Kermit Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Voor de volledigheid: De Britten CD is niet van DGG-Archiv, maar van Decca en is terug te vinden in de Eloquence serie(maar niet meer verkrijgbaar...). Het gaat hier om een CD met werken die door Britten zelf gedirigeerd zijn. De opnames stammen uit de jaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 ...maar gelukkig , na een opaar kilometer wees hij met zijn hand een zijweg in , en knikte . gelukkig , hij reed weer weg . ... Met brullende motoren naar het Limburgse Echt om aldaar een zakelijk conflict uit te praten met enige zich bij voorkeur eveneens op motoren verplaatsende heren Hells Angels, Nomads, Intruders... aangenaam volk Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claro Que si Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 ... maar gelukkig , na een opaar kilometer wees hij met zijn hand een zijweg in , en knikte . gelukkig , hij reed weer weg . ... Met brullende motoren naar het Limburgse Echt om aldaar een zakelijk conflict uit te praten met enige zich bij voorkeur eveneens op motoren verplaatsende heren Hells Angels, Nomads, Intruders... aangenaam volk Met groet, Over 10 jaar heel appelscha strak in het leer Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Beste Geerdie, Er wordt wel gebroed op een spekstenen King, Alleen een King of wellicht ook een Prince??? Misschien moet ik toch maar eens een keer de beide PP's gaan beluisteren. Ik heb de King nog niet in levende lijve gezien maar ik ben bang dat hij toch net wat te groot is voor mijn kamer . De Prince is wat dat betreft beter maar als ik toch iedere keer weer lees dat de King duidelijk beter is dan de Prince zou wat mij betreft, op voorhand dus zonder ze ooit gezien of gehoord te hebben, een model wat tussen de King en Prince inzit (Pring of Kince? ) heel interessant zijn (pak em beet 30 cm breed). Past mijn versteker met een stabiel maar toch bescheiden vermogen van 30 W ook goed (de King net iets te groot??). Ach Spido, heb je twee modellen en voor ieder wat wils, is het nog niet goed.. Ik raak zo langzamerhand wel nieuwsgierig. Een spekstenen Prince lijkt me voor een vloer en de rug van de eigenaar ook wel interessant. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Beste Conqubite, Een full-size King in speksteen zou tussen de 300 en 350 kilo gaan wegen. Een beetje, eh, bezwaarlijk, toch wel... Je zou ze misschien op lokatie kunnen opbouwen, net zoals spekstenen haard/ovens. Als de vloer het toestaat, tenminste. Maar dat lijkt niet erg realistisch. Vermoedelijk zal er daarom nog een ca. 75 liter systeem op basis van de 30 cm woofer bijkomen. Doordat er weinig verliezen zijn, kan de kast compacter worden dan wat bij houten behuizingen mogelijk is. Hangt natuurlijk ook van de basunit en de afstemming af. We vragen ons af, of er in het laag nog erg veel winst te behalen is: de resultaten met de 20 cm unit in het 45 liter systeem (85 kg!) waren al zo verrassend goed. Het kleine systeem rolt af vanaf ca. 35 Hz. Het grotere systeem zou dat vanaf ca. 25 Hz moeten doen. Of je dat verschil zou horen..? Kweenie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Beste Conqubite, Een full-size King in speksteen zou tussen de 300 en 350 kilo gaan wegen. Een beetje, eh, bezwaarlijk, toch wel... Je zou ze misschien op lokatie kunnen opbouwen, net zoals spekstenen haard/ovens. Als de vloer het toestaat, tenminste. Maar dat lijkt niet erg realistisch. Vermoedelijk zal er daarom nog een ca. 75 liter systeem op basis van de 30 cm woofer bijkomen. Doordat er weinig verliezen zijn, kan de kast compacter worden dan wat bij houten behuizingen mogelijk is. Hangt natuurlijk ook van de basunit en de afstemming af. We vragen ons af, of er in het laag nog erg veel winst te behalen is: de resultaten met de 20 cm unit in het 45 liter systeem (85 kg!) waren al zo verrassend goed. Het kleine systeem rolt af vanaf ca. 35 Hz. Het grotere systeem zou dat vanaf ca. 25 Hz moeten doen. Of je dat verschil zou horen..? Kweenie. Misschien twee 20 cm woofers...???? Je kunt dan twee kasten maken, die beter hanteerbaar zijn. Theoretisch zouden die niet dieper gaan dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 februari 2004 Author Report Share Posted 16 februari 2004 beste spido , ik denk (nu ik het weekend alles nog eens heb overdacht) dat die 20cm woofer in speksteen meer dan zat is . er kwam laag uit, dat zelfs voor een orgel liefhebber toereikend was . C1 16 voet (32hz) komt niet zo veel voor in de muziek . dus als een speakersysteem tot 35 hz loopt , is dat prachtig! het mooiste zou zijn als klaas er een tweeweg systeem van kon brijen . ps : een spekstenen king zou voor mij geen probleem zijn . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Spekstenen IRS-sen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 februari 2004 Author Report Share Posted 16 februari 2004 of betonnen hybride esl's met kippeveren Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 16 februari 2004 Report Share Posted 16 februari 2004 Waarom niet 2 gaten in je betonvloer laten fraisen en daar speakers in hangen ? geweldige baskast die kruipruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claro Que si Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Waarom niet 2 gaten in je betonvloer laten fraisen en daar speakers in hangen ? geweldige baskast die kruipruimte Woofer in de Convectorput, geweldig... Mvgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Waarom niet 2 gaten in je betonvloer laten fraisen en daar speakers in hangen ? geweldige baskast die kruipruimte zo'n slecht idee is dat niet hoor, ken iemand die heeft twee 15" subwoofers in zn vloer zitten en dat is verre weg het beste laag dat ik ooit gehoord heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Waarom niet 2 gaten in je betonvloer laten fraisen en daar speakers in hangen ? geweldige baskast die kruipruimte zo'n slecht idee is dat niet hoor, ken iemand die heeft twee 15" subwoofers in zn vloer zitten en dat is verre weg het beste laag dat ik ooit gehoord heb Vooral 'n goed idee voor als je in een flat woont..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Ik zie op de foto's dat de speakers vrij dicht tegen de achterwand aanstaan. Ik meen me te herinneren dat de Kings bij Puur ook dicht tegen de zijmuur staan. Betekend dit dat de PP's "gemakkelijk" zijn te plaatsen?? en gaat dit niet ten koste van de soundstage (met name in de diepte)?? Ik heb bij mezelf dit eens opgemeten. Mijn kamer is akoestisch behoorlijk hard en zeker niet ideaal. De voorkant van de speakers staat ongeveer 75 cm van de (betonnen) achterwand, de afstand van de zijkant van de speaker tot de muur is iets meer dan 60 cm. Aan de andere kant zal dit ongeveer net zo zijn, hier hangen echter gordijnen (een eindje van de muur af) waardoor het wellicht minder problematisch is. De afmetingen van mijn speakers zijn (incl stands) hxbxd 101x25x33 cm (speaker zelf is 50 cm hoog) Omdat ik niet heel veel mogelijkheden heb zal ook een nieuwe speaker ongeveer zo moeten komen te staan. In de breedte kan ik nog wel iets schuiven maar in de diepte zal dat niet heel veel zijn ben ik bang. Wellicht dat je ze bij een serieuze sessie nog wat verder de kamer in kunt zetten maar dat zal niet te pas en te onpas kunnen. Met een spekstenen speaker kun je dat gevoegelijk vergeten . Een van de criteria voor mij voor nieuwe luidsprekers is dan ook dat ze (relatief) gemakkelijk plaatsbaar moeten zijn zonder veel kwaliteit in te leveren. Het hoge rendement is eveneens aantrekkelijk, helaas kom je steeds meer laag rendement speakers tegen. Ondanks het gewichtsnadeel van de speksteenspeakers, dat wel eens onoverkomelijk zou kunnen zijn, ben ik zeer benieuwd naar de ontwikkelingen die Feenstra hiermee maakt. Ik hoop dat Spido ons op de hoogte houdt. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Ondanks het gewichtsnadeel van de speksteenspeakers, dat wel eens onoverkomelijk zou kunnen zijn, ben ik zeer benieuwd naar de ontwikkelingen die Feenstra hiermee maakt. Ik hoop dat Spido ons op de hoogte houdt. Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 "De stenen zullen spreken! De muren zullen de lof verkondigen..." Luidsprekers in de muren metselen is al bijna net zo'n oud idee als de overeenkomstige gewoonte van de H. Moederkerk te Hispaniën met betrekking tot joden en ketters. In het begin van de jaren 70 had Kef bijvoorbeeld al een handleiding en een speakerkit voor wandmontage, waarbij niet alleen de spouw van de muur, maar ook de kruipruimte onder de vloer een vitale rol speelde. Dit werd geen succes. Het valt vaak niet mee om muurluidsprekers zo op akoestisch gewenste plaatsen te monteren, de capacitatieve demping van de basluidspreker is slechts in één op de twintig miljoen gevallen ongeveer correct, en de kit had eigen problemen. (Hij bestond uit een T15 - een grote dometweeter, die eigenlijk te groot en te zwaar was om een echte tweeter te zijn, en te klein en te licht om het werk tijdig van de zware basunit over te nemen - en een voorloper van de beroemde polystyreenschuimvlakmembraanzuiger B139, maar dan groter en zwaarder (zó zwaar zelfs, dat hij om de paar maanden een halve slag moest worden gedraaid, omdat de ophanging onder het gewicht van het polystyreen & aluminium ging uitzakken en de spreekspoel begon aan te lopen). En het stijve woofermembraan brak vreselijk op in het overnamegebied. Dit neemt niet weg dat het een aantrekkelijk idee is, dat inmetselen. Maar het luchtvolume achter de basserd moet wel kloppen, bijvoorbeeld. Beste Hans, Het klopt dat de stijgtijd van een kleinere woofer korter is dan die van een grote woofer. Toch kunnen ze alletwee prima dezelfde frequenties weergeven, nietwaar? Het belangrijkste is, dat het uiteindelijke complete systeem fasecoherent wordt. Snellere woofers garanderen dat auf sich net zo min als tragere woofers. Snelheid is, zoals alles, een relatief begrip. Nadeel van twee kleinere woofers is, dat je eigenlijk gewoon de curve van de kleinere woofer krijgt, + 3 dB. Dus, net zoals bij één kleinere woofer: eerder afvallen, en een hogere resonantiefrequentie. En dus ook: een hogere afstemfrequentie. Hierbij wordt aangenomen dat je niet wilt afstemmen in het gebied waarin de unit vooral vervorming produceert... Het experiment met de grotere unit in speksteen zal ook nauwelijks gericht zijn op het uitbreiden van het bereik. Erik liet weten dat zelfs voor orgelzwelgers de 20 cm units voldoende in huis hadden. Maar we zijn benieuwd of de bas nog béter kan worden dan in het huidige systeem. De ervaring met King en Prince heeft ons geleerd dat er kwantitatief (meetbaar) heel weinig verschil is tussen die beide systemen, maar aan muziekmateriaal wel. De King zet grote impulsen vanzelfsprekender en rustiger neer dan de Prince. Laatstgenoemde laat - in geringe mate, maar waarneembaar - toch nog wel iets van de kortademigheid horen die kenmerkend is voor een kleinere luidspreker die net doet alsof-ie een heel grote is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 "De stenen zullen spreken! De muren zullen de lof verkondigen..." Luidsprekers in de muren metselen is al bijna net zo'n oud idee als de overeenkomstige gewoonte van de H. Moederkerk te Hispani Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Als kind werd er weleens een stemvork op m'n schedel gezet, dat versterkte ook. Leef je fantasie maar uit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 februari 2004 Report Share Posted 17 februari 2004 Dat klopt, wat cgm opmerkt: de muur moet een star, vast, niet-trillend lichaam zijn. Geen klankbord of zangbodem, dus. Steen biedt daartoe betere mogelijkheden dan hout, dunkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 februari 2004 Report Share Posted 18 februari 2004 (...) heel open en dynamisch , maar toch een homogeen klankbeeld .het hogere middengebied vond ik soms iets dichtlopen (...) Beste Erik, Klaas valt het ontwerp steeds op het zwakste punt aan. Je zult begrijpen dat onmiddellijk het hogere middengebied alle aandacht kreeg! Eigenlijk tegen zijn nieuwe denkbeelden in, had KF een seriespoeltje (van slechts 0,22 mH) voor de middentoner geplaatst. Dit spoeltje diende ervoor te zorgen dat deze unit meer van het engelengezang zou overlaten aan de ribbontweeter. (Deze 3 grams 10 cm faseplug-kevlarmiddentoner jubelt uit zichzelf ferm door tot wel 14 kHz: 't lijkt een ouderwetse power tweeter, zoals die van Leak, Wharfedale of Altec Lansing, destijds!) Het zorgt echter ook voor fasedraaiing: zowel boven als onder de wisselfrequentie. En die leverde mogelijk deze onvolkomenheid op. In zulke gevallen kun je kiezen: of de tweeter ompolen, of het spoeltje er toch maar uit. Omdat de eerste mogelijkheid alweer tegen de nieuwe opvattingen ingaat - er zijn immers harmonischen in het hogere midden, waaraan de tweeter een bijdrage levert, en die fasecoherent moeten zijn met de laag-output - koos KF voor de tweede optie. Spoeltje eruit, dus. Het lijkt nu verbeterd. Er is meer differentiatie in strijkerskoren, bijvoorbeeld. Klaas is benieuwd naar je oordeel. Wanneer je weer eens in het noorden komt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 18 februari 2004 Report Share Posted 18 februari 2004 Vrienden, Met bijkans blaren op mijn bek vanwege de vraag die mij op de lippen brandt: Horen jullie dat nou allemaal Je hebt hoog, midden en laag, so far so good (om een afgrijselijke term te gebruiken). Maar je hebt blijkens de berichten ook "het hogere middengebied". Mutatis mutandis moet je dus de volgende indeling (kunnen) maken: hoog-hoog/midden-hoog/laag-hoog hoog-midden/midden-midden/laag-midden hoog-laag/midden-laag/laag-laag. Nu heb ik gisteravond naar fraaie cellomuziek zitten luisteren, buitengewoon rustgevende, sonore en bij tijd en wijle dromerige klanken. Genieten geblazen Maar het enige dat ik hoorde was MUZIEK. Ik hoorde geen midden-laag of laag-midden, nee, ik hoorde en genoot muziek. Of ben ik een simpele ziel Met opgewekte groet, p.s.: Spido, wat zijn strijkerskoren Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 februari 2004 Author Report Share Posted 18 februari 2004 beste dick , ik hoor ook niet zo veel hoor tenminste , als het om cdspelers of kabels gaat . qua akoetsiek een weergave van luidsprekers in de huiskamer hoor ik wat meer (grotere interesse?) wat mij dus opviel bij de pp spekesteen was dat het hogere middengied (een sopraan die heel hoog zingt, of de strijkers ) wat dicht liep. wat is dichtlopen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 februari 2004 Report Share Posted 18 februari 2004 Beste Dick, Jij hebt dus eenvoudig zitten genieten van cellomuziek? Jij hebt geen laag, midden en hoog gehoord, laat staan hoog-midden of midden-laag? Wat m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 18 februari 2004 Report Share Posted 18 februari 2004 99% van de speakers heeft hier last van overgens (een paar esl's en de king uitgezonderd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 februari 2004 Author Report Share Posted 18 februari 2004 99% van de speakers heeft hier last van overgens (een paar esl's en de king uitgezonderd) thiel heb ik nog niet gehoord. maar een boks met zoveel speakers kan nooit goed gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts