Jump to content

Aankoop Versterker

Omitz
 Share

Recommended Posts

Hallo, ik ben op zoek naar een goede versterker en heb de nodige research gedaan, echter, ik kom niet tot mijn trekken. Er zijn weinig sites met onafhankelijke informatie.

Misschien kunnen jullie die-hard mij helpen:

Ik zoek een versterker waarmee ik dvd-films kan afspelen. Graag zou ik deze versterker ook aan mijn computer willen hangen om mijn mp3 bestanden en DIvX-films mee af te spelen.

Laten we zeggen tot maximaal

Ok, maar wat is interessant?

Ik ben een noob op dit gebied en ben al aardig wat aan het bijleren.

Laat ik het zo zeggen, een setje waarop een dvd tot zijn recht komt, b.v. een scene uit starwars: dragrace of zoiets...

Het zou leuk zijn als ik het geluid dan ook echt van alle kanten hoor...

Welke versterker, a/v reciever met welke boxen kunnen jullie me aanraden.

Ik begrijp dat geluid voor een ieder weer anders is, maar dan kan ik alvast een selectie maken in de winkel en hoef ik me niet alles te laten wijs maken door een verkoper die misschien een contract heeft met een leverancier...

na wat onderzoek ben ik op de volgende versterker getipt: (is het wat?)

Philips FR975 Home Audio Receive

Philips MX980DHT Home Audio Receiver

Marantz SR-7400 7.1

Harman Kardon AVR 525 7.1

Harman Kardon DPR 1001 7.1

Harman Kardon AVR 430 7.1

Denon AVR-1083 7.1

Yamaha RX V540

Over de laatsten zijn veel tweakers lyrisch...

Een set boxen is natuurlijk nog belangrijker. Ik zou het fijn vinden als jullie me wat suggesties kunnen geven, kan ik langs een hifi zaak om te luisteren.

:)

bedankt

Een goeie hifi-zaak verkoopt geen onzinpraatjes. Moet je wel net weten welke zaken je dan moet ontlopen natuurlijk, maar goed.

Ik zou zeggen, bij een hifi-zaak (dus niet een witgoedboer als Megapool of Scheer & Foppen enz.) werken mensen die er verstand van hebben. Bovendien mag je ervan uitgaan dat de merken die ze hebben op z'n minst goed zijn. Al hebben veel winkels ook Bose, en dat zou ik mijden als ik jou was.

Persoonlijk zou ik in het rijtje van door jou genoemde versterkers een Marantz of Harman Kardon kiezen. Maar das verder helemaal persoonlijk. Ik weet niet of die Philipsen wel wat zijn trouwens (daar hoor je weinig van; kan ook een positief iets zijn natuurlijk).

Speakers moeten bij de versterker passen. Een stel Magnats klinken vaak heel helder. Ik zou daarbij geen Yamaha adviseren, want Yamaha klinkt ook helder. Ik zou echter ook geen NAD (had jij nog niet genoemd, maar is een prima merk en het overwegen zeker waard) adviseren bij warm/soft klinkende speakers. Is dus een kwestie van matchen. Verder zou ik geen satelliet/sub-combinatie nemen. Das voor films wel aardig, maar voor muziek niet. Als je niet al te grote speakers wilt, koop dan een paar kleine, maar goeie monitor-speakers en koop er een goeie subwoofer bij. Als je die sub ook voor muziek gaat gebruiken, hou er dan wel rekening mee dat ie dat ook moet kunnen. Sommige subs zijn prima geschikt voor bruut hakwerk bij een aktie-film, maar klinken bij muziek niet mooi. Een sub die met muziek wel mooi klinkt, klinkt misschien wat zacht voor film, maar vaak kun je het volume van een sub apart regelen, dus dan zet je 'm gewoon wat harder. En wat merken betreft, er zijn er zoveel. Ga gewoon eens luisteren en als je het goed vind klinken, is het meestal ook wel goed. Als je toch twijfelt over een merk (de kwaliteit ervan), dan kun je daar altijd nog wel vragen over stellen op het forum. Succes met je zoektocht!

Bedankt voor de info Henrie!

Ik zal eens wat winkels gaan aflopen rondom Zwolle.

Zodra ik wat heb gekocht, dan laat ik weer van me horen op dit forum.

(kan wel even gaan duren voordat ik tot koop overga, misschien halverwege maart...)

Hallo Omitz,

Ik zie in het door jou voorgestelde rijtje een aantal 7.1 receivers staan. Dat zijn met andere woorden receivers waar je in totaal 7 speakers en een subwoofer op kunt aansluiten. Nou weet ik niet of je dat ook wilt, of dat je genoegen neemt met het iets oudere 5.1 (5 speakers + subwoofer). Die modellen zijn de laatste tijd behoorlijk afgeprijsd en kwalitatief niet minder. Van Harman Kardon weet ik dat in elk geval.

Groeten,

Manus

Hallo Omitz,

Ik zie in het door jou voorgestelde rijtje een aantal 7.1 receivers staan. Dat zijn met andere woorden receivers waar je in totaal 7 speakers en een subwoofer op kunt aansluiten. Nou weet ik niet of je dat ook wilt, of dat je genoegen neemt met het iets oudere 5.1 (5 speakers + subwoofer). Die modellen zijn de laatste tijd behoorlijk afgeprijsd en kwalitatief niet minder. Van Harman Kardon weet ik dat in elk geval.

Groeten,

Manus

Klopt idd. En daar komt nog bij dat er volgens mij nog maar bar weinig software te koop is dat 7.1 (logic7?) is gecodeerd. Het valt mij tenminste op dat je op reclames altijd over 5.1 en soms 6.1 surround hoort (Dolby Digital en DTS dacht ik?).

En bovendien moet je ook nog ruimte (en geld!) hebben voor 7 speakers en een sub. 5.1 scheelt toch al weer 2 speakers. En voor dat geld kun je waarschijnlijk lekker veel software kopen zonder dat je echt iets mist denk ik (t.o.v. 7.1)...

Nou is het volgens mij wel zo dat de 5.1 modellen vaak ook de mindere zijn (kwalitatief), maar het kan best zijn dat een ouder 5.1 model niet onder doet voor een huidig 7.1 model...