Jump to content

Infinity classics.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

De kast van een luidspreker mag eigenlijk helemaal NIET klinken.

:rolleyes:

Kan iemand zich nog ene Peter Snell herineren

Kennelijk niet :rolleyes: Was dat een luidsprekerontwerper :unsure::)

Tuurlijk wel........>> ;) <<

Alleen ik ken alleen de oude type

Die meneer Snell maakte vanaf half 1970 een paar erg mooie luidsprekers, waarbij met name de speaker, ik meen de SnellA1, die een soort treeplankje had wat op de vloer lag (op die hoogte zat ook de tweeter :blink: ) een zeer positieve indruk maakte.

Tevens hadden ze een wat :blink: groter model, een baskast met een opzetstuk(omspannen met luidsprekerdoek)waarin de midrange en tweeters zich bevonden, welke ook zeer goed klonk.

Ik meen dat de toenmalige importeur Acson nog laatstgenoemde in bezit heeft (niet voor de verkoop ;) )

Ik vind dergelijke teksten op hun site.

>>>>>>>>>>>>>

Massive and Inert Cabinet Design

The XA Reference Tower has a unique cabinet construction. It uses highly damped enclosure walls to control resonance and preserve midrange purity. The cabinet is of a multilayer construction with 2 layers for all side walls and back and 3 layers for the baffle. Each layer is adhered to the next with a highly lossy polymer that absorbs resonant energy. Whereas other manufacturers may deal with mass and rigidity and ignore resonance control, we feel that this high loss cabinet design is central to the clean bass and midrange of the XA Reference Towers.

<<<<<<<<<<<<<

:)

Beste Hans,

Ik ben even offline geweest en zie dat er een nieuwe ICC dag op komst is.

1 mei is akkoord. Wellicht even een kleine uitnodiging via een PM?

Dan weet je meteen wie er komt, en wie niet.

Er was trouwens iemand op het item (heel veel infinity's) namens "Coenr" die zelf speelt met de Omega's (ook Brabant), die aangaf lid te willen worden. Wellicht een leuk idee om hem ook uit te nodigen. Tot hoors!

Groet aan alle ICC

Ik vind dergelijke teksten op hun site.

>>>>>>>>>>>>>

Massive and Inert Cabinet Design

The XA Reference Tower has a unique cabinet construction. It uses highly damped enclosure walls to control resonance and preserve midrange purity. The cabinet is of a multilayer construction with 2 layers for all side walls and back and 3 layers for the baffle. Each layer is adhered to the next with a highly lossy polymer that absorbs resonant energy. Whereas other manufacturers may deal with mass and rigidity and ignore resonance control, we feel that this high loss cabinet design is central to the clean bass and midrange of the XA Reference Towers.

<<<<<<<<<<<<<

Ja Hans dat is de moderne Snell, overigens heeft dit niks maar dan ook niks meer met het werk van ,de helaas veel te vroeg overleden, Peter Snell te maken.

Om het heel kort samen te vatten, Peter Snell was zich er terdege van bewust dat een kast kleurt.

Maar hij verstond de kunst om het geheel zo te bouwen dat dit effect positief word toegevoegd aan de totale klank van de speaker.

Om een idee te krijgen hoe een moderne Snell HAD kunnen klinken zou je eens een AudioNote speaker kunnen beluisteren.

Deze ontwerpen zijn allemaal gebaseerd op de ontwerpen van Peter Snell.

Alhoewel de echte die-hards nog steeds zeggen dat de originelen een veel mooier midden gebied hebben.

Die meneer Snell maakte vanaf half 1970 een paar erg mooie luidsprekers, waarbij met name de speaker, ik meen de SnellA1, die een soort treeplankje had wat op de vloer lag (op die hoogte zat ook de tweeter :blink: ) een zeer positieve indruk maakte.

Dus de tweeter lag zo'n beetje op de vloer? :blink:

Nou, dat moet wel een zeer apart ontwerp zijn.

Maar in de oude ontwerpen deed de kast dus bewust mee. Ik heb een tijd geleden ook iets over Engelse monitoren gelezen waarbij dat gebeurde.

Dat zie je toch nauwelijks, ontwerpen met zo'n principe. De meeste speakers waarbij de kast meedoet omdat ie te dun is of zo, daar word ik niet vrolijk van, maar misschien klinkt zo'n specifiek ontworpen kast wel goed, zou het zo niet weten, moet het eens horen.

Zaterdagmiddag is prima Hans.

Ik kan evt LeonS weer meenemen.

Zal ik mijn Meridian CD-speler ook meenemen, of wordt dit net iets te veel van het goede, gezien de tijd ?

Dan maken we de tijd toch gewoon langer....

Wat mij betreft, dan wel eerder beginnen. Ik wil n.l. de avond proberen vrij te houden.

Eerder beginnen is wat lastig voor deze huisman, kan die avond misschien om 19:00 beginnen Hans? :o;)

Ik wil de Northstar combi wel meenemen, maar eigenlijk is de set zoals hij is waar het om gaat, toch :unsure:

Andr

Beste Hans,

Dank voor de uitnodiging; wat mij betreft is zaterdag 1 mei ook prima. Ik heb trouwens een lichte voorkeur voor beginnen in de middag. Woon jij niet ergens in de buurt van Wageningen ?

Kan ik nog iets (behalve goede zin) of iemand meenemen vanuit omgeving Eindhoven?

Hoe ziet je setup er precies uit?

Beste Hans,

Dank voor de uitnodiging; wat mij betreft is zaterdag 1 mei ook prima. Ik heb trouwens een lichte voorkeur voor beginnen in de middag. Woon jij niet ergens in de buurt van Wageningen ?

Kan ik nog iets (behalve goede zin) of iemand meenemen vanuit omgeving Eindhoven?

Hoe ziet je setup er precies uit?

Dat wordt dan een (bijna) thuiswedstrijd.... Ik woon n.l. tussen den Bosch en Eindhoven.

De setup bestaat uit:

Draaitafel: Linn LP12 met Micro Benz MC Gold

Phonopre Array P1

CD speler Harman Kardon 760 (gemod)

SACD speler Philips DVD 963 SA

Voorversterker Array Obsedian A2

Eindversterker Array Quartz S1

Luidsprekers Infinity Renaissance 90

Interlinks gevlochten a la Array.

Luidsprekerskabels gevlochten a la Array

Netkabels gevlochten

Netfilter Visonik

Dit alles speelt in een behoorlijk gedempte huiskamer van ca 60 m2.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik de avond graag vrij wil houden.

Dus wat mij betreft beginnen we om 10:00 uur :rolleyes: (13:00 uur mag natuurlijk ook), maar stoppen we om uiterlijk 18:00 uur.

klinkt goed Hans ... ik ben erg benieuwd naar de LP12, Benz, Array combi en de prestaties van de Philips 963SA (daar heeft mijn broer interesse naar).

Kortom ... ik heb er zin in !!!

Aan de Philips is nog niks gemod. Op CD klinkt hij echt beduidend minder dan de HK. Met SACD daarintegen weer beter.

Met wat geluk heb ik volgende week m'n nieuwe eindversterker in de MK2 versie. Er is echter nog veel geluk nodig, omdat Chris nog aan de MK2 versie moet starten. Gelukkig zijn de ideeen en de onderdelen er al wel.

Volgens mij moeten we gaan opmaken wie er zoal komen. Ik ben n.l. bang dat we vol zitten, en ik wil niemand teleur stellen.

Als iedereen die zeker komt mij een mailtje stuurt, dan heb ik geljk jullie E-mail adressen bij de hand en kan ik makkelijk een briefje retourneren.

Van CoenR (en zijn vrouw) heb ik al een berichtje. Nu de rest nog.