Headshell Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Ik zie op dit forum bijna nooit iets over platenspelers . Valt me wel erg tegen. Geen fijnproevers op dat gebied op dit forum? Leuk... Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Dan zou ik iets meer zoeken als ik jou was. Er staat genoeg over geschreven volgens mij... Zoek je iets specifieks trouwens? Een topic daarover openen kan altijd natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 14 februari 2004 Author Report Share Posted 14 februari 2004 Als je het echt wilt weten: het gaat erom, wat de liefhebbers hier denken van deze 3 dingen: -Het belang of nut van fluid dampers. Vindt iedereen hier dat ze het geluid beter maken of is het alleen maar een paardemiddel om bepaalde tekortkomingen bij te werken. -Of ze bij dit forum ook denken dat een subsonic filter echt een rol moet spelen, of dat het alleen maar fouten wegwerkt die normaal gewoon niet hadden mogen worden gemaakt. -Combineren jullie hier lukraak elementen met armen, of houden jullie er regels op na. Of is het uiteindelijke geluid de enige factor van belang? Vind ik belangrijke zaken, waar ik de laatste tijd over nadenk... Echt denkertje dus. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Zo te lezen heb je de antwoorden al klaar, kunnen we er verder over ophouden, lijkt mij volstrekt duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Een subsonic filter (uitschakelbaar liefst) kan wel prettig zijn, veel platen hebben hobbels en bobbels (niet zozeer voor de rumble van de speler zelf, die hoort minimaal te zijn). Tenzij je het stoer vind om je woofers heftig heen er weer te zien bewegen, natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Een subsonic filter geloof ik wel in. Het voorkomt kapotte speakers. Je koopt natuurlijk een element met het beste geluid, maar wat dat in jouw combinatie is moet je maar een beetje inschatten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Vooral bij Basreflexen (=90% van de speakers) is het gevaarlijk (geen demping beneden de poort frequentie). De Sphinx phono pre heeft zo'n sub filter. Mijn Black cube niet. Misschien ga ik er tzt wel eentje maken http://sound.westhost.com/project99.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 er staat genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 15 februari 2004 Author Report Share Posted 15 februari 2004 Bedankt voor jullie serieuze antwoorden. Het was ook serieus bedoeld. Ik sta open voor het veranderen van mijn mening, echt. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Bedankt voor jullie serieuze antwoorden. Het was ook serieus bedoeld. Ik sta open voor het veranderen van mijn mening, echt.Jan Begin dan niet te stellen dat er op dit forum niet over platenspelers, armen en elementen wordt "gepraat", zo goed als wij jou kennen van andere fora met diepgravende theoretische verhandelingen en verwijzingen naar de Nederlandse platenspeler "guru" VdH, zo kan het jou ook niet ontgaan zijn, dat hier wel degelijk een aantal topics over platenspelers hebben gelopen of zelfs nog lopen. Wil je ergens over praten, start dan een topic waar een touw aan vast te knopen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 februari 2004 Author Report Share Posted 17 februari 2004 Je hebt gelijk. Maar ik heb hier in het verleden echt wel eens een visje uitgeworpen over het een of ander. Maar dan krijg je de boel niet aan de gang. Maar ik heb niet eens aandelen bij vandenhul. Ik vind het wel attent,dat daar veel gratis info staat. Nee, dan moet je over die geschriften beginnen van die deense luchtarmuitvinder. Daar loop ik misschien wel te fanatiek achteraan. Ik hoef ook echt niet steeds gelijk te krijgen, hoor. Met 70 % van de gevallen heb je mij al tevreden. Maar als ik iets aankaart, wat sommigen te theoretisch is, moeten ze niet gelijk zo gaan peeuwen, alsof ze ergens pijn krijgen. Ik verdiep me echt ook wel in de praktische dingen. Ik bouw af en toe iets en ik luister zelfs ook weleens naar muziek, dus zo eenzijdig is het nou ook niet. Maar als je even een te hoge naalddruk opgeeft voor een OM20 die staat te dansen in een 16g- arm, terwijl ze dat plaatje er niet eens hebben uitgehaald, beginnen ze te schreeuwen van: naar die en die moet je nooit meer luisteren. Kijk, kom dan met zinnige argumenten, op het moment dat je een ander onderwerp zo belangrijk vind dat je daar wel de moeite neemt om kwaad te worden. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Vandaag ben ik nog niet kwaad geweest, zal het ook niet zo heel erg snel worden dankzij schrijfsels op dit forum, het blijft lastig duidelijk te maken wat je zoal bedoelt, als de tegenpartij inderdaad niet erg veel kennis van zaken heeft. Blijft wel dat als je ergens over wilt praten, je toch eerst iets moet laten zien, weten we tenminste waar je staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Waaaaaar gaat dit in hemels naam nu over? s-m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Waaaaaar gaat dit in hemels naam nu over? s-m. Ja, dat vraag ik me eigenlijk ook af... Zal wel een conflict buiten het forum om zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 februari 2004 Author Report Share Posted 17 februari 2004 Het huwelijk tussen armen en elementen. Je wilt toch zelf ook wel eens een element bij een arm kiezen of andersom. Wat is nou belangrijk bij die keuze. Waar moet je voor oppassen. Of zo maar van een end weg een element eraan hangen en dan maar zien? Want dat zit achter deze drie vragen, die ik heb gesteld. Ik heb op Vinyl Engine een deense publicatie aan een soort clipboard opgehangen. En eene Mosin een paar verhalen over een Magnepan - arm. Op blz. 5 op dat forum zie je een topic over dit onderwerp: armresonanties. Nou en daar heb ik nog al eens iets over te z..en op nederlandse en andere forums. Het pleidooi is: probeer een zo hoog mogelijke resonantiefrequentie te halen, als het effe kan boven 10Hz. Nou schijnen veel tt- bezitters niet te weten wat resonantie is. Maakt ook niet uit, maar het verhaal kan je wel helpen voor je duur verdiende geld een optimale combinatie samen te stellen, bijvoorbeeld door te letten op effectieve massa en compliantie. Of koopt er nooit iemand een element of een arm? Het is een conflict buiten dit forum. Bijvoorbeeld in een situatie waarbij mensen fouten hebben gemaakt bij het matchen van een arm en een element, en je probeert er een theoretische verklaring voor te geven. Of je probeert aan te voeren, dat een subsonic filter ook alleen maar kan helpen, als je een fout gemaakt hebt, aangezien het normaal niet nodig is. In beide gevallen proberen ze je voor gek te verklaren, omdat zoiets theoretisch in de praktijk toch nooit belang heeft. Of ze geloven je domweg niet en gaan blokken beton graven, ipv. gewoon een goeie combinatie op te zetten. Er mag bijna niks met theoretische argumenten worden onderbouwd, omdat we tegenwoordig alleen maar luisteren, of omdat de favoriete journalist nou eenmaal ons standpunt heeft. (of andersom) Kijk, dat bedoel ik en dat begint me zo'n beetje de keel uit te hangen. Dus inderdaad niet op dit forum. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Zal wel een conflict zijn... Is er inmiddels wel ergens een soort van conflict ontstaan, dit ligt niet tussen Jan en mij, althans, ik ben me nergens van bewust, wat ik wel graag wilde is inmiddels geschied, er is verheldering ontstaan, heb ik redelijk kort door de bocht om gevraagd.................... Om dit nu maar direct te onderstrepen, kan ik zeggen dat ik met hetgeen hierboven is gezegd, goed uit de voeten kan, streef zelf ook naar resonanties tussen de 10 en 12 Hz, echter een enkele keer wil een element / arm combinatie wel eens lekkerder klinken als je net buiten deze range zit. Sub-Sonic filters heb ik een broertje dood aan, ook het hoorbare signaal ondervindt er hinder van, mochten dit soort noodgrepen noodzakelijk zijn, is de beste weg een ander element te kiezen of een andere arm in te zetten. Zeg Jan, met luisteren is niet zo heel veel mis, mits je weet waarnaar je luistert, luisteren naar wat er in commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 februari 2004 Author Report Share Posted 17 februari 2004 Ik ben het hier voor 99.9 % wel mee eens, denk ik. Nou dat wil bij mij wel wat zeggen. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Houden we toch nog 0,1% om heibel te maken................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 februari 2004 Author Report Share Posted 17 februari 2004 En dat is....... Heb je dat verhaal nou al gedownload en een beetje bestudeerd, waar die link op slaat? En die fabrieksdocumentatie van Magnepan en die topic daarzo, waar uitgelegd wordt, hoe een arm eigenlijk met het verschijnsel resonantie om moet gaan? Ik weet het, het is saaie kost , maar iedereen heeft het er over in de tt- wereld. Kijk, ik kick namelijk op dergelijke nutteloze kennis, mij kan je dus niet meetellen. Je moet je element aan je arm aanpassen. De ene zegt: het gewicht van het element moet bij het gewicht van de arm passen. Een andere zegt: je moet een dikkere pook bij een mc- element. Of: een MC kan niet bij een unipivot. De ene expert zegt: niet onder 8 Hz. , de ander : niet boven 10 Hz. Maar echt doorgronden van de basisproblematie, dat doen er maar weinig. Je vindt eigenlijk nooit goeie algemeen aanvaarde literatuur over dit soort zaken. Maar bij mij thuis op zolder lag het al decennia voor de houtworm te consumeren: "Audible effects of mechanical resonances resonances in turntables." Geschreven door Air Arm Inventor Paul Ladegaard. Ik dacht dat ik hem had weggegooid. Dat end papier dan... Wie kent het/ Of wie kent hem niet? En wie heeft die sites wel eens gezien over die Ladegaard- armen? Als je dat een keer goed leest wil je alleen nog maar van die lekkere resonantie-tjes boven 10Hz. Daar zijn de frietjes van de Mac niks bij. Trouwens die zijn in duitsland goedkoper en nog lekkerder ook...Net als zoveel dingen. Een Benz MC20E2 kost hier 170 en daar 150 euro. Trouwens, ik zag dat onze importeur nou ook een emailadres heeft. Mijn raad dus opgevolgd. Als zijn dealers nou ook nog een keer hun prijslijsten kunnen vinden....(zwaardje...!) Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Heb je dat verhaal nou al gedownload en een beetje bestudeerd, waar die link op slaat? En wie heeft die sites wel eens gezien over die Ladegaard- armen? Als je dat een keer goed leest wil je alleen nog maar van die lekkere resonantie-tjes boven 10Hz. Neen, ik heb dat stuk niet bestudeerd, wel gescand, het levert enige achtergronden bij hetgeen vele anderen op een plezantere manier hebben beschreven en hetgeen ik in de praktijk meemaak. Ladegaard heet overigens Poul, kan het ook niet helpen, Deens, bijzonder project.............. Zonder me uitputtend te hebben verdiept in dit stuk, wilde ik dat toch al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Ladegaard heet overigens Poul, [...] Bedoel je de Ladegaard van Bruel & Kjaer? Prachtige kerel. Iemand die probeert om zowel te luisteren als te meten en dat te relateren, en verklaringen voor fenomenen te vinden. 'K heb hem eens bij een training bij B&K ontmoet. Heel anders dan de huidige "audioNeuzelaars" die hun audiogeilheid na het lezen van een folder van een "overhyped" model niet kunnen onderdrukken, en niet gehinderd door "enige kennis van zaken" tijdschriften vol schrijven. ter zijde, deze draad begon een beetje vreemd, maar zou iemand ons van een aantal relevante links kunnen voorzien? Googelen op Ladegaard levert wel wat op maar ik ben zeer geinteresseerd in meer info over draaitafels, armen, elementen resonanties en de fysika daarvan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Ladegaard heet overigens Poul, [...] Bedoel je de Ladegaard van Bruel & Kjaer? Prachtige kerel. Iemand die probeert om zowel te luisteren als te meten en dat te relateren, en verklaringen voor fenomenen te vinden. 'K heb hem eens bij een training bij B&K ontmoet. Heel anders dan de huidige "audioNeuzelaars" die hun audiogeilheid na het lezen van een folder van een "overhyped" model niet kunnen onderdrukken, en niet gehinderd door "enige kennis van zaken" tijdschriften vol schrijven. ter zijde, deze draad begon een beetje vreemd, maar zou iemand ons van een aantal relevante links kunnen voorzien? Googelen op Ladegaard levert wel wat op maar ik ben zeer geinteresseerd in meer info over draaitafels, armen, elementen resonanties en de fysika daarvan. Ja, dat is 'm, een stukje van zijn hand over resonaties is te vinden op vinylengine.com, library, misc, zijn armen zijn op te sporen mbv google, zijn naam en zoiets als tonearm. Op DIYaudio.com lopen een paar topics over deze arm. Via ruadhifi.nl kun je op de links pagina een aantal linkjes vinden over afstellen van armen/elementen, ook een verwijzing naar de site van Rudolf Bruil ( AudiOpinie ) Al zoekend kom je steeds meer sites met min of meer nuttige informatie tegen, soms ook heel toegankelijk geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 blij dat mijn Lux al met zo een subsonic filter is uitgerust !!! maar dacht dat het pas nuttig zou bij de rare pieken die de tuner af entoe veroorzaakt ,met het zoekn naar en andere zender ow ja ik had 2 draaitafels een micro seiki dd33 en een dual 506-1 nu heb ik een tijd geleden (4 jaar) de micro seiki weggegeven aan een kennis die een draaitafel zocht........en de dual gehouden reden snaar aandrijving heeft meer voor mij dan direct drive, maar nu zie ik dat die micro seiki's best wel aardig wat opbrengen zo 2 de hans, was dus mijn keus goed of niet goed ...dat is dus de vraag ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Waaaaaar gaat dit in hemels naam nu over? s-m. Ja, dat vraag ik me eigenlijk ook af... Zal wel een conflict buiten het forum om zijn... Misschien bedoelt hij dit? Andere discussie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Ja, dat is 'm, een stukje van zijn hand over resonaties is te vinden op vinylengine.com, [...] Dank je Jitze, Het is met Google soms lastig de juiste ingang te vinden, misschien is deze combinatie'em. Weer's iets te doen voor het weekeinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts