Jump to content

speksteen, PP en....... muziek.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ter info. (Onderstaande tekst trof ik op een ander forum aan, dat ik hier overigens niet zal noemen, omdat het hifi.nl was.)

Het systeempje dat Erik en Puur beluisterden is 45 liter (85 kg) groot en bevat een 20 cm woofer, een 10 cm middentoner en een foiltweeter.

Er komt nog een 80 liter systeempje op basis van dezelfde units die je in de King aantreft: 30 cm woofer, 13,5 cm middentoner en foiltweeter.

Bij de spekstenen systemen wordt dezelfde wijze van filteren toegepast als bij de King en Prince: bijna niet, dus. En alles in gelijke polariteit.

gecensureerd bedoelt hij waarschijnlijk:

de monacor/number one SPH-100KEP middentoner de SPH-200KE midbas en de Visaton MHT 12 magnetostaat

(...) gecensureerd bedoelt hij waarschijnlijk: (...) SPH-100KEP (...)

Nee, de 10 cm unit is type SPH-102KEP. Daarvan wordt alleen het hogere bereik gebruikt (met de sterkere output), en de output in dat bereik is een aantal deebee's getrimd.

Sluikreclame

Kletskoek!

Ik zeg toch niet hoe vreselijk goed die luidsprekers zijn?

Dat doen de mensen wel die 'm gehoord hebben...

Ik zie het, de 100kep is wel heel erg ongevoelig (85db/m) terwijl voor de 102 88dB opgegeven staat.

Die 88 dB is een gemiddelde over het hele werkingsgebied van de unit.

In het gebied dat van deze unit in dit systeem wordt gebruikt (> 4 kHz), ligt het rendement van de unit boven het gemiddelde systeemrendement van 90 dB/1W/1m.

Vandaar dat de unit in dat weergavegebied een aantal dB's wordt teruggenomen.

(Zonder die reductie van de output beoordeelde men het karakter van het systeem gehoormatig als "te fel": getuige de recensies n.a.v. de luistersessie bij Sebastiaan de Vries te Hilversum, enkele maanden geleden.

Hierbij waren echter ook gevlochten kabeltjes betrokken, wat ongetwijfeld niet alleen de weergave, maar ook het oordeel enigszins vertroebelde.)

In feite levert de curve een natuurlijke bijdrage aan de filtering: zowel boven als beneden het operationele gebied valt de output van deze unit uit zichzelf vrij sterk af.

Sluikreclame

Kletskoek!

Ik zeg toch niet hoe vreselijk goed die luidsprekers zijn?

Dat doen de mensen wel die 'm gehoord hebben...

Ik zie het, de 100kep is wel heel erg ongevoelig (85db/m) terwijl voor de 102 88dB opgegeven staat.

Die 88 dB is een gemiddelde over het hele werkingsgebied van de unit.

In het gebied dat van deze unit in dit systeem wordt gebruikt (> 4 kHz), ligt het rendement van de unit boven het gemiddelde systeemrendement van 90 dB/1W/1m.

Vandaar dat de unit in dat weergavegebied een aantal dB's wordt teruggenomen.

(Zonder die reductie van de output beoordeelde men het karakter van het systeem gehoormatig als "te fel": getuige de recensies n.a.v. de luistersessie bij Sebastiaan de Vries te Hilversum, enkele maanden geleden.

Hierbij waren echter ook gevlochten kabeltjes betrokken, wat ongetwijfeld niet alleen de weergave, maar ook het oordeel enigszins vertroebelde.)

In feite levert de curve een natuurlijke bijdrage aan de filtering: zowel boven als beneden het operationele gebied valt de output van deze unit uit zichzelf vrij sterk af.

Tja.....

als ze niet kunnen zwemmen ligt het aan het water...

en als ze niet kunnen biljarten aan de keu....

:rolleyes:

Jaaaaa Spido,

Ik dacht dat je niet in die kabelonzin geloofde? Dus een stel gevlochten draadjes vertroebelde heel het geluidsbeeld van de door jou gedemonstreerde luidsprekers? Dat vind ik wel zo ontiegelijk krom, dat verhaal...

Een kabel doet niets meer als hele lichte 'nuance' verschillen laten merken, en meer doet ie niet met het geluid.

Of de luidsprekers klinken goed, of de luidsprekers klinken minder goed.

Vind die uitschieters van een aantal tallen db's zoiezo al niet kunnen voor een zogenaamde 'proffesional' die zijn produkt komt demonstreren.

ps: Als men geen speakers kan bouwen ligt het aan de luisteraars :rolleyes:

Mvgr :angry::P

(...) Een kabel doet niets meer als hele lichte 'nuance' verschillen laten merken, en meer doet ie niet met het geluid.(...)

Beste Sherwin,

Bij JOUW luidsprekers zal het weinig verschil uitmaken.

Wanneer je een handje modder in een modderpoel gooit, zie je het water toch ook niet smeriger worden?

Maar bij de PP maakt het een enorm verschil.

Zelfs het kleinste vuiltje valt verschrikkelijk op in deze heldere bron, deze klare fontein!

:P

(Hans, overigens, beste Sherwin, stoorde zich bij Erik thuis niet aan pieken en dalen van 10 dB, maar stoorde zich bij Bas wel aan een ruggetje van +3 dB.

Zegt weinig over Hans, hoor.

Zegt meer over de PP.

Hoe perfecter die wordt, des te meer een kleine onvolkomenheid opvalt.

Maar... "Let it be?"

Ammen

Ik kan me geen lied voorstellen waar de tekst Perfect performer in zou lopen...

Zelfs in de markt wil de tekst Perfect Performer niet echt lopen ;)

Mvgr

Maar OP de markt ...

B.T.W. Sherwin, Spido heeft daar wel een punt. Een beetje opgevoede luidspreker luistert naar 1 bepaald type snoer :P

PP is ontworpen voor gebruik aan gewone, stevige, behoorlijk dikke, koperen kabels, die goed geleiden en flink wat vermogen zonder merkbaar verlies kunnen transporteren.

PP reageert afwijzend op kabels met freakfratsen, die kennelijk bedoeld zijn om imperfecties in de hifi-set te verdoezelen of anderszins de klank aan te passen, en die door verhoogde capaciteiten en/of inducties faserotaties veroorzaken.

Luidsprekers met eigen fasefouten kunnen door zulke "roterende kabels" bij toeval beter gaan klinken: de kabel compenseert dan min of meer de fout van de speaker.

Dit gaat niet op voor de PP. Die gaat dan wat wazig klinken.

Sommige mensen vinden dat wazige wel mooi.

Ze denken dat die wazigheid bij haaifaai hoort.

Ze noemen 't "ruimte" of "lucht".

Pffff!

Gebakken lucht, ja. :D

PP is ontworpen voor gebruik aan gewone, stevige, behoorlijk dikke, koperen kabels, die goed geleiden en flink wat vermogen zonder merkbaar verlies kunnen transporteren.

PP reageert afwijzend op kabels met freakfratsen, die kennelijk bedoeld zijn om imperfecties in de hifi-set te verdoezelen of anderszins de klank aan te passen, en die door verhoogde capaciteiten en/of inducties faserotaties veroorzaken.

Luidsprekers met eigen fasefouten kunnen door zulke "roterende kabels" bij toeval beter gaan klinken: de kabel compenseert dan min of meer de fout van de speaker.

Pffff!

Gebakken lucht, ja.

Ik wil wel even reageren op wat we hoorden met verschillende kabels op de King.

Spidoklaasbob draait de boel gewoon om, met de gevlochten speakerkabels klonk de meeste muziek goed en gedetailleerd en zeker niet troebel of met 'lucht'.

Die lucht of ruimtebeleving hebben we bij een aantal opnames gehoord en bij andere niet, mij maak je niet wijs dat een speakerkabel dit 'doet'.

De oerdegelijke, platgetrapte en geoxideerde dikke platte speakerkabels die Klaas bij zich had zorgden dat veel van de helderheid, beeldvorming en kracht verdwenen, alsof er opeens een prop in de 'speakerslang' zat.

Er was op wel

De Array ging door dat vlechtwerkje de vervorming in. Dat was alleen bij die klarinet opname duidelijk waarneembaar.

Er was gewoon iets mis en daarom stelde ik voor om die kabels eens te wisselen.

Dat de rest allemaal wat spectaculairder klonk doet er niet toe. Daar hebben we de hele avond aan zitten wennen. Logisch dat en normale kabel dan wat dof en futloos klinkt. Dat heeft dus niks met 'filteren' te maken.

Dat is nou eenmaal het lullige met zo'n klarinet opname. Daar kun je heel veel aan horen.

Waarschijnlijk hebben we toen al probleem gehoord dat later in een van Hans z'n versterkers bleek te zitten.

De Array ging door dat vlechtwerkje de vervorming in. Dat was alleen bij die klarinet opname duidelijk waarneembaar.

Er was gewoon iets mis en daarom stelde ik voor om die kabels eens te wisselen.

Dat de rest allemaal wat spectaculairder klonk doet er niet toe. Daar hebben we de hele avond aan zitten wennen. Logisch dat en normale kabel dan wat dof en futloos klinkt. Dat heeft dus niks met 'filteren' te maken.

Dat is nou eenmaal het lullige met zo'n klarinet opname. Daar kun je heel veel aan horen.

Waarschijnlijk hebben we toen al probleem gehoord dat later in een van Hans z'n versterkers bleek te zitten.

Op die bewuste dag hadden we twee mono versterkers bij ons. Mijn stereoversterker (die overigens niet kapot was) stond gewoon bij mij thuis.

Kennelijk ben jij de enige die aan

Pffff!

Gebakken lucht, ja. :D

Ik denk dat je je speaker te kort doet door te stellen dat ze met mijn vlechtwerkjes slechter klonken dan met jouw koperstreng.

Als dat het geluid is wat je graag hoort, dan denk ik dat de meesten op die dag gek waren, want vrijwel iedereen vond het met de vlechtwerkjes aanzienlijk beter klinken.

Als Klaas dat stoffige nastreeft, begrijp in niet waarom hij er dan niet een paar dikke elco's en trafo's inzet. Je krijgt dan n.l. hetzelfde effect als met die koperstreng.

De bijzonder mooie, frisse en dynamische klank van de PePe King kwam juist met de vlechtwerkjes goed tot z'n recht.

:)

als een kabel 3db minder luid speeld moet hij een weerstand hebben van minstens 4 ohm .

dat lijkt mij stug :unsure:

Als hij geoxideerd is kan het makkelijk, ik heb dat toch echt gezien, van die doffe koperadertjes die gewoonlijk eruit zien als .... glimmend koper :D

Andr