Guest Michel Bruss Posted 19 december 2000 Report Share Posted 19 december 2000 Sommige merken hebben de aan/uit knop aan de achter kant van de electronica gemaakt. Dit met uitgangspunt om ervoor te zorgen dat de apparatuur constant van stroom word voorzien. Electronica die gedurende langere tijd aanstaat zou beter klinken doordat het zeg maar, warm blijft. Normaal gesproken moet de electronica even opwarmen voor optimaal luister genot. Dit zou vooral gelden voor de CD-speler en voorversterker omdat de eindversterker sneller opwarmt. Voor buizen apparatuur is dit natuurlijk niet erg raadzaam want je buizen gaan hierdoor wel erg snel achteruit. Ik geloof dat op jaar basis met een gemiddelde set dit ongeveer 15,- aan stroom kost. Nou waar koop je nog voor 15 gulden een upgrade waar je set zo veel beter door kan klinken?? Probeer het eens uit! Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 yep, helemaal mee eens michel ! mijn componenten'hangen'dus ook continu aan het net ( niet het www maar de netspanning dus....haha ) de kosten zijn denk ik te verwaarlozen..... een ander discusie punt is; wat slijt meer, steeds aan/uit schakelen of gewoon op spanning laten, wie heeft hier ervaring mee ? gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 Beste, Een versterker kun je beter aan laten staan . Blijft een versterker op werktemperatuur en hij wordt niet steeds aan en uit geschakeld gaat hij langer mee en klinkt beduidend beter. Niet doen bij klasse A versterkers en Buizenversterkers. Met Vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StayBlow Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 LS, Versterker laat ik bijna altijd aan. Mijn CD speler niet, omdat al 3 keer mijn ledje van mijn display is doorgebrand. Blijkt een veel voorkomend probleem te zijn bij NAD, iemand dezelfde ervaring???? VG, SB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 Beste StayBlow, NAD maakt prima apparatuur maar niet het ledje is stuk. Wat stuk is is het lampje achter het display och het zal wel een lampje van philips zijn. Is te vervangen en als je er een spanningsdeling voor laat zetten gebeurt het niet weer. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 hallo haudio, voor hometheater gebruik ik een andere installatie, hierin bevind zich ook een marantz sr14 5-kanaals dd receiver. is het raadzaam om deze ook aan te laten staan ? er zijn immers 5 eindtrappen aan boord en ik denk dan aan een onnodig stroom verbruik........... wat is jouw opinie hierover ? gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 Beste Ron, Alle AB en B versterkers kun je beter aan laten staan. Elco's krijgen geen klappen te verwerken(inschakelspanning). Bovendien doen de eindtrappen niets als ze niets voor hun kiezen krijgen, ze schakelen pas als er iets te schakelen valt. Dus 2 of 5 eindtrappen maakt geen beurs gevoelig verschil uit. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StayBlow Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 Hoi Haudio, je hebt gelijk, het was het lampje achter mijn display, de volgende keer moet er maar een weerstandje voor.... VG, SB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 hallo staybelow, het feit dat je lampje herhaaldelijk stuk gaat heeft uiteraard te maken met teveel spanning. je bent niet de enigste met deze 'klacht' nad's komen regelmatig retour met dit probleem, een zwaarder lampje monteren en klaar, geen probleem meer ! deze worden door je dealer of nad zelf gratis verstrekt. ik beschouw dit euvel als een typisch klein schoonheidsfoutje van nad, hoofdzaak bij dit merk is een geweldig goed geluid en een prima prijs, dit bevestigde haudio dus ook al....... gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 hallo haudio, bedankt voor je reactie, mijn dd-set zal op proef gewoon eens een maandje op spanning blijven staan wie weet klinkt een film dan ook 'audiofieler' ! hahaha........ zal de mega niet harstikke blij met me zijn als ik 5x140 watt aan laat staan ? het vreemde is namelijk als de sr14 aan gezet wordt dan dimd het licht behoorlijk bij de hifi-set waar oa 2 levinsons spanning moeten hebben heb ik hier geen last van. beide sets hebben een aparte ( gefilterde )stroomgroep. gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 Beste Ron, Laat maar gewoon aanstaan , want als het licht gaat dimmen betekend dat dat de inschakelspanning veel stroom uit het lichtnet trekt. Alles was dus leeg (elco's) enzo. SR 14 van Marantz is niets mis mee is geen klasse A dus kun je gewoon aan laten. Als je een ktv inschakeld zoemt het kompleet een paar seconden zitten ook niet zoveel grote (prima) elco's in dus ook daar gebeurt wat een paar seconden lang. Mark Levinson eindtrappen hebben audiofiele elco's (lees condensatoren met een veel beter dieelectricum en dus lekt er niet veel spanning weg en blijven ze veel langer opgeladen. Dus alleen de 1 e keer knippert het licht even en normaal gesproken dan niet meer. Maar ook ML versterkers kun je beter aan laten staan want dit zijn AB versterkers en als ze aan blijven staan klinken ze dus beter, maar goed, dit kun je uitproberen. Verder kost het je misschien 25,00 tot 100,00 per jaar als je ze aan laat staan want ze verbruiken pas vermogen als je vermogen vraagt en dat is als je muziek gaat draaien, speciaal op vol vermogen eerder niet. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 23 december 2000 Report Share Posted 23 december 2000 hallo haudio, de blokken zijn bijna altijd aan. soms als ik wat langer van huis ga (ongeveer een week) dan zet ik ze pas uit, het nadeel hiervan is dat met het weer aanzetten daarna de zaak bij koude start bijna nergens meer naar klinkt, het is bijna niet voor te stellen wat dit voor een enorm verschil maakt als ze dan zo'n uurtje of 4-5 aanstaan...... je motivatie is me zeer duidelijk en je bevestigd eigenlijk datgene wat ik ook wilde. gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest couchpatato Posted 23 december 2000 Report Share Posted 23 december 2000 Een vraagje voor bovenstaande kenners : Zijn mijn naimpies klasse b-a of ba/ab (whats in a name?) de nummers zijn iets van cap of nap met nog wat cijfers, zeker weet ik het niet want dat staat op de achter kant en daar kom ik niet zo goed bij. Vroeger liet mijn vriend dat ook aan staan en brande die groene merkjes allemaal. Sinds de cd speler een schurend geluid maakt en geen cd's meer afspeeld heb ik dan ook maar alle stekkers uitgetrokken. Ik zal de cdplayer vervangen maar wil wel weer zo een met dat grappige deurtje, als je een cd eruit wilt halen is het net alsof je een hamstertje uit zijn kooitje haalt, dat vind ik nou zo leuk ! Welke betaalbare normale merken hebben dat deurtje en weinig knoppen ? want Naim is wel erg duur. Tweede vraag is waarom komt er een hevige knal uit de boxen als de stereo aan gezet wordt ? alvast bedankt ;-) Susanne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 23 december 2000 Report Share Posted 23 december 2000 beste susanne, allereerst mijn complimenten voor de keuze van naim audio, zo als je immers weet zijn deze componenten van uitermate hoog technisch (en muzikaal) niveau dat een defect nauwelijks voorkomt. alvorens een andere cd-speler aan te schaffen wil ik je attent maken op het volgende : (mischien ten overvloede) heb je wel het 'pukje' op de cd liggen als je het deurtje sluit ? dit essentieel onderdeeltje ziet er ongeveer uit als een damsteen en is voelt licht magnetisch aan als je 'm in het midden van de cd plaatst als deze zich in de cd-lade bevind. als dit vergeten wordt dan speelt de cd-speler inderdaad niet de desbetreffende cd af en maakt dan ook een mechanisch schurend geluid. de plof in de speaker is normaal omdat de naim componenten geen relais in de signaal wegen gebruik. je raad het al, de "naimpies" zijn ontworpen om altijd aan te laten staan hier is dus geen sprake van klasse a. het verbruikt nauwelijks iets en het verhoogd beslist de muzikale performance ! ik hoop dat je installatie met de kerst weer vrolijk muziek maakt en laat alles maar gewoon aanstaan want dan ben je ook die vervelende inschakel tikken kwijt. last but not least...alle groene naim logo's blijven branden en dat is nou net even gezelliger met de kerstdagen ! gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 december 2000 Report Share Posted 23 december 2000 Beste Susanne, Naim heeft een opbouw systeem ontwikkeld je kunt het ook uitbouw systeem noemen. Mission Cyrus doet in principe hetzelfde en komt ook uit Engeland ik denk dat het een mooi systeem is omdat je dan niet steeds van merk en apparaten hoeft te veranderen voor een kwaliteitslift. Het zijn geen krachtpatsers maar dat hoeft ook helemaal niet, zolang je maar geen discotheek begint en luidsprekers hebt die een rendement hebben van rond de 90 db. Verder klinkt het heel erg muzikaal dus er zit muziek in de muziek , vraagje, welke apparaten heb je van Naim want er zijn veel mogelijkheden. Ze hebben 1 geintegreerde versterker de Nait 5. 5 voortrappen deze heten NAC met een nummer er achter naar gelang de kwaliteit en ook 5 eindtrappen deze worden NAP genoemd wederom met een nummer er achter. Verder losse voedingen om de voorversterkers meer buffering en stabiliteit te verlenen daardoor wordt het geluid echt beter deze noemen ze Cap met een toevoeging afhankelijk van de kwaliteit. Het zijn inderdaad klasse AB versterkers dus alsjeblieft laat ze aanstaan dan maken ze meer muziek dan je had gedacht, hier zijn ze ook voor ontworpen dus niet uitzetten nog geen week ook niet als je op vakantie gaat ! Echt waar probeer het nog een poosje uit te houden zeg desnoods je vacantie af en spaar nog een tijdje door want zoals ik al zei het is een systeem( het past muzikaal bij elkaar) B & O is ook een systeem kun je eigelijk ook geen andere tussen knopen, dan praten we over mooi en niet muzikaal dat is niet erg want daar kies je voor, maar als je Naim gewend bent dan wordt het niet ooit maar nooit ! Met Vriendelijke Groet, En een Prettige Kerst Haudio/Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 24 december 2000 Report Share Posted 24 december 2000 hallo henk, leuk om te weten dat je ook lyrisch bent over naim audio !! enkele uurtjes terug viel ik in een heuse verbazing, zoals je weet staat in de hometheater kamer alles al dik 2 dagen onder spanning. een vriend die even een bakkie kwam doen vroeg of hij de openings scene van 'saving private ryan' eens mocht zien, tijdens deze demo viel direct het positieve effect op van "het aan laten staan". in de spreiding nemen hier de meters toe ik had het gevoel dat (vooral) de frontspeakers zo'n 5 meter verder uit elkaar stonden en daardoor de ruimte suggestief 2 x zo groot was geworden. het laag is niet meer zo hard en geforceerd, maar komt er veel soepeler en drukvoller uit. het gevoel van luchtdruk op de maagstreek is een prettige gewaarwording ! nooit gedacht dat bij het minder audiofieler zijnde a/v gebeuren deze parameters toch zo kritisch blijken te zijn. dus resumerend; wederom altijd aan laten staan. gr. ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 december 2000 Report Share Posted 24 december 2000 Beste Ron, Wat ben ik blij dat je het hebt gedaan, bovendien ondekt dat het echt werkt dat is leuk he dat je met een simpel iets je installatie behoorlijk kunt opwaarderen. Dat zou dus iedereen moeten doen ook die mensen die er niet in geloven. Fijn dat het je bevalt. Met Vriendelijke Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom S Posted 24 december 2000 Report Share Posted 24 december 2000 Mijn set gaat aan wanneer ik aanga, en gaat uit wanneer ik uitga (voor mijn nachtrust dan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 december 2000 Report Share Posted 24 december 2000 Beste Tom, Als jij je beter voelt als alles uit is dan doe je dat toch gewoon. Als er brand uitbreekt is het altijd iets anders tot nu toe. Koffiezetter,Wasmachine, lichtnet kortsluiting, lampen, magnetrons,trafo's van halo-geen-lamp. Maar voor jou gemoedsrust en nacht rust doe rustig uit. Voor volgend jaar veel muzikaal onthaal. Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cauchpatato Posted 25 december 2000 Report Share Posted 25 december 2000 Hey, die Ron ! Raad eens!?........de cdplayer doet het inderdaad weer....... joepie !!! hier ben ik erg blij mee hoor ! Ik heb zaterdag van een hifi-winkel zo'n pukje ter leen gekregen en wat blijkt... zo'n zelfde dingetje had ik hier gewoon in een laatje liggen :-) (oeps....) Geld uitgeven voor een nieuwe player hoeft dus niet meer> hartelijk dank voor je tip, ik zal nu ook gewoon alle stekkers in het stopkontakt laten zitten en ik zal een doos taartjes naar je zaak toesturen ! Enne, Henk jij ook bedankt voor je reactie. De types waar je om vroeg is een preamplifier, poweramplifier, cdxplayer en twee hicap stroomkastjes altans dat staat in de boekjes. (die lagen dus bij dat pukje) Op de apparaten zelf staat nix, wel aan de achterzijde maar alles staat kielekiele krappies in een meubeltje dus dat laat ik maar fijn zo zitten ;-)) allemaal merry x-mass, Susanne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest schri607 Posted 25 december 2000 Report Share Posted 25 december 2000 hallo susanne, harstikke mooi om te horen dat de heilige groene naimlogo's weer branden ! wat die taartjes betreft; mijn vriendin heeft me al voor de kerst op water en brokjes gezet, dus taartjes zouden funest zijn :-) ik geef puur vanuit prive-sfeer (dus buiten de zaak om) als er raakvlakken zijn wel eens wat reacties op betreffende topics. dit is uit hobbyisme en idealisme en niet commercieel bedoeld anders zou mijn gebruikersnaam wel ron van ......-hifi zijn ! in principe reageer ik dus in dit opzicht belangenloos en ben je me echter niks verschuldigd. je positieve reactie geeft voor mij de meeste voldoening en dat is het aller belangrijkste ! een goede kerst en veel luisterplezier, ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michel Bruss Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Hallo Suzanne, ik ben even nieuwsgierig. Ik vroeg me af of je set soms een 'gift'is geweest van je ex-vriendje? nders had je wel het hoe en waarom van je naim set geweten denk ik dan.... En als je twee hicaps in je set hebt heb je vast een 82 voorversterker. Die biedt namelijk de optie op twee voedingen erop aan te sluiten! Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Beste Susanne, Ik weet het het is met mij heel erg, ik mag graag alles weten en ik ben nog nieuwsgierig ook. Maar als ik zonder luidsprekers , welke zijn het eingelijk ? de set bekijk en er een bijpassende eindtrap bij bedenk want het zal die van 39000,00 toch niet zijn of wel ? Dan kom ik zonder luidsprekers toch op 29100,00 dus een super set . Kun je je voorstellen dat ik benieuwd ben naar je luidsprekers. En wat Michel al zegt als het een cadeautje is "oke" maar als het geen cadeautje is dan hou je ons voor het lapje, want iemand die zo'n set heeft staan moet er verstand van hebben. ZO ! Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cauchpatato Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Hoi Michael en Henk, Yep, mijn ex-vriendje heeft de dvdplayer, stereoinstallatie en tv met alles erop en eraan laten staan zodat hij de auto mocht hebben ! Wij zijn fatsoenlijk uit elkaar gegaan en hebben het een en ander aan spulletjes netjes gedeeld. De waarde van de set is inderdaad vrij hoog en wil hier niet echt over in details treden ;-)) Wel wil ik kwijt dat we er hard voor gewerkt hebben.......juist,... D.I.N.K. Double Income No Kids ! De auto was een recente Toyota MR-2, dus mischien is dit een tipje van de sluier. De boxen zijn van AudioPhisic het type is Caldera, en die waren inderdaad ook niet echt goedkoop !! Hoe dan ook, met deze stereoinstallatie ben ik zeer tevreden. :-)) O.K. guys ? Groetjes, Susanne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Beste Susanne, Poeh , Poeh , dat is een echte installatie de prijs van de luidsprekers hoef je niet te vertellen. De prijs is mij bekend ik denk dat je een hele goede keus hebt gemaakt. Een auto zakt enorm in prijs en is na 8 jaar niets meer waard. Jou Naimpies wel, na 20 jaar heb je misschien zin in wat anders of niet gaat dus veel langer mee en maakt ook nog muziek. Een auto van 20.000,00 nieuw doet het ook en kom je ook van A naar B en als je erin zit zie je alleen wat er voor je op de weg zit. En met zo'n installatie wat jij hebt kun je genieten elk uur van de dag prima keus dus. Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts