Jump to content

platenspeler en houten vloer

Martin
 Share

Recommended Posts

Nadat ik een week of wat geleden mijn Thorens-platenspeler heb laten voorzien van een nieuw en veel beter element draai ik, net als veel anderen, meer lp's.

Hierbij doet zich het volgende probleem voor. Ik heb thuis een houten vloer en de speler staat op een terrastegel op een TNT-AUDIO draadeindenrack wat op ca. 4 cm van de muur staat. Het geheel is zwaar genoeg, maar omdat de vloer bij het langslopen beweegt wil de naald nogal eens een sprongetje maken. :mad2:

Nu heb ik ooit gelezen dat de beste manier om een platenspeler op te stellen een rack aan de muur is. Daar zit ik nu aan te denken, maar ik ben nog niet uit de wijze waarop. Het geheel moet aan 2 eisen voldoen: de platenspeler moet goed worden ondersteund en het geheel moet vlak boven de bovenste plank (ca 5 mm) van het audiomeubel komen. De steun moet dus zo L-vormig mogelijk zijn.

Je hebt tegenwoordig van die metalen wandprofielen waar je een 18 mm mdf plaat tussen kunt klemmen, maar ik weet niet of die een platenspeler die met z'n voorkant ruim 40 cm van de kant staat kan dragen. Volgens de productinformatie kan het profiel 40 kilo dragen bij een diepte van 25 cm.

Vogels heeft een videorecorder-rack wat op zich denk ik wel zou voldoen, maar de dragers zijn mij eigenlijk te hoog.

Wie heeft ervaring met een dergelijke oplossing en wie weet of het idee van het wandprofiel werkt?

4 haken aan het plafond schroeven hier 4 staalkabels aan met verstelbare veren.

Kun je stampen wat je wilt ;)

Marc

Dan maar hopen dat de bovenburen niet zo stampen. Bovendien moet je dan wel van schommelen houden :lol:

Je hebt tegenwoordig van die metalen wandprofielen waar je een 18 mm mdf plaat tussen kunt klemmen, maar ik weet niet of die een platenspeler die met z'n voorkant ruim 40 cm van de kant staat kan dragen. Volgens de productinformatie kan het profiel 40 kilo dragen bij een diepte van 25 cm

Zou je kunnen doen, maar dan wel extra verbindingen maken vanaf de de voorkant van de plank schuin naar de muur. Er zijn ook plankdragers te krijgen waar al zo'n schuine verbinding aan zit -> ijzerhandel.

;)

Inderdaad ik heb ook een draadrek (op betonnenvloer) maar als ik het rek zacht aanraak spring de naald al (zie "pics van mijn set").

Ik denk tzt aan eenpaar stevig hoekijzers met Katariene Keil bouten in een dragende muur, dat zal haar leren.

En daarboven op een dikke plank, desnnoods iets instelbaars (of instelbare sipkes onder de Thorens).

Niet zo'n aluminium profiel. De enige ondersteuning voor je platenspeler is dan zo'n verende plank.

Koop beter een paar van die zware hoeksteunen met schoor (van die gegalvaniseerde). Leg hier een plank of een zware tegel op, en daar je draaitafel op. Dan begint het pas iets te worden.

:)

Marc

Zou wel een idee zijn, maar het plafond is ook een allemaal hout. Dat beweegt dus ook weer, ben ik bang

Niet zo'n aluminium profiel. De enige ondersteuning voor je platenspeler is dan zo'n verende plank.

k heb zo'n profiel al een paar jaat gebruikt voor mijn Thorens (eerst 329, daarna 2001) Mits met lange, stevige schroeven bevetsigd gaat dat prima...

2 tegengestelde reacties. Dat maakt het niet gemakkelijker. Naar mijn gevoel valt het met het veren van de plank wel mee. Ik zou er trouwen 2 of 3 op elkaar lijmen. Degene die in het profiel valt wordt dan dus iets groter.

Kermit,

Hoe lang zijn de schroeven die je gebruikt?

We hebben aan aantal jaren terug 5 cm dikke voorzetwanden laten zetten ivm geluidsoverlast. Daar kun je wel wat aan bevestigen, maar je moet voorkomen dat je er doorheen gaat. De maximale lengte van de schroef is de materiaaldikte + 4 cm. Het zit dan wel stevig vast.

Ooit een laboratoriumopstelling gezien voor het maken van holografische foto's waarbij een absoluut trillingvrije opstelling moest worden verkregen: Een blok beton van een behoorlijke omvang op een viertal luchtbanden.

Zonder gekheid, het blok beton zal door je vloer zakken. Misschien kun je onder de vloer een poertje metselen zodat je de vloer ter plaatse van de platenspeler extra ondersteund?

Marc

Zou wel een idee zijn, maar het plafond is ook een allemaal hout. Dat beweegt dus ook weer, ben ik bang

k heb zo'n profiel al een paar jaat gebruikt voor mijn Thorens (eerst 329, daarna 2001) Mits met lange, stevige schroeven bevetsigd gaat dat prima...

2 tegengestelde reacties. Dat maakt het niet gemakkelijker. Naar mijn gevoel valt het met het veren van de plank wel mee. Ik zou er trouwen 2 of 3 op elkaar lijmen. Degene die in het profiel valt wordt dan dus iets groter.

Kermit,

Hoe lang zijn de schroeven die je gebruikt?

We hebben aan aantal jaren terug 5 cm dikke voorzetwanden laten zetten ivm geluidsoverlast. Daar kun je wel wat aan bevestigen, maar je moet voorkomen dat je er doorheen gaat. De maximale lengte van de schroef is de materiaaldikte + 4 cm. Het zit dan wel stevig vast.

De schroeven die ik gebruikt heb waren veel langer en in steen. Ik weet niet of 4 sm genoeg is. Wellicht wel als je met inslagmoeren in de achterkant van de de voorzetwand kunt werken....

Ooit een laboratoriumopstelling gezien voor het maken van holografische foto's waarbij een absoluut trillingvrije opstelling moest worden verkregen: Een blok beton van een behoorlijke omvang op een viertal luchtbanden.

Dit is inderdaad een goede mogelijkheid.

"k heb tijdens m'n opleiding redelijk veel aan holografie gedaan, onze opstelling was iets anders. Een "zeer" grote massa op een tafeltje met zeer "slappe" poten. Bij trillingen gaan de poten "zwabberen" en absorberen op die manier veel energie. De trillingsenergie wordt echter niet op het zware tafelblad overgedragen omdat het moeilijk is om met een geringe masse een grote masssa in trilling te brengen. De truuk is om het geheel zo af te stemmen dat de resonantie frequentie zodanig is dat ze niet wordt aangestoten door het lopen op een vloer, er hoeft dan namelijk oook niets gedempt te worden

Later heb ik de zelfde constructie voor een draaitafel op een houten vloer gebruikt, omdat een muurbevestiging niet goed werkte. De buurman had een deur die klemde .....

De schroeven die ik gebruikt heb waren veel langer en in steen. Ik weet niet of 4 sm genoeg is. Wellicht wel als je met inslagmoeren in de achterkant van de de voorzetwand kunt werken....

Zou bij zo'n muur toch maar schoren aanbrengen zoals al eerder opgemerkt. Op de plank 5 cm schuimplastic met daarop een betonnen tuintegel.

meet de afstand tussen draadeind en de muur,

ter hoogte van 1 na bovenste plank.

neem 2 stukjes mdf die 1cm langer zijn dan wat je hebt gemeten.

leg ze op de 1na bovenste plank tussen de muur en je meubel.

dat past net niet,mooi,hang het klemment tussen draadeind en de muur hoogste kant van mdf tegen de muur.

door heel ligt te wiebelen zetten de stukjes mdf zich vanzelf vast.

probeer zelf maar kost geen drol.

• 2 weeks later...
meet de afstand tussen draadeind en de muur,

ter hoogte van 1 na bovenste plank.

neem 2 stukjes mdf die 1cm langer zijn dan wat je hebt gemeten.

leg ze op de 1na bovenste plank tussen de muur en je meubel.

dat past net niet,mooi,hang het  klemment tussen draadeind en de muur hoogste kant van mdf tegen de muur.

door heel ligt te wiebelen zetten de stukjes mdf zich vanzelf vast.

probeer zelf maar kost geen drol.

Dat kan ik nog wel eens proberen. MDF zat.

Intussen heb ik de speler op een plank die met 2 stevige hoekijzers vastzitten aan de muur. Het lijkt allemaal te houden en ben nu af van het springen. Als het echt goed blijft zitten dan ga ik weer experimenteren met extra planken of een tegel (erg zwaaar ben ik bang).

De suggesties om dwars door de voorzetwand te boren werken perfect voor het bevestigen van de platenspeler, maar doen de geluidswerende werking van die wand teniet. Dat heb ik dus maar niet gedaan. Tenslotte hangen er al drie jaar keukenkasten aan de wand en ze vallen er nog steeds niet af (zei hij terwijl op de achtergrond een donderend geraas is te horen. :D:D )