Jump to content

gek geluid uit mijn subwoofer bij drums

rinke65
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb zelf een subwoofer gebouwd met de Adire Audio Tumult. De Tumult zit nu in een kast gemaakt met 22mm dik MDF, beetje dun dus eigenlijk.

Het probleem is nu dat de drum geluiden in popmuziek heel raar klinken ... er zit geen impact in. Je hoort alleen maar een slap klapje met relatief hoge frequentie. Ik heb de zelfde geluiden ook afgespeeld op mijn normale luidsprekers en daar hebben ze wel impact. Dit allemaal terwijl de Tumult (15inch) zichtbaar grotere excursies maakt dan de woofer (12inch) van mijn normale luidsprekers. (Beide in gesloten kast)

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Bij voorbaat dank!

Rinke

Deze:

TumultSide.jpg

klapt een beetje slapjes. Wat flauw van hem, zeg. :blink:

Is zo'n tumult eigenlijk wel geschikt voor een gesloten behuizing? Hoe groot is je behuizing, hoe gefilterd en versterkt en hoe klink het op andere plaatsen in de luisterruimte???

(en een picje als het kan)

Overigens zo'n drum zal wel boven de 50 a 60 Hz zitten denk ik. De Adire is eigenlijk alleen voor de allerlaagste frequenties. (zou hem altijd onder de 60 a 70 Hz filteren of nog lager)

Misschien overbodig maar:

Is de kast wel helemaal luchtdicht?

Dus ook onder de entree's en onder de wooferrand.

Volgens je verhaal is de woofer hard aan het werk. Voel je dit ook aan de kast?

Als alles goed zou zijn moet alle energie die erin gestopt wordt omgezet worden in geluidsdruk.

Hoorbaar en/of voelbaar.

Anders zou het kunnen dat de tumult niet voor dit geweld geschikt is.

Klapt die ook slapjes??

p.s.

Je zei laatst toch dat je oordoppen op hebt in je bus? Komt dat door de RA?

Haha, die RA gaat behoorlijk te keer :D maar de oordopjes zijn voor de 100dB herrie die dit luxe busje maakt bij 120km/u.

De cdspeler staat dan ook wel ongezond hard, dat merk je goed als je even vaart mindert :blink:

Ik vind de RA best mooi voor z'n geld, bij Tweakers.net is hij vergeleken met veel duurdere basskisten en hij komt heel dicht bij ze in de buurt B)

Andr

Bedankt voor de antwoorden.

De Tumult is bedoeld voor onder anderen een gesloten behuizing. In de tests die ik gedaan heb was hij niet gefilterd, gewoon direct op de versterker aangesloten. Of de Tumult voor drums bedoeld is of niet, als ie uitslaat moet ie geluid maken toch? Dus als ik hem zie uitslaan maar ik hoor niks dan klopt er iets niet.

Je voelt het wel zeker aan de kast als ie drum geluiden probeert te maken.

Dat de aansluiting op de midrange belangrijk is voor de impact geloof ik graag. Maar bij de tests heb ik alleen de woofers aangedreven.

Ik heb nog ff zitten duwen tegen de woofer en er blijkt wel een lek te zitten, bij een van de schroefgaten. Zou dit de oorzaak zijn?

Op zich is het ook geen probleem want ik gebruik hem inderdaad niet voor drums en zo. Voor muziek filter ik hem op 50Hz. Maar gebruik hem voornamelijk voor de film waar hij op 80 Hz gefilterd is. (Voor de film is ie ook heel geschikt, hij zit nou in een 77 liter gesloten kast en gaat in mijn kamer in ieder geval tot de 10Hz bij de juiste opstelling)

Ik maak nog wel wat picjes. Ziet er alleen niet mooi uit of zo. Het is mijn eerste project en eigenlijk ook maar een experiment (de kast).

Rinke

Martin HSI,

Dat je het andere forum vol spamt met verkapte reclame moet jij weten, maar om hear met drie posts drie keer te verwijzen naar je eigen betaalde diensten vind ik persoonlijk niet acceptabel.

Rinke65:

Zie duck zijn link en richard zijn antwoord, ook ik ben van mening dat het probleem gezocht moet worden in de integratie met de rest van het systeem.

Rinke,

Als je een subwoofer bouwt, met dergelijke woofer, en je sluit hem rechtstreeks aan, "om eens te proberen" , dan kom je altijd teleurgesteld uit. Zo'n ding heeft geen impact op zich. Je zal hem pas echt aan het werk horen als je hem degelijk combineert met een luidsprekerset , de correcte fase en crossover toepast. (zoiets is geschikt tot max 80Hz).

Probeer eerst zo een geschikte opstelling en je zal hoogstwaarschijnlijk verbaasd zijn over de diepe fond die hij toevoegt aan je bestaande set.

Pas trouwens op dat je niets stukmaakt, want heel wat mensen die een sub zoals jij alleen uitproberen, horen maar weinig geluid, en zetten het steeds harder. (je ziet het ding enorm uitslaan) maar je hoort niet zoveel.

Als ik met de selectschakelaar op mijn versterker, mijn ESL's uitzet, en enkel de actieve sub (adire shiva woofer) laat spelen, hoor ik ook niets anders dan wat dof gerommel in de verte, zonder enige impact.

In samenspel met de luidsprekers (esl's) produceert diezelfde sub een schitterende diepe fond in het totaalbeeld en heeft de totale installatie een strakke diepe bas.

Zoek dus niet te snel naar fouten en probeer eerst een totaal opstelling met goede filters.

Veel succes

Geert

...hij zit nou in een 77 liter gesloten kast en gaat in mijn kamer in ieder geval tot de 10Hz bij de juiste opstelling)

:confused:

Min hoeveel dB?

In die gesloten kast zal zonder electronische correctie het laag rond de 50 Hz al af beginnen te vallen en bij 30Hz te zacht zijn om nog van een 'sub' te kunnen spreken.

Deze correctie is specifiek voor een woofer/kast combinatie.

Bij actieve 'fabriekssubs' is deze boost al in de eindversterker ingebouwd zodat alleen fase, kantelfrequentie en niveau ingesteld hoeven/kunnen worden.

Logisch dat jouw met bloed, zweet &tranen vervaardigde sub een beetje "kaal" klinkt. :(

Ben toch benieuwd naar de pics.

Van 10Hz tot ongeveer 100Hz varieert hij (in deze opstelling in mijn kamer) niet meer dan ongeveer 5 dB. Bij 10Hz is de afgeleide van de karakteristiek nog steeds 0. De variatie is er vooral van 50 tot 100Hz.

Ik ben trouwens niet teleurgesteld. Het geluid kan echt maf diep. "Geluid" is niet eens het goede woord ervoor denk ik. Als de Hulk in de film neerkomt op de vloer is het alsof ie ook echt in mijn kamer neerkomt op de vloer, en dat is niet overdreven!

Ik zal nog wat plaatjes posten maar moet eerst ff een camera zien te lenen:-)

Rinke