Jump to content

advies draaitafel

rene1950
 Share

Recommended Posts

op diverse veilingsites staan draaitafels van het merk michell bv de mycro

de michell gyrodeck

michell met rega arm.

nou ben ik niet zo gecharmeerd van 2de hands draaitafels maar misschien moet ik dat maar verder vergeten.

ik heb mijn oog laten vallen op nottingham analogue de horizon of interspace maar de prijs daarvan is veel hoger.

wat weten jullie van de michels in vergelijking met de nottinghams.

zijn de michells die denk ik wat ouder zijn ne zo goed.

verder moet ik vertellen dat mijn speakers de klipschorns zijn die super dynamisch zijn.

Ik heb in 2001 een 2ehands Michell Syncro gekocht met Linn arm en ik ben er zeer tevreden mee. De prijs was OK en de speler ook. De Syncro is de voorloper van de Mycro. Zover ik weet is het enige verschil het plateau. De Syncro heeft een glazen plateau en de Mycro een van hetzelfde spul als de Gyrodeck, maar dan dunner. Let bij de aanschaf van de Mycro op de vering van het subchassis. Vaak zijn deze veren uitgetrokken omdat het subchassis de basis wel eens kan raken en dan werk het subchassis niet meer als zodanig. Dan zijn nieuwe veren noodzakelijk en de levering daarvan kan wel eens een tijdje duren.

Michell's zijn goeie en simpele draaitafels en het ontwerp van de Syncro/Micro komt van Jochen R

Geplaatst door Ome Henk:

Super en dynamisch + "meestal veel analytischer" = overkill    confused.gif

Waar staat "super en dynamisch" in mijn relaas confused.gif

Misschien had ik wel analytisch en dynamisch moeten tikken :rolleyes:;)

Geplaatst door Sodejuu:

Ik heb in 2001 een 2ehands Michell Syncro gekocht met Linn arm en ik ben er zeer tevreden mee. De prijs was OK en de speler ook. De Syncro is de voorloper van de Mycro. Zover ik weet is het enige verschil het plateau. De Syncro heeft een glazen plateau en de Mycro een van hetzelfde spul als de Gyrodeck, maar dan dunner. Let bij de aanschaf van de Mycro op de vering van het subchassis. Vaak zijn deze veren uitgetrokken omdat het subchassis de basis wel eens kan raken en dan werk het subchassis niet meer als zodanig. Dan zijn nieuwe veren noodzakelijk en de levering daarvan kan wel eens een tijdje duren.

Michell's zijn goeie en simpele draaitafels en het ontwerp van de Syncro/Micro komt van Jochen R

Geplaatst door rene1950:

wat bedoel je met andere categorie ,hogere of ander soort draaitafel.

zou jouw voorkeur uitgaan naar een interspace een leonardo of een michell als geld niets uitmaakt.Al hoewel geld wel degelijk een issue is.

Er staat een michell mycro voor 750 euro op veilingsite en michell gyrodec voor 1250 en een michell micro met rega arm voor 780.

waar moet ik eventueel op letten bij michell 2de hands.

Beste Rene,

Vroeger ben ik gereedschapmaker geweest en behoor het 1 en ander van fijn mechanica te weten.

En vervolgens doe ik ook nog wel eens een miskoop, jammer en kost veel geld.-

Dus met gebruikt is het uitkijken geblazen.

Je moet dus echt weten waar je op moet letten, bovendien moet je er verstand van hebben.

Sodejuu heeft zijn Michell (Transrotor) bij mij gekocht en ik weet zeker dat de draaitafel in prima staat is.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

rene1950

wat bedoel je met andere categorie ,hogere of ander soort draaitafel.

zou jouw voorkeur uitgaan naar een interspace een leonardo of een michell als geld niets uitmaakt.Al hoewel geld wel degelijk een issue is.

Er staat een michell mycro voor 750 euro op veilingsite en michell gyrodec voor 1250 en een michell micro met rega arm voor 780.

waar moet ik eventueel op letten bij michell 2de hands.

Er kan op zich niet zo heel veel kapot aan een Michell. De belangrijkste dingen waar je op moet letten bij een 2e hands Michell zijn het lager en de motor. Als je deze moet vervangen dan gaat het in de papieren lopen.

Als je zelf geen verstand van dit soort dingen hebt, dan kun je het beste de draaitafel door een expert na laten kijken.

Geplaatst door Sodejuu:

Ik heb ze nooit met een NA vergeleken. Massaloopwerken klinken meestal veel analytischer en strakker en een subchassisloopwerk wat gemoedelijker en muzikaler (maar misschien wat fout).

Ik hoop dat je wat met deze info kan aanvangen    ;)

In het algemeen geldt dit misschien zo, maar een Nottingham is absoluut niet analytischer dan een Michel, eerder andersom. In mijn herinnering vond ik de Spacedeck warmer klinken dan de Gyro SE. Hierbij moet ik wel zeggen dat de spelers verschillende elementen hadden die, vermoed ik, ook aan het verschil hebben bijgedragen. (Dynavector Karat op NA en Sumiko BPS op Gyro)

groet,

Geplaatst door Haudio:

Beste Rene,

Vroeger ben ik gereedschapmaker geweest en behoor het 1 en ander van fijn mechanica te weten.

En vervolgens doe ik ook nog wel eens een miskoop, jammer en kost veel geld.-

Dus met gebruikt is het uitkijken geblazen.

Je moet dus echt weten waar je op moet letten,  bovendien moet je er verstand van hebben.

Sodejuu heeft zijn Michell (Transrotor) bij mij gekocht en ik weet zeker dat  de draaitafel in prima staat is.

MvG,

Haudio

dus het komt erop neer dat je het beste 2de hands koopt bij dealer die er verstand van heeft zoals jijzelf,want als je gebruikt koopt bij een particulier die je niet kent is het link.

Bij 2de hands op deze site staat een michell gyrodeck te koop voor 1250 euro,de persoon zegd dat hij geen tijd heeft om goed naar vinyl te luisteren en daarom op digitaal over gaat??

op zich ziet de michell op de foto er ok uit en de beschrijving ook.Kijk maar.kennen de forumleden deze persoon.is het sowiezo niet het beste om voor nieuw te gaan?

en hoezo zit de na zoals iemand hier gisteren zei in een andere categorie ,wordt daarmee bedoelt het verhaal van subchassis en massaloopwerk,bij de laatste denk ik dan aan massafabrikatie.Is de na motorisch zo zwak als men zegd ,dat je de draaitafel op gang moet brengen.?

Kontakt: S.Boudroi

Amsterdam,

Advertentie tekst

Mitchell Gyrodeck (nieuw 3295,-)

Linn Basik Arm (nieuw 695,-)

Audio Technica AT OC9 MC-element met weinig speeluren (nieuw 795,-)

Goldmund mat en clamp (nieuw 500,-)

Er zit een nieuwe draaitafelmotor

Geplaatst door marc:

In het algemeen geldt dit misschien zo, maar een Nottingham is absoluut niet analytischer dan een Michel, eerder andersom. In mijn herinnering vond ik de Spacedeck warmer klinken dan de Gyro SE. Hierbij moet ik wel zeggen dat de spelers verschillende elementen hadden die, vermoed ik, ook aan het verschil hebben bijgedragen. (Dynavector Karat op NA en Sumiko BPS op Gyro)

groet,

Hallo Marc,

Weet je je hebt gelijk .

:D

Een Michell klinkt inderdaad analytisch een Orbe nog meer dan een Gyro.

Bovendien klinkt een Sumiko Blue Point Special ook nog eens analytisch bijna scherp !

Een NA daarintegen klinkt warm neigend naar neutraal.

Een Dynavector 23 RS is een warm klinkend element.

Dus resumerend aan een Klipschhorn die heel direct ,superhelder en heel dynamisch klinkt is een Michell met een SBPS niet een goede keus denk ik .

En een Audio Technica OC 9, is in het laag iets dun (lees heel strak) en heeft een super helder hoog ,dus ook minder geschikt voor een luidspreker, die ook een super helder hoog heeft.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Hallo Marc,

Weet je je hebt gelijk .

:D

Bovendien klinkt een Sumiko Blue Point Special ook nog eens analytisch bijna scherp !

Een NA daarintegen klinkt warm  neigend naar neutraal.

Een Dynavector 23 RS is een warm klinkend element.

Dus resumerend aan een Klipschhorn die heel direct ,superhelder en heel dynamisch klinkt is een Michell met een SBPS niet een goede keus denk ik .

En een Audio Technica OC 9, is in het laag iets dun (lees heel strak) en heeft een super helder hoog ,dus ook minder geschikt voor een luidspreker, die ook een super helder hoog heeft.

MvG,

Haudio

dus met een michell zou ik niet de juiste keus doen ivm de klipsch.

Dat is een super snelle analyze Rene... :D;) .

Dat de NA een zetje moet hebben om hem aan het draaien te krijgen klopt.

Het waarom is ook wel gemakkelijk om te weten.

Weet je hoe een automotor werkt ?

Zuigers naar beneden met een klap en dan weer omhoog.

Omdat de zuigers aan een excentrische stang (KRUKAS)vastzitten krijg je een ronddraaiende beweging met schokken.

Doordat er een zwaar vliegwiel toegepast wordt, ervaren we het als een vloeiende voortgaande beweging.

Maar niets is minder waar ,want rij maar eens met een heel laag toerental in de 4 e vertraging, dan ga je met schokken voruit.

Zo is het ook bij een electromotor deze gaat ook met schokjes, heb je een motor met meer kracht dan zijn de schokjes geen schokjes meer maar schokken!

Dit is wat we bij een platenspeler beslist niet willen!

Daarom heeft de NA een elecromotor die zo zwak is dat hij het plateau niet in beweging kan zetten.

Nog sterker zonder het plateau wil de motor van de NA niet draaien.

Doordat de massa door je zelf in beweging wordt gebracht, wordt ook de motor in beweging gebracht, zodoende houden deze elkaar in beweging(bijna een pepertuummobile)

Daardoor zijn de schokjes tot een minimum beperkt, en krijgen we een super gelijkloop die heel veel rust in de weergave geeft.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Dat is een super snelle analyze Rene...   :D    ;) .

Dat de NA een zetje moet hebben om hem aan het draaien te krijgen klopt.

Het waarom is ook wel gemakkelijk om te weten.

Weet je hoe een automotor werkt ?

Zuigers naar beneden met een klap en dan weer omhoog.

Omdat de zuigers aan een excentrische stang (KRUKAS)vastzitten krijg je een ronddraaiende beweging met schokken.

Doordat er een zwaar vliegwiel toegepast wordt, ervaren we het als een vloeiende voortgaande beweging.

Maar niets is minder waar ,want rij maar eens met een heel laag toerental in de 4 e vertraging, dan ga je met schokken voruit.

Zo is het ook bij een electromotor deze gaat ook met schokjes, heb je een motor met meer kracht dan zijn de schokjes geen schokjes meer maar schokken!

Dit is wat we bij een platenspeler beslist niet willen!

Daarom heeft de NA een elecromotor die zo zwak is dat hij het plateau niet in beweging kan zetten.

Nog sterker zonder het plateau wil de motor van de NA niet draaien.

Doordat de massa door je zelf in beweging wordt gebracht, wordt ook de motor in beweging gebracht, zodoende houden deze elkaar in beweging(bijna een pepertuummobile)

Daardoor zijn de schokjes tot een minimum beperkt, en krijgen we een super gelijkloop die heel veel rust in de weergave geeft.

MvG,

Haudio

bedankt henk reageer je nog even op mijn mail aan jouw

mvg

rene

Heb zelf de Gyrodeck een flinke tijd gehad met een RB 300 arm en een EMT vd Hul erin.

later de PSU upgrade erbij.

Heel fijne herinneringen aan de Gyro, maar geen 'zwaargewicht' kwa snelheid, authoriteit, en beleving.

daarna de Hyperspace gehad met ACT TWO en Kiseki Purperheart.

kwa arm en element zeker een aantal bakens verzet, maar ook de massa van de Hyperspace heb ik als een zekere verbetering ervaren.

timing en laagweergave zonder meer beter.

Ik zou de Hyperspace uiteindelijk toch als zeer muzikaal, met fundament, ritme, en als een tafel die redelijk goed 'verdwijnt'willen beschrijven.

maar ook rustig en zelfs enigzins romantisch. ( je moet je op dit forum voorzichtig uitdrukken, voor dat je het weet belt er een knokploeg aan ) geintje he.

Er zijn in mijn beleving geen CD spelers geweest die aan de NA Hyperspace konden tippen. no way.

En mijn budget ging ver. veel te ver.

that's life you loose some you win some.

hoop dat iuk hiermee iets heb bijgedragen aan een mogelijke keuze.

vinyl rules, keep it spinning.

Geplaatst door Haudio:

Ha die Rene,

Zie ook Recenties :  www.audiopaul.nl

Ook hier wordt over een Transrotor Leoanardo gesproken maar ook over Nottingham Analoog.

MvG,

Haudio

hoi

Maar daar heeft hij het over het spacedeck en is er een groot verschil of is het verschil marginaal in geluid,ik heb het dan niet over het uiterlijk.Ik zag ook op de prijslijst van analogue audio een spacedeck staan van 1750 euro met de techniek van mentor in eenvoudige uitvoering.Kijk het spacedeck noway for my budget.

Wat is jouw mening over de transrotor leonardo t.o.v de nottingham interspace ,is qua prijs vergelijkbaar.

mvg en nog eens sorry

jij begrijpt het wel

rene

Tja Rene,

Dat is echt een probleem om tussen de Leonardo en de Interspace te kiezen.

Beide hebben voordelen en beide hebben ook nadelen.

Het lager van de Leonardo en van de interspace leken opelkaar , maar dan andersom.

De leo heeft een nieuw lager en de olie wordt elke sec ververst(was niet zo).

Het lager lijkt nu dus op de heel wat duurdere modellen.

Is dat belangrijk ?

Tja beide kunnen de rest van je leven mee.

Dus probleem.

MvG,

Haudio

• 3 months later...
Geplaatst door Haudio:

Correctie edelachtbare: een Orbe klinkt

donkerder dan een Gyro, en volgens sommigen

iets te warm om helemaal neutraal te zijn.

Wat tweedehands Gyro's betreft: ouderdom begint nu wel een rol te spelen want in de voorbije 20 jaar zijn er 5 fundamenteel verschillende versies geweest.