Jos Ferwerda Posted 14 februari 2004 Report Share Posted 14 februari 2004 Goedenavond mensen, Vandaag heb ik een Thorens TD160 platenspeler gekocht........40 euro Ziet er goed uit, ook de stofkap! Werkt perfect! Orgineel element met een Pioneer PC-30 naald. Nu heeft mijn NAD voorversterker een functie waarvan ik niet weet hoe die ingestelt moeten worden. Capacitance: 100p, 220p, 320p. Op welke stand moet deze staan? M.v.g, Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hoi Jos, Ik ken de specs niet van het element. Ik kan er ook niks over op het web vinden. Je zult dus uit moeten proberen wat de beste stand is. Het moet tonaal in evenwicht zijn. Als het te scherp klinkt is de capaciteit te laag, klinkt het dof, dan is de capaciteit te hoog. Dit is natuurlijk geen zekerheid. Het element moet dan ook correct in de toonarm gemonteerd zijn. Je maakt iig niks kapot als de schakelaar "op de verkeerde stand" staat. Gewoon uitproberen dus Ik denk trouwens dat je geen gigantische verschillen zal horen. P.S.: Misschien zit er hier wel iemand die wel de specs van het element bij de hand heeft. Die zou je dan de juiste load kunnen aangeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Wat is trouwens een "origineel" Thorens element met Pioneer naald? Je kan ook gewoon een leuk nieuw element kopen voor een paar tientjes. Dan weet je zeker dat je goed zit (en niet met een versleten naald speelt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Ferwerda Posted 15 februari 2004 Author Report Share Posted 15 februari 2004 Hoi Jos, Ik ken de specs niet van het element. Ik kan er ook niks over op het web vinden. Je zult dus uit moeten proberen wat de beste stand is. Het moet tonaal in evenwicht zijn. Als het te scherp klinkt is de capaciteit te laag, klinkt het dof, dan is de capaciteit te hoog. Dit is natuurlijk geen zekerheid. Het element moet dan ook correct in de toonarm gemonteerd zijn. Je maakt iig niks kapot als de schakelaar "op de verkeerde stand" staat. Gewoon uitproberen dus Ik denk trouwens dat je geen gigantische verschillen zal horen. P.S.: Misschien zit er hier wel iemand die wel de specs van het element bij de hand heeft. Die zou je dan de juiste load kunnen aangeven. Sodejuu, Ik kwam er vanochtend achter dat de naald en het element beide van Pioneer zijn, ik had hem vanochtend even gebeld. Ik kon zelf ook niks op het internet vinden over de specificaties, ik ga dinsdag wel even naar de winkel. Ik heb even geprobeert wat jij zei. De Capacitance moet op 220p staan. Bij 100p wordt het geluid schel en bij 320p wordt het dof. Je redenatie klopt perfect! Wat mij vertelt is, is dat het element correct is geinstalleerd. Hij had het bij de winkel laten doen (welke weet ik zo niet) waar de naald vandaan kwam. Dat ga ik nog even uitspitten, misschien kunnen ze bij de desbetrefende winkel mij informatie geven. Bedankt voor de hulp, ik heb vandaag veel luisterplezier! M.v.g, Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Ferwerda Posted 15 februari 2004 Author Report Share Posted 15 februari 2004 Wat is trouwens een "origineel" Thorens element met Pioneer naald? Je kan ook gewoon een leuk nieuw element kopen voor een paar tientjes. Dan weet je zeker dat je goed zit (en niet met een versleten naald speelt). Duck Twacy, Zoals de andere reactie, de naald en hel element zijn beide van Pioneer. Hij vertelde mij dat als hij 10x een plaat had gedraait met deze naald was het veel. Dat geloofde ik meteen want hij had maar 13 platen en een dikke laag stof op de platenspeler! Hij had de cd- speler ontdekt. M.v.g, Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hoi Jos, Het element dat je hebt is een Pioneer PC-30. De bijbehorende naald is een PN-30. Meestal staat het element model op de naaldhouder gedrukt. Als er dus PC-30 op staat, wil dat dus zeggen dat het element een PC-30 is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Ferwerda Posted 15 februari 2004 Author Report Share Posted 15 februari 2004 Hoi Jos, Het element dat je hebt is een Pioneer PC-30. De bijbehorende naald is een PN-30. Meestal staat het element model op de naaldhouder gedrukt. Als er dus PC-30 op staat, wil dat dus zeggen dat het element een PC-30 is. Oke, op de naald kon ik ook niet aflezen welk type het zou zijn, het beschermingskapje mist, het zal daar wel op hebben gestaan. M.v.g, Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 februari 2004 Report Share Posted 15 februari 2004 Hij had de cd- speler ontdekt. M.v.g, Jos Nu al?? Ik zou de naald toch even ergens onder een microscoop laten bekijken (als je zelf veel platen hebt). Hoewel, wel lastig, als ie geen afneembare shell heeft succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts