niet, solid state of buis.....

Ik ben geen rijk man (financieel iig) en beschik niet over de financiele middelen om bijv. een Thiel, Kharma of B&W Nautilus in huis te halen. De renaissance 90 doet 98% van wat die luidsprekers doen voor een fractie van de prijs en dat vind ik een hele prestatie......

groet, vibuthi

(...) Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik toentertijd met de R90's en de Krell KMA-200 mk2's een snoeistrak laag had. Wel niet helemaal vrij van kleuring, maar zeer zeker van hoogstaande kwaliteit. De IRS Beta was een waanzinnige sensatie, maar echt strak en onderscheidend genoeg is dat laag nooit geweest. Dat deden de IRS 1B's die ik daarvoor had veel beter. Die waren echt strak en snel. (...)

De R90 is ook een goede weergever. (...) Mijn zeer mooie Onkyo Grand Integra eindtrap kon ze niet aansturen. Het werd schreeuwerig en de R90's krijste gewoon. Met de Krell KMA-200's werd het subliem. (...)

De IRS Epsilon (de laatste en misschien wel mooiste Infinity IRS) blijft nog steeds een juweel van een weergever. Hoewel ook bijna niet aan te sturen (...)

Beste Bas,

Je hebt diverse luidsprekersystemen van Infinity met elkaar vergeleken op grond van eigen ervaring. Daarbij stelde je vrij grote verschillen vast.

Zulke grote verschillen heb ik nooit gehoord, wanneer ik bij demonstraties hetzelfde materiaal via dezelfde installatie maar met verschillende types Infinity luidsprekers beluisterde.

Kan het zijn dat de combinatie met de toen in je bezit zijnde randapparatuur, en/of de conditie waarin de betreffende luidsprekers verkeerden, je oordeel over de diverse types heeft be

(...) Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik toentertijd met de R90's en de Krell KMA-200 mk2's een snoeistrak laag had. Wel niet helemaal vrij van kleuring, maar zeer zeker van hoogstaande kwaliteit. De IRS Beta was een waanzinngie sensatie, maar echt strak en onderscheidend genoeg is dat laag nooit geweest. Dat deden de IRS 1B's die ik daarvoor had veel beter. Die waren echt strak en snel. (...)

De R90 is ook een goede weergever. (...) Mijn zeer mooie Onkyo Grand Integra eindtrap kon ze niet aansturen. Het werd schreeuwerig en de R90's krijste gewoon. Met de Krell KMA-200's werd het subliem. (...)

De IRS Epsilon (de laatste en misschien wel mooiste Infinity IRS) blijft nog steeds een juweel van een weergever. Hoewel ook bijna niet aan te sturen (...)

Beste Bas,

Je hebt diverse luidsprekersystemen van Infinity met elkaar vergeleken op grond van eigen ervaring. Daarbij stelde je vrij grote verschillen vast.

Zulke grote verschillen heb ik nooit gehoord, wanneer ik bij demonstraties hetzelfde materiaal via dezelfde installatie maar met verschillende types Infinity luidsprekers beluisterde.

Kan het zijn dat de combinatie met de toen in je bezit zijnde randapparatuur, en/of de conditie waarin de betreffende luidsprekers verkeerden, je oordeel over de diverse types heeft be

Tja Spido, misschien kun je zelf ook eens denken aan een geheugentraining :D

Je hamert er steeds op dat (Hans en) ik bij Erik iets zei over een 'gat' in het lage midden bij de King, dat zou mij geheel niet zijn opgevallen als bijv. mijn R90 dit probleem ook heeft ....

Erik wist te vertellen dat ik waarschijnlijk een deel van het lage midden bij mij thuis mis door een akoestisch probleempje, de RTA meting duidde hier inderdaad op, voor zover deze meting goed is uitgevoerd en de apparatuur goed is, want daar twijfel ik enigzins aan. Erik meende dit te horen bij een grote trom.

Bij Cock bleek bij de RTA-meting precies hetzelfde het geval te zijn en dat is wel h

Spido...

ik luister natuurlijk ook naar de geluidskwaliteit als ik naar muziek luister. Met goede randapparatuur en acoustische omstandigheden heb je ook met een magnepan een heel mooie en diepe plaatsing.

En dat laag.... het klinkt in mijn oren zoals het zou moeten klinken. Veel luidsprekers klinken gewoon veel "onduidelijker" in het laag. En diep.... een contrabas, en zelfs de laagste tonen van een orgel komen er voor mij ruim voldoende uit. Die laatste 10 Hz om aan de 25 Hz te komen hoeft van mij niet pers

A. (...) En dat laag.... het klinkt in mijn oren zoals het zou moeten klinken. Veel luidsprekers klinken gewoon veel "onduidelijker" in het laag. (...)

B. (...) En diep.... een contrabas, en zelfs de laagste tonen van een orgel komen er voor mij ruim voldoende uit. Die laatste 10 Hz om aan de 25 Hz te komen hoeft van mij niet pers

Beste Bas,

(...)Verder vind ik het niet gepast om hier (ik spreek voor mezelf) om dingen over Infinity te roepen idie me niet bevielen n een topic die is opgericht door Infinity liefhebbers. Ik hou me daar dus bijdeze lekker buiten :D(...)

Beste Bas,

Oh, wat zijn we weer fatsoenlijk!

En aardig!

En vriendelijk!

Maar je bent al te laat, hoor: je h

Beste Spido,

Tuurlijk is het altijd leuk de knuppel in het hondehok te gooien :D Maar waarom zou ik? als iemand blij is met zijn/haar spullen waarom zou ik het dan gaan afkatten? Ik ben er ook niet voor in de stemming. Op elk systeem valt wel wat aan te merken. Toch was Infinity lekker eigenwijs, en hadden een egien filsofie. Bovendien maakten ze hun eigen unit. En daar heb ik toch meer bewondering en visie voor dan merken alla Avalon en Wilson audio etc. Die gewoon eigenlijk (naar mijn mening) helemaal niet innovatief zijn.

Ik meen oprecht dat ik veel plezier aan mijn Infinity's heb beleeft (behalve aan de IRS Beta's! omdat ik er alleen maar ellende mee heb gehad!).

Groeten,

Bas

Laat ik beginnen met de hoop uit te schrijven dat een zekere inwoner van Hoek van Holland dit niet zal lezen. Als hij er niet was geweest, had ik vast wel eens wat meer positiefs over Magnepan geschreven. Maar dat genoegen gunde ik hem niet. Doe ik n