Jump to content

Infinity classics.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

En als je de luidsprekerkabels nou gewoon kaal aansluit? Dan ben je toch van het gezeik af?

Dat denk ik niet, je hebt dan last van corrosie op de lange duur en je beschadigt de aders makkelijk.

Kijk ook eens hoe je de boel vast zet, je plet de kern met de bout(en), maar de overige aders zitten niet echt stevig vast.

Ik gebruik kabels met spades en (Hans :( ) ik draai ze stevig aan met de vergulde kartelmoer.

Een banaanplug wint het daar m.i. niet van, ondanks dat de spade 'haaks' is gemonteerd werkt het 'systeem' bijzonder goed B)

Dat bochtje merken de electronen niet eens op, omdat er zoveel metaal onder en boven de spades zit.

Ik beschouw die verbinding als een geheel, mede omdat de spade met kracht om de aders heen is geperst.

De dynamiek is bij mij dus standaard al erg goed, met wbt aansluitingen zal ik misschien nog een beetje winst kunnen maken :rolleyes:

Graag hoor ik bij Hans een keer wat betere onderdelen in het filter en verstevigingen voor effekt hebben, hopelijk klinkt het dan nog naar Infinity :unsure:

Andr

Guest muziekfreak

@Hans

Wat betreft datum prikken

Ik vind alles goed als het maar niet tussen 9 en 16mrt is...want dan ben ik op vakantie [egypte] :D

Ik hoor het wel

Hoi,

Nou mij is verteld, toen ik mijn boxen kocht, dat zo min mogelijk overgangen het beste is, dit levert nl. de minste overgangsweerstand op. Dus het liefst meteen de kabel onder de klemmen....

Toen dacht ik al...waarom geven mensen dan kapitalen uit alleen aan spades/banaanklemmen? En dan hoor je deze verhalen weer....

Kan iemand mij het verschil duiden tussen spades en banaan? Liefst met foto....

Tja zo zie je maar weer.... :rolleyes:

Groeten,

Leon

Hoi,

Nou mij is verteld, toen ik mijn boxen kocht, dat zo min mogelijk overgangen het beste is, dit levert nl. de minste overgangsweerstand op. Dus het liefst meteen de kabel onder de klemmen....

Toen dacht ik al...waarom geven mensen dan kapitalen uit alleen aan spades/banaanklemmen? En dan hoor je deze verhalen weer....

Kan iemand mij het verschil duiden tussen spades en banaan? Liefst met foto....

Tja zo zie je maar weer.... :rolleyes:

Groeten,

Leon

Een spade is een U-vormige, platte plug. Deze steek je onder de moer en draai je dan vast. Kun je dus mooi strak vast zetten. Een banaan-stekker is een 'banaan-vormige' (maar wel een rechte banaan ;) ) plug, die je in het gat van de aansluitingen op de speakers (en/of versterker) drukt. Hiermee is een goede verbinding niet gewaarborgd, want de plug moet dan precies aansluiten op de aansluitterminal. Beide moeten dus precies goed zijn. En dat is vanzelfsprekend lastiger dan bij een spade. Neemt natuurlijk niet weg dat als het strak vast zit, het ook wel goed is. Minstens zo goed als een spade.

Ben het wel met je eens dat een kale kabel in principe het beste is. 1 overgang en that's it. Is in principe wel het beste, maar wellicht gaat het toch wat sneller corroderen dan een kabel in een plug. Toch zie ik het voordeel van een plug niet zo eigenlijk. Behalve dat het handig is met wisselen, maar dat doe ik toch niet...

Nog ff wat fotootjes:

wbt0660.gif

Spade

wbt0644.jpg

Banaan

wbt0645.gif

En nog een banaan (dit is een echte, want deze is krom ;):D )

Ik ben het niet met jullie eens wat betreft de stelling dat banaanstekkers niet goed vast te zetten zijn, en wel hierom:

Goede banaanstekkers (bv. de WBT typen die Henrie hier heeft gepost) kun je strak aandraaien. Je bent dan niet meer afhankelijk van het 'toevallig' goed passen van de stekker in de chassisdelen en het contactoppervlak is dan meestal zelfs groter dan bij een spade.

Daarnaast hebben veel speakers van die chassisdelen waarin je een banaan op 2 manieren kunt vastzetten:

- op de 'gewone' manier er in steken (en eventueel de banaan zelf vast draaien zoals hierboven beschreven)

- de banaan in een gat steken dat in het chassisdeel zit. Hiena kun je het chassisdeel aandraaien op de zelfde manier als wanneer je er een spade tussen had geklemd. Bij deze methode zit de banaan echt moervast geklemd.

Overigens gebruik ik zelf spades, maar dat heeft als reden dat in mijn versterker geen banaanpluggen passen en de kabels rondom van spades zijn voorzien.

Ik ben het niet met jullie eens wat betreft de stelling dat banaanstekkers niet goed vast te zetten zijn, en wel hierom:

Goede banaanstekkers (bv. de WBT typen die Henrie hier heeft gepost) kun je strak aandraaien. Je bent dan niet meer afhankelijk van het 'toevallig' goed passen van de stekker in de chassisdelen en het contactoppervlak is dan meestal zelfs groter dan bij een spade.

Daarnaast hebben veel speakers van die chassisdelen waarin je een banaan op 2 manieren kunt vastzetten:

- op de 'gewone' manier er in steken (en eventueel de banaan zelf vast draaien zoals hierboven beschreven)

- de banaan in een gat steken dat in het chassisdeel zit. Hiena kun je het chassisdeel aandraaien op de zelfde manier als wanneer je er een spade tussen had geklemd. Bij deze methode zit de banaan echt moervast geklemd.

Overigens gebruik ik zelf spades, maar dat heeft als reden dat in mijn versterker geen banaanpluggen passen en de kabels rondom van spades zijn voorzien.

Daar heb je gelijk in. Had er niet aan gedacht dat je die bananen ook kunt vastschroeven (de 2 manier die jij noemt).

Alleen de eerste manier die jij noemt snap ik niet helemaal. Wat kun je dan aandraaien?

De aansluitingen op de Renaissances zitten echter zo dicht bij elkaar dat je de banaanstekkers niet van de zijkant in kunt schuiven zonder kortsluiting te maken.

Bovendien is de boring van de banaanstekergaten zo onnauwkeurig dat een banaanstekker van WBT niet ver genoeg opent om vast te komen zitten.

De haakse banaanstekker hebben bovendien het nadeel dat je ze niet kunt solderen. Dit kan wel met de rechte.

Er zijn ook luidsprekerklemmen die je vast om de banaan kunt klemmen. Dit zijn de dure WBT's. Wanneer ze passen ga ik deze op de Infinity's zetten. Anders moet ik VLS banaanstekker kopen die zijn wat grover, maar gaan wel verder open dan de WBT's.

:)

Guest muziekfreak

Ik heb de echt bananen :D wbt plugs...maar om ff op het onderwerp "ICC Club" terug tekomen...wat is de bedoeling allemaal precies....website maken lijkt mij een mooie eerste stap...alleen is iemand hier zo kundig om dat tedoen. :huh: Ik niet in iedergeval. :lol:

Ben al blij dat ik mezelf verstaanbaar kan maken via het toetsenboard :D

En luistersessies bijelkaar doen en dan op de site plaatsen hoe dat bevallen is....komaan mannen! Ideenbus is nu geopend lijkt me ;)

MVG Muziekfreak

Ik heb de echt bananen :D wbt plugs...maar om ff op het onderwerp "ICC Club" terug tekomen...wat is de bedoeling allemaal precies....website maken lijkt mij een mooie eerste stap...alleen is iemand hier zo kundig om dat tedoen. :huh: Ik niet in iedergeval. :lol:

Ben al blij dat ik mezelf verstaanbaar kan maken via het toetsenboard :D

En luistersessies bijelkaar doen en dan op de site plaatsen hoe dat bevallen is....komaan mannen! Ideenbus is nu geopend lijkt me ;)

MVG Muziekfreak

Is er Hear geen hoekje voor fanaten clubjes...???

:confused:

- de banaan in een gat steken dat in het chassisdeel zit. Hiena kun je het chassisdeel aandraaien op de zelfde manier als wanneer je er een spade tussen had geklemd.  Bij deze methode zit de banaan echt moervast geklemd.

Daar heb je gelijk in. Had er niet aan gedacht dat je die bananen ook kunt vastschroeven (de 2 manier die jij noemt).

Alleen de eerste manier die jij noemt snap ik niet helemaal. Wat kun je dan aandraaien?

Henrie,

Bij de eerste methode draai je een deel van de banaanstekker aan, waardoor de pin van deze stekker uitzet ( ;);) ) en zo strak in het chassisdeel komt te zitten.

Bij de tweede methode draai je juist het chassisdeel zelf aan waardoor de banaan klem komt te zitten.

- de banaan in een gat steken dat in het chassisdeel zit. Hiena kun je het chassisdeel aandraaien op de zelfde manier als wanneer je er een spade tussen had geklemd.

Goed, ik ben een tijdje afwezig geweest, maar dit is wel een topic naar mijn hart en voor mij zeer actueel. Ik heb vorige week een paar IRS Sigma's gekocht, in eerste instantie ter vervanging van mijn Ren's, maar ben ook eigenlijk net gek als ik die wegdoe, dus die verhuizen naar achteren, dat worden mijn rear speakers. De Sigma is heel veel moelijker in plaatsing en dan bedoel ik niet vanwege die 90 kg die ik constant heen en weer moet sjouwen. Door de Emit op de achterkant luistert het zeer nauw hoe je hem plaatst en ben daar zeker nog niet uit (to say the least). In ieder geval doe ik mee aan het cluppie, al is het maar om ook een paar Infinity IRS Sigma's erbij te hebben.

Goed, ik ben een tijdje afwezig geweest, maar dit is wel een topic naar mijn hart en voor mij zeer actueel. Ik heb vorige week een paar IRS Sigma's gekocht, in eerste instantie ter vervanging van mijn Ren's, maar ben ook eigenlijk net gek als ik die wegdoe, dus die verhuizen naar achteren, dat worden mijn rear speakers. De Sigma is heel veel moelijker in plaatsing en dan bedoel ik niet vanwege die 90 kg die ik constant heen en weer moet sjouwen. Door de Emit op de achterkant luistert het zeer nauw hoe je hem plaatst en ben daar zeker nog niet uit (to say the least). In ieder geval doe ik mee aan het cluppie, al is het maar om ook een paar Infinity IRS Sigma's erbij te hebben.

Leuk weer 'n "ICC-lid"

Wanneer en waar komen we bij elkaar.....?????

:confused:

Guest muziekfreak

Ja idd wie/wat/waar/hoe ik heb je al een mail gestuurt hans...met mij nummer dus ik hoor het wel.

Ik ben alleen niet tussen 9 en 17mrt thuis, dan ben ik op vakantie :D Maar heeft er iemand nog ideeen over een website en wie gaan de club "leiden" ofzoiets.

Ik heb geen idee hoe je zoiets aanpakt :confused:

Voor een luistersessie ben ik altijd wel teporren...ik heb geen auto maar met de bus of trein kom je een eind :) Dat is het me wel waard om naar de classics van andere gaan te luisteren.

MVG Muziekfreak

Ik heb net http://www.infinityclassics.tk/ op mijn naam gezet en alvast een achtergrondje gemaakt :D

De verdere invulling mogen de Infinity lovers bespreken, ik voer het zo goed als ik kan uit, of er moet nog een andere 'webmaster' beschikbaar zijn :rolleyes:

De popups kun je met www.google.nl blokkeren, op hun website staat een simpele toolbar hier voor.

Andr

Beetje positiever graag Henk, zonder input van de anderen wordt het niets, het is niet alleen mijn website :rolleyes:

Als je iets registreert, moet er op z'n minst een homepage zijn waar je naar verwijst, al is hij zo leeg als deze :D

Andr

Infinity intimi! Waar staat TK trouwens voor? Tadjikistan? Te Koop?

TK staat voor Tokelau, een eilandje somewhere.

Zie HIER en voila, alweer een samenwerking met Nederlanders :)

De domeinnamen kun je ook kopen, dan heb je geen popups en evt een aantal services zoals hosting.

Andr